2021-08-27, 22:01
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
För att vi inte har svaren du är ute efter? Tråden har genom alla år velat veta mer om Helena och hennes liv o leverne, men inte många tycks veta eller vill berätta. Sen är det nog så att flera av hos hört både det ena och/eller det andra men inte vill hänge sig åt "skvaller".

Om du läser min historik så är jag inte ute efter "mina" svar. Endast svar. Om jag har varit otydlig så ber jag om ursäkt för detta.
Citera
2021-08-27, 22:04
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Det jag kan bidra med gällande Helena är att hon var lite annorlunda. Det verkar vara fult att nämna. Hon var lite "menlös", troligtvis lite bakom. Det utesluter ju inte att man är en bra snäll tjej. Det var därför Ulrika kände det ansvar hon gjorde för en vuxen syster endast ett år yngre. Som hon sagt att hon kände att hennes föräldrar skulle blivit arga på henne för att hon inte sett till Helena när de var borta och hon försvann. Hon sa inte så ordagrant men indirekt, att hon skämdes.
Detta är något jag fått höra från fler håll, att hon var bakom. Att Ulrika sade som hon sade när det lät som hon pratade om en betydligt yngre lillasyrra är något som föll på plats för mig då.

Att Ulrika kände det ansvaret, förväntades ta det säger ju också något om familjen. Det är inget ansvar hon skulle ha på sina axlar då Helena ju gick gå ut och festa, resa, osv, som vilken annan i hennes ålder, för övrigt men tydligen har ett stort ansvar för henne legat på Ulrika.

Det där var nyligen publicerat i tråden.
Citera
2021-08-27, 22:09
Medlem
Citat:
Det jag kan bidra med gällande Helena är att hon var lite annorlunda. Det verkar vara fult att nämna. Hon var lite "menlös", troligtvis lite bakom. Det utesluter ju inte att man är en bra snäll tjej. Det var därför Ulrika kände det ansvar hon gjorde för en vuxen syster endast ett år yngre. Som hon sagt att hon kände att hennes föräldrar skulle blivit arga på henne för att hon inte sett till Helena när de var borta och hon försvann. Hon sa inte så ordagrant men indirekt, att hon skämdes.
Detta är något jag fått höra från fler håll, att hon var bakom. Att Ulrika sade som hon sade när det lät som hon pratade om en betydligt yngre lillasyrra är något som föll på plats för mig då.

Att Ulrika kände det ansvaret, förväntades ta det säger ju också något om familjen. Det är inget ansvar hon skulle ha på sina axlar då Helena ju gick gå ut och festa, resa, osv, som vilken annan i hennes ålder, för övrigt men tydligen har ett stort ansvar för henne legat på Ulrika.

Tack. Detta gav en ytterligare dimension och förståelse.
Citera
2021-08-27, 22:09
Medlem
Citat:

Detta är då citat från annan skrbent och inget jag kan utge mig för att veta. Vet inte hur jag kan sprida med ursprungspostare angiven i mitt inlägg.
Citera
2021-08-27, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det där var nyligen publicerat i tråden.
Korrekt och jag har postat detta som svar på en fråga utan att förstå hur jag får med skribenten som är källan till texten.
Citera
2021-08-27, 22:21
Medlem
Någonstans berättar anhöriga att HA varit allvarligt sjuk som barn/tonåring. Läser nu ett inlägg om att hon var annorlunda. Hade hon ett handikapp relaterat till den sjukdomen?
Citera
2021-08-27, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis

Citat:
Ursprungligen postat av Kincop
Kan du berätta vad du fick reda på om HA av denna skribent?

Blev det rätt nu?
Citera
2021-08-27, 22:24
Medlem
Ponera i stället att HA blev våldtagen av KM där hennes tillhörigheter anträffades. CL blev vittne och tänkte hjälpa först hjälpa HA, men tvingade med henne i bilen i stället… Sedan gick det som det gick. CL kan inte sätta dit KM och vice versa. Det är ett alternativt scenario med två stycken GM.

Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
I sådant fall borde väl K*las M. ha polisanmält Cl*aes Le*vin om han nu blev vittne till det fruktansvärda som hände hans kompis Helena i kohagen? KM var ju inte kraftigt berusad enligt dig så han ju inte heller ha haft någon minneslucka från tillfället när CL tog Helena av daga. Eller hur tänker du?
Citera
2021-08-27, 22:28
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Blev det rätt nu?

Jaa! ☺️
Citera
2021-08-27, 22:35
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Vad jag förstår,
Tråden har ingen mordplats.
Tråden har inga eller få vittnen som styrker andra vittnesuppgifter.
Varför utgår då i princip alla diskussioner från ovan?

Den person det diskuteras minst om i tråden är Helena.
Hon är som ett väsen närmast.
Övriga familjen A? Systrar nämns, föräldrar i förbigående.

Vem var Helena?
Vad hände i hennes liv, låt oss börja sex månader innan försvinnandet exempelvis.
Hur fungerade familjen i stort? Återigen inga svar. Väsenlikt, tabu.

Nära vän gör en serie radioprogram om försvinnandet i SR?

Och ja, Frågan varför, gärna i flera led är relevant för att utmana sig själv, andra, skeenden och mycket annat.

Ett mycket märkligt fall eller inte?

Det finns ingen bekräftad mordplats. Det som finns är en plats vid lekplatsen, där det skulle ha funnits en plats med nedplattad vegetation, som om någon legat där en stund, enligt danska författaren Lotte Dalgaard. Det finns, som du skriver, "inga eller få vittnen som styrker andra vittnesuppgifter". Det finns inte många säkra fakta, och då blir det nog så att diskussioner och spekulationer utgår ifrån de uppgifter som finns.

Ja, vem var Helena? Det kan de som kände henne svara på - om de hade velat. Annars får vi utgå ifrån hur andra har beskrivit henne. (Generellt, inte de sista sex månaderna.) Hon ska ha varit:

* Glad
* Snäll
* En stor djurvän (älskade sin hund Nita och var mycket med henne)
* "Resglad". Hade bl a varit och hälsat på syster Gabriella på Nya Zeeland, där hon var glad över att fått se valar i det fria. Hade veckorna innan försvinnandet varit i Grekland med syster Ulrika.
* Umgicks mycket med syster Ulrika
* Gillade hästar och red hos en kompis
* Ville bli lärare, men även kanske ha kennel
* Ordentlig
* Seglade med kompisar
* Gillade reggae (åtminstone på högstadiet) och Milli Vanilli (senare)

Det här är bl a det olika personer har berättat. Det har även kommit uppgifter om att Helena det sista halvåret blivit mer "festglad".

Varför hon blev utsatt? Hon ska inte ha haft något speciellt riskbeteende och ha varit extra utsatt för risken att bli attackerad. Något motiv för brottet ha, vad jag känner till, inte framkommit.

Det här var en liten summering av utifrån kommande uppgifter. Andra som vill lägga till/kommentera får gärna göra det. Med finns med största sannolikhet mycket mer att tillägga.
Citera
2021-08-27, 22:40
Medlem
Citat:
Citat:
Vad jag förstår,
Tråden har ingen mordplats.
Tråden har inga eller få vittnen som styrker andra vittnesuppgifter.
Varför utgår då i princip alla diskussioner från ovan?

Den person det diskuteras minst om i tråden är Helena.
Hon är som ett väsen närmast.
Övriga familjen A? Systrar nämns, föräldrar i förbigående.

Vem var Helena?
Vad hände i hennes liv, låt oss börja sex månader innan försvinnandet exempelvis.
Hur fungerade familjen i stort? Återigen inga svar. Väsenlikt, tabu.

Nära vän gör en serie radioprogram om försvinnandet i SR?

Och ja, Frågan varför, gärna i flera led är relevant för att utmana sig själv, andra, skeenden och mycket annat.

Ett mycket märkligt fall eller inte?

Bumpar mig själv. Fick en del intressant info efter detta om Helena som person från en skribent. I övrigt tog tråden paus. Kanske någon som nu har kommit till tråden har mer info?

Citat:

Det har frågats en del om Helena genom åren, så så lite har det inte handlat om henne ändå. Bara det att inte så många som skriver här vet så mycket om henne.

Är själv inte från Mariestad men från Skaraborg och jag träffade Helenas storasyster Gabriella under en kort period, några år innan Helena försvann.

Mina iakttagelser är alltså inte mycket värda men jag kan bidra med det ytterst lilla jag vet.

Vi pratade en del, Gabriella och jag. Hon var likadan då som nu fast yngre och mer bekymmerslös. Lättpratad, vältalig. Att vi båda är storasystrar till två yngre systrar, med tätt emellan, kan ha varit det som gjorde att vi pratade om just det. Systrar. Hon pratade mycket, mycket varmt om sina (nog lite lite mer än jag om mina) och berättade att de ofta gjorde saker tillsammans, särskilt resor och de, resorna, var flera.

Det är mitt lilla bidrag - de var väldigt sammansvetsade och hade roligt ihop. Vet i övrigt ingenting. De ger intryck av att vara vanliga och till synes väluppfostrade flickor.

Det andra av dina av mig citerade inlägg:
För mig helt nytt att Helena skulle vara, vad ska man säga, lite efter. Någon annan som hört? Det jag har läst här i tråden är att Helena var sjuk en hel del som barn och ska ha opererat hjärnan när hon var liten. (Var det en tumör? Har glömt.) Det skulle möjligen kunnat ha haft någon påverkan på henne.

Det är inte säkert heller att syster Ulrika behövde ta så stort ansvar, kanske gör du för stor sak av det? Gabriella var i Göteborg när Helena försvann för övrigt. Läste någon artikel om det, hemskt att läsa Gabriellas reaktion när hon per telefon först fick höra om att Helena var försvunnen.

Vem har inte fått ta hand om småsyskon förresten? Och i bra mycket yngre ålder än vad Ulrika var i 1992. Inga problem med det.
Citera
2021-08-27, 22:43
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppisen
Någonstans berättar anhöriga att HA varit allvarligt sjuk som barn/tonåring. Läser nu ett inlägg om att hon var annorlunda. Hade hon ett handikapp relaterat till den sjukdomen?

Helena ska ha haft hjärntumör som ca 5-åring (har jag för mig). Om denna sjukdom gav henne men, har jag aldrig hört något om, så det vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in