2021-08-29, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det jag syftar på att det är en fin dubbelmoral.

Är du fullt frisk med bra hälsa så ska du tvingas ta vaccinet FÖR ATT INTE BELASTA SJUKVÅRDEN.

Men alkoholister, rökare, drogmissbrukare och mcdonaldsätare de ska få fortsätta.
Jaja. Så länge de spenderar så.
Inte nog med det, fetknopparna har ätit sig in i en riskgrupp och kan får ersättning från försäkringskassan för det liksom deras närstående.
Citera
2021-08-29, 15:00
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Pro-vaxxers är mobbare, det har vi sett hela tiden. Folk med mindervärdeskomplex som nu fått mandat att mobba andra. De har väntat ända sen högstadiet på att få en ny chans.

Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Dr John presenterade data från UK igår som visade att ovaccinerade löpte 2.26 gånger större risk att hamna på sjukhus om de smittats med delta jämfört med alfa.

Japp, och förra veckan gick han igenom undersökningen som visar att ovaccinerade löper ca 30 gånger större risk att hamna på sjukhus för Covid-19 jämfört med vaccinerade.

Några saker att lägga märket till:

Vaccinerade löper 5 gånger mindre risk att bli infekterade av SARS-COV2 jämfört med ovaccinerade.

Men om vaccinerade får en genombrottsinfektion av Delta-varianten så bär de, inledningsvis, lika mycket virus som ovaccinerade, och är därmed lika smittsamma. (För Alfa varianten bär de vaccinerade ett mindre antal virus i början av infektionen än ovaccinerade).

https://youtu.be/2vYslhtMbDw

Mina slutsatser:

Det är viktigt att så många som möjligt vaccinerar sig, speciellt de som är 40 plusare

Hade det inte varit för Delta-varianten så hade vi varit "done now"

Även fullvaccinerade måste, än så länge, följa restriktioner och rekommendationer, men kan ta sig lite mer friheter, som måste avgöras av individen ifrån fall till fall.

Om några månader när 90 procent av de som är yngre än 40 år är fullvaccinerade, och de där över är fullvaccinerade till 95 procent, samt sjukhusinläggningar, IVA-fall ligger på FHM:s fas 3 nivå, samt smittspridningen har börjat sjunka rejält ned mot 50 i 14 dagars incidens, så kan vi börja lätta på restriktionerna, trots att vi då är väl inne i försäsongen/säsongen för SARS-COV2.
Citera
2021-08-29, 15:03
Medlem
Love.Thy.Neighbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
En fråga, kanske redan varit uppe men svårt att gräva upp.

Är det någon som haft covid, som inte vaccinerat sig efter det. Och som sedan blivit smittad igen (då med Delta) och blivit inlagd på sjukhus? Frågan gäller här då folk som inte är i en riskgrupp.

Är själv ca 40 år och fullt frisk. Hade dock en rejäl släng av covid i mars men har ingen avsikt att ta vaccinet. Känns väldigt kontraproduktivt och ett enormt risktagande.

-----
Vad jag inte heller får rätsida på är Tegnells resonemang. I våras så var nedgången i antalet smittade och inlagda ett bevis på att vaccinet fungerar. Nu sprids smittan tidigare än den gjorde förra hösten, vilket enligt Tegnell är ett bevis på att för få har vaccinerat sig. Det går liksom inte ihop.

Tegnell sa också att anledningen till att Israel har högre smittspridning nu än förra året, trots massvaccinering, är att de tog spruta ett och två för tätt inpå varandra. Trovärdigt?

Jag har haft covid, hade inga symtom, sökte ingen sjukvård.

Är ej vaccinerad (och kommer ej heller att ta någon spruta då vaxxet är dåligt/ineffektivt och immunsystemet ger ett mer heltäckande och robust skydd, inget som kan ifrågasättas) och jag har inte blivit sjuk igen.

Att man skulle bli sjukare om man smittas en andra gång eller med Delta är inte ett dugg trovärdigt då allt jag läst är att skulle man bli sjuk i genom, vilket också är högst osannolikt, så kommer man mest troligt att ha mildare symtom än första gången eller inga symtom alls, detta har jag läst ganska många gånger nu och det finns också studier som visar detta.

Dessutom, att de efterföljande virusvarianterna skulle orsaka svårare sjukdom går inte ihop med vad man sagt tidigare, att när virus muterar så blir de nya varianterna smittsammare men ger mildare sjukdom.
Citera
2021-08-29, 15:07
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Så var det för mig förra vintern. Jag fick inte komma till jobbet på flera månader, inte ens för att kolla posten, trots att jag har haft den här snuvan flera år. Jag har kikat lite på de här gurgeltesterna som tydligen kommer om ett tag, där man bara behöver gurgla en saltlösning och spotta ut. Hoppas på att det blir möjligt att ha ett gäng sådana test hemma och att de inte blir för dyra.

Ännu värre i år, då just snuva är en vanlig symptom på smitta av Delta-varianten. Hoppas att utvecklingen vad gäller vaccinationstäckning och belastning på sjukvården, (samt smittspridningen), blir positiv snart, så att man kan sänka garden något.
Citera
2021-08-29, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Är inne på liknande tankegångar (ska nämna att jag inte är någon vaccinskeptiker, snarare tycker jag vaccinen verkar bra för sitt ändamål).

Hade jag inte (också) haft en ganska rejäl släng av covid tidigare i år hade jag utan att tveka tagit vaccinet. Nu avvaktar jag - och läser de studier jag stöter på beträffande det naturliga skyddets effekt och längd.

Min förståelse är att naturlig infektion ger åtminstone ett motsvarande skydd som dubbelvaccinering, och att vaccinering efter tillfrisknande ger ett, åtminstone, marginellt ökat skydd. Jag ser därför ingen större mening att vaccinera mig nu, utan väntar på fler studier. Kanske visar det sig att det kan vara bra med en boosterspruta när den riktiga säsongen kommer igång och då ska jag överväga det.

För övrigt kan jag inte för allt i världen förstå varför de stora vaccinationsprogrammen drog igång samtidigt som infektionsgraden sannolikt hade minskat ändå, till följd av säsongsvariationer. Det man borde ha gjort är väl att vaccinera riskgrupper direkt och erbjuda resten av befolkningen vaccin i samband med att den förväntade smittoökningen börjar på hösten.

Här ska du se, du behöver verkligen inte ta någon spruta, låt dig inte skrämmas, övertalas eller luras av vaccinhetsarna, mycket desinformation har jag sett om att man får "bättre" skydd om man tar sprutan även om man har haft covid, vilket är ren bullshit, som sagt låt dig inte luras:

Citat:
Över 80 procent av de personer som haft milda symtom av covid-19 har antikroppar ett år efter insjuknandet. Det visar nya resultat från en studie bland medarbetare vid Danderyds sjukhus. Antikropparna binder dessutom till nya och mer smittsamma virusvarianter.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/07/studie-antikroppar-kvar-ett-ar-efter-lindrig-covid/

New data suggests a low risk of COVID-19 reinfection in the population

Citat:
Current evidence suggests that most reinfections will not cause symptoms. Work is ongoing to better understand the factors that make someone more likely to catch COVID-19 again and also the impact of vaccine status.

There is currently no evidence that the Delta variant, or any other Variants of Concern, are more likely to cause reinfection than others

https://www.gov.uk/government/news/new-national-surveillance-of-possible-covid-19-reinfection-published-by-phe
Citera
2021-08-29, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ännu värre i år, då just snuva är en vanlig symptom på smitta av Delta-varianten. Hoppas att utvecklingen vad gäller vaccinationstäckning och belastning på sjukvården, (samt smittspridningen), blir positiv snart, så att man kan sänka garden något.

Är du rädd för lite snuva? Har för mig jag läst att du redan haft covid men ändå tagit vaxxet?

Dessutom det är ju knappt någon belastning på sjukvården längre på grund av covid?
Citera
2021-08-29, 15:14
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, du har helt rätt i att "misstaget" har skördat miljontals liv. Det ironiska är att "misstaget" inte har kostat så väldigt många liv i Kina.

Kineserna insåg att det var ett otrevligt virus som hade rymt från laboratoriet. Kineserna så därför till att skydda sig själva, medan viruset fick spridas till omvärlden. Det har medfört att Kinas ekonomi har fortsatt att gå bra, samtidigt som viruset har plågat övriga världens ekonomier.

Att viruset fick rymma från laboratoriet, var kanske ett lönsamt "misstag" för kineserna?

Nej, jag tror inte att de släppt ut viruset med flit. Dock räcker det bra med att CCP tillät två forskare att utföra sådan extremt farlig och vansinnig forskning under bara skyddsklass 2. Ett kinesiskt labb ligger, för övrigt, granne med den beryktade djurmarknaden.
Citera
2021-08-29, 15:20
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Är du rädd för lite snuva? Har för mig jag läst att du redan haft covid men ändå tagit vaxxet?

Dessutom det är ju knappt någon belastning på sjukvården längre på grund av covid?

Belastningen på sjukvården är ändå högre än det fas 3 stipulerar.

Nej jag är inte rädd för Delta-varianten, då jag har naturlig immunitet plus 2 vaccindoser. Men jag är orolig att jag skall behöva testa mig stup i kvarten, bara för att jag har min vanliga vintersäsongs snuva.
Citera
2021-08-29, 15:23
Medlem
Citat:
Här ska du se, du behöver verkligen inte ta någon spruta, låt dig inte skrämmas, övertalas eller luras av vaccinhetsarna, mycket desinformation har jag sett om att man får "bättre" skydd om man tar sprutan även om man har haft covid, vilket är ren bullshit, som sagt låt dig inte luras:

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/07/studie-antikroppar-kvar-ett-ar-efter-lindrig-covid/

New data suggests a low risk of COVID-19 reinfection in the population

https://www.gov.uk/government/news/new-national-surveillance-of-possible-covid-19-reinfection-published-by-phe
Nej då, låter mig inte skrämmas av någon. Har läst studierna du hänvisar till och dessa visar, för mig, att jag inte behöver full vaccinering för tillfället.

Finns ju också en studie från Kentucky, USA, som visar att återinfekterade kunde minska risken för svår sjukdom genom komplettering med vaccin. Men om jag läste den studien rätt var det en väldigt liten del återinfekterade som hade påträffats, vilket ju också talar för styrkan hos det naturliga försvaret.

Det hade varit väldigt intressant att se en kategorisering av dem som vårdas på sjukhus av vaccinerade (en resp två doser), ovaccinerade med genomgången sjukdom, de som varken är vaccinerade eller haft sjukdomen. Det är märkligt att sådana uppgifter inte framkommer. Men, såklart, det är mycket som varit märkligt med denna pandemi.
Citera
2021-08-29, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Belastningen på sjukvården är ändå högre än det fas 3 stipulerar.

Nej jag är inte rädd för Delta-varianten, då jag har naturlig immunitet plus 2 vaccindoser. Men jag är orolig att jag skall behöva testa mig stup i kvarten, bara för att jag har min vanliga vintersäsongs snuva.

Men du behöver ju inte testa dig, det är väl upp till dig? Du kan ju lika väl strunta i att testa dig då du redan haft covid och troligtvis inte insjuknar igen? Du har ju dessutom tagit 2 sprutor på det, litar du inte på skyddet?
Citera
2021-08-29, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Nej då, låter mig inte skrämmas av någon. Har läst studierna du hänvisar till och dessa visar, för mig, att jag inte behöver full vaccinering för tillfället.

Finns ju också en studie från Kentucky, USA, som visar att återinfekterade kunde minska risken för svår sjukdom genom komplettering med vaccin. Men om jag läste den studien rätt var det en väldigt liten del återinfekterade som hade påträffats, vilket ju också talar för styrkan hos det naturliga försvaret.

Det hade varit väldigt intressant att se en kategorisering av dem som vårdas på sjukhus av vaccinerade (en resp två doser), ovaccinerade med genomgången sjukdom, de som varken är vaccinerade eller haft sjukdomen. Det är märkligt att sådana uppgifter inte framkommer. Men, såklart, det är mycket som varit märkligt med denna pandemi.

Alltså, jag skiter i allt vad covid heter nu, jag har haft det och kommer troligtvis aldrig mer att få det, men skulle jag bli smittad en gång till kommer jag ju inte ens att märka av det då jag inte ens hade symtom då jag var sjuk i covid tidigare i år, har påvisade antikroppar efter provtagning på laboratorium.

Immuniteten efter genomgången infektion kan vara betydligt längre än ett år:

Citat:
Could Covid-19 immunity last for 17 YEARS? Researchers find SARS patients still have crucial T cells from when they were infected in 2003

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8529429/Could-immunity-17-YEARS-Singaporean-researchers-SARS-patients-crucial-T-cells.html

Det är bara att avvakta och se men som sagt har man redan haft covid en gång kommer man ju aldrig att bli lika sjuk som första gången i vilket fall om man nu ens skulle bli smittad igen.
Citera
2021-08-29, 15:32
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Men du behöver ju inte testa dig, det är väl upp till dig? Du kan ju lika väl strunta i att testa dig då du redan haft covid och troligtvis inte insjuknar igen? Du har ju dessutom tagit 2 sprutor på det, litar du inte på skyddet?

Det är 5 gånger mindre risk för mig, som fullvaccinerad, att få Covid-19 än en ovaccinerad. Dessutom har jag nog lite immunitet kvar ifrån våren 2020. Men risken att jag infekteras av SARS-COV2 är inte noll. Jag vill ogärna föra smitta vidare. Så jag gör som vanligt: Försöker hålla 1,5 meters avstånd och testa mig när jag anser det befogat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in