2021-06-15, 19:55
Medlem
Socbidragsgivares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Oftast hamnat över medel när jag verkligen ville ha jobbet och medel när jag tänkte "meh" (jobbet är intressant för ett tag). Har dock aldrig lett till något speciellt. Detta är nog mest ett spel för gallerian och ett sätt för HR nissarna att hitta subjektiva fel och i slutändan ändå anställa anhöriga/vänner/bekanta.

Du har så jävla rätt med det fetstilade.
Citera
2021-06-15, 20:05
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socbidragsgivare
Du har så jävla rätt med det fetstilade.
Senast jag skrev testet (på plats) var det ungefär 100 personer som gjorde det. Känns extremt onödigt att lägga resurser på att kalla så många när man lika gärna hade kunnat kalla 15.
Citera
2021-06-15, 20:54
Medlem
Medel räcker på alla nivåer utom en del chefsjobb.

Hade själv medel på matrigma nyligen och fick nu intervju. De vill nog se att man inte ligger på den lägsta %.
Citera
2021-06-15, 20:57
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Medel räcker på alla nivåer utom en del chefsjobb.

Hade själv medel på matrigma nyligen och fick nu intervju. De vill nog se att man inte ligger på den lägsta %.
Jag håller tummarna på att så blir fallet här också!
Citera
2021-06-15, 21:31
Medlem
För några år sedan hamnade jag bland topp 16 % eller något i den stilen i ett sådant Matrigma- test under en anställningsprocess. Inte fick jag jobbet och jag fick nästan intrycket att de hellre såg någon med medelresultat som gjorde jobbet bra utan irrelevanta, om än supersmarta, utvikningar.
Citera
2021-06-15, 21:37
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cockymisfit
För några år sedan hamnade jag bland topp 16 % eller något i den stilen i ett sådant Matrigma- test under en anställningsprocess. Inte fick jag jobbet och jag fick nästan intrycket att de hellre såg någon med medelresultat som gjorde jobbet bra utan irrelevanta, om än supersmarta, utvikningar.
Tjänsten jag sökt är nog egentligen inte superavancerad i grunden. Jag misstänker att förmåga att prioritera, snabbt skifta fokus och vara stresstålig är viktigare här. Det är inget strikt "logiskt" jobb egentligen, utan handlar mest om handläggning, ärendehantering och informationsflöden.
Citera
2021-06-15, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Tjänsten jag sökt är nog egentligen inte superavancerad i grunden. Jag misstänker att förmåga att prioritera, snabbt skifta fokus och vara stresstålig är viktigare här. Det är inget strikt "logiskt" jobb egentligen, utan handlar mest om handläggning, ärendehantering och informationsflöden.

Om du inte får jobbet tror jag inte det beror på Matrigma-testet i så fall.
Citera
2021-06-15, 22:27
Medlem
De som sitter på andra sidan i rekryteringen ser om du är nära en gräns eller inte, så om du ligger i övre delen av medel så vet de det.

Har en bekant som av HR fick höra att de blev lite oroliga över det höga resultatet. De trodde han var nån översmart som helt saknar social kompetens. Det avgörs på intervjun. I min erfarenhet görs Matrigma oftast rätt sent i processen och inte som ett verktyg för att sålla, lite beroende på tjänst såklart. De gångerna jag har gjort det har jag blivit ombedd att göra testet, och ofta ett personlighetstest, inför intervjun.

Tror inte ditt resultat ligger dig så mycket i fatet. Hoppas det går bra för dig och att du får jobbet.
Citera
2021-06-15, 22:32
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
De som sitter på andra sidan i rekryteringen ser om du är nära en gräns eller inte, så om du ligger i övre delen av medel så vet de det.

Har en bekant som av HR fick höra att de blev lite oroliga över det höga resultatet. De trodde han var nån översmart som helt saknar social kompetens. Det avgörs på intervjun. I min erfarenhet görs Matrigma oftast rätt sent i processen och inte som ett verktyg för att sålla, lite beroende på tjänst såklart. De gångerna jag har gjort det har jag blivit ombedd att göra testet, och ofta ett personlighetstest, inför intervjun.

Tror inte ditt resultat ligger dig så mycket i fatet. Hoppas det går bra för dig och att du får jobbet.
I den förra processen såg det ut så här: Steg 1) Begåvningstest. Steg 2) Personlighetstest x2. Steg 3) Intervju. Jag kom förbi steg 1 och 2 innan rekryteringen avbröts. Misstänker att det är samma process nu. Hur många som sållades bort vid första steget då har jag ingen aning om och jag vet (som sagt) inte heller vad jag fick för resultat den gången, då det skrevs på plats.

Tack så hjärtligt! Det hoppas jag också!
Citera
2021-06-15, 22:42
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Senast jag skrev testet (på plats) var det ungefär 100 personer som gjorde det. Känns extremt onödigt att lägga resurser på att kalla så många när man lika gärna hade kunnat kalla 15.

Var tar de in 100 personer på plats för test?

Måste vara en myndighet. Andras pengar är alltid lätt att sätta sprätt på...
Citera
2021-06-15, 22:45
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Var tar de in 100 personer på plats för test?

Måste vara en myndighet. Andras pengar är alltid lätt att sätta sprätt på...
Ja, i alla fall om jag förstod det korrekt. Det var två olika tillfällen och när jag skrev var vi kring 40-50 pers. Kanske dumt att extrapolera, visserligen. Det var också oklart hur många tjänster det rörde sig om, vilket säkert kan bidra till hur många som kallades.
Citera
2021-06-16, 00:38
Medlem
Jag kan tyvärr inte tillföra något till tråden, men undrar om någon hittat ett Matrigma-test man kan göra online (gratis)?

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in