2021-08-28, 08:34
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det tror jag inte.
Personer som väljer bort vaccin lär vara samma personer som skiter i att testa sig.
Eller tycker ni att ovaccade personer verkar vara omtänksamma om sin omgivning?
Varför skulle en antivaxxare testa sig för en sjukdom som de själva tror är helt ofarlig?

Jag är ovaccinerad. Har testat mig ett par gånger i år. Inte haft symptom så inte varit orolig jag varit sjuk. Testade mig endast på grund av ett par person i min bekantskapskrets som är väldigt rädda att umgås med ovaccinerade. Så av omtanke för dem testade jag mig före jag träffade dem. Kunna visa upp ett negativt test svar så dem törs träffa en.
Citera
2021-08-28, 08:39
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Nu skriver Aftonskiten att Delta är mycket värre än tidigare varianter:

Så som alla säger runt om i Världen, särskilt Reddit, att viruset blir mildare stämmer ju inte? Rent skitsnack. Och detta "makes no sense" så att säga heller.

"Risken att drabbas av allvarlig sjukdom och behöva sjukhusvård är större bland de människor som drabbas av deltavarianten.

Det visar en ny studie från Storbritannien, rapporterar Ekot.

Studien visar att de som smittas av deltavarianten har visat sig löpa dubbelt så hög risk att behöva sjukhusvård jämfört med de som fått alfavarianten.

Av de över 40 000 patienter som ingick i studien var en majoritet ovaccinerade. Forskarna är oroliga över att belastningen på sjukvården kan öka om deltavarianten sprids bland många ovaccinerade.

Studien publicerade i tidskriften The Lancet Infectious Diseases."

Delta har ju 1000 gånger högre viral load o viral load är associerat med svårighetsgrad av sjukdomen.Så ja, att covid19 skulle bli mildare med tiden stämmer ju inte.

Vi får se vad nästa mutation hittar på. Troligen är det ännu mer vaccinresistens som kommer vilket är oroväckande om farligheten är på delta nivå. Inte otroligt vi får en ny våg som är värre än alla tidigare då.
Citera
2021-08-28, 08:39
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Nu skriver Aftonskiten att Delta är mycket värre än tidigare varianter:

Så som alla säger runt om i Världen, särskilt Reddit, att viruset blir mildare stämmer ju inte? Rent skitsnack. Och detta "makes no sense" så att säga heller.

"Risken att drabbas av allvarlig sjukdom och behöva sjukhusvård är större bland de människor som drabbas av deltavarianten.

Det visar en ny studie från Storbritannien, rapporterar Ekot.

Studien visar att de som smittas av deltavarianten har visat sig löpa dubbelt så hög risk att behöva sjukhusvård jämfört med de som fått alfavarianten.

Av de över 40 000 patienter som ingick i studien var en majoritet ovaccinerade. Forskarna är oroliga över att belastningen på sjukvården kan öka om deltavarianten sprids bland många ovaccinerade.

Studien publicerade i tidskriften The Lancet Infectious Diseases."
Ja, det är inte bra. Detta i kombination med att den är betydligt mer smittsam skulle få utbrotten våren och hösten 2020 att framstå som en västanfläkt för trycket på sjukvården. Om det inte vore för vaccin. Ju fler som tar, desto mer kan sjukvården lägga sina resurser på annat. En överbelastad sjukvård är en risk för alla.
Citera
2021-08-28, 08:45
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Delta har ju 1000 gånger högre viral load o viral load är associerat med svårighetsgrad av sjukdomen.Så ja, att covid19 skulle bli mildare med tiden stämmer ju inte.

Vi får se vad nästa mutation hittar på. Troligen är det ännu mer vaccinresistens som kommer vilket är oroväckande om farligheten är på delta nivå. Inte otroligt vi får en ny våg som är värre än alla tidigare då.

Jag glömde lägga till att ju mer smittsam ett virus blir ju mildare blir det, för dödliga virus sprids inte lika bra och virus vill ju smitta så många som möjligt. Enligt folk då.

Ingen kan tro att vi kommer gå tillbaka till inga restriktioner i höst. Folk på min utb säger det kommer nog bli heltid på plats. Men jag säger det kommer vara varannan vecka distans året ut och troligtvis till sommaren. Då är det snarare mer troligt med 100% på distans...

Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ja, det är inte bra. Detta i kombination med att den är betydligt mer smittsam skulle få utbrotten våren och hösten 2020 att framstå som en västanfläkt för trycket på sjukvården. Om det inte vore för vaccin. Ju fler som tar, desto mer kan sjukvården lägga sina resurser på annat. En överbelastad sjukvård är en risk för alla.

Känns som hela Sverige lär väl ha deltavarianten inom 1 år? Alla lär ha blivit smittade så smittsam denna variant är.
Citera
2021-08-28, 08:51
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Kanske redan har postats, men det här var ju bland det sjukaste.

En australiensk minister visar stolt upp sitt vaccinpass på Instagram:

https://amp.theaustralian.com.au/breaking-news/victor-dominello-diagnosed-with-bells-palsy-after-covid-press-conference-thanks-those-who-reached-ou t/news-story/7ace0da3237efe1dd4044c0b34932eb8

Han har piratlapp på ena ögat, eftersom han drabbades av "Bell's Palsy" ansiktsförlamning efter att han vaccinerades. Folk ringde in när de märkte hans "droppy eye" på motsvarande FHM:s presskonferenser i TV fast för Australien.

Det är dels en mycket sällsynt bieffekt (men ändå en känd bieffekt), och dels AstraZenecas vaccin som inte längre Sverige använder (och det är inte helt bevisat att det orsakades av vaccinet...) men jag måste ändå ställa frågan:

Vad är det för ett sjukt dystopiskt 1984-samhälle som världen håller på att bli? En potentiellt vaccinskadad minister visar stolt upp på sitt Instagram att han äntligen förtjänat sin "streckkod" (som han stolt klottrat "inclusion card" på med en spritpenna). Utan att det blir så mycket som en etisk diskussion kring valfrihet till vaccinering? Samt det faktum att man nu behöver en "streckkod" som visar var man står, för att bli inkluderad i samhället. Annars blir man spöad av polisen när man lämnar sitt hem. En polis vars jobb inte längre är att hjälpa medborgarna, utan att med fysiskt våld påtvinga majoritetens ideal på den som avviker.

Jag saknar verkligen 2019 och den etiska kompassen.
Intressant att han på sin Twitter länkar en artikel och skriver " the incidence of Bell’s palsy in both the Pfizer and Moderna vaccine trial participants was similar to the incidence of Bell’s palsy in the general U.S. population"

https://www.forbes.com/sites/ninashapiro/2020/12/16/can-getting-the-coronavirus-vaccine-lead-to-bells-palsy/?sh=4cc227c66c83

Den visar att antalet som får Bell’s palsy av vaccinet är samma antal som förväntats få det även utan vaccin. Längst ner i den länken står det att de fortfarande inte har så mycket kunskap.
“At this time, there is no determined causal relationship between Bell’s palsy and the vaccine, and the benefits of vaccination likely outweigh the potential risk of facial paresis,” stated Dr. Kim. And as has been the case with all issues related to the coronavirus, she notes, “we will have more information in the coming weeks.”
Den är från 16 december 2020. Alltså inaktuell.

Samtidigt har The Lancet publicerat en studie i ämnet som visar på något annat den 16 augusti 2021.

Interpretation
Our findings suggest an overall increased risk of Bell's palsy after CoronaVac vaccination. However, the beneficial and protective effects of the inactivated COVID-19 vaccine far outweigh the risk of this generally self-limiting adverse event. Additional studies are needed in other regions to confirm our findings.
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(21)00451-5/fulltext

Det får i all fall mig att undra varför han hellre ser och lägger ut inaktuell information om ämnet istället för aktuell.
Citera
2021-08-28, 08:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JetSociety
Varför ökar smittan i länder där 70% är fullvaccinerade om lösningen på problemet är att alla vaccinerar sig?
Är det verkligen de 30% ovaccinerade/naturligt immuna som står för den ökade smittan?

Eller menar du att vi skall ta en spruta i halvåret resten av livet för att slippa bli kallade "korkad" av dig?

Deltan kräver 90% vaccinationstäckning. Så svar ja. Det är de ovaccinerade som blir sjuka och sprider viruset.
Citera
2021-08-28, 09:01
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Intressant att han på sin Twitter länkar en artikel och skriver " the incidence of Bell’s palsy in both the Pfizer and Moderna vaccine trial participants was similar to the incidence of Bell’s palsy in the general U.S. population"

https://www.forbes.com/sites/ninashapiro/2020/12/16/can-getting-the-coronavirus-vaccine-lead-to-bells-palsy/?sh=4cc227c66c83

Den visar att antalet som får Bell’s palsy av vaccinet är samma antal som förväntats få det även utan vaccin. Längst ner i den länken står det att de fortfarande inte har så mycket kunskap.
“At this time, there is no determined causal relationship between Bell’s palsy and the vaccine, and the benefits of vaccination likely outweigh the potential risk of facial paresis,” stated Dr. Kim. And as has been the case with all issues related to the coronavirus, she notes, “we will have more information in the coming weeks.”
Den är från 16 december 2020. Alltså inaktuell.

Samtidigt har The Lancet publicerat en studie i ämnet som visar på något annat den 16 augusti 2021.

Interpretation
Our findings suggest an overall increased risk of Bell's palsy after CoronaVac vaccination. However, the beneficial and protective effects of the inactivated COVID-19 vaccine far outweigh the risk of this generally self-limiting adverse event. Additional studies are needed in other regions to confirm our findings.
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(21)00451-5/fulltext

Det får i all fall mig att undra varför han hellre ser och lägger ut inaktuell information om ämnet istället för aktuell.

Det är väl uppenbart. Om någon tar upp negativa effekter av vaccinet så blir de stämplade som antivaxxers. Ungefär som att ta upp negativa effekter av migrationen i Sverige....
Citera
2021-08-28, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Deltan kräver 90% vaccinationstäckning. Så svar ja. Det är de ovaccinerade som blir sjuka och sprider viruset.

Vad kommer hända vid 90%?
Citera
2021-08-28, 09:06
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jag glömde lägga till att ju mer smittsam ett virus blir ju mildare blir det, för dödliga virus sprids inte lika bra och virus vill ju smitta så många som möjligt. Enligt folk då.

Ingen kan tro att vi kommer gå tillbaka till inga restriktioner i höst. Folk på min utb säger det kommer nog bli heltid på plats. Men jag säger det kommer vara varannan vecka distans året ut och troligtvis till sommaren. Då är det snarare mer troligt med 100% på distans...

Stämmer uppenbarligen inte alltid. Bara om döden hindrar viruset från att spridas. För ett snabbt virus, som ebola, gäller det förmodligen i högre utsträckning.

Citat:

Känns som hela Sverige lär väl ha deltavarianten inom 1 år? Alla lär ha blivit smittade så smittsam denna variant är.
Det är en tidsfråga innan alla exponerats. Ju fler som är mottagliga, desto snabbare breder det ut sig.

Vi har erfarenhet av tidigare vågor. Delta är snabbare och skulle leda till högre vågtoppar med en större andel av fallen på sjukhus om allt annat vore lika. Osäkerheter består i att vi inte riktigt vet i vilken utsträckning våra populationer är mottagliga. Den kommer att drabba ovaccinerade populationer hårdast. Och detta spiller över på alla andra exempelvis när vården inte säkert kan erbjuda den vård den annars skulle kunna erbjuda.

Det i sin tur riskerar fler restriktioner som kan göra även vaccinerade arbetslösa osv osv.
Senast redigerad av MrArtur 2021-08-28 kl. 09:08.
Citera
2021-08-28, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabatjena
Vad kommer hända vid 90%?
Kommer att krävas 100%
Citera
2021-08-28, 09:14
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Tråkiga nyheter för antivaxxer och foliehattar som har blivit ilurade att covid inte finns eller är som en snuva som bara drabbar 70+
Citera
2021-08-28, 09:15
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Kommer att krävas 100%
Kommer att krävas 81%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto