2021-08-29, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
bevis 1. Jtolans flygturer där han avslöjar att man ser betydligt längre än vad kurvaturen tillåter när man kollar genom IR filter.

bevis 2. höghöjdsballonger utan vidvinkelkamera ser en platt horisont
1. JTolan ljuger om sina siffror och var han befinner sig när han filmar från flygplanen. När man kollar upp faktan så bevisar han faktiskt jordens kurvatur. Bob the science guy har flera filmer dör han rättar honom.

2. Mr. Sensible har skickat upp en ballong med tre kameror, varav en har så liten distorsion det bara går, där ser man kurvaturen.

Så återigen har du blivit lurad.
Citera
2021-08-29, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
På 5000 mils avstånd så skulle man givetvis inte kunna se krukan alls eftersom den kommer vara mindre än våra ögons upplösning. Däremot så försvinner inte krukan nedifrån och upp så som Turning Torso gör om du tittar på den från andra sidan sundet på en platt yta. Perspektiv gör saker mindre. Finns ingenting i perspektivet som skulle kunna få Turning Torso att hamna till hälften ner under horisonten om Öresund vore absolut platt. Då skulle tornet bara krympa ihop till det blir så litet att vi inte kan urskilja det längre.

Har jag sagt att perspektiv orsakar TT att försvinna som det gör? Nej.

Det jag undrar är om en horisontlinje kan uppstå om en platt yta är tillräckligt stor? Om svaret är ja, så kan vi börja fundera på vad som händer med objekt som ligger bortom den här horisontlinjen på den platta ytan. Kanske försvinner de som TT gör. Det vet varken du eller jag.
Citera
2021-08-29, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
En ordinär kruka är givetvis för liten att kunna se med blotta ögat på såväl 5000 mil som 5 kilometer, men...

Om du menar att borden där krukorna står är ca 0,75 meter höga och din ögonhöjd är 1,75 meter befinner sig kruka #1 (5 km bort) 0,011459 grader under horisontalplanet och kruka #2 (5000 mil bort) 0,000001145 grader under horisontalplanet i förhållande till dina ögon.
Dvs ingen av krukorna är exakt i ögonhöjd. Båda är 0,75 meter nedanför ögonhöjd, men vinkeln i förhållande till ögonens horisontalplan förändras med ca 1/1000-dels grad.

Som att kruka #2 kan observeras 0,001458 grader högre än kruka #1, men fortfarande 0,75 meter under ögonhöjd.

Om du istället menar att krukorna står exakt i ögonhöjd, dvs 1,75 meter, befinner sig båda krukorna exakt i ögonhöjd och det förändras inte oavsett hur lågt bordet är, ...på en platt yta...

Hurså?

Märkligt att du vet så mycket om hur en 5000 mil lång platt yta skulle se ut. Vill du dela med dig av den platta yta du sitter och jämför med?
Citera
2021-08-29, 19:08
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen

Det jag undrar är om en horisontlinje kan uppstå om en platt yta är tillräckligt stor? Om svaret är ja, så kan vi börja fundera på vad som händer med objekt som ligger bortom den här horisontlinjen på den platta ytan. Kanske försvinner de som TT gör. Det vet varken du eller jag.
Finns inga kände fenomen som borde kunna skapa en horisontlinje på en platt yta och eftersom vi som sagt har andra bevis för jordens runda form som t ex ekvatorns längd och avstånden på södra halvklotet och horisontlinjen hamnar där den skulle göra enligt vad vi genom t ex ekvatorns läng vet om jordens omkrets så vet vi att jorden inte är platt.
Citera
2021-08-29, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej du har ju inte en susning om hur perspektiv fungerar. Alla parallella linjer i djupled går ihop i en perspektivpunkt. Inget går uppåt

Vad kallar man en perspektivpunkt som går horisontellt?
Citera
2021-08-29, 19:15
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Svara på min fråga istället. Skulle borden ta upp hela ditt synfält och fortsätta långt över där vi idag ser en horisontlinje, för att sedan fortsätta och ta upp hela ditt perspektiv? Skulle du ha en vägg av bord framför dig, där den sista krukan 5000 mil bort från dig syns någonstans där du måste vända huvudet till?

Ju längre bort en plan yta sträcker sig från dig, desto mer komprimeras avståndet längst med ytan i ditt perspektiv. Ignorerar du den här sanningen när du försöker visualisera en platt jord? Om ja, varför det?

Varför låtsas du spela dum? Även du vet så så klart hur detta fungerar. Du kan ju välja valfritt 3D-program och se själv hur 10.000 bord kommer se ut på en platt värld.

Så varför spelar du korkad? Vad för du ut av det? Förklara.
Citera
2021-08-29, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Finns inga kände fenomen som borde kunna skapa en horisontlinje på en platt yta

Nähe? Vilken platt yta är det du sitter och tittar på för att komma fram till den här slutsatsen?
Citera
2021-08-29, 19:17
Medlem
Citat:

Så varför är halva tornet dolt under vattnet?

Citat:
Det jag undrar är om en horisontlinje kan uppstå om en platt yta är tillräckligt stor? ...

Nej det är bara transparent luft ovanför den platta ytan.

Menar du att luften helt plötsligt skulle skapa en "horisontlinje"? Hur i hela världen skulle det gå till?
Citera
2021-08-29, 19:18
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Nähe? Vilken platt yta är det du sitter och tittar på för att komma fram till den här slutsatsen?
Jag behöver ingen stor platta för att inse att ekvatorns längd och Australiens form inte stämmer på en platt skiva. Alltså är jorden rund och att Turning Torso försvinner där den borde försvinna enligt kurvaturen räcker för att jag skall förstå att det är kurvaturen som får Turning Torso att sjunka ner.
Citera
2021-08-29, 19:20
Medlem
Citat:

Varför tror du att man måste sitta och titta på en platt yta? Har du aldrig bekantat dig med begrepp som abstrakt tänkande och deduktion?

Transparent luft kan inte skapa en horisontlinje. Och detta oavsett om det är 1 meter eller 10 mil.
Citera
2021-08-29, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Så varför är halva tornet dolt under vattnet?

Nej det är bara transparent luft ovanför den platta ytan.

Menar du att luften helt plötsligt skulle skapa en "horisontlinje"? Hur i hela världen skulle det gå till?

Jag menar ingenting som jag inte sagt, nej.

Varför säger du "under vattnet"? Det är dolt vid horisonten. Om en horisont kan orsakas av andra fenomen än "kurva" - så kan vi börja ta reda på varför saker som ligger bortom denna horisont försvinner som de gör. Inte innan. Sluta låtsas som att du vet hur en platt yta av en viss storlek skulle yttra sig framför dina ögon, när du inte vet. Tack.
Citera
2021-08-29, 19:31
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Jag menar ingenting som jag inte sagt, nej.

Varför säger du "under vattnet"? Det är dolt vid horisonten. Om en horisont kan orsakas av andra fenomen än "kurva" - så kan vi börja ta reda på varför saker som ligger bortom denna horisont försvinner som de gör. Inte innan. Sluta låtsas som att du vet hur en platt yta av en viss storlek skulle yttra sig framför dina ögon, när du inte vet. Tack.

Mycket bra sillen. En sak i taget och så bryter vi ner frågeställningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in