2019-11-17, 12:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag påstår mig inte ha länkar som bevisar min tes, som sen visar sig vara länkar som inte bevisar min tes. Felaktiga bevis, det är eran grej. Suck.

Det var inte det jag sa heller. Jag undrar varför du aldrig frågar efter de 'bevisen'? I en värld där den sfäriska jorden är konsensus borde du väl någon enda gång åtminstone efterfråga bevis för motsatsen.
Citera
2019-11-17, 13:11
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
vilka är dem tiotalsmiljoner Källa på det tack dem som tror på jorden är platt.
statistik på det vore ju bra.
annars hittar ju du på bara

Det är nog en hyfsad höftning med tanke på hur många som är Flerfers eller Geocentriker av rent religiösa skäl och det är definitivt 1/100 minst i USA. Jag såg en användare på Quora säga att han rotat runt på Google och hittat undersökningar där 15-25 % av amerikaner är Geocentriker/FE-troende vilket låter mycket men många är det av religiösa skäl som sagt.
Citera
2019-11-17, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det var inte det jag sa heller. Jag undrar varför du aldrig frågar efter de 'bevisen'? I en värld där den sfäriska jorden är konsensus borde du väl någon enda gång åtminstone efterfråga bevis för motsatsen.

Det räcker gott med att se på hur ni använder bristfälliga bevis som absoluta bevis.
Citera
2019-11-17, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Det är nog en hyfsad höftning med tanke på hur många som är Flerfers eller Geocentriker av rent religiösa skäl och det är definitivt 1/100 minst i USA. Jag såg en användare på Quora säga att han rotat runt på Google och hittat undersökningar där 15-25 % av amerikaner är Geocentriker/FE-troende vilket låter mycket men många är det av religiösa skäl som sagt.

Väldigt många av oss är föredetta ateister som genom vetenskapliga metoder ej kunnat bevisa en rund jord. Jag inkluderat. Att jag numera inte kallar mig ateist är enkelt förklarat med att en platt jord är svår att förklara utan någon sorts skapare. Sen om den skaparen är vad religiösa texter skriver om, eller en finnig tonåring som har skapat oss i ett sorts experiment, det vet jag inte. Men ateism blir svår att motivera utan ett heliocentriskt tänk som grund.
Citera
2019-11-17, 13:47
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Väldigt många av oss är föredetta ateister som genom vetenskapliga metoder ej kunnat bevisa en rund jord. Jag inkluderat. Att jag numera inte kallar mig ateist är enkelt förklarat med att en platt jord är svår att förklara utan någon sorts skapare. Sen om den skaparen är vad religiösa texter skriver om, eller en finnig tonåring som har skapat oss i ett sorts experiment, det vet jag inte. Men ateism blir svår att motivera utan ett heliocentriskt tänk som grund.

Är det inte bättre att stanna vid att vara skeptisk till den Heliocentriska modellen om du inte tycker den har tillräckligt med evidens istället för att tro på något som har svårt att fungera i helhetsmodell som plattjord? Ja man kanske kan göra enskilda "case" för att jorden är platt men i en hel beviskedja tycker jag modellen faller som ett korthus.
Citera
2019-11-17, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Är det inte bättre att stanna vid att vara skeptisk till den Heliocentriska modellen om du inte tycker den har tillräckligt med evidens istället för att tro på något som har svårt att fungera i helhetsmodell som plattjord? Ja man kanske kan göra enskilda "case" för att jorden är platt men i en hel beviskedja tycker jag modellen faller som ett korthus.

Min tro på en platt jord bottnar mycket riktigt i min skepticism gentemot den för så många andra ofelbara runda jorden. Jag anser mig inte veta varken eller.

Enligt mig fallerar den runda jorden på sin mest grundliga pelare, kurvan. Om man sen väljer att bortse från kurvan och istället se till andra tecken på en rund jord så är man givetvis välkommen att göra så men man ska vara ärlig i att det rör sig om en tro, ingen vetenskap.
Citera
2019-11-17, 14:10
Medlem
Citat:
Med tanke på att du inte vet hur en platt jord ser ut, så har du fel i att det bevisar en sfär.

Det spelar såklart ingen som helst roll hur en platt jord ser ut - en cirkels omkrets är proportionell mot radien oavsett hur du tror att din platta jord ser ut.

Citat:
Att du inte vågar vara ärlig med det är en annan sak.

Betydelsen av det faktum att latituder blir kortare ju längre man kommer från ekvatorn har inget med att "våga vara ärlig" att göra. Det är liksom bara vanlig enkel geometri.
Citera
2019-11-17, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det spelar såklart ingen som helst roll hur en platt jord ser ut - en cirkels omkrets är proportionell mot radien oavsett hur du tror att din platta jord ser ut.

Betydelsen av det faktum att latituder blir kortare ju längre man kommer från ekvatorn har inget med att "våga vara ärlig" att göra. Det är liksom bara vanlig enkel geometri.

Jorden(om platt) är alltså en perfekt cirkel? Mer än vad jag visste. Sen är latituderna helt i linje med din geometri, så länge vi pratar norr om ekvatorn. Söder om ekvatorn blir det mer problematiskt, men som sagt så sitter jag inte här och förespråkar någon exakt form av jorden, förutom att den nog inte är en sfär.
Citera
2019-11-17, 14:40
Medlem
Citat:
Jorden(om platt) är alltså en perfekt cirkel?

Har såklart ingen som helst aning om hur du föreställer dig en platt jord.
Jag vet bara att det är omöjligt att latituder blir kortare ju längre utåt du kommer.

Visste du förresten att en så enkel sak som en gyrokompass bevisar att jorden inte är platt?

Citat:
Sen är latituderna helt i linje med din geometri, så länge vi pratar norr om ekvatorn. Söder om ekvatorn blir det mer problematiskt, men som sagt så sitter jag inte här och förespråkar någon exakt form av jorden, förutom att den nog inte är en sfär.

Det är ganska stor underdrift att säga att det "blir det mer problematiskt".
Citera
2019-11-17, 14:53
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Jorden(om platt) är alltså en perfekt cirkel?

Jorden, om platt, kan bara existera som skapad av gud. Är gud en idiot? Varför skulle han skapa något som var något annat än perfekt?
Citera
2019-11-17, 14:58
Medlem
Citat:
Felaktiga bevis, det är eran grej. Suck.

Fast du vet ju inte vad bevis, fakta är!
Du har själv sagt att vi har olika syn på den saken!

Du tror inte på 1000000000000000000000 bilder vi har från rymden!
Du min Herre, är ett obildat troll som vägrar lära sig något nytt och vettigt.

Förresten, varför litar du på ballongvideos (som även där visar kurvan) men inte på andra filmer som visar en rund jord?
Hycklare, troll och obildad! Lite synd om dig. Men ditt nickname själv säger: Den dumma sillen! Ja fan, du är riktigt dum i huvudet du
Citera
2019-11-17, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Har såklart ingen som helst aning om hur du föreställer dig en platt jord.
Jag vet bara att det är omöjligt att latituder blir kortare ju längre utåt du kommer.

Visste du förresten att en så enkel sak som en gyrokompass bevisar att jorden inte är platt?

Det är ganska stor underdrift att säga att det "blir det mer problematiskt".

Tror snarare en gyromompass skulle kunna användas för att bevisa att jorden är i rörelse snarare än att den inte kan vara platt? Inte sant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in