Citat:
Förutom handläggaren och juristen torde enhetschefen på bygglovsenheten (senast L*sa Ewen) och chefen för Samhällsbyggnadsförvaltningen (Joh*n Åberg) vara införstådda med ärendet och dess olika turer. Ärendets hantering bör ha dryftats på chefsnivå, även om det inte syns i de enskilda offentliga handlingarna.
Förmodligen finns det en ström av e-post och telefonsamtal från ägarna/projektledaren till både handläggare, chefer och politiker. Kan det misstänkas att spår av sådant har suddats ut?
Apropå förvanskning av kulturhistoriskt värdefull bebyggelse så uttalar sig regionantikvarien Maria James i Radio Gotland igår i ett annat ärende avseende kulturhistoriska byggnader, märkligt att inte Sockenmagasinets olovliga ombyggnad har uppmärksammats?
Förmodligen finns det en ström av e-post och telefonsamtal från ägarna/projektledaren till både handläggare, chefer och politiker. Kan det misstänkas att spår av sådant har suddats ut?
Apropå förvanskning av kulturhistoriskt värdefull bebyggelse så uttalar sig regionantikvarien Maria James i Radio Gotland igår i ett annat ärende avseende kulturhistoriska byggnader, märkligt att inte Sockenmagasinets olovliga ombyggnad har uppmärksammats?
Det kommer säkert vid en senare tidpunkt
att bli aktuellt att närmare granska politikernas och tjänstemännens agerande i svartbyggeärendet. Jag vänta med spänning på den sammanfattning av Nujens byggnadsverksamhet på Gotland som någon gång i våras utlovades av Medianox dotter A.T. I väntan på den kan jag själv bidra med en sammanställning av de värsta s k myndighetsfel, som tidigare byggnadsnämnd och nuvarande byggnämnd har begått i anslutning till komikern Özz Nujens och advokaten Debbie Nujens fyra svartbyggen i Tingstäde. Sammanställningen gör inte på något sätt anspråk på att vara fullständig. Jag är litet osäker på vilka de vid olika tidpunker ansvariga politikerna och tjänstemännen har varit och anger därför bara "byggnadsnämnden" resp. "byggnämnden" även om själva besluten delegerats till arbetsutskottet eller enskilda tjänstemän.
1. Det var ett myndighetsfel av byggnadsnämnden att bevilja bygglov för ändrad användning av magasinet på fastigheten Tingstäde Furbjärs 1:26 från förråd till en- eller tvåbostadshus. Nämnden visste när bygglovet beviljades att byggnaden med sina åtta planerade badrum och tio vattenspolande toaletter inte skulle användas som permanent- eller fritidsbostad av familjen Nujen (eller som s k "släktgård") utan avsågs bli ett asylboende för ensamkommande flyktingar.
2. Det var ett myndighetsfel av byggnadsnämnden att godkänna en städfirma, vars enda anställda var en kompis till Özz Nujens bror, som totalentreprenör för projekt "Villa Zetterling".
3. Det var ett myndighetsfel av byggnadsnämnden att godkänna den slutliga kontrollplanen för projekt "Villa Zetterling" och att ge slutbesked till fastighetsägarna. Dels framgick det tydligt att kontrollplanen var fejkad - inte en enda kontrollpunkt hade kontrollerats av någon ansvarig entreprenör - och dels hade kontrollplanen inte undertecknats av byggherren.
(Jag får på grund av en akut händelse avsluta min sammanställning här men jag fortsätter uppräkningen av s k myndighetsfel som begåtts i kronologisk ordning i morgon)
Senast redigerad av Tingstade 2021-08-26 kl. 15:10.
Senast redigerad av Tingstade 2021-08-26 kl. 15:10.