2021-08-27, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det fetade: varför då? GM kan ha använt skoskydd, något som diskuterats här tidigare. Skorna har antagligen tvättats för hand och LWs utspädda blod/dna har hamnat inuti plösen.
Lägger man ihop alla bevis och indicier så får man samma utfall som en enig hovrätt fick.
Jag har ingen aning hur HR har röstat.
Du skriver enig. Kan du hänvisa till källan?
Tack i förhand.
Citera
2021-08-27, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, trots att Lena skriver 22:55 till SD att hon pysslar med presenterna och att hon hoppas att det tar mindre än en timme och att SD skriver 23:01 till Lena att han nyss kommit hem och har lite måsten, så går Lena ut från sitt hem 23:23.

Lena blir nog lite överraskad.
Jag tror inte heller att det handlar om geocaching.

Kanske blev det ett bråk och Lena ville varken väcka A eller grannar.

Just precis.
Och varför SD inte hade med sig sin mobil dit är därför självklart.

IT-forensikern från Telia, som polisen anlitade, visste vad han gjorde. Dessutom hade han ingen connection till örebropolisen och det var alldeles utmärkt.
Citera
2021-08-27, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Tack i förhand.
Har du ens läst domen?
Citera
2021-08-27, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Just precis.
Och varför SD inte hade med sig sin mobil dit är därför självklart.

IT-forensikern från Telia, som polisen anlitade, visste vad han gjorde. Dessutom hade han ingen connection till örebropolisen och det var alldeles utmärkt
.
Det var synd att han inte anlitades först, då hade mycket blivit ogjort
Citera
2021-08-27, 17:03
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Det förhöll sig precis tvärtom. SD stalkade och kontrollerade både Lena och HD och det finns otaliga bevis som styrker detta. Om han nu ansåg att det var tvärtom och inget hellre ville än att Lena skulle försvinna ur hans liv - då kunde han ha polisanmält henne. Lagt fram bevis för polisen.

Inte MÖRDAT henne!

Jag är intresserad av vad LW kunde ha gjort annorlunda.

SD var som han var, det kunde hon inte ändra. Det enda hon kunnat ändra var sitt eget beteende mot honom.
Citera
2021-08-27, 17:07
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Inget kodlås, brukade vara öppet

Tack.

Då kan det ju vara möjligt att LW låser ytterdörren på kvällen, vilket AW hör.
Hon slår in paket.
GM hör av sej och bokar in ett möte.
LW borstar tänderna (vilket skulle kunna tyda på en viss typ av möte).
Sen använder hon dörren till täppan för att gå ut. Då slipper hon både låsa upp samt även låsa och stänga ytterdörren, med diverse ljud som följd. LW vet att AW har lätt för att vakna.

Sen hör AW något vid gryningen, han undersöker inte vad det är.
Det kan vara GM som använder koden till ytterdörren för att komma in. Dörren får stå på glänt för att det inte ska behövas aktiveras extra ”melodier” från låset vid stängning samt utpasserande. Två ljud undviks på så sätt.
Sen pysslar GM med LW:s dator. Vad som sker där vet jag inte. Det kanske raderas nåt särskilt graverande, eller letas febrilt efter något.

Till slut är det dags att gå, innan födelsedagsuppvaktningen kommer.

(Kanske onödigt spekulerande, gamla nyheter eller liknande. Jag funderar dock mycket på hur allt gick till.)
Citera
2021-08-27, 17:07
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Inget kodlås, brukade vara öppet

Väldigt säkerhetsmedveten - inte.

Brydde hon sig inte alls om att skydda sig själv och sina barn?
Citera
2021-08-27, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Tack i förhand.
Ur Hovrättens dom:

I avgörandet har hovrättsråden Christer Ganelind och Thobias Wilhelmsson (referent),
tf. hovrättsassessorn Karin Fogelström samt nämndemännen Christer Lantz och Pelle
Philip deltagit.
Hovrätten är enig.
Citera
2021-08-27, 17:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om man ska vara riktigt ärlig så tror jag också att Lenas envisa avloggningar av HDs loggade cacher, även det kan ha gått till en gräns, som hon i vanliga fall kanske inte hade gått över om det hade handlat om helt vanliga vänner.
Eftersom tex L*åw reagerar likadant när HD tydligen jagar obrutna sviter - så finner jag det inte troligt att LW skulle ha struntat i om andra gjort likt HD.

HD gör inga egna burkar men gör anspråk på cacher hon inte deltagit vid och de som gör burkar tappar favoritpoäng.

Undrar om hon vågade sig på att logga om l*åws burkar eller om hon bara tar burkar för brutalt mördade som inte kan protestera?

Hennes intro om att vilja ha dagbok över det hon inte ens är delaktig i, är i sig ett helt korkat resonemang.

Resten ännu skevare:
"Jag hoppas att ni som CO tycker att det är ok".

Då bör HD respektera CO utifrån den text hon själv skrivit.

Det var inte ok för en del CO.
Även PJ protesterar och där agerar JG ånyo som en lojal fähund åt HD och de dravlar snarare om att "det är kutym"..
Citat:
Och om man ska vara tolkningsföreträdadare för även HD, så kan jag tänka mig att hon kanske inte hade loggat om dom, om det inte hade varit den fight det blev. Isf hade hon troligen besökt de 17 cacherna som ju var placerade i närområdet för att få sina poäng. Tänker jag.
Detta bråk startade HD, väl medveten om att LW skulle protestera.
Så att hon skulle logga om är nog snarare högst troligt då obrutna sviter tydligen är så viktigt att hon ojar sig om detta till både SD och JG.

Som "tolkningsföreträde" åt HD så vet du även att hon inte drar sig för att fuska vilket ses dels via hennes rekommendationer till JG om att fejka att fota på plats - och likaså när hon strax innan mordet föreslår SD att fuska på LWs wig.

Det luktar även hämnd och arrogans över hennes äckliga agerande eftersom det baseras på att hon garanterat hatar att LW och SD gjort "kärleksfulla promenader" på FTF-jakt.

Nåt som hon frågar ut SD om redan i april 2017.
Senast redigerad av develi 2021-08-27 kl. 17:24.
Citera
2021-08-27, 17:17
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Väldigt säkerhetsmedveten - inte.

Brydde hon sig inte alls om att skydda sig själv och sina barn?

Kanske brukade vara öppet på dagtid, ut till trädgården.
Och låst med vanligt balkonglås på kvällen.
Dock inte kodlås, för det behövdes inte med tanke på varför det låset skaffats. Tappade nycklar etc.
Citera
2021-08-27, 17:26
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Kanske brukade vara öppet på dagtid, ut till trädgården.
Och låst med vanligt balkonglås på kvällen.
Dock inte kodlås, för det behövdes inte med tanke på varför det låset skaffats. Tappade nycklar etc.

? Det var ju du som skrev att NW sagt att det kunde vara öppet på baksidan.

Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
När det handlar om dörr, lås, ljud, väcka barn mm:

Är det uteslutet att LW gick ut via bakdörren den ödesdigra majkvällen 2018?
NW pratar om att de kunde ha öppet där, men inte på framsidan.
Är den dörren också försedd med kodlås som låter? Någon som vet?
Citera
2021-08-27, 17:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Om HD hade bearbetat sina känslor, tagit fram orsaken till ångesten, fejsat den och så småningom blivit fri, så hade det tagit kortare tid än att dölja dessa - låtsas att problemen inte finns. Att dölja svåra saker gör bara att ångesten finns kvar och det blir inte bättre, snarare tvärtom.

Sen borde hon kanske byta terapeut? Hon har tydligen gått hos samma i flera år, men hon verkar inte ha kommit någon vart.

Otroligt svårt att veta, men kan tänka mig att tidigare psykiska problem blandat med SDs beteende/orohet/gaslightande/lögner kan definitivt inte ha hjälpt henne. Som det verkar (gissar) har hon även sedan tidiga barnsben levt i en familj som sopar under mattan till en del.

Samma typ av livssyn verkar SDs familj ha haft, så från SDs håll kan hon ju inte fått hjälp direkt. Dessutom verkar åtminstone SDs mamma ha haft något emot henne, så av det drar jag slutsatsen att hon behöver mycket hjälp.

Mycket möjligt att HD skulle behöva byta terapeut, eller gå oftare. Jag tycker att, som hon benämner terapeuten, verkar hon inte den respekt hon borde ha för henne. Eller så är det en jargong (från SD?) som hon har för att hon kanske vill avdramatisera att hon går där.

Man kan ju knappast veta egentligen hur det hade sett ut utan terapi och medicinering. Vem vet, hon kanske har tagit sig dit hon har; skilsmässa och ny bostad, kunnat börja jobba igen (nu vet jag inte hur det är i dagsläget förstås, men av det vi sett tidigare).

Men vi kan ju se hur svårt det var för Lena att resa sig upp, försöka ta sig ur den destruktiva relationen. Då trots att hon var öppen med flera vänner, hade en enorm kunskap och insikt. Hon klarade helt enkelt inte av det utan hjälp av proffs.

Jag hoppas för allas skull att HD inte har något med det hela att göra och att hon nu kan läka lite peu á peu.

Jag vet att vi har olika åsikter (tro) där, och så får det vara.

Ja, som sagt. Jag har oerhört svårt att läsa av och förstå HD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in