Citat:
Ursprungligen postat av
constant
Absolut inget i boken, för jag antar att det är den det handlar om, påstår att vapen i rätt händer är fel.
Boken tar upp en handlare som utan att registrerat levererat närmare tre hundra halvautomatiska pistoler till troligen kriminella. I boken diskuteras att man borde ha ett bättre system för registrering av vapen - Ingenting som skulle drabba seriösa.
Ingenstans påstås att gevär generellt är dåliga, endast att de inte ska hamna hos fel personer. Inte ett ord om restriktioner för jägare och prickskyttar.
Låt mig förtydliga lite, med risk att till synes hamna off topic.
Du vill ha ett modernt gevär för att utöva din hobby. Skjuta på mål eller burkar. Något halvautomatiskt i .223 eller kanske till och med 5.45x39.
Du kan inte få detta inom ramen för en jaktlicens då vapnen inte ser ut som om året är 1875 och björnen kräver att du har små magasin när du ska ut och jaga, för att ha en ärlig chans. Du kan inte heller använda en målskyttelicens då vapnen inte är av korrekt typ för att utöva sporten, och syftet med målskyttelicens är att du ska (behöver) tävla.
Kvar är IPSC Rifle. För .223 i alla fall, det andra kan du glömma. Här behöver du också tävla. Och det är här schizofrenin jag menar mig se kommer in. Alla klubbar som jag har frågat påstår att du behöver ha tävlingslicens för, och tävla med, enhandsvapen i minst ett år innan motsvarande licens för långa vapen kan bli aktuell. Pistol ses alltså som någon slags inkörsport, trots att det enligt rim och reson borde vara tvärt om.
Anekdotalt och väldigt specifikt, men det är i min syn tecken på något större - att även om pistoler är betydligt mer intressanta för kriminella, så ses de ibland som mindre "farliga" än andra typer av vapen. Och detta tror jag är den här Breivik-effekten. Det är samma sak med skolskjutningarna i USA, som trots att de är en försvinnande liten del av det dödliga våldet gång på gång används för att sätta policy - just för de läskiga gevären.
Nu ska jag sluta raljera. Tycker att själva frågeställningen är intressant, men allting jag hört förut tyder på att den överväldigande majoriteten av de vapen som kriminella använder inte är lagliga. Sprängmedel och gamla karbiner.