Citat:
Ursprungligen postat av
zilvereko
Om HD hade bearbetat sina känslor, tagit fram orsaken till ångesten, fejsat den och så småningom blivit fri, så hade det tagit kortare tid än att dölja dessa - låtsas att problemen inte finns. Att dölja svåra saker gör bara att ångesten finns kvar och det blir inte bättre, snarare tvärtom.
Sen borde hon kanske byta terapeut? Hon har tydligen gått hos samma i flera år, men hon verkar inte ha kommit någon vart.
Otroligt svårt att veta, men kan tänka mig att tidigare psykiska problem blandat med SDs beteende/orohet/gaslightande/lögner kan definitivt inte ha hjälpt henne. Som det verkar (gissar) har hon även sedan tidiga barnsben levt i en familj som sopar under mattan till en del.
Samma typ av livssyn verkar SDs familj ha haft, så från SDs håll kan hon ju inte fått hjälp direkt. Dessutom verkar åtminstone SDs mamma ha haft något emot henne, så av det drar jag slutsatsen att hon behöver mycket hjälp.
Mycket möjligt att HD skulle behöva byta terapeut, eller gå oftare. Jag tycker att, som hon benämner terapeuten, verkar hon inte den respekt hon borde ha för henne. Eller så är det en jargong (från SD?) som hon har för att hon kanske vill avdramatisera att hon går där.
Man kan ju knappast veta egentligen hur det hade sett ut utan terapi och medicinering. Vem vet, hon kanske har tagit sig dit hon har; skilsmässa och ny bostad, kunnat börja jobba igen (nu vet jag inte hur det är i dagsläget förstås, men av det vi sett tidigare).
Men vi kan ju se hur svårt det var för Lena att resa sig upp, försöka ta sig ur den destruktiva relationen. Då trots att hon var öppen med flera vänner, hade en enorm kunskap och insikt. Hon klarade helt enkelt inte av det utan hjälp av proffs.
Jag hoppas för allas skull att HD inte har något med det hela att göra och att hon nu kan läka lite peu á peu.
Jag vet att vi har olika åsikter (tro) där, och så får det vara.
Ja, som sagt. Jag har oerhört svårt att läsa av och förstå HD.