Citat:
Ursprungligen postat av
nova68
”Den där flickan” svarade på en fråga från Expressens närgångna reporter.
Hur mycket har både ombud, Esbjörn och hans vittnen yttrat sig i media egentligen.
Vilka är då skräpvittnen och yttrat sig mest olämpligt om pågående tvist?
Ska vi göra en lista över dessa olämpliga vittnen i tvisten?
Hedrande nog hamnar ”den där flickan” näst näst längst ner av tvistens alla vittnen.
Före ”den flickan” som kontaktade honom om att Ebba ville köpa det han ville sälja.
Sist på olämplig listan hamnar givetvis ”hon är ingen dam”s mamma.
(Vad gäller en midsommarnattsdröm är det din våta dröm och inget annat.)
Glädjande ändå att du ger din äkta åsikt om att vittnen, ombud, parter brer ut sig och sprider sina åsikter, genom att ge ut uppgifter och uttala sig i media innan en rättegång.
Du är dummare än vad som framkommit av dina tidigare inlägg. Jag medger villigt att jag tycker medias engagemang borgar för en objektiv bevisvärdering, av det slag som hör hemma i en rättsstat.
Därför gör det igen skada att parterna framför sina inställningar offentligt. Vi får veta hur Ebba Busch politikern ser på ägandet, i alla led ner till den minsta kackerlacka som har något hon vill äga. Det är inte bara statskassan som rinner mellan fingrarna på politiker när pensionerna stulits från medborgare, till deras olika projekt. Nu är det ett privat projekt där en politiker löser sitt eget livspussel.
Det Ebba Busch kallar för "rättslös" om hon inte segrar mot Esbjörn, kallar jag för maktmissbruk, eftersom hon går in i domstol med den trovärdighet hon har som partiledare för KD. Vi ser hur hon krossar folk på motpartsidan, och hur denna politiker ser på förtal, likt ett privilegium reserverat bara för henne.
Vi ser hur lite stigmatiserat detta agerande hon visar upp, är i de kretsar som hejar på henne, utan en tanke på att hennes bostad ska skaffas genom tvång, där hon segrar i en infekterad tvist mot en åldring i grannskapet.
Vi får genom media veta hur Esbjörn mår när han drabbas av juridik, på en nivå han inte förstår. En smickrande bekantskap blev en mardröm de sista åren han har kvar i livet.
Men vi vill inte veta på förhand, genom media, vad "sanningsvittnen" tycker om hur en tingsrätt ska döma. Det ska "den där flickan", hålla käft om i det fall hon vill fortsätta vara vännina med "den där andra flickan". Nu vet vi att hon har åsikter om detta köp, att hon inser att Ebba Busch borde ha en förlikning. Det tolkar jag som en lojaltetskonflikt, mellan vänskap och sanningen, om vad hon iakttog efter de hade knackat på Esbjörns dörr.