2021-08-28, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tapetblomman
Jag tillät mig ju tidigare spekulera kring att en/två "buffliga" personer skulle kunna förmått CL att låna ut sin bil, detta givet det personporträtt som tecknats över CL i media (introvert individ som säkert varit lätt att "sätta sig" på), samt även:

1. Då hans tecknade personporträtt känns som att det stämmer lite illa med en GM.

2. Det talats om två mansröster.

Den "vanlige" gärningsmannen som attackerar en kvinna gör det ensam och till fots. Är däremot en bil inblandad är det ofta två eller flera personer. Och CL tycks ju inte haft något socialt liv (igen, baserat på personporträtt som media tecknar).
Varför tror du det skulle vara lätt att sätta sig på en introvert person. Andelen introverta är mellan 25-40 %, tror du alla är lätta att sätta sig på?
Citera
2021-08-28, 17:04
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZOrro18790
Men visst stod han och väntade på henne nära hemmet och hon sätter sig i bilen eller är jag helt fel ute och att de åker iväg i full fart förbi lekplatsen.
Varför skulle H sätta sig i en bil, då hon nästan var hemma?
Citera
2021-08-28, 17:06
Medlem
Kan dessa killar vara GW:s huvudkandidater till att vara skyldiga till brottet?

Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Ja, har verkligen polisen gått till botten och undersökt de här killarna? Någon som vet vad de heter och hur deras liv ser ut idag? Kan tänka mig att de läser den här tråden med stort intresse och kanske även skriver i den för att rikta misstankarna mot annat håll.
Citera
2021-08-28, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Varför skulle H sätta sig i en bil, då hon nästan var hemma?
Hon kände personen trodde väl inte att hon skulle bli våldtagen
Citera
2021-08-28, 17:19
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Och även ringarna då också ? Troliga är väl att ringarna troligtvis ramlade ur ryggsäcken , den slängdes in i bilen m Helena ..
Hänt många ggr att man tagit av sig ringar efter en krogkväll eller när man blivit svullen om fingrarna pga varmt väder . Tror det är därför ringarna låg bredvid varandra eftersom de trillade ur ryggsäcken eller hon använde den att slåss med och dessa for ur . Skorna kan Helena sparkat av sig om hon försökt fly ! Eller även de kan hon ha tagit av sig och burit i handen något som man ofta också gjorde efter en danskväll och svullna ömma fötter .

Nä, ringarna låg vid lekparken o det är väl inte otroligt att de åkte ur ryggan när de/han baxade in H i bilen. Skorna låg väl närmare 100 m därifrån in på stigen ut mot Ekudden vägen, ca 50 m från Ekuddenvägen.

Antingen började bråket/överfallet i början av stigen, vid lr närmare Ekuddenvägen o H tappade skorna i bråket lr vid ett flyktförsök. Hon kanske tog sig nästan ända fram till Lekplatsen. Alternativet är att GM lr "städhjälp" gick tillbaks med skorna in på stigen, kanske för att hitta bästa stället att kasta dom på. Hur som så är jag ganska säker på var det GM (lr medhjälp) som kastade in skorna i en panikartad städaktion.
Citera
2021-08-28, 17:29
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Ja, har verkligen polisen gått till botten och undersökt de här killarna? Någon som vet vad de heter och hur deras liv ser ut idag? Kan tänka mig att de läser den här tråden med stort intresse och kanske även skriver i den för att rikta misstankarna mot annat håll.

Jag tror att deras namn finns i tråden, jag orkar inte leta upp dem men jag tror iaf att det ska finnas.

Det har diskuterats huruvida de skulle kunna vara möjliga GMs, men ingen har väl riktigt trott på den hypotesen. Det är ju lite tveeggat att dra uppmärksamheten till sig på det viset om man skulle vara GM, inget annat vittne har ju sett något. Å andra sidan kan det ju vara ett bra sätt att ge sig själva alibi. Själv tror jag inte att de är gärningsmännen.
Citera
2021-08-28, 17:38
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Man kan ana en viss diskrepans mellan Efterlysts benämning och vittnesmålet. Vittnet säger större än Golf o Mazda 323. Golfen (1983-91) är ca 4,0 m. Var gränsen går mellan liten o mindre o mellanklass är inte lätt o veta, delvis subjektivt kan tänkas.

Sant, men med tanke på att GW och gänget i Efterlyst var väldigt angelägna att få in tips om ev. iakttagelser av bilen så vore det ju katastrof om man inte beskrev den korrekt. Det här måste man ha kollat upp och gått igenom noga innan sändning kan man tycka.
Det finns ju i princip inga andra spår efter GM än iakttagelsen av den vita bilen inne på cykelvägen som killarna på Hällristningsvägen gjorde.
I samband med att med att den vita bilen dyker upp i rekonstruktionsfilmen så säger berättarrösten vid minst två tillfällen att det är en liten vit bil.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-08-28 kl. 17:40.
Citera
2021-08-28, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
I Efterlyst -96 benämner man bilen som eftersöks som "en liten vit bil". Här ska man nog ta fasta på just ordet "liten". Det är alltså inte en "mindre vit bil" (mellanklass?) utan en liten vit bil.

Så är det nog - kolla in tex Opel Corsa 4-dörrars typ 1990 årsmodell. Tror Carina uppfattat 4 dörrar..men inte säker. Tycker att man borde vänt upp o ner på hela mariestad o hittat alla små ljusa bilar...Då hade man fått grepp på detta.
Citera
2021-08-28, 17:43
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Så är det nog - kolla in tex Opel Corsa 4-dörrars typ 1990 årsmodell. Tror Carina uppfattat 4 dörrar..men inte säker. Tycker att man borde vänt upp o ner på hela mariestad o hittat alla små ljusa bilar...Då hade man fått grepp på detta.

Kalla Fall gick ju nyligen ut med att bilen med rails som Carina m. sällskap såg stå parkerad inne på cykelvägen vid 03:30 inte längre anses vara av intresse för utredningen.
Citera
2021-08-28, 17:44
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck

Nja, den bil Carina ser är förmodligen en annan, troligen kombi. I just fallet med CL säger man rent ur att denna bil inte är aktuell.
Citera
2021-08-28, 17:54
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Sant, men med tanke på att GW och gänget i Efterlyst var väldigt angelägna att få in tips om ev. iakttagelser av bilen så vore det ju katastrof om man inte beskrev den korrekt. Det här måste man ha kollat upp och gått igenom noga innan sändning kan man tycka.
Det finns ju i princip inga andra spår efter GM än iakttagelsen av den vita bilen inne på cykelvägen som killarna på Hällristningsvägen gjorde.
I samband med att med att den vita bilen dyker upp i rekonstruktionsfilmen så säger berättarrösten vid minst två tillfällen att det är en liten vit bil.

Det står o faller med var man sätter gränserna. Ingen hävdar väl iaf att det är en stor bil, men om man ponerar att den skulle var ungefär i Golf (ca --86a) storlek så ligger det väl iaf närmare till hands att säga liten än stor, om vi begränsar oss till de två kategorierna. En liten bil, men inte väldigt liten. Har också lite svårt att tro att Efterlystgänget kör över vittnet som trots allt var den som faktiskt såg bilen (förmodar vi).

Vi kanske inte ska glömma observationen av bilen på sjukhusparkeringen, där rör det sig väl också om en mindre bil. Detta kanske delvis formar det uttryck man använder, även om det inte är bevisat att den bilen är den samma som den dom körde på cykelvägen.
Citera
2021-08-28, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Nja, den bil Carina ser är förmodligen en annan, troligen kombi. I just fallet med CL säger man rent ur att denna bil inte är aktuell.
Det är ändå väldigt konstigt att 2 vita bilar ska ha synts inne på cykelbanan den natten en som står still och en som åker fram o tillbaka , sån trafik var det aldrig där och har aldrig varit . Nåt med bilarna stämmer inte , det är min känsla .
Senast redigerad av Fighter83 2021-08-28 kl. 18:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in