2021-08-28, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Ja, har verkligen polisen gått till botten och undersökt de här killarna? Någon som vet vad de heter och hur deras liv ser ut idag? Kan tänka mig att de läser den här tråden med stort intresse och kanske även skriver i den för att rikta misstankarna mot annat håll.
Hol*gerss*n hette väl dem av killarna som bodde snett rakt över Helena på samma gata
Citera
2021-08-28, 19:33
Medlem
Intressant när man kollar Google Maps och kikar in på Runstensvägen. Där står det en äldre vit Opel (kombi) som ser ut att ha rails på taket. Dock inte tonade rutor.

Något jag noterade på en del gator var att det fanns en hel del båtar på garageuppfarter/tomter. Om nu en båt finns med i ekvationen vid dumpning av kroppen så verkar det vara många som har båt.
Citera
2021-08-28, 19:36
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Vet inte hur mycket som det pratades om DNA i svensk press.

Hittade detta:

”År 1989 kom den första fällande domen i Sverige där dna-bevis hade en avgörande betydelse. För första gången kunde man i en brottsutredning med mycket hög sannolikhet binda en person till ett biologiskt spår.”

https://nfc.polisen.se/kriminalteknik/dna-och-biologi/artiklar-om-dna/forfinad-dna-teknik-i-kampen-mot-brottsligheten/

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det skrevs en del om DNA vid den här tiden men allt s. a. s. låg då i sin linda. Handlade om hur denna teknik skulle kunna utvecklas i framtiden och vara till stor hjälp.

Enligt denna person hade det varit ett hett ämne den våren, vet inte om det kanske varit något fall som löstes på det sättet däromkring 91-92? Eller kanske bara artiklar om dna?

Just sperma var väl bland det första man kunde analysera, tänker om gm därför tog bilen tillbaka och tog hand om kroppen.
Citera
2021-08-28, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apertus
Intressant när man kollar Google Maps och kikar in på Runstensvägen. Där står det en äldre vit Opel (kombi) som ser ut att ha rails på taket. Dock inte tonade rutor.

Något jag noterade på en del gator var att det fanns en hel del båtar på garageuppfarter/tomter. Om nu en båt finns med i ekvationen vid dumpning av kroppen så verkar det vara många som har båt.
Jag såg den med nu 👍 men om man googlar på hur gamla kartbilder kan vara så näms det att bilder kan vara upp till 8 år gamla .
Senast redigerad av Fighter83 2021-08-28 kl. 19:52.
Citera
2021-08-28, 19:51
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZOrro18790
Hon kände personen trodde väl inte att hon skulle bli våldtagen
Men även så, varför sätta sig i bilen, det var ju en varm sommarnatt, de hade ju kunnat sitta ute och prata? Nej tror inte alls på det.
Dessutom hade ju något hänt då skor och ringer återfanns på stigen. Och blod på sko.
År ditt scenario verkligen logiskt?
Citera
2021-08-28, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Men även så, varför sätta sig i bilen, det var ju en varm sommarnatt, de hade ju kunnat sitta ute och prata? Nej tror inte alls på det.
Dessutom hade ju något hänt då skor och ringer återfanns på stigen. Och blod på sko.
År ditt scenario verkligen logiskt?
Det här med skon tror jag inte har med mordet att göra hon kan ha tagit av sig den själv där på stigen i mörkret jag tror stenhårt på att den här bilen står där och väntar ,sedan är det nåt som lockar in henne i bilen men vad? Det finns folk som sett den ljusa bilen köra över gräsmattan. Vid lekplatsen i hög fart jag tror de genade där,. förstår inte varför det skulle vara ologiskt att sätta sig i en bil när man är onykter
Jag har hela tiden varit säker på att det finns folk som vet vad som hände?
Citera
2021-08-28, 20:29
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Och även ringarna då också ? Troliga är väl att ringarna troligtvis ramlade ur ryggsäcken , den slängdes in i bilen m Helena ..
Hänt många ggr att man tagit av sig ringar efter en krogkväll eller när man blivit svullen om fingrarna pga varmt väder . Tror det är därför ringarna låg bredvid varandra eftersom de trillade ur ryggsäcken eller hon använde den att slåss med och dessa for ur . Skorna kan Helena sparkat av sig om hon försökt fly ! Eller även de kan hon ha tagit av sig och burit i handen något som man ofta också gjorde efter en danskväll och svullna ömma fötter .

Ja om man utgår från det som är mest logiskt med tanke på skorna och ringarnas placering så talar det ju för att GM i första läget har följt efter/sprungit efter Helena in på skoqsstigen, slagit henne medvetslös eller strypt henne och sedan kört runt med bilen, in på cykelvägen för att lasta in kroppen.

Men det finns givetvis fler tänkbara scenarier.
Citera
2021-08-28, 20:31
Medlem
Teorin om buskörning eller fyllekörning som gått snett är inte helt ointressant. Kan även förklara blodfyndet på skon och grejerna som trillat ur ryggsäcken. Dock ska det till en kallsinnig typ för att göra sig av med en kropp istället för att bara smita från platsen vilket hade varit mer troligt vid ett sådant scenario.
Citera
2021-08-28, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MVW
Vad jag minns så hördes Helena, eller en kvinna, ropa "så får/kan ni inte göra!". Det borde betyda att det var två personer som gjorde något mot kvinnan, då ingen niade någon på den.tiden. Kan det vara så enkelt att de två killarna som rubricerats som vittnen, är gärningsmännen? (Likt Engström i Palmefallet) Och lett polisen på fel väg med beskrivningen av en bil som aldrig var där?

Min feting:
Hur lika i röstläge var Helena och Ulrika? När jag jämfört ljudklipp med Ulrika och Gabriella så tycker jag att de har snarlika röster. Kan det vara Ulrika som Hanna hör?

Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Det är ändå väldigt konstigt att 2 vita bilar ska ha synts inne på cykelbanan den natten en som står still och en som åker fram o tillbaka , sån trafik var det aldrig där och har aldrig varit . Nåt med bilarna stämmer inte , det är min känsla .

Vad hade Ulrikas pojkvän Tomas för bil vid försvinnadet?

Och JA, jag tror att Ulrika vet mer om hennes systers försvinnande än hon har uppgivit.
Citera
2021-08-28, 20:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fingeravtryck innan DNA.

Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Ytterligare en bil ska siktats tidigare på kvällen (23-tiden?) på samma cykelbana fast närmare Kolarestigen. Så 3 olika(?) bilar inom ett spann på ca 5-6h alltså.
Var det verkligen så tung trafik där på den tiden?

Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Enligt denna person hade det varit ett hett ämne den våren, vet inte om det kanske varit något fall som löstes på det sättet däromkring 91-92? Eller kanske bara artiklar om dna?

Just sperma var väl bland det första man kunde analysera, tänker om gm därför tog bilen tillbaka och tog hand om kroppen.

Kan ha varit på det sättet.

Ingen visste riktigt vad som skulle kunna komma gällande DNA vid den här tiden. Precis samma sak med fingeravtryck för länge sedan. Den förste som blev dömd på sina efterlämnade fingeravtryck var en man vid namn Jönsson-Hagman i Malmö 1911. Han menade att ingen kunde bli dömd på sina fingeravtryck men han hade fel.
Citera
2021-08-28, 20:53
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Ja, har verkligen polisen gått till botten och undersökt de här killarna? Någon som vet vad de heter och hur deras liv ser ut idag? Kan tänka mig att de läser den här tråden med stort intresse och kanske även skriver i den för att rikta misstankarna mot annat håll.

Den ena är Fr*edrik J på Hällristningsvägen (numera FH) och den andre är An*ders K på Fornminnesvägen. De är fortfarande vänner på Facebook. AK bor på Lidingö.
Citera
2021-08-28, 20:56
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randig-Sebra
Min feting:
Hur lika i röstläge var Helena och Ulrika? När jag jämfört ljudklipp med Ulrika och Gabriella så tycker jag att de har snarlika röster. Kan det vara Ulrika som Hanna hör?

Vad hade Ulrikas pojkvän Tomas för bil vid försvinnadet?

Och JA, jag tror att Ulrika vet mer om hennes systers försvinnande än hon har uppgivit.

Det är du inte ensam om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in