2021-08-28, 21:48
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Uppenbarligen hade Swedbank inga problem enligt penningtvättlagen - Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism med att överföra 390 000 kr från Ebba till Esbjörn. Ebba hade ett undertecknat köpekontrakt att visa upp om så behövdes. Swedbank skulle naturligtvis inte ha stoppat en överföring på resterande köpeskilling från Ebbas konto till Esbjörn på tillträdesdagen även om det handlar om ett betydligt högre belopp. Ebba hade ju köpekontraktet att visa upp.

Det gick ju bevisligen bra att framföra över handpenningen till Esbjörns konto. Naturligtvis hade Ebba också kunnat föra över resten av köpeskillingen på tillträdesdagen och visat upp köpekontraktet om det hade behövts.
Din hänvisning till PEP sjunker som en sten och det vet du.

PEP var gjord då Ebba sände handpenningen till Esbjörn.
Syns på bild i Expressen bland dokumenten om fastigheten.
Så där gick du på en mina DoraF när t.o.m Expressen är vittnet.
2021-08-28, 21:50
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Uppenbarligen hade Swedbank inga problem enligt penningtvättlagen - Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism med att överföra 390 000 kr från Ebba till Esbjörn. Ebba hade ett undertecknat köpekontrakt att visa upp om så behövdes. Swedbank skulle naturligtvis inte ha stoppat en överföring på resterande köpeskilling från Ebbas konto till Esbjörn på tillträdesdagen även om det handlar om ett betydligt högre belopp. Ebba hade ju köpekontraktet att visa upp.

Det gick ju bevisligen bra att framföra över handpenningen till Esbjörns konto. Naturligtvis hade Ebba också kunnat föra över resten av köpeskillingen på tillträdesdagen och visat upp köpekontraktet om det hade behövts.
Din hänvisning till PEP sjunker som en sten och det vet du.

Men PEP om handpenningen finns ju på bild i Expressen?
2021-08-28, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Om det är så enkelt varför tror du att det är avsatt 3 dagar i tinget? Mycket kan hända under dessa 3 dagar.
Ingen vet heller hur vittnena klarar pressen och om tungan slinter till Ebbas nackdel. Vittnena har säkert repeterat en hel del frågor tillsammans med Ebba. Frågor som kan komma upp, men ofta blir det väldigt tydligt att det är inövat och då förlorar det sin trovärdighet. Du kan ju passa på att besöka lite rättegångar i tvistemål vid ledig tid så får du själv se hur det som kan verka uppenbart från början slutar på ett helt annat sätt.
Det är antalet vittnen som parterna kallar som avgör schemat, inte hur komplicerat fallet är. Överraskningar lär det bli och jag ser fram emot när Pernroth Lüllmaa och Margareta Majkgård tar till orda och förklarar att deras vilja är Esbjörns vilja och hur det gick till när den ”förvirrade” gamle mannen skrev på fullmakter och handskrivna brev som han enligt dem inte förstod innehållet i. Det går liksom inte att vare sig sälja eller ångra försäljningen av en fastighet om man inte förstår begreppen ”äganderätt” eller ”fastighet”.
2021-08-28, 21:58
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Intressant, vad jag undrar är, detta är en tvist och inte ett brottsmål. Om domarna i tvisten skulle misstänka att Ebba begått brott, anmäler dom det då tipp polisen, och en förundersökning startar. Eller hur går det till? Jag tänker att det inte kan vara unikt att man efter en stund misstänker brott vid en tvist.
Jag tänker snarare att om domstolen skulle finna att avtalet ska ogiltigförklaras med hänvisning till 31 § och 33§ avtalslagen och att Esbjörn och hans ombud efter att domen fallit och de läst domskälen eventuellt lämnar in en polisanmälan.
2021-08-28, 21:59
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
PEP var gjord då Ebba sände handpenningen till Esbjörn.
Syns på bild i Expressen bland dokumenten om fastigheten.
Så där gick du på en mina DoraF när t.o.m Expressen är vittnet.

Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Men PEP om handpenningen finns ju på bild i Expressen?
Och? Läste ni öht mitt inlägg som ni citerade? Jag skrev ju att Ebba hade ett köpekontrakt att visa upp när Swedbank ställde frågor om penningtvätt. PEP återfinns i penningtvättslagen, som jag hänvisade till.

Det bli bara löjligt när ni försöker trycka till mig utan att ha kol.

Edit: Kan du länka bilden eller säga vilket datum bilden publicerades I Expressen?
Senast redigerad av DoraF 2021-08-28 kl. 22:13.
2021-08-28, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Vid en försäljning med mäklare inkopplad hade nog de flesta valt att deponera slutlikviden hos mäklaren.
Ebba valde att själv fixa allt och därför sitter hon nu i en riktig skitsits

När du säger "de flesta", räknar du då in de som tar lån, eller bara de som pungar ut hela beloppet direkt ur egen ficka?

För övrigt finns nog ingen mäklare som skulle acceptera att slutlikviden deponerades på hens konto i ett fall där säljaren inte medverkar till fullgörande. Varför skulle de? Och varför skulle köparen deponera pengar där?
2021-08-28, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vad är det för sits? Det finns inte en enda som kan något om juridik som tvivlar på att hon vinner tvisten.

Det är det som är dramaturgin. De flesta som uttalar sig har förstått att avtalet om köp är bindande, men de är inte insatta i alla detaljer som belyses, om man som vi är delaktiga i denna trevliga diskussion.

Det finns en fördom om att Ebba Busch, och Theo på mäklarbyrån Sjönära är kompetenta och laglydiga medborgare som inte sysslar med oegentligheter. Det finns inte med på kartan att Ebba Busch gör något olagligt, men ingen vet eftersom det är ytterst få personer i landet som kan kontraktsrätten. De inväntar en dom eller förlikning innan de yttrar sig.

Ebba har gömt sig bakom advokaten Katrin, en respektabel advokat, så varför skulle folk anta att Ebba Busch inte vinner denna tvist?

Jag kan mindre juridik än de som uttalar sig, men jag har varit säker från början, att denna tvist kommer inte Ebba Busch segrande ur. Hon är en högt uppsatt politiker, partiledare för KD som slåss som en kloakråtta, och mötte sitt öde i Binninge, hennes motsats. Han kan den bakgård Ebba Busch sökt sig till, och orädd gjorde han sitt jobb och visste vad han skulle styrka. Binninge är en tilltufsad person som hade rättvisa, och inte pengar som motivation. Jag vet från livet att de som haft de hårdaste liven, är de som hjälper dem som har det ännu svårare.

Ebba Busch hade en bra talan som hon slarvat bort genom att förtala Binninge och inte erlägga köpeskillingen enigt avtalet. Det är hennes olika utfall som stärker trovärdigheten i den bevisning Esbjörn har, och själv har hon bara mamma och en vännina som vittnen, men inget opartiskt vittne. Den gode Theo på Sjönära Mäklarbyrå har gömt sig under en sten. Precis där han hör hemma.
2021-08-28, 22:03
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Det hoppas jag verkligen. Personligen så tror jag inte på gud. Men om det ska finnas en kristen gud, så får vi verkligen hoppas att han straffar de som lurar de gamla och svaga. Och dessutom har lust till sin nästas hus.
Har hon det? Hon har gjort det offentligt. Men har hon det egentligen.
Jag måste säga att väldigt lite tyder på det.
Jag tycker det är ett under om Ebba vaknar alls. Det finns ju inget som tyder på det.

Ja det är sedan många år svenska kyrkan hon är med i.
Visst har hon även offentligt berättat att hon gått ur livets ord.
Så visst är det så egentligen och hon röstar i kyrkovalet också.
Det är bara du som inte brytt dig om att kolla det, varit uppe i tråden redan förra hösten.
Vem som ska vakna råder det delade meningar om inom de olika kyrkorna.
Men vad jag hört tror dom bibeltrogna att på den 3e dagen vaknade Jesus.
Vem som vaknar den 3e dagen av rättegången återstår att se min kära MaryBlunt.
2021-08-28, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Visst ljuger hon. Skriver man kontant i en avtalsklausul har man pengarna. Det var Ebba som införskaffade avtalet. Det är inte ovanligt att man har pengar på banken efter att ha sålt en tidigare bostad, vilket Ebba Busch gjorde när hon skilde sig. I tillägg till den lönen hon har, borde inte köpeskillingen vara betungande eller svår att få fram. Allt var planerat, och nu plötsligt har hon inga pengar???

Att hon vill ansvara för statens finanser som minister i en borgerlig regering, men slarvar bort hela sin lön och pengarna från husförsäljningen bådar inte gott.

Att utsätta Esbjörn för anonyma kurirer, och mer oro är vidrigt. Men Binninge gav igen när han skaffade Esbjörn advokater med koll på kontraktsrätten.
Reagerade direkt på om Ebba var spelmissbrukare (Som Jimmie Åkesson) eller på obestånd på annat sätt då hon påstod hon var tvungen få lånelöfte av Swedbank. Märkligt med tanke på tidigare kommunalråddpost i Uppsala (ett stenkast från där hon sökte lånelöfte) och nu som partiledare 140 000/ mån i lön. Ligger helt i linje med hennes anmärkningsvärt vårdslösa handskande med sanningen, denna gång för det ohederliga att förskjuta skulden till Esn för sitt fatala misstag att inte betala det som hon ska tuta i rätten är hennes.
2021-08-28, 22:10
Medlem
fnirps avatar
Eftersom alla diskussioner går i cirklar, så roade jag mig att läsa igenom de första 43 000 inläggen och skapa lite statistik för mig själv. Grattis till följande personer som har skrivit de längsta inläggen:

1. nova68:
2. kubun
3. StorstBastVackrast
4. MrTomte
5. vittne-x
6. Fullblitz
7. MarryBlunt
8. trngw
9. Vresrosen
10. Knut-Anne

Men om vi tittar på vad vi alla har bidragit med i ord, så är vi uppe i 76 000+ unika ord som har skrivits 2 990 000+ gånger.

"esbjörn" skrivs oftare än "ebba", medans ord som "coronafester", "psykopatbrud" och "landsförrädare" tillhör orden som bara skrivits en enda gång. Jag får återkomma med alla epitet, för den listan blev lång :-)
Senast redigerad av fnirp 2021-08-28 kl. 22:16.
2021-08-28, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är det som är dramaturgin. De flesta som uttalar sig har förstått att avtalet om köp är bindande, men de är inte insatta i alla detaljer som belyses, om man som vi är delaktiga i denna trevliga diskussion.

Det finns en fördom om att Ebba Busch, och Theo på mäklarbyrån Sjönära är kompetenta och laglydiga medborgare som inte sysslar med oegentligheter. Det finns inte med på kartan att Ebba Busch gör något olagligt, men ingen vet eftersom det är ytterst få personer i landet som kan kontraktsrätten. De inväntar en dom eller förlikning innan de yttrar sig.

Ebba har gömt sig bakom advokaten Katrin, en respektabel advokat, så varför skulle folk anta att Ebba Busch inte vinner denna tvist?

Jag kan mindre juridik än de som uttalar sig, men jag har varit säker från början, att denna tvist kommer inte Ebba Busch segrande ur. Hon är en högt uppsatt politiker, partiledare för KD som slåss som en kloakråtta, och mötte sitt öde i Binninge, hennes motsats. Han kan den bakgård Ebba Busch sökt sig till, och orädd gjorde han sitt jobb och visste vad han skulle styrka. Binninge är en tilltufsad person som hade rättvisa, och inte pengar som motivation. Jag vet från livet att de som haft de hårdaste liven, är de som hjälper dem som har det ännu svårare.

Ebba Busch hade en bra talan som hon slarvat bort genom att förtala Binninge och inte erlägga köpeskillingen enigt avtalet. Det är hennes olika utfall som stärker trovärdigheten i den bevisning Esbjörn har, och själv har hon bara mamma och en vännina som vittnen, men inget opartiskt vittne. Den gode Theo på Sjönära Mäklarbyrå har gömt sig under en sten. Precis där han hör hemma.
Du tror att rätten kommer att döma till Ebba Busch nackdel för att hon inte satte in nästan fyra miljoner på Esbjörn Bolins konto efter att hon redan betalat honom 390.000:- som han kvitterade genom att utebli från mötet på banken för att slutföra affären? Tror du att domarna är helt dumma i huvudet?
2021-08-28, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är antalet vittnen som parterna kallar som avgör schemat, inte hur komplicerat fallet är. Överraskningar lär det bli och jag ser fram emot när Pernroth Lüllmaa och Margareta Majkgård tar till orda och förklarar att deras vilja är Esbjörns vilja och hur det gick till när den ”förvirrade” gamle mannen skrev på fullmakter och handskrivna brev som han enligt dem inte förstod innehållet i. Det går liksom inte att vare sig sälja eller ångra försäljningen av en fastighet om man inte förstår begreppen ”äganderätt” eller ”fastighet”.

Framförallt skall det bli intressant att se om de är sådana fullblodspsykopater att de utan vidare kan ställa sig i domstolen och ljuga den rakt upp i ansiktet om hur saker och ting faktiskt förhöll sig, eller om de kommer att bryta ihop och berätta sanningen. Esbjörn har ju när det begett sig med lite mer sakliga frågor verkat hålla sig till sanningen. Han berättade att han visst mindes avtalsskrivningen, att han visst gett Ebba lov att röja på tomten, att han visst ingått avtalet av egen fri vilja utan tvång. När det presenteras lögner från Esbjörns sida, tycks dessa huvudsakligen komma från andra personer eller via brev där det är oklart vem som skrivit eller faktiskt sagt vad. Esbjörn har ju heller aldrig själv framhållit sig som dement eller att han inte minns. Han sträckte sig för egen del till en lögn om månsken pressad av Expressen och förmodligen med bondfångarfittan från kursgården i bakgrunden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in