2021-08-27, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
är det någon här som vet vad det är som fångat polisens uppmärksamhet mot mannen? Det måste vara något av värde, något försvårande för mannen

Nej, det är ingen här som redogjort för någon sådan kännedom. Det som framkommit här är följande:

- C.L ska ha ägt/kört en vit bil liknande en bil som observerats i Mariestad samma natt som Helena försvann.
- C.L ska ha mått psykiskt dåligt efter han kom hem från Australien (innan Helena försvann) och därefter fortsatt leva med psykisk ohälsa senare i livet.
- C.L ska ha haft ett smalt (obefintligt?) socialt umgänge och ofta upplevts som udda.

Efter anhållandet har sedan observerats hur tekniker från polisen tagit med bruna papperspåsar med bevismaterial. Först från husrannsakan i mannens lägenhet på Akaciastigen och sedan även från C.Ls föräldrahem på Radhusvägen (där det nu bor en annan familj helt utan koppling till C.L.)
Citera
2021-08-27, 09:31
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Nej precis, jag har redan tagit upp det här. Självklart går det inte att jämföra personen ClLe och hur han var -92 med den person han har blivit och är nu, 30 år senare. Men det inser givetvis dom flesta.
Ja. Han lär ju iaf var ju varit mer social och inte så tillbakadragen då än vad han är nu. Det vågar jag nästan lova.
Citera
2021-08-27, 09:44
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Nej, det är ingen här som redogjort för någon sådan kännedom. Det som framkommit här är följande:

- C.L ska ha ägt/kört en vit bil liknande en bil som observerats i Mariestad samma natt som Helena försvann.
- C.L ska ha mått psykiskt dåligt efter han kom hem från Australien (innan Helena försvann) och därefter fortsatt leva med psykisk ohälsa senare i livet.
- C.L ska ha haft ett smalt (obefintligt?) socialt umgänge och ofta upplevts som udda.

Efter anhållandet har sedan observerats hur tekniker från polisen tagit med bruna papperspåsar med bevismaterial. Först från husrannsakan i mannens lägenhet på Akaciastigen och sedan även från C.Ls föräldrahem på Radhusvägen (där det nu bor en annan familj helt utan koppling till C.L.)
Med vad som är känt för tråden torde halva Mariestad kunna misstänkas. Jävligt irriterande att inte veta vad polisen och åklagarna ruvar på.
Citera
2021-08-27, 09:51
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Psykbesvären verkar ha börjat i samband med eller efter hans Australienresa som ägde rum innan Helenas försvinnande.

Om C.L skulle visa sig vara skyldig i detta fall så tycker det skulle vara mycket intressant att veta vad han haft för sig i Australien. Kanske finns det ouppklarade kvinnomord där han befann sig i Australien som skulle kunna kopplas till honom?

Ja det här är mycket intressant. Vad var det egentligen som drev honom så starkt att plötsligt bara åka iväg så oerhört långt bort och sedan inte ens höra av sig hem? Om han nu var så udda och knepig redan före HA's försvinnande kan man gissa att han levde ut sina lustar och fantasier i Australien och gjorde alla dom saker han inte "kunde göra" på hemmaplan så att säga. Hemma var han en tönt, en nobody och verkar ha behandlats som luft, i skolan verkar man knappt ha lagt märke till honom. ClLe förefaller haft väldigt svårt med det motsatta könet så att hans sexdebut skedde vid den här tidpunkten är nog högst sannolikt.

Umgänge med prostituerade?
Alkohol och drogmissbruk som påverkade och förändrade hans psyke ännu mer negativt?
Morddebut?
Begick han sitt första mord under denna tidsperiod?

Mådde dåligt och fick en diagnos efter hemkomsten.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-08-27 kl. 10:06.
Citera
2021-08-27, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja det här är mycket intressant. Vad var det egentligen som drev honom så starkt att plötsligt bara åka iväg så oerhört långt bort och sedan inte ens höra av sig hem? Om han nu var så udda och knepig redan före HA's försvinnande kan man gissa att han levde ut sina lustar och fantasier i Australien under ca 1 år och gjorde alla dom saker han inte "kunde göra" på hemmaplan så att säga. ClLe förefaller haft väldigt svårt med det motsatta könet så att hans sexdebut skedde vid den här tidpunkten är nog också högst sannolikt. Umgänge med prostituerade? Alkohol och drogmissbruk som påverkade och förändrade hans psyke ännu mer negativt? Morddebut? Begick han sitt första mord under denna tidsperiod? Mådde dåligt och fick en diagnos efter hemkomsten.

Om C.L är vår gärningsman så tror jag du är spot-on!

Är det någon som sitter på mer kunskap om C.Ls Australienresa?

Om vi får veta vart han var och när han var där så kan vi försöka se om det går att koppla honom samman med ouppklarade mord i Australien.
Citera
2021-08-27, 09:57
Medlem
Kincops avatar
Är det oviktigt att fastslå huruvida CL och HA var bekanta med varandra även ytligt?
Såpass bekanta att HA kan ha nappat på ett erbjudande om bilskjuts men ej såpass bekanta att HA's vänner kände till CL?

Deras vägar kan ha korsats på Komvux och gemensam nämnare att mötas i samtal/kontakt kan ha varit erfarenhet/nyfikenhet av Australienresa.

HA lär nog ha varit en social och empatisk människa med intresse för människor (vårdutbildning med planer för lärarutbildning) och min gissning är att hon, om någon, kan ha "sett" denne CL på ett sätt som många andra ej lyckats med..
CL kan misstolkat HA's samtal/kontakt/vänlighet som något annat...
Citera
2021-08-27, 10:06
Medlem
Citat:

Om vi får veta vart han var och när han var där så kan vi försöka se om det går att koppla honom samman med ouppklarade mord i Australien.

Ett par citat ur expressen:

Någon gång i mitten eller slutet av 1980-talet lämnade han Sverige och åkte på en längre resa till Australien.

–*Han hade ett eget företag och sen plötsligt försvann han bara och stack till Australien. Vad jag vet hade ingen hemifrån kontakt med honom då. Han bara upphörde att finnas till.
Citera
2021-08-27, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Det var inte så att han rökte på när han var yngre? Det ger ofta utslag hela livet sen. Många psykiska besvär har ju börjat så. Naturligtvis i kombination med snnat som gör att man börjar
Var själv i Australien i början av 90-talet. Jag sysslade inte med sånt, men träffade flera svenskar på resa som ägnade sig åt att röka på så det var nog inte helt ovanligt.
Citera
2021-08-27, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Ett par citat ur expressen:

Någon gång i mitten eller slutet av 1980-talet lämnade han Sverige och åkte på en längre resa till Australien.

–*Han hade ett eget företag och sen plötsligt försvann han bara och stack till Australien. Vad jag vet hade ingen hemifrån kontakt med honom då. Han bara upphörde att finnas till.

Det hastiga försvinnandet är också intressant. Flydde han från någonting hemma i Sverige?

Finns det ouppklarade mord i trakten som begicks innan C.L åkte till Australien?
Citera
2021-08-27, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det var populärt med vita bilar vid denna tid. Jag körde själv en bil som skulle kunna stämma in. Att ClLe har tillgång till en vit bil säger inget.

Dessutom så vill man ha det till att han blev sjuk runt tiden för Helenas försvinnande, för att man går igång på sambandet i tid. Resan till Australien var tidigare och varade ett år. Omständigheterna kring det, att han bara försvann, tyder på att han kan ha mått dåligt redan då.

Tycker Jenvén sammanfattar misstankeläget ganska bra:

https://www.expressen.se/gt/krim/tidigare-utredaren-om-den-misstankte-en-i-mangden/
Nja, Jenven har väl inte lyckats speciellt väl i fallet själv, och ses väl i Mariestad som en som inte är den vassaste kniven i lådan
Citera
2021-08-27, 10:12
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:

Det är intressant att han åkte just till Australien. Australien är ändå inte det vanligaste resmålet för en traditionell semester utan mer en äventyrsresa av något slag.

Med tanke på vad som beskrivits om CL, så hade jag inte blivit förvånad om han åkt till någon av de mer kända orterna såsom Thailand, Filipinerna osv. Med det i åtanke, så står resan till Australien ut. Med reservationen av CL var en helt annan person för 30 år sedan. Konstigt vore det annars.

Någon som vet om polisen "tog med sig" några digitala medium från hemmet? Om han nu var folkskygg så är det väl sannolikt att han isf var (mycket?) aktiv på nätet? O sedan får man plocka ihop de brödsmulor man hittar om honom för att se var det kan leda?
Citera
2021-08-27, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zylfiden
Jag håller med. Försöker läsa ikapp i tråden, men oerhört många inlägg och inte lätt att hitta all info. Skulle någon som varit aktiv en längre tid kunna hänvisa till ett bra inlägg med en sammanfattning? Vore tacksam. Om inte kanske någon kan uppdatera mig lite. Några frågor jag skulle vilja ställa är;

Är KM mannen med Pilotglasögon? Jobbade han som elektriker eller vem var det? Någon som vet vilket område elektrikern jobbade inom, hade som jour område typ? Områden jag hört om är sjukhuset har jag för mig?
Någon hade koppling till Sotenäs flygflottilj, vem?
Det fanns någon som var jägare också har jag för mig, är det CL?
Vem ägde en vit bil, som det har pratats om?
Det var ett par som skjutsade Helena till Stadshotellet, vart tog dom vägen sedan? Hur kom Ulrika hem? Åkte hon med i bilen till stan? Någon mer i så fall? Pernilla?

Jag skulle vara tacksam om någon kunde uppdatera som har bra koll här i tråden. En sak till, Leif G W tror ju att det är fler än EN gärningsman, någon som vet vilka han misstänker, eller är det okända personer? Är det endast män som varit misstänkta, ingen kvinna? Till sist, vem har dom plockat in nu?

Tack på förhand!
Zylfiden

Vill du ha en sammanfattning över allmänheten vet om "Helena-fallet" så kan du också lyssna på:

Mardrömmen i Mariestad - av Lotte Dalgaard. Finns även på Storytel.

Fallet Helena - av P Wadebäck för P4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in