2021-08-25, 21:41
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Kan det vara så att rätten gått på linjen att han visserligen bragt henne livet, men också svalt en story typ ”Jag körde på henne men det var inte meningen. Dumpade kroppen i sjön.”

Mycket möjlig tanke.
Men om rätten tror att detta är vad som verkligen har hänt, borde då väl också egentligen hela utredningen upphöra eftersom fallet är preskriberat?
Det anses ju då inte längre vara ett icke-preskriberat mord utan på sin höjd ett preskriberat dråp eller vållande.
Citera
2021-08-25, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Denne vice chefsåklagare Jenny Karlsson.
Vet nån om hon varit framgångsrik i andra fall som hon ansvarat för? Letar absolut inte syndabockar, mer nyfiken på hennes karriär och erfarenhet.

Hittar det första omnämnandet av Jenny Karlsson år 2010, då var hon kammaråklagare. Hon var även åklagare i fallet med dubbelmorden i Vallentuna.
Citera
2021-08-25, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag är inte heller hemma i det ämnet. Men nog tycker man väl att om man från en dag till en annan höjer misstankegraden från skäligen till sannolik när det gäller mord, då borde något positivt (för fallet och utredningen) ha hänt. Det är en sak jag reagerade på, att åklagaren anhöll - och försökte få häktad - för mord. Visserligen får polisen väl då tillgång till alla utredningstekniska medel som finns att ta till - men, det gäller ju att kunna lägga fram ordentlig bevisning då också. Hur bevisar man mord i detta fall - utan en kropp? Ev. utan DNA? Åklagaren bör ha varit övertygad om att hennes bevisning räckte. Men för mord? Det stod någonstans om vittnesobservationer. Ansågs de inte tillräckligt tillförlitliga?

Vad jag förstår var det en ganska lång förhandling. Kan det tolkas som att det inte rådde konsensus bland domare och nämndemän? Att bevisningen låg på gränsen mellan indicier och konkreta bevis, och att det därför ev. förekom olika tolkningar. Jag hoppas att någonting kan komma ut om detta, för det skulle vara väldigt intressant att få veta vad åklagaren ansåg vara bevis tillräckligt för häktning för mord. Dock kommer väl knappast mycket ut om detta.

Nämndemän medverkar inte vid häktningsförhandlingar.
Citera
2021-08-25, 21:56
Medlem
Sordins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Denne vice chefsåklagare Jenny Karlsson.
Vet nån om hon varit framgångsrik i andra fall som hon ansvarat för? Letar absolut inte syndabockar, mer nyfiken på hennes karriär och erfarenhet.

Man kanske ska fråga sej istället vad det är för juveler som sitter som nämndemän i tingsrätten. Kan ju vara så att bevisningen egentligen räckte för häktning men ”hobbyjuristerna” i rätten tyckte stackarn skulle släppas
Citera
2021-08-25, 21:57
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Mycket möjlig tanke.
Men om rätten tror att detta är vad som verkligen har hänt, borde då väl också egentligen hela utredningen upphöra eftersom fallet är preskriberat?
Det anses ju då inte längre vara ett icke-preskriberat mord utan på sin höjd ett preskriberat dråp eller vållande.

Att rätten svalt hans version var kanske fel uttryckt. Menade snarare att man fann den rätt rimlig, åtminstone inte så orimlig att åklagarens version räcker till en häktning på sannolika skäl misstänkt.

Av det vi vet om CL så kompletteras det ju ytterligare av att även om han gjort medgivanden så behöver han ju inte ha med mordet att göra alla. Psykisk sjukdom kanske gör att han vill ligga förhörsledaren till lags eller att han tror att det snart är över bara han säger att han är inblandad. Det bör man ju också komma ihåg.

Oavsett vad så är det svårt att inte se åklagarens begäran om häktning som ett misstag.
Citera
2021-08-25, 21:57
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Nämndemän medverkar inte vid häktningsförhandlingar.

OK! Tack för upplysningen! Vilka är det som närvarar vid just häktningsförhandlingar?
Citera
2021-08-25, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Generellt bör det vara hyfsat tungt eftersom de gick på häktning på sannolika skäl.
Det gör man normalt inte om man har väldigt torrt på fötterna.

I fall där åklagaren kanske hoppas på en häktning i bästa fall går man för skäligen.

Jag har skrivit om det här ett par gånger ikväll.
Någon annan måste ju rimligen vara av samma åsikt?
Det finns en stor diskrepans mellan skäligen och sannolika skäl. Åklagaren måste ha haft goda skäl att försöka med häktning på sannolika skäl. Det bör rimligen vara betydligt mer än indicier. I synnerhet efter alla dessa år.

Ändå släpps han fri. Hur ofta sker det när åklagaren går för ”sannolika skäl”?
Något är en smula märkligt.
Åklagaren satsade högt, troligen indicier. Man får inte glömma att sannolika skäl oftast innebär att personen döms senare. Det är höga krav, att de skulle hittat något så starkt på Classe verkar märkligt.
Citera
2021-08-25, 22:10
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Tänkte på vad anhöriga sagt till polisen om denne man ? Han blev förändrad och brakade ihop efter allt detta med Helenas försvinnande. Om jag hade en släkting som jag någonstans hade en magkänsla att denna kunnat varit inblandad i detta hade jag berättat det för polisen. Om de nu anser att han blev så förändras psykiskt varför har ingen tänkt ett steg längre ? De visste han hade varit in på förhör visserligen som en av många , men nu 29 år senare berättar de om hans dåliga mående efter Helenas försvinnande . Jag skulle inte heller hänga ut min släkting för media och polis som de har gjort utan att någonstans tro att denne skulle kunna vara gärningsmannen ? Undrar om de anhöriga har berättat detta under årens gång hur mannen har mått ?
Har för mig att det pratades om en ensam man som säkert hade ändrat sitt liv efter detta ev m alkohol , psykisk ohälsa , ogift och lite av en enstöring … som Anders Eklund ( som även kollades upp mot detta ) Ulf som mördade Helen mfl ! Efter 29 år kommer syskonen på detta och berättar för polis och media 🤔

Detta var väll när media luskade? Polisen bör väll rimligen förstått att han var urspårad då dom förhört honom. Släktingen säger ju också att denne inte mins om det spårade före eller efter mordet (båda delarna kan ju vara logiska, dvs han mördade för att han blivit knäpp eller blev knäpp för att han mördande ).
Citera
2021-08-25, 22:11
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
brorsan

Säker på att han hade en bror eller syskon ? De jag pratade med på jobbet som "kände" honom sa att han var ensambarn. Denna jobbarkompis till mej hade gått på komvux med Claes. Vet inte när, men hon blev chockad när jag berättade om honom i början av 2000. Han var helt normal på komvux sa hon.
Citera
2021-08-25, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sordin
Man kanske ska fråga sej istället vad det är för juveler som sitter som nämndemän i tingsrätten. Kan ju vara så att bevisningen egentligen räckte för häktning men ”hobbyjuristerna” i rätten tyckte stackarn skulle släppas

Som skrivet, jag letar inte efter syndabock. Jag undrade bara hur hennes karriär sett ut och om hon haft erfarenhet av svårlösta fall🙂. Har hon stor erfarenhet så kan man ju anta att hon inte skjuter från höften.

(Nu har jag snabbgooglat henne lite och det som stack ut var dubbelmordet I Vallentuna. Där borde det väl iof varit rent av omöjligt att misslyckas i och med att gärningsmännen var osedvanligt korkade, men det är väl en annan femma och hör väl inte till saken)
Citera
2021-08-25, 22:15
Avslutad
Åk har definitivt något tungt på incel-CL! Annars hade det aldrig varit tal om sannolika. Det spelades högt på sannolika, och åk förlorade mot en skeptisk tingsrätt. Som många andra har sagt, liknar dubbelmordet i Linköping.

Jag är ju inte någon spelare, men jag skulle lätt satsa en femhunka på CL som ensam GM. För mig känns det som att det är det här tramset om flera GM som har förgiftat utredningen från år noll. Dessutom: fite me irl GW!
Senast redigerad av löktårta 2021-08-25 kl. 22:22.
Citera
2021-08-25, 22:15
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Säker på att han hade en bror eller syskon ? De jag pratade med på jobbet som "kände" honom sa att han var ensambarn. Denna jobbarkompis till mej hade gått på komvux med Claes. Vet inte när, men hon blev chockad när jag berättade om honom i början av 2000. Han var helt normal på komvux sa hon.
100% säkert. Men de kanske inte var så såta vänner. Brodern flyttade ju norrut ganska tidigt kanske direkt från Tibro o var aldrig bosatt i Mariestad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in