2021-08-21, 23:12
Medlem
Motavisgossars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taklist
Du bekräftar ju bara det jag skrev, uppenbarligen blev du mållös. Det påstod jag efter att du svarat på mitt inlägg som bla innehöll två frågor genom att skriva ”har inte ställt några frågor”. Det var allt du besvarade. Då verkar det ju som att du inte hade så mycket att komma med gällande resten av mitt inlägg och mina frågor. Då trodde och hoppades jag att poletten äntligen trillat ner hos dig med mitt inlägg som du besvarade med fem ord var detta:

”Kort och gott så är svaret på din fråga i det här fallet ja. Självklart går det inte att svälja mammans berättelse med hull och hår. Det är väldigt vanligt att det överdrivs och hittas på i vårdnadstvister. Självklart kan man inte döma pappan på enbart mammans berättelse. Hon var uppenbarligen så pass sjuk att hon mördade sina egna barn, säger inte det något om hennes trovärdighet?

Oavsett vad du vill eller hoppas på så finns faktumet kvar att kvinnor också kan vara psykopater, mördare, sexbrottslingar och våldsverkare. Du hittar inte bara massa psykfall bland männen. Kanske drevs mamman av ett hämndbegär, kanske var hon bara psykiskt sjuk eller så gjorde hon detta för att hon inte såg en annan utväg (får väl hamna under psykiskt sjuk det också då hon kunde lämnat över barnen innan hon tog sitt liv och iallafall gett dom en chans till ett bra liv). Varken du eller jag vet vad hennes syfte var.

Precis, jag skrev att kvinnor går igenom betydligt värre saker utan att mörda sina barn. Du tolkade det som att jag ser detta med mina egna ögon utan att anmäla? Du ser ju själv vilka skeva fantasier du knåpar ihop.”

Det råder status quo om utrednings- och informationsläget över fallet och samma gäller också om min uppfattning. Därav tänker jag inte gå i polemik mer om detta med dig. Jag står fast i min uppfattning och du i din.
Citera
2021-08-22, 01:12
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Att kunna sätta sig in i andras känslor och hur de tänkte innebär inte att man har samma tänk. Det handlar om empati och det handlar om insikt, om människors utsatthet och inte döma någon ohörd. Fundera på det.God kväll på dig.

Att svälja någons påstådda obevisade uppgifter med hull och hår och - baserat på sina egna fördomar, PK-idéer och förutfattade meningar - hitta på ett eget bakomliggande händelseförlopp är inte ”empati och insikt”.
Det är ett ologiskt oförnuftigt sätt att tolka och vinkla verkligheten efter eget huvud.

Att undvika att dra förhastade slutsatser baserat på egna fördomar - och egna behov - är en konst som onekligen kräver ett visst mått av intelligens. Alla har inte förmågan att bedöma något objektivt. Då styrs man istället av sina egna fördomar.

Vad som egentligen ligger bakom dessa tragiska barnamord vet bara de inblandade och utredarna.
Däremot har ännu inga fakta framkommit att modern skulle varit utsatt för någon aktuell misshandel.
Tvärt om har hon inte angett något sådant i maj 2021 när hon av sin advokat uppmanats att till rätten nämna allt som kunde givit henne ensam vårdnad.

Att då idag påstå att aktuell misshandel från maken varit orsaken till filiciden och suicidet är inte ”empati och insikt”.
Det är faktiskt, i brist på fakta, rena påhitt. Kanske också total verklighetsförfalskning.
Det är inte vackert gjort. Framförallt inte mot den sörjande pappan som ju därmed blir anklagad för något inte ens hans ”offer” påstått att han gjort.
Var finns ”empatin och insikten” då? ”Människors utsatthet och att inte döma någon ohörd”?
Citera
2021-08-22, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vid filicid - suicid, som tråden handlar om, KAN INTE föräldern delta i något polisförhör.
Det där inlägget gjorde inte att dina aktier i debatteknik precis rusade.

Frågan gällde det [ev] faktum att barnamord där en eller båda föräldrarna är förövare, oftast sker av altruistiska skäl, vilket påstods.
Jag påpekade bara att självpåtagen "altruism" i många fall kan ge ett vedervärdigt agerande, som t ex mord, ett skimmer av moraliskt gott handlande.
Citera
2021-08-22, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det har knappt framkommit någonting som skulle ge en antydan av motivet. Några i tråden tror att tillvägagångssättet är en anledning till hämdmotiv. Själv tror jag det handlade om att spåret var lättillgängligt och bekant för gm.

Altruistiska skäl anges när mamman är gm. Hämdmotiv är betydligt vanligare när det kommer till pappor, som dessutom ofta tar med sig mamman i döden.
Studierna jag läst innefattar bara filicide-suicide. Det går alltså inte att förhöra gm vilket självklart försvårat att hitta motivet. Man har t.ex intervjuat närstående, läst sjukjournaler och samlat uppgifter från myndigheter.

När man pratar om altruistiska skäl i detta sammanhang menar man offret. Är man långsökt skulle man kunna ge AH att eutanasiprogrammet var av altruistiskt skäl, men inte utrotandet av 6 miljoner judar m.m.
Det jag fetat där nere:
Vill inte gå alltför mycket offt men när nu frågan om altruism som skäl för mord kom upp, så kan vi kanske ändå kika på Adolf Hitler?

AH såg knappast dödandet av funktionsnedsatta, "eutanasiprogrammet", som ett utslag av altruism för att befria de drabbade från lidande, utan var samma gräsliga synsätt som när han skulle "rena" det tyska folket från degenerativa inslag genom att döda bl a 6 miljoner judar.
AH önskade förbättra livet för det tyska folket och till det räknade AH inte in judar och romer, så när alla dessa dödades, så skedde det i ett altruistiskt syfte, må sen vara att det resonemanget minst sagt lämnar en hel del övrigt att önska.
Citera
2021-08-22, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jösses, nu kom Hitler som jämförelse. Nå, foliehattarna tröttnar aldrig. Och andra får inte ha åsikter än du. Lite respekt för andra trådskribenter vore ju nice.

Om hälften är sant som mamman sagt så har barnens far drivit henne i döden. Nej, hon borde inte blandat in barnen, men jag begriper hur hon tänkte.
Nå, den som gång efter annan fört fram uppfattningen att mördaren Stefan Davidsson (Lena Wesström-tråden) I detalj och på förhand kunde räkna ut när traktens alla hundar skulle bli kiss- resp bajsnödiga under mordnatten, den är inte riktigt i position att tala om andra skribenter som foliehattar..

OnT: Jag svarade nyss kontot Heretic77 vad gällde frågan om "altruism" & AH och hans ambitioner om att hjälpa det tyska folket.

Heretic77 har säkert alldeles rätt i att när mammor dödar egen avkomma så sker det i högre grad av påstått altruistiska skäl än när pappor dödar sina barn då hämndmotivet ("straffa mamman") kan antas dominera.

I föreliggande fall är det sannolikt en mix av båda "motiven" som i en kraftigt förvirrad hjärna ledde till att mamman valde att göra som hon gjorde.
Hon hade en i sammanhanget lång tid på sig att fundera igenom det hon tänkte göra, men kom inte ur sin vansinniga tankebubbla utan valde att uppsöka järnvägsspåret i stället för soc eller psykiatrin.

Arma barn!
Arma dessa båda berörda familjer!
Citera
2021-08-22, 15:37
Medlem
colis avatar
Citat:
Ja varför deltar man i dessa trådar om personliga tragedier?
Jag följde tråden om tragedin i Bjärred och det var som du skriver här olika sidor med åsikter om hur det kunde hända. Visst finns det folk som gottar sej i tragedier och folk som tror att de kan och vet allt. Men många tror jag känner en äkta sorg och undrar hur det kan hända men som du skriver här så finns INGEN logik. Det lärde jag mej efter fallet i Bjärred, det finns INGEN logik och jag gissar att det är så i fallen filicid-suicid och därför kommer man ingen vart i diskussionerna.

Citat:
Vill man ta sitt liv så kan man det.
Dalaröpappan hade även gott om tid att göra det på, han körde ända ner från Stockholm till Öland.
Någon önskan om att dö hade han aldrig eftersom han lever.
Visst är det hemskt att välja tågspåret men vilka sätt är bättre när man börjar fundera?

Du skriver TVÄRSÄKERT att någon som vill ta sitt liv också kan göra det….!?

Lika säker var du i ovanstående Bjärredstråd att pappan strypmördade mamman i Bjärred för att hon ville men inte klarade att ta sitt liv….
Det blir onekligen väldigt inkonsekvent.

När man vinklar en händelse efter egna påhittade idéer om vad som ”måste” ha hänt och varför, är det väldigt lätt att hamna snett. Att utan några som helst bevis påstå att mamman måste varit rädd för sin make, att han måste behandlat henne och barnen illa och att hon nog genom denna handling på tågspåret ville rädda och skydda (!?) barnen från deras far - är rent ut sagt inihelvete osmakligt.
Utan bevis dessutom taget ur luften.

Det är i princip lika vanligt att fäder begår filicid som att mödrar gör det. Att försöka skylla orsaken till dessa barnamord på maken/pappan när mamman ensam har dödat barnen blir absurt. Lika absurt som att skylla Salapappans och Dalaröpappans mord på barnens mödrar.

Men med tanke på dina helt motstridiga uttalande om någons förmåga att suicidera, är din slutsats att maken nog ”måste gjort fel” kanske inte så förvånande…..
Du vänder kappan efter vinden beroende på vad du vill ska ha hänt.
Senast redigerad av coli 2021-08-22 kl. 15:41.
Citera
2021-08-25, 08:21
Medlem
Ingen som känner dessa människor? Det är ju enbart spekulationer i denna tråd.
Citera
2021-08-25, 09:59
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motavisgossar
Såå, du tycker att mamman ville bara ta med sig barnen på utflykt och fara bort utan fara å färde.

Jag utläser att en anmälan för dig är en sagoberättelse om inte den malts igenom rättskvarnarna och fått stämpeln 'brott begånget' eller avvisats som ett sådant.

Det finns en hel radda kvinnor som begravts i Sverige och annorstäders till följd av männens våld eller de saknat samhällsskydd pga deras kön där de bebor.
Ännu fler kvinnor lever och bär psykiska och/eller synliga ärr efter våldsdåden som riktats mot dem av männen, men också av gamla matriarkala strukturer (mig veterligen inte utrotats ännu) som utsätter flickor, pojkar och spädbarn under rakbladet eller kniven.

Nej, du skrev inte att du bevittnat. - Du skrev:
Ännu sjukare är det då hennes inlaga (som vi inte vet om den är sanningsenlig eller ej) inte ens beskriver en tiondel av vad många utsatta kvinnor får stå ut med. Detta utan att dom väljer att mörda sina barn.

Är svenska ditt modersmål? Jag förstår faktiskt inte vad du skriver men det är väl inte någon som tvivlar på att kvinnan begick självmord och tog med sig de två barnen i döden?
Citera
2021-08-25, 23:32
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ludde24
Ingen som känner dessa människor? Det är ju enbart spekulationer i denna tråd.
Instämmer till fullo.

Det var först när jag läste denna passus - som jag insåg att det inte ens står klart att hon på frivillig basis ställt sig, barnen på spåret:

Polisens utredare misstänker nu att processerna i tingsrätten är en del av bakgrunden till den tragiska händelsen. Att mamman helt enkelt ställde sina barn och sig själv framför tåget.

Utifrån vad som tidigare framkommit om L*binot Kr*sniqis perverterade hot, trakasserier våldsutövning mot både barn och mor - skulle det inte förvåna mig - om så inte var fallet.

P. S.
Skippa de flåshurtiga, tvärsäkra utsagorna om "barnamörderskan." Bara jobbigt att se folk som inte kan hålla 2 tankar i huvudet samtidigt, försöka sig på argumentation.
För egen del bryr jag mig inte ett skit om barnsliga förståsigpåare som måste förenkla det som är viktigt - för att de själva inte förstår bättre.
D.S.

Senast redigerad av Xedome 2021-08-25 kl. 23:49.
Citera
2021-08-26, 13:08
Medlem
Motavisgossars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Är svenska ditt modersmål? Jag förstår faktiskt inte vad du skriver men det är väl inte någon som tvivlar på att kvinnan begick självmord och tog med sig de två barnen i döden?

Är det språket eller ev dina käpphästar som tanketrådar eller sporadiska inhopp i trådar som begränsar dig.

Har inte påstått något annat.
Citera
2021-08-26, 13:10
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motavisgossar
Är det språket eller ev dina käpphästar som tanketrådar eller sporadiska inhopp i trådar som begränsar dig.

Har inte påstått något annat.

Bra för det är väldigt svårt att förstå ditt märkliga språk.
Citera
2021-08-26, 13:45
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Instämmer till fullo.

Det var först när jag läste denna passus - som jag insåg att det inte ens står klart att hon på frivillig basis ställt sig, barnen på spåret:

Polisens utredare misstänker nu att processerna i tingsrätten är en del av bakgrunden till den tragiska händelsen. Att mamman helt enkelt ställde sina barn och sig själv framför tåget.

Utifrån vad som tidigare framkommit om L*binot Kr*sniqis perverterade hot, trakasserier våldsutövning mot både barn och mor - skulle det inte förvåna mig - om så inte var fallet.

P. S.
Skippa de flåshurtiga, tvärsäkra utsagorna om "barnamörderskan." Bara jobbigt att se folk som inte kan hålla 2 tankar i huvudet samtidigt, försöka sig på argumentation.
För egen del bryr jag mig inte ett skit om barnsliga förståsigpåare som måste förenkla det som är viktigt - för att de själva inte förstår bättre.
D.S.

Ja det är en fördel att kunna ha 2 eller fler tankar i huvudet samtidigt.
Att bara skrika mördare är väldigt enkelt.
(för att undvika missförstånd - ja hon är en mördare)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in