2021-08-29, 10:27
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
För varje grad som temperaturen ökar så ökar mängden vatten i atmosfären med ca 7%.

Vattenmängden som finns i atmosfären har stor betydelse eftersom vattenånga är en kraftig växthusgas.

Vattnet omsätts på ca 8 dagar. Nederbördsmängden ökar inte med 7% per grad, men sannolikheten för skyfall med stora regnmängder ökar när det finns mer vatten i atmosfären.

Det är troligt att förändrad tid för omsättningen, som en följd av uppvärmningen, bidrar till att avståndet mellan förångning och nederbörd ökar.

Här är en text där detta gås igenom ganska seriöst.
https://acp.copernicus.org/articles/19/12887/2019/

Nej, vatteninnehållet ökar inte linjärt, mättnaden är inte 100%. Det vatten som finns som vattenånga i varje given stund kan inte regna ner. Endast moln, kondenserat vatten kan regna.
Din länk innehåller inga observationer, vilket är typiskt för debatten. Visa mig någon som gått ut och mätt dessa mängder i verkligheten.
Citera
2021-08-29, 10:44
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Den värsta orkanen man känner kom 1780 i Karibien. Den verkar ha rensat öarna helt med flodvågor. Och hela tiden har de där kraftiga kat-5 orkanerna förekommit. Det var varmt nog för dem även tidigare.

Ett intressant program det där "Vår våldsamma planet".

Det kan vara att uppvärmningen driver orkanerna längre norrut, in i USAs tätbebyggda östkust. Och kanske de blir lite kraftigare.
Just nu anser forskarna att uppvärmningen leder till att de starka orkanerna blir starkare och ökar i antal.
Citera
2021-08-29, 10:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Nej, du har nog inte kollat statistiken. Den visar nämligen att extrema väder har ökat kraftigt, vilket också vetenskapen visar.

Jag har gått igenom väldigt mycket information om just naturkatastrofer
Många rapporter kan dock vara luriga då det finns många * i texten

Och kollar man upp vad * är så är det som jag sa tidigare
Det är den ekonomiska kostnaden eller antalet döda som har ökat.

Har nog lagt ner 25-30 timmar på att leta upp statistik och fakta.
Och slutsatsen jag kunde dra efter att ha läst igenom allt. Är att det inte har ökat.
Citera
2021-08-29, 10:48
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Fysik, stokastiska processer och statistisk fysik
Du exponerar ofta i tråden din okunnighet när det gäller fysik och hur det är fysik som är baskunskapen som behövs om man ska förstå vad som händer när vi ökar halten av växthusgaser i atmosfären, förstärker växthuseffekten och därmed ökar den globala medeltemperaturen.

Det här inlägget tolkar jag som att du inte vet vad t.ex. stokastiska processer eller statistisk mekanik är.

Får jag rekommendera ett par kurser? Det finns nog motsvarande på distans, om det underlättar.

Stokastiska processer:
https://www.chalmers.se/sv/institutioner/math/utbildning/grundutbildning-goteborgs-universitet/kurser/fristaende-kurser-i-matematisk-statistik/Sidor/msg800.aspx
Se speciellt innehållet.
https://kursplaner.gu.se/pdf/kurs/sv/MSG800
Statistisk fysik:
https://www.kth.se/student/kurser/kurs/SI1162

Jag vet inte mycket om genusvetenskap, men om det är ett område som du intresserar dig för så vet du troligen mycket mer än jag. Jag skrev, som du säkert såg, "i synnerhet inom naturvetenskap".

Jag kan rekommendera kurser i kaosteori så kommer du snabbt inse att klimat inte går att förutsäga.
Du kan göra grova sannolikhetsbedömningar, men det är en helt annan sak.
Ungefär som riskbedömningar i IT-projekt. Har till dags dato aldrig sett en riskanalys som stämt. Alltid något oförutsätt som inträffar (som att projektledaren får ljumskbråck). Samma gäller klimat. För många okända variabler som i slutändan ställer allt på ända.

Så med all respekt. Klimatmodeller är skit. För många okända variabler (det räcker dessutom med bara en missad för att slutresultatet skall bli tokfel) och alldeles för många gissningar till ingångsvärden. Att fatta beslut grundat på dessa är galenskap.
Citera
2021-08-29, 10:52
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Nej, vatteninnehållet ökar inte linjärt, mättnaden är inte 100%.

Nej, det är inte linjärt, men 7% är ett närmevärde som ofta används eftersom det är vad som gäller i närheten av 15°C. Som är ungefär medeltemeperaturen på Jordens yta.

Mättnaden är inte 100%, men den relativa fuktigheten har inte ändrats signifikant under den tid som uppvärmningen pågått och som vi har bra data från. Det betyder att den absoluta fuktigheten ökar med ca 7% per grad.

Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det vatten som finns som vattenånga i varje given stund kan inte regna ner. Endast moln, kondenserat vatten kan regna.
Din länk innehåller inga observationer, vilket är typiskt för debatten. Visa mig någon som gått ut och mätt dessa mängder i verkligheten.

Inte i "varje given stund", men potentiellt. Beakta omsättningstiden som innebär att det som förångas "i medeltal" kommer ner inom ca 8 dagar.
Beakta också att det finns vissa dominerande riktningar på luftflödet vid jordytan. Man talar om prevailing winds. Så t.ex. är ofta vinden sydlig eller sydvästlig mellan 30°N och 60°N. Under "resan" mellan 30°N och 60°N kyls luften och när temperatur och fuktighet gör att daggpunkten närmas så nås förutsättningarna för molnbildning och nederbörd.

Såvida jag vet har inte nederbördsmängden ökat. Däremot har vissa extrema väderhändelser, som regn med stora nederbördsmängder, ökat. Enligt mätningar, statistik och beräkningar.

Det har tagits upp en hel del under senare år. Här är ett färskt exempel.
https://www.worldweatherattribution.org/heavy-rainfall-which-led-to-severe-flooding-in-western-europe-made-more-likely-by-climate-change/

Citera
2021-08-29, 10:52
Medlem
Citat:
Just nu anser forskarna att uppvärmningen leder till att de starka orkanerna blir starkare och ökar i antal.

Man kanske hade fel på kunskapskanalen.

Men där var man osäker på om de blir fler. Dock starkare trodde man, och att de drev längre norrut. De får en annan bana.

Att de driver längre norrut ger ju större konsekvenser och mycket mer TV-tid....

Man hade ganska bra data om historiska orkaner då man kan utläsa dem ur gamla koraller. Ganska häftig forskning där man till och med kan sätta årtal på orkanerna.
Citera
2021-08-29, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Även om vi hade varit enbart västvärlden så hade ju gifter släppts ut. Fast i mindre omfattning och inte precis överallt.

Det som inte hade hänt är ju att all mark tagits i anspråk. Det hade funnits mycket mer vildmark med en mindre befolkning.

Ja, överbefolkning har man alltid talat om, men det är ju alltid prognoser om framtiden. Så var det väl även på 70-talet, tror jag? Se som det blir i framtiden. Och nu är vi snart där, utan stora vildmarksområden som en gång fanns.

Hade vi fått kontroll på befolkningsexplosionen så hade det varit lugnare, mindre problem och mer greppbara problem. Det är ju inte Afrika som står för växthusutsläppen. Men ett scenario där 4 miljarder Afrikaner skall leva på västerländsk nivå är ju skrämmande. framförallt om de skall dit genom att bränna kol och olja.
Ja, jag är helt enig med din analys...tyvärr

Överbefolkningen finns idag och här, det du skriver om Afrika och framtiden kommer att medföra än värre problem
Citera
2021-08-29, 10:57
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Jag kan rekommendera kurser i kaosteori så kommer du snabbt inse att klimat inte går att förutsäga.
Du kan göra grova sannolikhetsbedömningar, men det är en helt annan sak.
Ungefär som riskbedömningar i IT-projekt. Har till dags dato aldrig sett en riskanalys som stämt. Alltid något oförutsätt som inträffar (som att projektledaren får ljumskbråck). Samma gäller klimat. För många okända variabler som i slutändan ställer allt på ända.

Så med all respekt. Klimatmodeller är skit. För många okända variabler (det räcker dessutom med bara en missad för att slutresultatet skall bli tokfel) och alldeles för många gissningar till ingångsvärden. Att fatta beslut grundat på dessa är galenskap.

Nu blandar du ihop väder och klimat igen.

Den globala medeltemperaturen är resultatet av en balans mellan energi som kommer till Jorden från Solen och energi som Jorden avger till världsrymden.

Klimatmodeller är inte perfekta. Men, dom är ganska bra. Efter hand brister identifieras och åtgärdas så blir dom bättre.
Study Confirms Climate Models are Getting Future Warming Projections Right

https://climate.nasa.gov/news/2943/study-confirms-climate-models-are-getting-future-warming-projections-right/
Citera
2021-08-29, 10:59
Medlem
Citat:
Nej, överbefolkning är inte orsaken till att klimatsystemet är rubbat. Och här handlar det om klimatet. Ställ inte dessa mot varandra, det vinner vi ingenting på. Du får diskutera överbefolkning på annat håll.
Öppna ögonen och läs forskningsrapporter!- Överbefolkning är orsaken till världens miljöproblem.

Är du kommunist och tror att du bestämmer nåt? Jag diskuterar vad jag vill, när jag vill och hur jag vill utan att jag bryr mej om dina pekpinnar. Om du skriver nåt vettigt skall jag dock värdera och bemöta det sakligt.
Citera
2021-08-29, 11:04
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Nu blandar du ihop väder och klimat igen.

Den globala medeltemperaturen är resultatet av en balans mellan energi som kommer till Jorden från Solen och energi som Jorden avger till världsrymden.

Klimatmodeller är inte perfekta. Men, dom är ganska bra. Efter hand brister identifieras och åtgärdas så blir dom bättre.
Study Confirms Climate Models are Getting Future Warming Projections Right

https://climate.nasa.gov/news/2943/study-confirms-climate-models-are-getting-future-warming-projections-right/

Nej. Jag blandar inte ihop någonting.
Klimatet är resultatet av väder + x antal andra kända/okända faktorer över tid.

Om du inte kan förutsäga väder kan du ej heller förutsäga klimatet om x antal år.
Klimatmodellerna är i sig själva bevis på detta eftersom dom hela tiden justeras i efterhand.
Dom kommer dessutom behöva justeras för all framtid då det förr eller senare kommer en variabel man inte känt till och ställer allt på ända.

Det är du som pga brist på livserfarenhet inbillar dig att man kan förutse framtiden.
Citera
2021-08-29, 11:15
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Dina comebacks suger.
Har lika mycket finess som dagisbarns "den som sa det han kan va det".

Bara så du vet.

Vetenskapsförnekarkyrkan
Varför tar du upp sambanden mellan klimatförnekarrörelsen och religion om du inte vill diskutera sambanden? Jag förstår att det är pinsamt för er i "vetenskapsförnekarkyrkan", men varför tar du då upp det?

Man ska väl inte bortse från kopplingarna mellan vetenskapsförnekare och högerextrema och neo-nazistiska rörelser också.

Bottom line är väl om vetenskapsförnekare bör låsas in för tvångsvård, låsas in i fängelse eller vårdas inom öppenvården?

Det har kommit en hel del om vad som saknas i huvudet på vetenskapsförnekare. Här är några exempel.

Psychology of climate change denial
https://en.wikipedia.org/wiki/Psychology_of_climate_change_denial

The psychology of climate change denial
https://www.psychology.org.au/About-Us/What-we-do/advocacy/Advocacy-social-issues/Environment-climate-change-psychology/Resources-for-Psychologists-and-others-advocating/The-psychology-of-climate-change-denial

Pathways to changing the minds of climate deniers
https://www.sciencedaily.com/releases/2020/01/200108160312.htm

Climate Change Denial
https://www.psychologytoday.com/us/blog/denying-the-grave/201901/climate-change-denial

Science denial: Why it happens and 5 things you can do about it
https://theconversation.com/science-denial-why-it-happens-and-5-things-you-can-do-about-it-161713

Är vetenskapsförnekare en kronisk åkomma?
Jag är optimist! Jag tror det går att bota. Jag är också övertygad om att världen vore en bättre plats utan plattjordingar, chemtrailare och vetenskapsförnekare.
Men, det är väl inte så enkelt. Jag tror inte att vi vågar hoppas att det kommer ett vaccin mot dumhet?

Citera
2021-08-29, 11:23
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Om du inte kan förutsäga väder kan du ej heller förutsäga klimatet om x antal år.

Det är med denna utsaga som du bevisar att du inte förstått skillnaden mellan väder och klimat.

Med tanke på en rad inlägg som du skrivit i tråden där du visar att du saknar grundläggande kunskaper i fysik och grundläggande förståelse för vetenskap och vetenskaplig metodik så är nog ingen överraskad.

Jämför logiken i ditt sätt att resonera med detta. Det är analogt.
"Klassisk mekanik var fel. Det bevisades av Einstein. Därför kan man inte använda kunskaper från mekanik när man konstruerar och beräknar byggnader och broar."
Bara en idiot förstår inte att man ska använda den kunskap som finns på bästa möjliga sätt.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in