2021-08-28, 11:01
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiefadern
Du kan få 30 personer om du vill. Fortfarande en väldigt låg procentuell andel.
Jag vill helst ha så få som möjligt. Tänkte att du inte kände till SIR då du körde räkning från Socialstyrelsens siffror.
Citera
2021-08-28, 11:02
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Jag går efter vad statistiken visar.
Om man är 0-50 år och är frisk, tränar och inte har några sjukdomar är risken så sjukt liten att det ska gå illa.

159 personer av de avlidna var under 50 år

Andel av antal avlidna i covid-19 med inga, en eller flera olika förekomster av sjukdomsgrupper vid covid-19, enligt dödsorsaksintyg inkomna fram till 22 augusti 2021:

Ingen av sjukdomsgrupperna: 15/14%

Här tar du inte 15% av 159, för av dessa 159 st framgår inte enligt statistik hur många som var överviktiga eller hade sjukdomar.

Men låt oss säga det ändå:
15% av 159 = 23 personer.

23 personer under 50 år utan några som helst sjukdomar på 1,12 miljoner smittade och 14000 avlidna.
Dra nu ner den siffran till hälften för att vara mer realistisk.
Det är rätt så liten risk att du skadas allvarligt eller avlider när du kör bil men ändå använder du bilbälte.
Inse risken finns för alla.

Gå nu och fixa vaccinering så bidrager du till att samhället kan släppa alla restriktioner.
Är du så vältränad och frisk som du påstår borde det vara riskfritt för dig. Eller är du rädd för sprutor?
Citera
2021-08-28, 11:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korkenzieher
Om någon annan är intresserad: Mikael Dolstens sommarprat
Hörde bara brottstycken men utöver det uppenbara (att han onekligen pratade i egen sak) verkade det skapligt, bedrövlig musik dock.

För övrigt, Ekots (senaste) lördagsintervju med Leif Johansson, Astra Zeneca.

Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Ah se där! Spännande!

Japp helt rätt de var han i sommarpratade.
Faktiskt bra och relevant ämnen han tar upp och dilemma när hela världen väntar på ett vapen och vikten av att trots all prestige behålla sig till den sanning man faktiskt får fram och sluta när de inte är säkert.

Tack för länken, jag har lyssnat igenom det nu det var intressant. Visst han höjde sig lite över skyarna men det är ett mastodontjobb de gjort på kort tid. Trump gav dem sedelpressen med operation warp speed.
Citera
2021-08-28, 11:09
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stryp-Enok
Jag är ovaccinerad. Har testat mig ett par gånger i år. Inte haft symptom så inte varit orolig jag varit sjuk. Testade mig endast på grund av ett par person i min bekantskapskrets som är väldigt rädda att umgås med ovaccinerade. Så av omtanke för dem testade jag mig före jag träffade dem. Kunna visa upp ett negativt test svar så dem törs träffa en.

Jättebra av dig!

Tyvärr rent anekdotiskt..
Sett över hela befolkningen är det mestadels stora egoister/efterblivna som spelar ner viruset som är ovaccade och lär därför inte testa sig för ”förkylningen” med ”tester som inte fungerar”
Citera
2021-08-28, 11:13
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det är rätt så liten risk att du skadas allvarligt eller avlider när du kör bil men ändå använder du bilbälte.
Inse risken finns för alla.

Gå nu och fixa vaccinering så bidrager du till att samhället kan släppa alla restriktioner.
Är du så vältränad och frisk som du påstår borde det vara riskfritt för dig. Eller är du rädd för sprutor?

Varför öppnar man inte upp nu? I princip alla gamla har fått sina sprutor. Och man har väl pratat om att det är 95% effektivt. Vilket betyder att vi borde ha 95% mindre döda och IVA fall. Självklart finns det lite undantag så den verkliga siffran kanske hamnar på 90% mindre... Vad väntar man på? En frisk ung människa får ingen fördel av vaccinet.
Citera
2021-08-28, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Den som har läsförståelse kan se att jag har rätt.

Har du läsförståelse?

Iom att du nu ändrat dig helt och säger:

Citat:
Du har inte fått rätt nu heller eftersom jag aldrig sagt att dokumentet backar upp att pcr-testet fungerar.

Citat:
Jag har aldrig påstått att pcr-testet backas upp av artikeln, det är du som fått för dig det och snurrat in dig i konstiga tankegångar.

Kan du inte förklara vad du menar när du fick frågan:

Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Hela ditt inlägg är en tolkning haha. Men citera gärna den delen i meddelandet som säger att testet bara kunde påvisa om du har sars-cov2.

Ditt svar:

Citat:
Först säger du att det är en tolkning sen citerar du det som bevisar att jag har rätt? Det verkar mer som att det är du som sitter och tolkar men missförstår hela tiden.

"Real-Time RT-PCR Diagnostic Panel, the assay first introduced in February 2020 for detection of SARS-CoV-2 only"

Citatet skulle alltså bevisa att du hade rätt på frågan om du kunde citera den delen i meddelandet som säger att testet bara kunde påvisa om du har sars-cov2.

Frågor som jag tror de som faktiskt besitter läsförståelse vill ha förtydligande på:

Varför skrev du att citatet bevisar att du har rätt på frågan om du kan citera den delen av meddelandet som visar att PCR-testet funkat som det var tänkt?

Varför fetade du "detection of SARS-CoV-2 only"?

Är det inte jobbigt att ljuga så mycket?

Eller blir det för jobbiga frågor för dig att besvara och du ska vända och vrida?
Citera
2021-08-28, 11:19
Medlem
Citat:
Det är ingen trixande, det är så pandemin sett ut.
För varje smittad har vi också en som utvecklat skydd.

Oavsett så hade färre legat på sjukhus om fler varit vaccinerade och Sverige hade då kunnat öppna upp i ett tidigare skede.
Citera
2021-08-28, 11:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Har du läsförståelse?

Iom att du nu ändrat dig helt och säger:

Kan du inte förklara vad du menar när du fick frågan:

Ditt svar:

Citatet skulle alltså bevisa att du hade rätt på frågan om du kunde citera den delen i meddelandet som säger att testet bara kunde påvisa om du har sars-cov2.

Frågor som jag tror de som faktiskt besitter läsförståelse vill ha förtydligande på:

Varför skrev du att citatet bevisar att du har rätt på frågan om du kan citera den delen av meddelandet som visar att PCR-testet funkat som det var tänkt?

Är det inte jobbigt att ljuga så mycket?

Eller blir det för jobbiga frågor för dig att besvara och du ska vända och vrida?

Det är inte ens lönt att jag försöker förklara något för dig för du kommer ändå inte begripa vad det handlar om. PCR-testet fungerar alldeles utmärkt trots dina krumbukter och märkliga tankegångar. Dokumentet handlar fortfarande inte om huruvida pcr fungerar eller ej.
Citera
2021-08-28, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag vill helst ha så få som möjligt. Tänkte att du inte kände till SIR då du körde räkning från Socialstyrelsens siffror.

Stämmer, kände inte till.
Kollar jag på vårdtillfällen från september 2020 till nutid med "ingen riskgrupp" som urval i dessa åldersgrupper ser det ut såhär:

30-39: 131 (varav 33 hade vårdtid mindre än 1 dag)
20-29: 53 (varav 21 hade vårdtid mindre än 1 dag)
10-19: 21 (varav 8 hade vårdtid mindre än 1 dag)

Detta kan jämföras med personer som är i riskgrupp i samma ålder:

30-39: 308 (varav 65 st hade vårdtid mindre än 1 dag)
20-29: 130 (varav 24 st hade vårdtid mindre än 1 dag)
10-19: 39 (varav 10 st hade vårdtid mindre än 1 dag)

Vanligaste vårdtiden är 1-10 dagar.

Man kan se väldigt mycket där, intressant.
Varför finns inte statistik på vaccination?
Citera
2021-08-28, 11:23
Medlem
Citat:
Dokumentet handlar fortfarande inte om huruvida pcr fungerar eller ej.

Det är därför du behöver besvara varför du skrev att det gjorde det:

Men då förstår jag, dina lögner har gått för långt för att du ska våga vara ärlig. Och du har helt rätt, det är inte lönt att diskutera med mig om du endast ska ljuga.
Citera
2021-08-28, 11:24
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför öppnar man inte upp nu? I princip alla gamla har fått sina sprutor. Och man har väl pratat om att det är 95% effektivt. Vilket betyder att vi borde ha 95% mindre döda och IVA fall. Självklart finns det lite undantag så den verkliga siffran kanske hamnar på 90% mindre... Vad väntar man på? En frisk ung människa får ingen fördel av vaccinet.
Rätt så enkelt.
Därför att det finns de ovaccinerade som dels inte vet om att de är en riskgrupp och de som är riskgrupper som inte vaccinera sig och skulle hamna på sjukhus. En del avlider.

Och det finns fortfarande en hel del äldre som inte tagit vaccinet.
ca 10% av de som är 60 och äldre är inte fullvaccinerade.
Sjukvården behöver resurserna till annat än resultatet av att antikvaxers ska få ut och leka.

Har du inte vaccinerat dig så är det hög tid du också gör det.

https://experience.arcgis.com/experience/6df5491d566a44368fc721726c274301
Citera
2021-08-28, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag är ingen expert på området men som jag ser det berövar vaccinationsprogrammet en stor del av befolkningen möjligheten att uppnå naturlig immunitet för att istället bli beroende av vaccin och booster-sprutor som skall tas med jämna mellanrum.

Jag kan förstå att riskgrupper och äldre behöver vaccineras men för alla andra så är det väl frågan om vaccinationsprogrammet inte gör mer skada än nytta.
Nej så kan man inte se det. Är man vaccinerad och ändå bli infekterad ger infektionen en kompletterande immunitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in