2021-08-27, 18:09
Medlem
Grandpas avatar
Ni får ursäkta att jag sticker upp huvudet från sanden efter lång tid men jag har läst alla sidorna efter CL:s inträde.
Ingen som funderat över CL:s Australienresa (-resor?) och Helenas intresse för resor, typ Australienresa(-resor)?
Kanske ett möte på resan?
Citera
2021-08-27, 18:20
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Nej och det som är det stora mysterier med mannen m pilot glasögon är att vissa är övertygad om vem det är ? Men i själva verket har såvitt jag vet ingen 100% bevis på vem denna person är som döljer sig bakom sina glasögon ! Spekulationer och gissande är det enda 😕 När och om de hittar den skyldige då kanske ” pilot mannen ger sig till känna och berätta vem han är .

Tja, jag vill nog hävda att den man som var på förfesten I Töreboda åkte taxi med H (o U mfl), var med in på Stadt o sågs i H's närhet inne på Stadt, denna man är med största sannolikhet KM o som fått namnet MMPG/Pilot.

Däremot kan det naturligtvis funnits fler personer med pilot brillor, så om nu brovittnet (ev. brovittnena) är sanningseenliga så behöver den man dom där såg inte med nödvändighet vara KM, även om det nu kanske skulle vara det troligaste.
Citera
2021-08-27, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Läs ditt eget ursprungsinlägg igen. Det är DU som gör kopplingen!

Nej, du gjorde kopplingen att PK som politiskt aktiv på extremhögerkanten - samt andra extrempolitiska - inte skulle kunna säga sanningen i fallet Helena. Du gjorde kopplingen mellan politisk tillhörighet och avsaknad av uppriktighet/ärlighet. Gör om, gör rätt. Och skäms, ta mig f*n.
Nja, du är verkligen fyrkantig.

Det var du som började med att tvivla på om du vågar lita på PK
Citat:
Jag lyfter fram PU, men bara om jag vågar lita på PK:s berättelse i tråden. Det har jag noga poängterat många gånger. Men så länge ingenting visar på motsatsen, får det vara så.

Att kunna lita på någon är ju inte något definitivt, dvs personen i sig har förmåga att tala sanning, bara att du inte kan lita på när denne säger något är sant eller falskt.

Det är VERKLIGEN inte samma sak,

Sen är ju NMR inte ett vanligt politiskt parti utan samtliga i ledningen är dömda för brott.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nordiska_motst%C3%A5ndsr%C3%B6relsen

Min åsikt är att man mycket väl kan tvivla på personer som tillhör den organisationen.

Dvs, det PK kan mycket väl vara sant, MEN gälla ett annat tillfälle, eller en annan händelse. Vad vet vi. PU ska väl ha satt på PKs tjej, så det kan mycket väl vara en vendettagrej
Senast redigerad av DisappointedTuna 2021-08-27 kl. 18:32.
Citera
2021-08-27, 18:49
Medlem
Iceladys avatar
Den här herrn som polisen hörde (för några år sedan) som vägrade säga något ifall en advokat skulle tillsättas, hur kunde polisen och åklagaren bara släppa det? Bara för att en gubbe blir sur och inte vill skylta med sitt namn i en ev häktningsframställan, borde väl inte skrämma polis/åklagare? De ger väl blanka fasiken i det?!
Senast redigerad av Icelady 2021-08-27 kl. 18:55.
Citera
2021-08-27, 19:14
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Vad jag förstår,
Tråden har ingen mordplats.
Tråden har inga eller få vittnen som styrker andra vittnesuppgifter.
Varför utgår då i princip alla diskussioner från ovan?

Den person det diskuteras minst om i tråden är Helena.
Hon är som ett väsen närmast.
Övriga familjen A? Systrar nämns, föräldrar i förbigående.

Vem var Helena?
Vad hände i hennes liv, låt oss börja sex månader innan försvinnandet exempelvis.
Hur fungerade familjen i stort? Återigen inga svar. Väsenlikt, tabu.

Nära vän gör en serie radioprogram om försvinnandet i SR?

Och ja, Frågan varför, gärna i flera led är relevant för att utmana sig själv, andra, skeenden och mycket annat.

Ett mycket märkligt fall eller inte?

Bumpar mig själv. Fick en del intressant info efter detta om Helena som person från en skribent. I övrigt tog tråden paus. Kanske någon som nu har kommit till tråden har mer info?
Citera
2021-08-27, 19:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Misstankarna mot C.L känns i nuläget mycket tunna. Håller med helt och hållet.

Nu en fråga till dig:
Har du övervägt möjligheten att brovittnets uppgifter är felaktiga/fabricerade, att KM dels inte är ”mannen med pilotglasögon” och att han heller inte följde Helena på promenaden på väg hem från hotellet?

Utanför hotellet mötte Helena B.W som hon stannade och pratade med en stund. Inga uppgifter finns då om att K.M skulle ha varit i sällskap med Helena.

Egentligen finns det inga trovärdiga vittnesuppgifter efter B.W utanför hotellet.

- Brovittnet är ett anonymt vittne som inkom med uppgifter efter det att uppgifter om Helenas signalement var känt på hela samhället.

- Hannas vittnesmål har ändrats från att först inte ha uppmärksammat någonting avvikande till att sedan höra mansröster, Helena som skriker och bildörrar som stängs. Om hon hade hört detta så hade hon lämnat dessa uppgifter vid första tillfället.

Första fetningen: Självklart har jag det! (Det har jag till och med skrivit.)

Andra fetningen: Och? Han kan väl ha hållit sig passivt i bakgrunden?

Tredje fetningen: Vem säger att brovittnet var anonymt? Och vad menar du med Helenas signalement? Jag skrev igår om just den saken, men det har du tydligen missat. Men igen då, enkom för dig: I media vill jag minnas att Helena beskrevs ha haft på sig flerfärgade bomullsbyxor. Brovittnet däremot kunde i detalj beskriva byxorna. Det är en stor skillnad. Dessutom känns det inte sannolikt att Pernilla och Mats skulle ha lyft fram brovittnet som de gjorde i radiodokumentärens tredje avsnitt om det inte skulle ha funnits substans i brovittnet.

Fjärde fetningen: Du får nog läsa igen om det som "Hanna" har sagt i media.
Citera
2021-08-27, 19:27
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Jag struntar ärligt talat i det. Låt polisen titta tills ögonen blöder, eller tills dom trillar ur sina hålor. Jag tror ändå inte att KM har med Helenas försvinnande att göra.

Det som skiljer mig från dig är att jag baserar min uppfattning om KM:s närvaro på de fakta som vi faktiskt känner till från polisen - de fakta som finns inifrån hotellet om hans beteende, brovittnet och sist men inte minst hans högst märkliga beteenden i polisförhören med "minnesluckan" som kronan på verket! Du däremot slänger hela tiden helt planlöst ur dig att du inte "tror" på KM:s närvaro vid försvinnandet samt att du "vet" att han inte var där, men du har inga fakta att stödja dig på. Kan ju vara något att ta med sig.

I övrigt är det fascinerande att se hur många som nu på sistone har teamat upp mot mig om KM. Samlad aktion? Kanske säger det något?
Citera
2021-08-27, 19:29
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Tänk att man alltid måste korrigera dig, du är en mästare på att feltolka allt man skriver.

Nej då, jag har inte låst mig för ClLe men han är onekligen mest intressant i dagsläget.

Jag tror faktiskt inte att KM har något med mordet att göra. Vidare har jag aldrig påstått att jag vet att KM inte är inblandad. Förstår du ens skillnaden?

Sluta upp med att ständigt ljuga, förvränga och hitta på saker! Du påstår ofta att jag har sagt saker som jag aldrig har sagt. Läs om mina inlägg och läs rätt!

Tvärtom, det är när du skriver såna tramsiga saker som att jag använder ClLe som ett verktyg för att få bort intresset för KM som man undrar om man ska skratta eller gråta.
Eller förresten, man ska gapskratta åt det för du kan inte ha alla hästar hemma!

Eller så skriver du tydligare? (Ett litet tips.)

Jo, du skrev igår att du vet att KM inte var närvarande vid försvinnandet.
Citera
2021-08-27, 19:33
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
"Hanna" är 80 år. Jag har ingen aning om i vilket skick hon är. Dock kan jag tänka mig att "Hanna" har fått nog av media och journalister. Hon tvingades ju till och med gå ut i media efter ett tag den sommaren för att försvara sig mot att hon hade utmålats negativt. Om det nu var så att hon inte ville prata med Dalgaard, har jag av ovan angivna anledningar full förståelse för det. Dock vet jag från folk som har pratat med henne att hon berättar exakt samma berättelse, så några problem med "den röda tråden" verkar hon inte ha.

Citat:
Nu klyver du hårstrån! Det väsentliga är väl ändå ljudet från en bildörr? Själva ljudbeskrivningen är av underordnad betydelse. Poängen, alltså: Det fanns en bil där, och ljudet av en bildörr fanns där.

Citat:
Absolut, men vi kan vara överens om att det fanns en bil där och att det fanns ljud från en bildörr?!

Citat:
Det är helt korrekt. Den enda differensen är att hon senare har nämnt att hon hörde mer än en dörr stängas (jag vill minnas att användaren Gatsten var den som först tog upp det i tråden). Jag har sedan länge noterat den differensen, men ser inget konstigt i den. Jag har faktiskt själv vid ett par tillfällen lämnat upplysningar till polisen som jag senare har gjort smärre korrigeringar i. Det är faktiskt inte självklart att man får med allt eller att man får allt helt som man hade tänkt sig från början.

När hon nu berättar exakt samma berättelse, är det då med en eller två bildörrar som stängs?
Citera
2021-08-27, 19:38
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Nja, du är verkligen fyrkantig.

Det var du som började med att tvivla på om du vågar lita på PK

Att kunna lita på någon är ju inte något definitivt, dvs personen i sig har förmåga att tala sanning, bara att du inte kan lita på när denne säger något är sant eller falskt.

Det är VERKLIGEN inte samma sak,

Sen är ju NMR inte ett vanligt politiskt parti utan samtliga i ledningen är dömda för brott.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nordiska_motst%C3%A5ndsr%C3%B6relsen

Min åsikt är att man mycket väl kan tvivla på personer som tillhör den organisationen.

Dvs, det PK kan mycket väl vara sant, MEN gälla ett annat tillfälle, eller en annan händelse. Vad vet vi. PU ska väl ha satt på PKs tjej, så det kan mycket väl vara en vendettagrej

Ok, när du börjar blanda in andra inlägg som gällde mig och en annan användare i inläggen mellan mig och dig, väljer jag att lägga ner det här med dig. Dock missade du att jag som svar på en fråga mellan mig och den andra användaren förklarade hur jag hade tänkt. (Du får väldigt gärna leta reda på det svaret om du ids.) Men det är som vanligt: Du valde det som passade dig bäst.

Men faktum kvarstår: Du gjorde klart att en person som är med i ett högerextremt parti kan man inte lita på - och kan man inte lita på en sådan person betyder det också att man automatiskt anser att den personen talar osanning. Dessutom fyllde du nu osmart på med att "NMR inte är ett vanligt politiskt parti" och att "samtliga i ledningen är dömda för brott". Jag undrar igen: Vad har det med PK:s berättelse i den här tråden att göra? Du gör alltså om samma misstaget en till gång. Det går bra nu ... NOT!
Senast redigerad av Ugglan. 2021-08-27 kl. 19:44.
Citera
2021-08-27, 19:40
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
När hon nu berättar exakt samma berättelse, är det då med en eller två bildörrar som stängs?

Det var ju precis det som jag förklarade igår: Att "Hanna" ändrade sig på just den punkten när Gatsten hade pratat med henne (vilket tydligt står i tråden) - och att jag tydligt skrev att jag hade noterat den differensen! Av det som framgått efter det inledande skeendet är det mer än bildörr som gäller.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-08-27 kl. 19:58.
Citera
2021-08-27, 19:42
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icelady
Den här herrn som polisen hörde (för några år sedan) som vägrade säga något ifall en advokat skulle tillsättas, hur kunde polisen och åklagaren bara släppa det? Bara för att en gubbe blir sur och inte vill skylta med sitt namn i en ev häktningsframställan, borde väl inte skrämma polis/åklagare? De ger väl blanka fasiken i det?!

Jag har tagit upp det flera gånger. Det är en gåta! Men de kunde hänga ut en psykiskt instabil person utan samvete ... Nej, "mannen med pilotglasögon" åker i en gräddfil med hemlig anhållan i maj 2017 och så vidare. Helt sjukt.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-08-27 kl. 19:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in