2021-08-25, 20:18
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Eller? Min tes är fortfarande att de faktiskt har kvarlevorna.

Modig åsikt. Me like! Men visst börjar man undra över vad Jenny Karlsson faktiskt kan ha sagt/tänkt/menat!
Senast redigerad av Ugglan. 2021-08-25 kl. 20:22.
Citera
2021-08-25, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sejfu
Domstolarna brukar vara väldigt välvilliga till att häkta personer misstänkta för mord. Ribban är faktiskt väldigt låg. När det gäller mord brukar domstolarna i de allra flesta fallen gå på åklagarens önskemål. Åklagaren presenterade ett väldigt svagt case. Det förvånar mig att polisen och åklagaren har slagit till så här hårt, med så lite av substans.

Vi vet faktiskt ingenting vad dom har för substans vad jag vet? Vi kan bara spekulera!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 300zip
Nu sätter de igång kraftig avlyssning och lyssnar vad han kommer babbla om framöver. Kanske börjar ringa nervösa samtal. Hans bostad har säkert mikrofoner och annan övervakning. Det är polisens nästa drag för att höra vad CL gör framöver.

Det känns ändå tveksamt. Vem ska han prata med?
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Inte om det skedde efter 1 juli 1985

Om det bedöms som dråp och skedde innan den 1 juli 1995 är det preskriberat. Preskriptionstiden för dråp var ju 15 år innan lagändringen.
Citera
2021-08-25, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppisen
Meningen "fynd på platsen där Helena upptäcktes" måste väl vara en felcitering? Hon har väl inte upptäckts någonstans eller ?

Tänkte på det också. Slarvigt av tidningen.
Citera
2021-08-25, 20:21
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Det känns ändå tveksamt. Vem ska han prata med?
brorsan
Citera
2021-08-25, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Nej, efter Palme-mordet preskriberas inte längre mord och dråp (och folkrättsbrott). Den regeln infördes retroaktivt för att Palmes mördare aldrig skulle kunna gå fri.
Men eftersom dråp tidigare preskriberades efter 15 år så är alla dråp innan 1995 inte möjliga att dömas för nu
Citera
2021-08-25, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Eller? Min tes är fortfarande att de faktiskt har kvarlevorna.
Nä det hade definitivt läckt.
Citera
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Om det bedöms som dråp och skedde innan den 1 juli 1995 är det preskriberat. Preskriptionstiden för dråp var ju 15 år innan lagändringen.

Tanken slog mig, slirig advokat övertalade honom att erkänna dråp, varpå dom inte kunde hålla kvar honom..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godeman
där Helena upptäcktes??

Hon har ju aldrig hittats.

Min tanke också? I övrigt verkar det sjukt svårt att fälla någon långt senare i tid. Ulf Olsson höll på att gå fri trots att man hittat Jannicas blod i den stuga han ägde vid tidpunkten för hennes och Helen Nilssons försvinnande.
Citera
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cqbcqb
Men eftersom dråp tidigare preskriberades efter 15 år så är alla dråp innan 1995 inte möjliga att dömas för nu

Nej, allt gäller från tiden före mordet på Palme för att man skulle vara säker. Jag skrev ju retroaktivt!
Citera
2021-08-25, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Från Mariestads tidning: Vice chefsåklagaren: ”Det fanns tillräckligt med bevis”

PUBLICERAD: 2021-08-25 19:38
Vice chefsåklagare Jenny Karlssons bevisning, som bland annat bestod av vittnesutsagor och fynd på platsen, räckte inte. Skaraborgs tingsrätt fann inte tillräckliga skäl att häkta den 60-årige man som på sannolika skäl var misstänkt för mordet på Helena Andersson. Efter nästan två timmars överläggande beslutade tingsrätten att försätta den misstänkte 60-åringen på fri fot. Utan att gå in på detaljer berättar Karlsson att vittnesutsagor, fynd på platsen där Helena upptäcktes samt egna uppgifter från den misstänkte gjort honom till en trolig gärningsman. Även om mannen inte häktades kommer han att vara en del av den fortsatta utredningen.

– Jag ansåg ju att det fanns tillräcklig bevisning och att mannen kan försvåra utredningen på fri fot, säger vice chefsåklagare Jenny Karlsson som leder utredningen.

– Jag är ju inte av samma åsikt och menar att den totala bilden borde lett till häktning, men det här är processens gång och den är bara att acceptera, säger Jenny Karlsson.

– Misstanke kvarstår fortfarande. Nu väntar vi på resultat från DNA-analys från föremål som vi funnit intressanta. Där kan vi få viktig bevisning. Sedan väntar fler förhör och eventuellt ytterligare husrannsakningar, säger Jenny Karlsson.

Vilken pinsam tabbe av journalisten.. För man kan väl utgå ifrån att det är ett rent faktafel?

Edit: ändrat i artikeln nu:
"fynd på platsen där Helenas ägodelar upptäcktes"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in