2021-08-27, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Har du helt missat att Ebba inte stämt Esbjörn för avtalsbrott? Den som vill kan själv kontrollera detta genom att läsa stämningsansökan (aktbilaga 1)

Som du påpekar har detta avhandlats 100 grr i tråden...

orkar inte förklara det för dig fler gånger, du har fått det förklarat för dig ett dussin gånger av olika skribenter...
2021-08-27, 16:41
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag företräder bara för mig själv, så vänligen blanda inte ihop mig med någon annans åsikter.

Att Esbjörn är en åldring med flera olika funktionshinder (syn, hörsel, kognition) är fakta. Funktionshinder är samma sak som handikapp och multi betyder flera.

Således inget märklig alls. Du borde snarare fråga dig varför du vill blunda för Esbjörns svårigheter.

Tiotusenkronorsfrågan är inte vad Esbjörn har för svårigheter, utan om han är så nedsatt i sin funktion, att han saknade rättshandlingsförmågan under träffarna med Ebba.

Att han ser så dåligt som kubun påstod, kan vi nog stryka. Han använder vanliga glasögon och behöver inte förstoringsglas för att läsa (se bild i Expressen 2021-10-09). Läser dokument på ett rätt hyfsat avstånd.

Han hör så bra att han kan svara på frågor från Brännström:
https://www.youtube.com/watch?v=45dLHCTfPWw

Inte verkar han vara speciellt kognitivt nedsatt i den intervjun. Det är relativt rappa svar.
2021-08-27, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Som väntat kom drevet i Aftonbladet igång igen, Anders Lindberg har startat upp igen och försöker piska upp opinionen mot Ebba Busch.

Som jag skrev igår, det är fullt förståeligt att Uppsala Tingsrätt lägger tre hela dagar på ett ärende som egentligen inte tar mer än fem minuter att avgöra för kritiken i media kommer att bli massiv när Ebba Busch får rätt.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/34q61A/ebba-busch-borde-ocksa-tacka-for-sig

Vad han egentligen borde skriva om är om vi ska införa ett system som belönar utpressare som driver sina fall via media.

Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Javisst! Media brukar väl alltid ställa sig på den starkares sida...

Denna artikel kommer alltså innan rättegången är igång och vittnesmålen kommit fram. Om du tycker att drevet mot Ebba är stort nu, vänta bara tills hur det kommer att se ut när media sätter tänderna i vittnesmålen om hur hon behandlat den multihandikappade åldringen.

För övrigt, var kommer ditt förakt för den tredje statsmakten ifrån. Är det dåligt att de avslöjar psykopatiska partiledare? Det tycker inte jag.
Väl talat, tack för dom orden.
Det lidande Ebba utsätter den vädjande och ångestfyllda åldringen för smusslas undan med att krampaktigt hålla sig till knastertorr juridik. Som om juridiken skulle tvätta den genomskitiga Ebba Busch ren. No way!

Den Orbanska upprördheten över medias grävande i den ljugande, lagföraktande och kriminella makthavarens göromål är direkt anstötlig. Man ska ändå inte förledas tro trådens mörka krafter är signifikativa för folk i allmänhet för då hade det gått käpprätt åt helsike med vår demokrati.

Att en makthavare så uppenbart förstör livet för en gammal man för att lösa sitt livspussel bör få var normalt funtad människa att skrika stopp och belägg för helsike Ebba.

Var säker på att om karma finns så kommer det sluta illa för elaka Ebba Buch.
Senast redigerad av 90510 2021-08-27 kl. 16:53.
2021-08-27, 16:48
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det Braatha inte har med i sin tidslinje är all den tid som gått där Ebba Busch inte fullgör sin prestation enligt avtalet med Esbjörn. Köpeskillingen ska erläggas, enligt avtalet som Ebba Busch införskaffade. Innan ett köpebrev ska överlämnas.

Men Ebba Busch hade fullt upp med att smutskasta och förtala alla som hade beröringspunkt med Esbjörn. Ebba tog advokaten Katrins energi med nonsens, och därför granskades inte avtalets alla klausuler lika noggrant som Esbjörns advokater gjorde när de tog över ärendet.

Nu är det Swedbank och lånelöfte som är det Ebba Busch skyller på, fast det står "kontant" i avtalet. Vi som har varit med ett tag vet att det är ingen risk att betala för en undervärderad fastighet som under pågående tvist inte kan säljas eller intecknas. Det finns också olika sätt att säkerställa beloppet som utgör köpeskillingen, för att se till att en prestation fullgörs enligt avtal.

Det Ebba Busch vill ha är bättre rätt till fast egendom utan att erlägga köpeskilling enligt köpekontrakt, och Jordabalkens formkrav.

Att vilja ha bättre rätt till en fastighet, med ett avtal som Ebba Busch själv inte följer på den viktigaste prestationen, betalningen, i strid med lagens formkrav där köpeskillingen är central, är en tolkning av det juridiska läget ingen kan ha hört talas om, eftersom ingen jurist skulle driva en sak som denna!

Man brukar väl bara ange faktiska händelser på en tidslinje? Saker som inte hänt, brukar vara tyst kunskap. Man kan för all del ange en massa händelser på tillträdesdagen, "Ebba borde ha betalat slutlikvid", "Ebba borde ha tagit emot köpebrevet", "Ebba borde ha fått alla nycklar till huset", "Esbjörn borde ha lämnat ifrån sig lagfarten" osv. Men det blir lite löjligt, tycker jag. Det är ju underförstått i att det är tillträdesdag och de skulle träffas på banken för att göra upp det sista.

Men det är väl inget som hindrar att du bygger en egen tidslinje, med alla de fakta du tycker är relevanta?
2021-08-27, 16:57
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Nu tar du upp något mycket viktigt, och det är att Esbjörn inte minns att han skrev på avtalet. Det kan vara så med minnen. Jag och många av oss har minnesbilder från barndomen som härrör från fotografier och det som berättas för oss. Men är det minnen på riktigt?

I en intervju när man får höra Esbjörn själv berätta (https://www.youtube.com/watch?v=45dLHCTfPWw) så kommer han ihåg att han skrev på avtalet. "Skriv där, skriv där, skriv där, skriv där" "Hon pekade ju bara var jag skulle skriva min signatur ju".

Han svarar dessutom inte på frågan om han förstod att det var en fastighetsförsäljning han skrev på. Men han kunde läsa, om än knappt.

Brännström: "Ja men förstod du inte då att du sålde fastigheten till henne?"
Esbjörn: "Jag kunde ju inte läsa pappret knappt ju. I det månskenet från tre stycken stearinljus som stod på bordet. Det var ju lögn och förbannad dikt att göra på det viset."
2021-08-27, 17:01
Medlem
Citat:
Har du helt missat att Ebba inte stämt Esbjörn för avtalsbrott? Den som vill kan själv kontrollera detta genom att läsa stämningsansökan (aktbilaga 1)

Det är intressant att folk inte förstår eller vill förstå det de diskuterar, så att vi kan gå vidare, med nya aspekter.

Ebba har ingett en talan om bättre rätt som blir mer och mer grundlös ju mer motpartens advokater benar upp avtalet.

Läste Anders Lindbergs senaste funderingar om att Ebba Busch antagligen vinner. Alla dessa skriverier har medfört att Ebba Busch och hennes advokat slarvat med det grundläggande juridiska arbetet, som är att noga gå igenom vad som är avtalat, och särskilt det som inte är avtalat.

Det finns inte med på kartan hos jurister och media att Ebba Busch skulle ha fel juridiskt, en sak jag tycker är mycket intressant, eftersom det visar på det förtroende en politiker och hennes advokat har, när en hobbyjurist som Binninge företräder motparten. Det är lätt att komma till slutsatsen att Ebba Busch antagligen vinner tvisten om man inte är påläst och kan avtalsrätten.

Det som nu är intressant, är att det diskuteras utöver processens ramar och om rättigheter Ebba Busch har enligt lag hon inte efterfrågade när avtal upprättades. Det är dispositiv lag som gäller när detta köpeavtal skrevs. Det är köpebrevet som har formkrav. En sak som verkar väldigt svår i diskussionen.

Att Ebba Busch inte följer sitt eget avtal och presterar en köpeskilling enligt avtalsvillkoren är intressant och styrker att det är ett skitavtal för bägge parter. Men det är trots allt Ebbas Busch som upprättat avtalet, inom den dispositiva rätten. Med rådgivning om klausuler där en mäklare hjälpt henne, och inte Esbjörn.

Att inge en talan om bättre rätt, och att ignorera att saken handlar om kontraktsbrott är mycket intressant processföring, där man försöker blanda in olika lagar i en sak som inte berör dessa lagar. Min slutsats är att Ebba och hennes advokat var slarviga och trodde de skulle kunna skrämma Esbjörn till att skriva ner alla sina namn en gång till på ett formalavtal i vittnens närvaro. Det fanns inte med på kartan när talan gavs in, att detta skulle gå till huvudförhandling och att Esbjörn kliver in i tingsrätten med advokater som kan kontraktsbrott utan och innan.

Att Binninge var ombud, var den högsta vinst Esbjörn kunde få. De underskattade honom helt, trots att han hade stenkoll på hur han skulle styrka Esbjörns kognitiva svårigheter och fastigheternas underpris.

Det tog tid att få nytt ombud, där en advokat fegade ur. Nu har dessa erfarna advokater med koll på avtalsrätten, åtagit sig att företräda Esbjörn och direkt hittar de guldkornet i avtalsrätten, att inte ens den som är kärande, Ebba Busch följer detta avtal och erlägger köpeskillingen. Köpeskilling är ett grundläggande villkor för lagfart och den juridiska grunden för en talan om bättre rätt.

Ebba Busch hör inte hävningsförklaringar men hon utgår ifrån att Esbjörn inte kommer leverera ett köpebrev. En i raden av förödande relativiseringar om vad andra personer gör. Hon kan inte veta vad Esbjörn skulle ha gjort i skarpt läge, i en ny situation där hon betalat för de fastigheter hon tvistar om. Det kallar jag för selektiv hörsel.
Senast redigerad av Vresrosen 2021-08-27 kl. 17:04.
2021-08-27, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
I en intervju när man får höra Esbjörn själv berätta (https://www.youtube.com/watch?v=45dLHCTfPWw) så kommer han ihåg att han skrev på avtalet. "Skriv där, skriv där, skriv där, skriv där" "Hon pekade ju bara var jag skulle skriva min signatur ju".

Han svarar dessutom inte på frågan om han förstod att det var en fastighetsförsäljning han skrev på. Men han kunde läsa, om än knappt.

Esbjörn: "Jag kunde ju inte läsa pappret knappt ju. I det månskenet från tre stycken stearinljus som stod på bordet. Det var ju lögn och förbannad dikt att göra på det viset."

Minnet verkar det inte vara något fel på, påstår man något sånt så är det lögn och förbannad dikt. Det var tre ljus, varken mer eller mindre.
2021-08-27, 17:15
Medlem
Citat:

Ja, han är för patetisk Esbjörn när han skall försöka förmedla de lögner som kursgårdskärringen tutat i honom, att det var månsken mitt på dagen en solig dag i augusti när det var nymåne.

Där hade vi lögn och förbannad dikt, det är ett som är säkert. Men det frågade inte "granskande" Expressen om.
2021-08-27, 17:21
Medlem
nova68s avatar
Citat:

Du har egentligen en poäng DoraF om avtalsbrottet.
Esbjörn har stämts för att tvingas följa avtalet pga sitt avtalsbrott.
Pacta sunt servanda är vad stämningen gäller.
För däri ligger den juridiska termen om att bli stämd för bättre rätt till fastighet.
Stämma för själva avtalsbrottet däremot är att häva genom stämning.
2021-08-27, 17:21
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Ja, han är för patetisk Esbjörn när han skall försöka förmedla de lögner som kursgårdskärringen tutat i honom, att det var månsken mitt på dagen en solig dag i augusti när det var nymåne.

Där hade vi lögn och förbannad dikt, det är ett som är säkert. Men det frågade inte "granskande" Expressen om.

Fast frågan är om han menar faktiskt månljus, eller om det var en liknelse med dåligt ljus?
2021-08-27, 17:28
Medlem
Citat:
Tiotusenkronorsfrågan är inte vad Esbjörn har för svårigheter, utan om han är så nedsatt i sin funktion, att han saknade rättshandlingsförmågan under träffarna med Ebba.

Esbjörn och hans ombud har vitsordat att Esbjörn inte saknar rättshandlingsförmåga. Detta är alltså otvistigt. De insåg väl det hopplösa i att försöka hävda det med alla psykolograpporter, överförmyndarnämndens utlåtande om att han är såväl beslutsförmögen som förstår vad saken gäller, samt hans eget beslut att återkalla sin godmansansökan efter överförmyndarnämndens utlåtande.

Vi har alltså redan nu en svensk myndighet som baserat på enbart på den dokumentation Esbjörn själv har lämnat in, har bedömt Esbjörn som såväl beslutsförmögen som att han förstår vad saker gäller. Det betyder att Esbjörn förstår att han sålt sitt hus och att han var förmögen att själv fatta beslutet att göra det.

Lycka till i domstolen, Esbjörn!

2021-08-27, 17:28
Medlem
Citat:
Det är intressant att folk inte förstår eller vill förstå det de diskuterar, så att vi kan gå vidare, med nya aspekter.

Ebba har ingett en talan om bättre rätt som blir mer och mer grundlös ju mer motpartens advokater benar upp avtalet.

Läste Anders Lindbergs senaste funderingar om att Ebba Busch antagligen vinner. Alla dessa skriverier har medfört att Ebba Busch och hennes advokat slarvat med det grundläggande juridiska arbetet, som är att noga gå igenom vad som är avtalat, och särskilt det som inte är avtalat.

Det finns inte med på kartan hos jurister och media att Ebba Busch skulle ha fel juridiskt, en sak jag tycker är mycket intressant, eftersom det visar på det förtroende en politiker och hennes advokat har, när en hobbyjurist som Binninge företräder motparten. Det är lätt att komma till slutsatsen att Ebba Busch antagligen vinner tvisten om man inte är påläst och kan avtalsrätten.

Det som nu är intressant, är att det diskuteras utöver processens ramar och om rättigheter Ebba Busch har enligt lag hon inte efterfrågade när avtal upprättades. Det är dispositiv lag som gäller när detta köpeavtal skrevs. Det är köpebrevet som har formkrav. En sak som verkar väldigt svår i diskussionen.

Att Ebba Busch inte följer sitt eget avtal och presterar en köpeskilling enligt avtalsvillkoren är intressant och styrker att det är ett skitavtal för bägge parter. Men det är trots allt Ebbas Busch som upprättat avtalet, inom den dispositiva rätten. Med rådgivning om klausuler där en mäklare hjälpt henne, och inte Esbjörn.

Att inge en talan om bättre rätt, och att ignorera att saken handlar om kontraktsbrott är mycket intressant processföring, där man försöker blanda in olika lagar i en sak som inte berör dessa lagar. Min slutsats är att Ebba och hennes advokat var slarviga och trodde de skulle kunna skrämma Esbjörn till att skriva ner alla sina namn en gång till på ett formalavtal i vittnens närvaro. Det fanns inte med på kartan när talan gavs in, att detta skulle gå till huvudförhandling och att Esbjörn kliver in i tingsrätten med advokater som kan kontraktsbrott utan och innan.

Att Binninge var ombud, var den högsta vinst Esbjörn kunde få. De underskattade honom helt, trots att han hade stenkoll på hur han skulle styrka Esbjörns kognitiva svårigheter och fastigheternas underpris.

Det tog tid att få nytt ombud, där en advokat fegade ur. Nu har dessa erfarna advokater med koll på avtalsrätten, åtagit sig att företräda Esbjörn och direkt hittar de guldkornet i avtalsrätten, att inte ens den som är kärande, Ebba Busch följer detta avtal och erlägger köpeskillingen. Köpeskilling är ett grundläggande villkor för lagfart och den juridiska grunden för en talan om bättre rätt.

Ebba Busch hör inte hävningsförklaringar men hon utgår ifrån att Esbjörn inte kommer leverera ett köpebrev. En i raden av förödande relativiseringar om vad andra personer gör. Hon kan inte veta vad Esbjörn skulle ha gjort i skarpt läge, i en ny situation där hon betalat för de fastigheter hon tvistar om. Det kallar jag för selektiv hörsel.

"Att Binninge var ombud, var den högsta vinst Esbjörn kunde få. De underskattade honom helt, trots att han hade stenkoll på hur han skulle styrka Esbjörns kognitiva svårigheter och fastigheternas underpris." Tror fan jag garvar mig harmynt!, ja fan vilket fint och gediget jobb din idol till peddo gjort för Esbjörnl, presenterar ny värdering som ligger i samma spann som Ebbas och dessutom en utredning som bekräftar att Esbjörn är helt klar knoppen. Vad ditt övriga svammel om köpeskillingen anbelangar så kan man bara konstatera att det inte funkar som dina polare från 1800 talet säger, att man betalar med guldpengar. Utan affärer likt denna gör upp via bank och på dess villkor. Fan va kinkig du kommer bli när Esbjörn förlorar detta case big time, samt att allt skit som rövargänget sysslat på med kommer upp till ytan, stora krokodiltårar hos rikstönten Vresrosen!! kom ihåg var du hörde detta först.....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in