Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-26, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Förutom handläggaren och juristen torde enhetschefen på bygglovsenheten (senast L*sa Ewen) och chefen för Samhällsbyggnadsförvaltningen (Joh*n Åberg) vara införstådda med ärendet och dess olika turer. Ärendets hantering bör ha dryftats på chefsnivå, även om det inte syns i de enskilda offentliga handlingarna.

Förmodligen finns det en ström av e-post och telefonsamtal från ägarna/projektledaren till både handläggare, chefer och politiker. Kan det misstänkas att spår av sådant har suddats ut?

Apropå förvanskning av kulturhistoriskt värdefull bebyggelse så uttalar sig regionantikvarien Maria James i Radio Gotland igår i ett annat ärende avseende kulturhistoriska byggnader, märkligt att inte Sockenmagasinets olovliga ombyggnad har uppmärksammats?

Det kommer säkert vid en senare tidpunkt
att bli aktuellt att närmare granska politikernas och tjänstemännens agerande i svartbyggeärendet. Jag vänta med spänning på den sammanfattning av Nujens byggnadsverksamhet på Gotland som någon gång i våras utlovades av Medianox dotter A.T. I väntan på den kan jag själv bidra med en sammanställning av de värsta s k myndighetsfel, som tidigare byggnadsnämnd och nuvarande byggnämnd har begått i anslutning till komikern Özz Nujens och advokaten Debbie Nujens fyra svartbyggen i Tingstäde. Sammanställningen gör inte på något sätt anspråk på att vara fullständig. Jag är litet osäker på vilka de vid olika tidpunker ansvariga politikerna och tjänstemännen har varit och anger därför bara "byggnadsnämnden" resp. "byggnämnden" även om själva besluten delegerats till arbetsutskottet eller enskilda tjänstemän.

1. Det var ett myndighetsfel av byggnadsnämnden att bevilja bygglov för ändrad användning av magasinet på fastigheten Tingstäde Furbjärs 1:26 från förråd till en- eller tvåbostadshus. Nämnden visste när bygglovet beviljades att byggnaden med sina åtta planerade badrum och tio vattenspolande toaletter inte skulle användas som permanent- eller fritidsbostad av familjen Nujen (eller som s k "släktgård") utan avsågs bli ett asylboende för ensamkommande flyktingar.

2. Det var ett myndighetsfel av byggnadsnämnden att godkänna en städfirma, vars enda anställda var en kompis till Özz Nujens bror, som totalentreprenör för projekt "Villa Zetterling".

3. Det var ett myndighetsfel av byggnadsnämnden att godkänna den slutliga kontrollplanen för projekt "Villa Zetterling" och att ge slutbesked till fastighetsägarna. Dels framgick det tydligt att kontrollplanen var fejkad - inte en enda kontrollpunkt hade kontrollerats av någon ansvarig entreprenör - och dels hade kontrollplanen inte undertecknats av byggherren.

(Jag får på grund av en akut händelse avsluta min sammanställning här men jag fortsätter uppräkningen av s k myndighetsfel som begåtts i kronologisk ordning i morgon)
Senast redigerad av Tingstade 2021-08-26 kl. 15:10.
Citera
2021-08-26, 16:39
Medlem
Tack för sammanställningen, fortsätt gärna när du kan.

I väntan på den kan ju den som har långtråkigt gå in på Google Maps och studera "sommarstugan" (= fd Skolan) via "Street view"
...
eller kan man det?

Nej, Google har uppenbarligen "suddat" fotot som visar Skolhuset!

Ställ dig på väg 148 söder om Tingstäde kyrka och titta söderut så ser du en suddig fyrkant där Skolhuset ligger! (Den intilliggande Gazeligården är däremot synlig).

Detta måste väl ha gjorts på begäran av fastighetsägarna? Eller kan det finnas nån annan anledning? Skyddsobjekt kanske?

(I verkligheten är insyn halvt dold genom ett tygskynke som tidigare har uppmärksammats i tråden. Det kan i informeras att familjen har sin grillplats och solstolar uppställda på grusplanen mellan huset och vägen).
Citera
2021-08-26, 16:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Tack för sammanställningen, fortsätt gärna när du kan.

I väntan på den kan ju den som har långtråkigt gå in på Google Maps och studera "sommarstugan" (= fd Skolan) via "Street view"
...
eller kan man det?

Nej, Google har uppenbarligen "suddat" fotot som visar Skolhuset!

Ställ dig på väg 148 söder om Tingstäde kyrka och titta söderut så ser du en suddig fyrkant där Skolhuset ligger! (Den intilliggande Gazeligården är däremot synlig).

Detta måste väl ha gjorts på begäran av fastighetsägarna? Eller kan det finnas nån annan anledning? Skyddsobjekt kanske?

(I verkligheten är insyn halvt dold genom ett tygskynke som tidigare har uppmärksammats i tråden. Det kan i informeras att familjen har sin grillplats och solstolar uppställda på grusplanen mellan huset och vägen).
Om huset tidigare visades så kan man nog utgå ifrån att Nujens har kontaktat google & fått det raderat.

ps.
Tyvärr fortfarande inget svar från svågern på LinkedIn. Jag tror inte han vill vara min vän.
Citera
2021-08-26, 18:53
Medlem
Svågern vill inte vara din vän, inte svara på frågor från Janne eller media och inte synas på Google street view. Man skulle kunna få för sig att han har något att dölja?

Även Värmdövägen 199 har nu suddats (lagts in oskärpa på), det, liksom Tingstädehuset, var tidigare synligt.

Är hela familjen Nujen ljusskygg?
Citera
2021-08-27, 09:26
Medlem
Mitt sista inlägg i den här tråden, som jag hoppas får stå kvar, rör själva trådens ämne - och uppgift. Det är visserligen en s k skvallertråd på Flashback men icke dessmindre har den nog redan satt djupa spår här och var i myndighetssverige. Stor del i detta har signaturen medianox haft. Att en gammal juristprofessor tar till orda på ett skvallerforum hör till ovanligheterna. Men Akilovs terrordåd har påverkat alla, högutbildade som lågutbildade.

Motorprinsen påpekade häromdagen, att terrordådet i värsta fall kunde ha lett till ytterligare hundratals människors död på Drottninggatan och i Åhlenshuset - om sprängladdningen hade utlösts på avsett sätt. Att då en högavlönad advokat och en av det vänsterliberala etablissemanget uppburen och lika högavlönad kändiskomiker på grund av sin (politiskt korrekta?) girighet använt sig av Akilov och andra billiga utländska svartarbetare, ja, det är verkligen upprörande.

Men än mer upprörande kanske det är är hur de rättsvårdande statliga myndigheterna och de för svartbyggena ansvariga kommunala myndigheterna har reagerat och agerat sedan de svarta utbetalningarna till Akilov avslöjades för tre och ett halvt år sedan. Ja, allt det här borde motivera trådens deltagare att fortsätta att gräva fram för de ansvariga myndigheterna komprometterande fakta i den gotländska svartbyggeskandalen.

Att enstaka marginaliserade personer försöker göra sin röst hörd i tråden genom att sprida falska uppgifter, vara personfixerade och ägna sig åt personangrepp, ja, det är kanske något som är oundvikligt för just - en kändisskvallertråd på FB.

Fortsätt att gräva tills rättvisa skipats!
Citera
2021-08-27, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Vi är nog ganska många som skiter i om du har förståelse för att en ekonomisk brottsling och terrorfinansiär inte vill att hans och familjen Nujens skumraskaffärer synas.

Din tolkning av sökbara är fel.

Min vision är att tränaren i barnens varpaförening, läraren eller en eventuell blivande arbetsgivare vid en snabb googling ska inse vad det är för en ryggradslös tölp de har att göra med.

Problemet är väl att de du vill hänga ut inte är dömda för något. Utan du vill hänga ut personer på vad du tycker är tillräckliga grunder. Själv tror jag att du är väldigt nära en stämning för förtal om du hänger ut personer på det sättet du uttalar här. Hade vi haft ett tjänstemannaansvar hade det varit annorlunda.

Självklart skall Nujens o Co ta ansvar för vad de gjort, men det är ett annat problem.
Citera
2021-08-27, 11:09
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Problemet är väl att de du vill hänga ut inte är dömda för något. Utan du vill hänga ut personer på vad du tycker är tillräckliga grunder. Själv tror jag att du är väldigt nära en stämning för förtal om du hänger ut personer på det sättet du uttalar här. Hade vi haft ett tjänstemannaansvar hade det varit annorlunda.

Självklart skall Nujens o Co ta ansvar för vad de gjort, men det är ett annat problem.
Att anmäla de aktuella tjänstemännen torde vara det bästa sättet att få in deras namn & handlingar i offentliga dokument. Som det givetvis inte är olagligt att återge.
Citera
2021-08-27, 11:19
Medlem
Den enda i denna tråd som fysiskt sökt upp någon i familjen är hannes.muller, som konfronterat svågern på fastigheten samt ställt sig utanför lokalen i Visby där Özz med sällskap befann sig och genomfört nån slags protestaktion.

Özz har i flera sammanhang refererat till hatare och rasister och kopplat dessa till SD-are. Hannes Müller är den enda SD-are (numera fd) som öppet uttalat sig om Özz i detta sammanhang.

Hur fastigheten Skolan används är öppet att se för envar som passerar förbi huset på länsvägen, åtskilliga 10 000 har passerat där bara i sommar.

Hannes har väl kända ryssympatier och det är förmodligen noterat av diverse säkerhetsorgan.
Citera
2021-08-27, 16:54
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr

Ditt inlägg går inte ihop i mina ögon. Å ena sidan anser du att familjen utanför lagen ska ta ansvar, å den andra hävdar du att politiker och övriga myndighetspersoner, som gjort allt för att sopa saken under mattan, ska slippa att få sina olagliga handlingar uppmärksammade.

Är du helt säker på att ”hänga ut”, som du får in tre gånger i olika varianter på fem rader, är detsamma som att nämna vilka personer som förhalat, negligerat regler och avsiktligt brutit mot lagar för att det handlar om en kändis, och flykting, och man inte vill gynna mörka krafter.

Det är en uppriktig fråga.
Citera
2021-08-27, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Ditt inlägg går inte ihop i mina ögon. Å ena sidan anser du att familjen utanför lagen ska ta ansvar, å den andra hävdar du att politiker och övriga myndighetspersoner, som gjort allt för att sopa saken under mattan, ska slippa att få sina olagliga handlingar uppmärksammade.

Är du helt säker på att ”hänga ut”, som du får in tre gånger i olika varianter på fem rader, är detsamma som att nämna vilka personer som förhalat, negligerat regler och avsiktligt brutit mot lagar för att det handlar om en kändis, och flykting, och man inte vill gynna mörka krafter.

Det är en uppriktig fråga.

Du ställer en uppriktig fråga till en annan medlem. Jag tror mig kunna besvara den men inte vad gäller det lämpliga med "sökbara namn".

Helt utifrån, utan insyn bland tjänstemän och politiker blir det otroligt svårt att hitta den verkligt ansvarige/ansvariga för olika beslut. Risken att fel politiker och i ännu högre grad fel tjänstemän hängs ut är otroligt stor. Dessutom är det så att många beslut fattas mer eller mindre kollektivt men sedan när det bränner till utses en person som syndabock och skyldig.

Jag pratade häromdagen med en gammal kompis på ön som jag aldrig brukat prata politik med. Han är bonde och det är mest sådant vi brukar prata om. Nu idag började han prata om en numera avsatt och totalt ute i kylan politiker på ön som olycksaligt skrivit sitt namn under ett köpekontrakt (vänskapskorrumperat) som alla andra toppolitiker varit med om att jobba fram och hur ynkligt det var när han ensam fick ta ansvar. Vi båda kände honom privat lite grann visade det sig och vi båda tyckte hur ynkligt det var när alla skyllde på politikern. På några veckor gick han från omtyckt topppolitiker till en fredlös vilken nästan alla forna vänner vänt ryggen. Han politikern vilken skulle tjänat ganska många miljoner på affären är numera ännu högre topppolitiker på ön. Fy så det kan bli.
Jag nämner inga namn.

Det finns faktiskt fler problem med din ide än att den är ofin menar jag.
Citera
2021-08-28, 12:07
Medlem
Citat:
Den enda i denna tråd som fysiskt sökt upp någon i familjen är hannes.muller, som konfronterat svågern på fastigheten samt ställt sig utanför lokalen i Visby där Özz med sällskap befann sig och genomfört nån slags protestaktion.

Özz har i flera sammanhang refererat till hatare och rasister och kopplat dessa till SD-are. Hannes Müller är den enda SD-are (numera fd) som öppet uttalat sig om Özz i detta sammanhang.

Hur fastigheten Skolan används är öppet att se för envar som passerar förbi huset på länsvägen, åtskilliga 10 000 har passerat där bara i sommar.

Hannes har väl kända ryssympatier och det är förmodligen noterat av diverse säkerhetsorgan.

Ja visst är det lagligt att stå och glo in på någons tomt och rapportera på Flashback var den har sin grillplats. Men du måste väl ändå medge att det är medvetet gjort för att väcka rädsla och hotkänslor?

Ja polisen tillkallades av arrangörerna av Özz Nujens när jag demonstrerade mot svartarbete och ett par olyckliga konsekvenser av detta. När polisen anlände och kommisarien pratade med mig sade han att det var fullt i sin ordning och önskade mig lycka till. (Jag fick även uppmuntran från förbipasserande och personal på krogar i närheten) När Özz Nujen kom ut, ställde sig ganska nära och försökte stirra ned mig ignorerade jag honom fullständigt Om du nu tror att han upplevde mig som hotfull och tycker synd om honom så tycker jag du har fel. Kan tänkas att han gått och gnällt i efterhand?

Att svågern uppfattat mig som otrevlig eller oresonabel tror jag är helt uteslutet. Jag hade faktiskt stora problem att avsluta samtalet och han var väldigt meddelsam och frågvis. Jag tycker han var trevlig och jag är ganska så säker på att det var ömsesidigt. Jag ljuger faktiskt också ibland när jag verkligen måste så det har jag svårt att fördöma honom för.

Däremot har jag verkligen svårt för människor som förföljer andra anonymt och ja också att förlåta detta. Har träffat på några sådana i livet och jag har svårt att ändra uppfattning om dem som ynkliga.
Citera
2021-08-28, 12:24
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Ja visst är det lagligt att stå och glo in på någons tomt och rapportera på Flashback var den har sin grillplats. Men du måste väl ändå medge att det är medvetet gjort för att väcka rädsla och hotkänslor?

Ja polisen tillkallades av arrangörerna av Özz Nujens när jag demonstrerade mot svartarbete och ett par olyckliga konsekvenser av detta. När polisen anlände och kommisarien pratade med mig sade han att det var fullt i sin ordning och önskade mig lycka till. (Jag fick även uppmuntran från förbipasserande och personal på krogar i närheten) När Özz Nujen kom ut, ställde sig ganska nära och försökte stirra ned mig ignorerade jag honom fullständigt Om du nu tror att han upplevde mig som hotfull och tycker synd om honom så tycker jag du har fel. Kan tänkas att han gått och gnällt i efterhand?

Att svågern uppfattat mig som otrevlig eller oresonabel tror jag är helt uteslutet. Jag hade faktiskt stora problem att avsluta samtalet och han var väldigt meddelsam och frågvis. Jag tycker han var trevlig och jag är ganska så säker på att det var ömsesidigt. Jag ljuger faktiskt också ibland när jag verkligen måste så det har jag svårt att fördöma honom för.

Däremot har jag verkligen svårt för människor som förföljer andra anonymt och ja också att förlåta detta. Har träffat på några sådana i livet och jag har svårt att ändra uppfattning om dem som ynkliga.
Att stå med plakat med bilder på döda barn kan nog också skapa lite dålig stämning & kan förklara varför Özz blev lite irriterad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in