2021-08-28, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja vart tog dessa dubbla uppsättningar med män vägen natten mot den 14 juni 1992?

Vad jag minns så hördes Helena, eller en kvinna, ropa "så får/kan ni inte göra!". Det borde betyda att det var två personer som gjorde något mot kvinnan, då ingen niade någon på den.tiden. Kan det vara så enkelt att de två killarna som rubricerats som vittnen, är gärningsmännen? (Likt Engström i Palmefallet) Och lett polisen på fel väg med beskrivningen av en bil som aldrig var där?
Citera
2021-08-28, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Men inte en Toyota Corolla?

Uttrycket "ha tillgång till" innefattar att de kan låna en bil av den typen relativt lätt. Jag tror ganska många skulle kunna låna sig till en kadett eller honda...

Jag tillät mig ju tidigare spekulera kring att en/två "buffliga" personer skulle kunna förmått CL att låna ut sin bil, detta givet det personporträtt som tecknats över CL i media (introvert individ som säkert varit lätt att "sätta sig" på), samt även:

1. Då hans tecknade personporträtt känns som att det stämmer lite illa med en GM.

2. Det talats om två mansröster.

Den "vanlige" gärningsmannen som attackerar en kvinna gör det ensam och till fots. Är däremot en bil inblandad är det ofta två eller flera personer. Och CL tycks ju inte haft något socialt liv (igen, baserat på personporträtt som media tecknar).
Citera
2021-08-28, 16:09
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisnow
Eller Honda Civic crx från 1988..
https://hum3d.com/3d-models/honda-civic-crx-1988/

De yttre formerna är nog ganska passande dock är den aningens rundad i formerna, det pratas ju om kantighet. Lutningen på bakluckan är bra o framförallt det avhuggna bakpartiet. Däremot är denna modell mindre, ca 3.7 m, jmf Golf Mk 2 (1983-91) ca 4,0m.
Citera
2021-08-28, 16:10
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
Så de två bilar med två män i vardera bil som funnits på platsen/ i närheten av platsen är alla identifierade och avförda utan att DNA prov tagits? Tur de finns kvar i livet så ett DNA prov kan tas När de hittar Helenas kropp. Var for de 2 bilarna med dubbel uppsättning av män i mot morgonsidan? Var gick de så småningom och sov?

Vad det gäller killarna som satt i bilen på Hällristningsvägen och lyssnade på musik så har jag för mig att den ena killen körde hem sin kompis och åkte sen tillbaka till Hällristningsvägen (han bodde själv ungefär mittemot Helena's föräldrahem). Om jag har förstått saken rätt har även en av dessa killar emigrerat till USA.
Citera
2021-08-28, 16:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Troligtvis skotade sedan länge.

Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
Deras bilar? Vad var det för bilar och var finns de bilarna i dag.

Med största sannolikhet skrotade sedan lång tid tillbaka.
Citera
2021-08-28, 16:25
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tapetblomman
Jag tillät mig ju tidigare spekulera kring att en/två "buffliga" personer skulle kunna förmått CL att låna ut sin bil, detta givet det personporträtt som tecknats över CL i media (introvert individ som säkert varit lätt att "sätta sig" på), samt även:

1. Då hans tecknade personporträtt känns som att det stämmer lite illa med en GM.

2. Det talats om två mansröster.

Den "vanlige" gärningsmannen som attackerar en kvinna gör det ensam och till fots. Är däremot en bil inblandad är det ofta två eller flera personer. Och CL tycks ju inte haft något socialt liv (igen, baserat på personporträtt som media tecknar).

Det finns väl inget utförligt och tillförlitligt personporträtt tecknat över CL från 1992 som beskriver hur han var som ung? CL var ju endast 30 år vid tidpunkten för försvinnandet.

Det är ju dom senaste 30 årens psykiska problematik (efter HA's försvinnande) som enligt uppgift har gjort honom till det vrak han är idag.
Citera
2021-08-28, 16:30
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
De yttre formerna är nog ganska passande dock är den aningens rundad i formerna, det pratas ju om kantighet. Lutningen på bakluckan är bra o framförallt det avhuggna bakpartiet. Däremot är denna modell mindre, ca 3.7 m, jmf Golf Mk 2 (1983-91) ca 4,0m.

I Efterlyst -96 benämner man bilen som eftersöks som "en liten vit bil". Här ska man nog ta fasta på just ordet "liten". Det är alltså inte en "mindre vit bil" (mellanklass?) utan en liten vit bil.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-08-28 kl. 16:34.
Citera
2021-08-28, 16:32
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
På avstånd kan den nog upplevas som kantig..och som vittnne kanske de tänker på bakdelen av bilen när de säger kantig…
Senast redigerad av Lifeisnow 2021-08-28 kl. 16:36.
Citera
2021-08-28, 16:46
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
I Efterlyst -96 benämner man bilen som eftersöks som "en liten vit bil". Här ska man nog ta fasta på just ordet "liten". Det är alltså inte en "mindre vit bil" (mellanklass?) utan en liten vit bil.

Man kan ana en viss diskrepans mellan Efterlysts benämning och vittnesmålet. Vittnet säger större än Golf o Mazda 323. Golfen (1983-91) är ca 4,0 m. Var gränsen går mellan liten o mindre o mellanklass är inte lätt o veta, delvis subjektivt kan tänkas.
Citera
2021-08-28, 16:52
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisnow
På avstånd kan den nog upplevas som kantig..och som vittnne kanske de tänker på bakdelen av bilen när de säger kantig…

Som sagt, gundformerna är nog inte alls tokiga. Som specifik modell kan man ha invändningar mot att den är mindre än Golfen o saknar positionsljus på skärmen. Om man nu ska ta vittnet på orden mer i detalj.
Citera
2021-08-28, 16:53
Medlem
Citat:
Lite tveksamt dock med tanke på att skorna låg närmare Ekuddenvägen än lekparken, men visst GM kan hypotetiskt ha sprungit in en bra bit på stigen mot Ekuddenvägen o kastat in skorna .

Och även ringarna då också ? Troliga är väl att ringarna troligtvis ramlade ur ryggsäcken , den slängdes in i bilen m Helena ..
Hänt många ggr att man tagit av sig ringar efter en krogkväll eller när man blivit svullen om fingrarna pga varmt väder . Tror det är därför ringarna låg bredvid varandra eftersom de trillade ur ryggsäcken eller hon använde den att slåss med och dessa for ur . Skorna kan Helena sparkat av sig om hon försökt fly ! Eller även de kan hon ha tagit av sig och burit i handen något som man ofta också gjorde efter en danskväll och svullna ömma fötter .
Citera
2021-08-28, 16:54
Medlem
Ja, har verkligen polisen gått till botten och undersökt de här killarna? Någon som vet vad de heter och hur deras liv ser ut idag? Kan tänka mig att de läser den här tråden med stort intresse och kanske även skriver i den för att rikta misstankarna mot annat håll.

Citat:
Ursprungligen postat av MVW
Vad jag minns så hördes Helena, eller en kvinna, ropa "så får/kan ni inte göra!". Det borde betyda att det var två personer som gjorde något mot kvinnan, då ingen niade någon på den.tiden. Kan det vara så enkelt att de två killarna som rubricerats som vittnen, är gärningsmännen? (Likt Engström i Palmefallet) Och lett polisen på fel väg med beskrivningen av en bil som aldrig var där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in