2021-08-23, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Den tjänsteman som jag hade kontakt med efter anmälan 3 maj sände först ett mail den 3 maj om att inspektion på fastigheterna skulle ske den 16 maj. Ett tag efter inspektionen hade skett så kontaktde jag tjänstemannen och frågade vad som sedan skulle hända. Tjänstemannen sa att Nujens skulle söka bygglov för de olovliga åtgärder som utförts som skulle krävt bygglov och att tjänstemannen förhoppningsvis skulle hinna skriva ett förslag till beslut om sanktionsavgifter med uppräkning vad som utförts utan erfoderliigt bygglov på skolan och sockenmagasinet till MBN´s arbetsutskott som skulle samlas vid månadsskiftet augusti-september.. Enligt den var det många saker men den hoppades hinna innan den gick på semester.

När jag senare på hösten mailade tjänstemannen och frågade varför inget hände så meddelade den att Nujens överklagat och förslaget till sanktionsavgifter ävenså.

Det var efter det jag skrev min insändare på hösten.

Jag TROR att man kunnat fatta beslut om sanktionsavgifter men att man inte är tvingade. När beslut om ev byggtillstånd fattas så tror jag man är tvungna. Vad jag tror är att man skjutit på allt detta för att vara bussiga mot Nujens och man inte är tvungna.

Nu är det ju också som så att jag ställer mig ganska tveksam till att det går att hitta en byggantikvarie som tycker Nujens ombyggnader är lämpliga ur den synpunkten. Andra åtgärder som vidtagits tyder på att man använt tekniskt olämpliga lösningar.

Vet du vad som gjorts på skolan och vilka åtgärder Nujens nu sökt tillstånd för? (Jag vet inte för jag har inte sett ansökan)

Jag förstår att du kan ha ett personligt intresse av att försvara och försöka släta över dina forna politikerkollegers felsteg. Men jag förstår inte varför du framhärdar med att här i tråden medvetet sprida felaktiga uppgifter. De är ju så lätta att slå hål på. Nu försöker du mildra vad du tidigare helt frankt felaktigt påstått med att du TROR att du eventuellt kan ha rätt ändå...

En byggnadsnämnd är således SKYLDIG att fatta beslut om sanktioner om någon visat sig ha begått bygglovsbrott. Det spelar inte någon roll om brottet begåtts uppsåtligen eller ej - byggsanktionsavgift ska enligt bestämmelserna ändå tas ut.

En förutsättning för att nämnden ska kunna fastställa att s k olovligt byggande verkligen har skett är naturligtvis, att de aktuella byggnaderna har inspekterats och att nämnden har blivit informerad om Nujens lagöverträdelser.

Inspektionen genomfördes redan i juni 2019 - mer än ett år före den stipulerade femårsperiodens utgång - men inte alls som en följd av din av dig här i tråden ständigt omtjatade "tilläggsanmälan". Eva Ahlin och/eller tillsynsteamet skulle direkt efter tillsynsbesöket ha tagit upp frågan om sanktioner i arbetsutskottet och/eller i den politiska nämnden - för att i god tid kunna delge Nujens ett (preliminärt av nämnden övervägt) beslut om sanktionavgifter, i synnerhet vad gäller skolan och sockenmagasinet. Man gjorde emellertid aldrig detta utan lade istället (på helt felaktiga grunder) ner två av tillsynsärendena och man lät sedan Nujens hållas med sina låtsasöverklaganden utan att vidta några åtgärder alls.

På så sätt gick tiden, preskription intädde och syskonen slipper nu punga ut med ca 300 000 kronor för sina bevisligen begångna brott. Det är istället Gotlands och rikets skattebetalare som själva får stå för fiolerna. Nämndens, länsstyrelsen och domstolarnas arbete med Nujens fyra svartbyggen har under de snart tre år man handlagt ärendena kostat åtskilligt mer än 300 000 kronor.

För att inga fler missförstånd ska uppstå kanske jag måste tillägga, att preskriptionstiden för ett bygglovsbrott (s k "olovligt byggande") visserligen är hela TIO år men för att byggsanktionsavgift ska kunna tas ut måste den som anspråket riktas mot beredas tillfälle att yttra sig - och det inom FEM år från den tidpunkt överträdelsen skett.
Senast redigerad av Tingstade 2021-08-23 kl. 16:51.
Citera
2021-08-23, 18:26
Medlem
[quote=hannes.muller|77007473]

Citat:
"När jag senare på hösten mailade tjänstemannen och frågade varför inget hände så meddelade den att Nujens överklagat och förslaget till sanktionsavgifter ävenså."

[quote]

Om du verkligen har fått ett mail från en tjänsteman på byggenheten, som har meddelat dig att Nujens även har överklagat ett (av oss andra hittills helt okänt) förslag till byggsanktionsavgifter, tycker jag att också du ska vara litet bussig (mot oss) och lägga ut just den mailtexten här i tråden - nu. Annars kan ju läsarna lätt få uppfattningen att du bara hittar på...

Rättelse: Jag skrev felaktigt att inspektionen av Nujens byggnader genomfördes i juni 2019. Den ägde rum redan i mitten av maj samma år, dvs minst 15 månader innan den femåriga preskriptionstiden för just byggsanktionsavgifter uppnåddes. För ett rättelseföreläggande förenat med vite är dock preskriptionstiden tio år.
Senast redigerad av Tingstade 2021-08-23 kl. 19:24.
Citera
2021-08-23, 23:38
Medlem
Motorprinsens avatar
En liten påminnelse om skamlösheten. Han skrev i Expressen om ohederliga, rasistiska svenskar och skämtar på scenen om hur töntiga vi är.

”Komikern Özz Nûjen upptaxeras med en miljon kronor och ska dessutom betala högsta möjliga straffskatt, enligt ett beslut från Skatteverket. Bakgrunden är delförsäljning av en lägenhet.

På grund av "hög arbetsbelastning" ska Nûjen även under mer än ett år ha missat att folkbokföra sig på adressen där han uppgivit att han bodde.”

https://nyheter24.se/noje/kandisar/282446-ozz-njens-skattesmall-en-miljon-kronor-och-hogsta-straffskat

Hela den här tråden handlar om mygel av en advokat, en ”komiker” och av deras skenskrivna föräldrar, överallt där det kan finnas en krona att lura till sig av de korkade, svenska skattebetalarna så kör man.

Ingen gräns. Svenska myndigheter skiter i det. Gotlänningarna accepterar faktum.

En lag för dem, en för oss.
Senast redigerad av Motorprinsen 2021-08-23 kl. 23:44.
Citera
2021-08-24, 06:57
Medlem
[quote=Tingstade|77009348][quote=hannes.muller|77007473]

Citat:
"När jag senare på hösten mailade tjänstemannen och frågade varför inget hände så meddelade den att Nujens överklagat och förslaget till sanktionsavgifter ävenså."

Citat:

Om du verkligen har fått ett mail från en tjänsteman på byggenheten, som har meddelat dig att Nujens även har överklagat ett (av oss andra hittills helt okänt) förslag till byggsanktionsavgifter, tycker jag att också du ska vara litet bussig (mot oss) och lägga ut just den mailtexten här i tråden - nu. Annars kan ju läsarna lätt få uppfattningen att du bara hittar på...

Rättelse: Jag skrev felaktigt att inspektionen av Nujens byggnader genomfördes i juni 2019. Den ägde rum redan i mitten av maj samma år, dvs minst 15 månader innan den femåriga preskriptionstiden för just byggsanktionsavgifter uppnåddes. För ett rättelseföreläggande förenat med vite är dock preskriptionstiden tio år.

Du får nog ta och läsa mina inlägg lite noggrannare eller inte avsiktligt missförstå dem: Jag skrev att beslutet om sanktionsavgifter skjutits upp enligt mailet jag fick på hösten och orsken uppgavs vara överklaganden. Om något förslag skrivits eller inte har jag inte en aning om.

Ja, jag fick mail om att inspektion beslutats den 3 maj och den skedde den 16 om jag minns rätt.
Citera
2021-08-24, 08:31
Medlem
[quote=hannes.muller|77014308]
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller

Citat:

Du får nog ta och läsa mina inlägg lite noggrannare eller inte avsiktligt missförstå dem: Jag skrev att beslutet om sanktionsavgifter skjutits upp enligt mailet jag fick på hösten och orsken uppgavs vara överklaganden. Om något förslag skrivits eller inte har jag inte en aning om.

Ja, jag fick mail om att inspektion beslutats den 3 maj och den skedde den 16 om jag minns rätt.

Citat:
"När jag senare på hösten mailade tjänstemännen och frågade varför inget hände så meddelade den att Nujens överklagat och förslaget till sanktionsavgifter ävenså."

Hur noggrant man än läser vad du skriver i citatet ovan, så går det bara att tolka på ett enda sätt: 1) du påstår dig ha fått ett mail från en tjänsteman och 2) du påstår att han/hon har meddelat dig att Nujens även har överklagat ett förslag till sanktionsavgifter.

När jag ber dig redovisa meddelandet här i tråden, vill du inte göra det. Istället säger du nu att du inte har en aning om något förslag...

Varför trilskas du med att ständigt hitta på och skriva strunt i den här tråden?
Senast redigerad av Tingstade 2021-08-24 kl. 08:37.
Citera
2021-08-24, 11:12
Medlem
En byggnadsnämnd har en skyldighet att meddela byggsanktionsavgift när ett konstaterat bygglovsbrott har begåtts. Men om det har gått mer än fem år sedan överträdelsen begicks och motparten inte har getts tillfälle att yttra sig, så är byggnadsnämndens skyldighet att utta byggsanktionsavgift preskriberad.

Min (lekmanna-) bedömning är, att det är ett mycket allvarligt myndighetsfel som har begåtts av miljö- och byggnämnden på Gotland - i och med att nämnden (medvetet) har underlåtit att ta upp frågan om byggsanktionsavgift till överläggning i nämnden (eller dess arbetsutskott) och inte heller gett fastighetsägarna tillfälle att yttra sig i frågan innan preskription inträtt. Frågan är vad vi i efterhand kan göra åt saken. Kanske en JO-anmälan nu är på sin plats.
Citera
2021-08-24, 16:44
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingstade
En byggnadsnämnd har en skyldighet att meddela byggsanktionsavgift när ett konstaterat bygglovsbrott har begåtts. Men om det har gått mer än fem år sedan överträdelsen begicks och motparten inte har getts tillfälle att yttra sig, så är byggnadsnämndens skyldighet att utta byggsanktionsavgift preskriberad.

Min (lekmanna-) bedömning är, att det är ett mycket allvarligt myndighetsfel som har begåtts av miljö- och byggnämnden på Gotland - i och med att nämnden (medvetet) har underlåtit att ta upp frågan om byggsanktionsavgift till överläggning i nämnden (eller dess arbetsutskott) och inte heller gett fastighetsägarna tillfälle att yttra sig i frågan innan preskription inträtt. Frågan är vad vi i efterhand kan göra åt saken. Kanske en JO-anmälan nu är på sin plats.

En JO-anmälan skulle inte sitta fel.

Jag tror även på att avanonymisera samtidiga ansvariga politiker och tjänstemän, som lugnt myglar undan ärendet där en familj brutit mot alla regler som gått att bryta mot.

Att ”komikern”, Expressen-medarbetaren och samhällsdebattören Özz och advokaten (!) Debbie anlitat svart arbetskraft utan uppehållstillstånd, struntat i bygglov och kommer undan med det är faktiskt lite tråkigt.

Det måste sticka i ögonen på många medborgare.

Vad heter ansvariga politiker? Låt oss få namnen sökbara på internet, som en service till väljarna inför nästa val.

Vilka är tjänstemännen, vilka sitter i utskotten, som låter gangsterfamiljen härja fritt?

Vilka är det som känner till och blundar för den olagliga hotellverksamheten?

Jag vill ha namnen på de ansvariga. Inte för att jag tror att de bryr sig själva, utan mer för att eventuella framtida arbetsgivare, eventuella framtida partners, barnens kompisars föräldrar, vanligt hederligt folk ska se vilka ryggradslösa, fega tölpar de är.
Citera
2021-08-25, 08:22
Medlem
Den politiska nämnden har bytt ledamöter flera gånger under mandatperioden och hela historien påbörjades under föregående mandatperiod, med annan politisk majoritet.

Nu i augusti byttes även ordföranden ut pga sjukdom.

Flera olika handläggare har varit involverade.

Region Gotlands allmänt tillgängliga diarie har bytt adress, ärendet återfinns numera här:
https://portalen1.gotland.se/w3d3searchport/case.aspx?diaryref=33&caseref=546783

Rubriceringen är följande (verkar som att ärendet nu har tilldelats handläggare och är aktivt. Oklart vad "TF Deadline" innebär, TF kan betyda TeknikFörvaltningen?):

Citat:
Ärendenummer MBN 2021/327
Ärendemening Ändrad användning av skola till bostadshus samt ändrad användning av förråd till fritidshus
Förvaringsplats
Miljö- och byggnämnden
Ärendestatus
2.4 Handläggning - bedömning
Avdelning
Bygglov
Ärendetyp
Bygglov/Bygganmälan
Reg.datum
2021-01-27
Avsl.datum
Bevakningsdatum
2021-06-21 TF Deadline
Citera
2021-08-25, 13:02
Medlem
Papper1512s avatar
Ut med namnen i tråden säger jag. Jobbar man i det offentliga så ska man tåla en offentlig granskning.
Citera
2021-08-25, 13:29
Medlem
Det är inte det minsta konstigt, felaktigt eller klandervärt att t.ex. i den här tråden namnge de politiker och handläggare som på delegation av Region Gotlands miljö- och byggnämnd har fattat besluten i de tre tillsynsärendena rörande Nujens svartbyggen. Nämndens ordförande Eva Ahlin är regionråd och måste givetvis tåla att bli ifrågasatt, även om hon nu olyckligt har drabbats av en allvarlig sjukdom. De två juridiskt ansvariga tjänstemännen, bygglovshandläggaren Anna Hallin och samhällsbyggnadsjuristen Alma Zenunovic, som ju på delegation av byggnämnden har fattat de felaktiga besluten att avskriva två av de tre tillsynsärendena, måste givetvis även de tåla att bli ifrågasatta offentligt.

Däremot är det både felaktigt och klandervärt att göra som f d regionfullmäktigeledamoten Hannes Muller har gjort idag, dvs att hänga ut två privatpersoner som (förmodar jag?) har hört av sig till nämnden och som HM tycks ha hittat i de av regionen diarieförda handlingarna. Det strider dessutom mot Flashbacks egna regler.
Senast redigerad av Tingstade 2021-08-25 kl. 13:33.
Citera
2021-08-26, 08:06
Medlem
Förutom handläggaren och juristen torde enhetschefen på bygglovsenheten (senast L*sa Ewen) och chefen för Samhällsbyggnadsförvaltningen (Joh*n Åberg) vara införstådda med ärendet och dess olika turer. Ärendets hantering bör ha dryftats på chefsnivå, även om det inte syns i de enskilda offentliga handlingarna.

Förmodligen finns det en ström av e-post och telefonsamtal från ägarna/projektledaren till både handläggare, chefer och politiker. Kan det misstänkas att spår av sådant har suddats ut?

Apropå förvanskning av kulturhistoriskt värdefull bebyggelse så uttalar sig regionantikvarien Maria James i Radio Gotland igår i ett annat ärende avseende kulturhistoriska byggnader, märkligt att inte Sockenmagasinets olovliga ombyggnad har uppmärksammats?
Citera
2021-08-26, 14:38
Medlem
Regionen har haft konstant brist på handläggare/ byggnadsinspektörer och det har nog varit stor omsättning, kanske även på juristerna? Frågan är om nytillkomna som hanterar en ny bygglovsansökan görs medvetna om det tidigare tillsynsärendet? 2019 fanns en ledig tjänst som inspektör inom tillsyn.

Det verkar som att det är olika team som hanterar nya bygglovsansökningar resp tillsynsärenden...

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in