2021-08-29, 20:53
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Jeg vet at dette spørsmålet ikke er til meg, men jeg tillater meg å påstå at den debatt-teknikken du bruker er uærlig og forkastelig. Du spør hvordan en flatt område vil se ut, og når vi ut fra vår kunnskap om perspektiv svarer at slik ville det sett ut om jorda var flat, så spør du hvordan vi kan vite det når vi aldri har sett et slikt område. Det går i sirkel, og det blir feil samme hva vi svarer.

Det er fullstendig uærlig at du aldri svarer på de spørsmål vi stiller, du bare forlanger at vi skal svare. Jeg vet snart ikke hvor mange relevante spørsmål jeg har stilt, og du har ikke svart påett eneste. Forsvinn ned i hula di til mamma troll, men pass på at halen ikke blir sittende fast når du lukker døra.
Det är lönlöst att svara, det kommer bara fler frågor.

Be om evidens för en platt jord, det räcker och det kommer de aldrig att kunna presentera.
Citera
2021-08-29, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Fast det är inte alls intressant, det som däremot är det om du har några som helst vettiga evidens för att jorden är platt. Det är också topic i tråden, inte vad någon ser när den står någonstans.

Alltså: Har du något vettigt evidens för att jorden är platt?

Det är inte intressant att ta reda på hur perspektiv kan få saker att tyckas befinna sig någon annanstans än de syns framför dina ögon?

... Va?

Hur kan du möjligen tro en sådan fråga är irrelevant i en diskussion som avser ta reda på om jorden kanske är platt, baserat på observationer vid gör i vår omgivning?

Har du eller har du inte direkt siktlinje till molnen närmast horisonten?
Citera
2021-08-29, 21:03
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Det är inte intressant att ta reda på hur perspektiv kan få saker att tyckas befinna sig någon annanstans än de syns framför dina ögon?

... Va?

Hur kan du möjligen tro en sådan fråga är irrelevant i en diskussion som avser ta reda på om jorden kanske är platt, baserat på observationer vid gör i vår omgivning?

Har du eller har du inte direkt siktlinje till molnen närmast horisonten?
Har du fått fram något vettigt evidens för att jorden är platt ännu?
Citera
2021-08-29, 21:04
Medlem
Citat:
Siktlinjen hindras av en horisontlinje.

En fråga, tror du att du har en direkt siktlinje till molnen som står närmast horisonten?

Hur uppstår "horisontlinjen"? Det är ju bara transparent luft.

Och vad har det med en platt yta som är under siktlinjen att göra? Hur påverkar något som inte ligger i vägen sikten?
Citera
2021-08-29, 21:05
Medlem
Citat:
Märkligt att du vet så mycket om hur en 5000 mil lång platt yta skulle se ut. Vill du dela med dig av den platta yta du sitter och jämför med?
Jag konstaterade bara att om din hypotetiska bordsyta är är platt och plan så bildar ytan och betraktarens ögonhöjd en rätvinklig triangel med basen 5000 mil och höjden 1 meter (om ögonhöjd är 1,75 meter och borden är 0,75 meter högt). Vinkeln mellan ytan och betraktarens siktlinje mot krukan (hypotenusan) kan då beräknas med hjälp av trigonometriska funktionen Tangens och eftersom vinkeln inte blir noll befinner sig krukan inte i ögonhöjd.

Menar du att grundläggande trigonometri inte gäller i din värld eller har jag räknat fel?

Eftersom du inte svarade på mina tidigare frågor om hur du kan veta att saker skulle precis likadant på en platt jord som en rund jord, men under inverkan av olika krafter samt inte delat med dig av bilderna på den, enligt dig, icke existerande runda jord där det går konstatera att saker faller på precis likadant sätt men under inverkan av en annan kraft än i din verklighet drar jag slutsatsen att du är en lögnare så länge frågorna står obesvarade.
Länk till några av frågorna:
(FB) Flat Earth--Jorden är platt

Citat:
Väldigt många av oss är föredetta ateister som genom vetenskapliga metoder ej kunnat bevisa en rund jord. Jag inkluderat.
Fetat av mig. Vilka vetenskapliga metoder använde du?

Citat:
min avsikt är att visa på hur de bevis som används för att övertyga människor om jordens runda form, är högst bristfälliga enligt en vetenskaplig metod.
Snart två år sedan nu.
Tänker du börja snart?
Citera
2021-08-29, 21:06
Medlem
Citat:
Jeg vet at dette spørsmålet ikke er til meg, men jeg tillater meg å påstå at den debatt-teknikken du bruker er uærlig og forkastelig. Du spør hvordan et meget stort, flatt område vil se ut, og når vi ut fra vår kunnskap om perspektiv svarer at slik ville det sett ut om jorda var flat, så spør du hvordan vi kan vite det når vi aldri har sett et slikt område. Det går i sirkel, og det blir feil samme hva vi svarer.

Det er fullstendig uærlig at du aldri svarer på de spørsmål vi stiller, du bare forlanger at vi skal svare. Jeg vet snart ikke hvor mange relevante spørsmål jeg har stilt, og du har ikke svart påett eneste. Forsvinn ned i hula di til mamma troll, men pass på at halen ikke blir sittende fast når du lukker døra.

Att ställa ja eller nej-frågor är enligt dig förkastlig och oärlig debatt-teknik?

Wow.

Jag skulle påstå att dålig debatt-teknik är att försöka slingra sig ur frågor utan att svara på dem. Men vad vet jag.
Citera
2021-08-29, 21:10
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag skulle påstå att dålig debatt-teknik är att försöka slingra sig ur frågor utan att svara på dem.
Och ändå är det precis vad du konstant gör.

Kan du få fram något evidens för att jorden är platt, eller ska du fortsätta med att slingra dig?
Citera
2021-08-29, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det är lönlöst att svara, det kommer bara fler frågor.

Be om evidens för en platt jord, det räcker och det kommer de aldrig att kunna presentera.

Du har dessverre helt rett. Jeg har deltatt i tilsvarende debatt i Norge, og med ett unntak er de akkurat like korka på denne sida av grensen. Som sagt var det en som i hvertfall prøvde, og det ble faktisk en litt interessant debatt, men han forsvant. Jeg liker å tro at han endelig skjønte at jorda er rund, men jeg vet ikke sikkert. I alle fall har hele debatten stoppa på norsk side, og det er i grunnen like greit.
Citera
2021-08-29, 21:13
Medlem
Citat:
Att ställa ja eller nej-frågor är enligt dig förkastlig och oärlig debatt-teknik?

Wow.

Jag skulle påstå att dålig debatt-teknik är att försöka slingra sig ur frågor utan att svara på dem. Men vad vet jag.

Du har fått svar selv om du ikke likte eller forsto svarene. Når har du tenkt å svare på mine spørsmål?
Citera
2021-08-29, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Jag konstaterade bara att om din hypotetiska bordsyta är är platt och plan så bildar ytan och betraktarens ögonhöjd en rätvinklig triangel med basen 5000 mil och höjden 1 meter (om ögonhöjd är 1,75 meter och borden är 0,75 meter högt). Vinkeln mellan ytan och betraktarens siktlinje mot krukan (hypotenusan) kan då beräknas med hjälp av trigonometriska funktionen Tangens och eftersom vinkeln inte blir noll befinner sig krukan inte i ögonhöjd.

Menar du att grundläggande trigonometri inte gäller i din värld eller har jag räknat fel?

Eftersom du inte svarade på mina tidigare frågor om hur du kan veta att saker skulle precis likadant på en platt jord som en rund jord, men under inverkan av olika krafter samt inte delat med dig av bilderna på den, enligt dig, icke existerande runda jord där det går konstatera att saker faller på precis likadant sätt men under inverkan av en annan kraft än i din verklighet drar jag slutsatsen att du är en lögnare så länge frågorna står obesvarade.
Länk till några av frågorna:
(FB) Flat Earth--Jorden är platt

Fetat av mig. Vilka vetenskapliga metoder använde du?

Snart två år sedan nu.
Tänker du börja snart?

Jag är förundrad hur du tror dig kunna använda matte för att räkna på något du inte ens kan föreställa dig(en 5000 mil lång platt yta) - och hur något skulle se ut sett från ditt perspektiv, om det låg längst med den här ytan. Ska trigometri hjälpa dig visualisera något du inte tror existerar, eller kan existera? Det vill säga: utsikten från stranden på en platt jord.

Att inte kunna svara på frågor är inte riktigt lika illa som att inte svara på enkla ja eller nej-frågor, måste jag säga. Där borde du hålla med mig.

Om en horisontlinje kan uppstå längst med en platt yta, så är en horisontlinje inte ett bevis för en kurva. Särskilt inte ett vetenskapligt bevis. Alltså håller jag nu på att försöka få er att förstå hur en horisontlinje i teorin kan vara möjlig på en platt yta. Vet inte om det tog två år. Tror vi diskuterat det här ämnet många gånger nu.

Kan du nu svara på min enkla fråga:
Har du en direkt siktlinje till molnen närmast horisonten när du står vid stranden och tittar ut över vattnet?
Citera
2021-08-29, 21:17
Medlem
constants avatar
Citat:
Du har dessverre helt rett.
Jag önskar att alla bara slutar att svara på plattjordarnas frågor och istället kräver evidens alternativt att de håller käft.
Citera
2021-08-29, 21:18
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag är förundrad hur du tror dig kunna använda matte för att räkna på något du inte ens kan föreställa dig(en 5000 mil lång platt yta) - och hur något skulle se ut sett från ditt perspektiv, om det låg längst med den här ytan. Ska trigometri hjälpa dig visualisera något du inte tror existerar, eller kan existera? Det vill säga: utsikten från stranden på en platt jord.

Att inte kunna svara på frågor är inte riktigt lika illa som att inte svara på enkla ja eller nej-frågor, måste jag säga. Där borde du hålla med mig.

Om en horisontlinje kan uppstå längst med en platt yta, så är en horisontlinje inte ett bevis för en kurva. Särskilt inte ett vetenskapligt bevis. Alltså håller jag nu på att försöka få er att förstå hur en horisontlinje i teorin kan vara möjlig på en platt yta. Vet inte om det tog två år. Tror vi diskuterat det här ämnet många gånger nu.

Kan du nu svara på min enkla fråga:
Har du en direkt siktlinje till molnen närmast horisonten när du står vid stranden och tittar ut över vattnet?
Men du kan inte få fram något evidens för att jorden är platt? Just det är nämligen vad tråden handlar om, inget annat.

Vil inte verka otrevlig, men svara på trådens ämne eller håll käft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in