2021-08-25, 19:33
Medlem
Kincops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Nej, det lär bli tal om rättspsykiatrisk vård. Kanske hos BW...
Vem/vad är BW?
Citera
2021-08-25, 19:34
Medlem
knack1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
1992 hade jag två Ericsson mobil och kunde ta bilder. (en grej man måste stopp in i botten på mobilen)

Aldrig 92.

SonyEricson T68 släpptes 2001

Första vanliga digitalkameran för konsumenter släpptes ca -95
Senast redigerad av knack1 2021-08-25 kl. 19:37. Anledning: Kamera
Citera
2021-08-25, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Nu skriver Dalgaard på Facebook att "hennes" tips inte rörde CL. Så dags att komma med det nu..
Lite kappvändare, först snylta på uppståndelsen och försöka få det att se ut som hennes tips var avgörande, nu blev han inte häktad, då gällde tipset inte honom och kan vara av betydelse om det får betydelse
Citera
2021-08-25, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Jo, så är det. Åklagaren kan vara av åsikten att bevisen räcker för häktning, sen kanske inte domstolen håller med om att den är tillräcklig för att häkta för de skäl åklagaren anger, det betyder dock inte att misstankarna avskrivs, bara att de inte är starka nog för häktning.

https://www.domstol.se/amnen/brott-och-straff/sa-gar-en-rattegang-till/haktning/

Eftersom vi nu inte vet skälen för avslag, kan det vara så enkelt som det är den här punkten domstolen inte håller med om:
Borde inte riktlinjerna för häktning vara så tydliga (ej tolkningsbara) att det inte ska gå att vara av olika uppfattning, åklagare och domstol emellan?
Citera
2021-08-25, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knack1
Aldrig 92.

SonyEricson T68 släpptes 2001
Det fanns en kameramodul innan dess, men det kan inte ha varit mer än två år tidigare.

1992 fanns knappt NMT900 för allmänheten. Jag var först att äga en GSM-telefon privat i min bekantskapskrets och det var 1994 på hösten om jag kommer ihåg rätt. Inte en chans att det fanns kameramoduler till dem då inte...
Citera
2021-08-25, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det fanns en kameramodul innan dess, men det kan inte ha varit mer än två år tidigare.

1992 fanns knappt NMT900 för allmänheten. Jag var först att äga en GSM-telefon privat i min bekantskapskrets och det var 1994 på hösten om jag kommer ihåg rätt. Inte en chans att det fanns kameramoduler till dem då inte...

Den kamera modulen släpptes 2003
Citera
2021-08-25, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scurf84
En B*osse Nilsso*n har skrivit på Mariestads Tidningens Facebooksida ”Många vet vem”
Då är ju frågan HUR vet dom vem gm är?
Citera
2021-08-25, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feinflux
Nej. Han syftar på KM, som alltjämt ses som gärningsman i Mariestad och inte pressats alls så hårt som han borde.
Vem är KM?
Citera
2021-08-25, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kincop
Vem/vad är BW?
1. 2. 3.. tålamod..

Vem: *jörn *allberg
Vad: Vän till Helena och ofta nämnd som misstänkt samt jobbar inom rättspsykiatrin.
Citera
2021-08-25, 19:47
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Synd att man är så okunnig i det "lagtekniska". Om man begär en person häktad för misstanke om mord, borde åklagaren då inte kunna framföra bevisning i någon form som styrker just mord. Kan det finnas bevis som klart pekar på CLs inblandning men att det, iaf i nuläget, inte går att påvisa tillräckligt tydligt att det rör sig om just mord o att CL är ensam GM. T.ex att lika gärna kan vara dråp, vållande till annans död, brott mot griftefriden mm.

Jag är inte heller hemma i det ämnet. Men nog tycker man väl att om man från en dag till en annan höjer misstankegraden från skäligen till sannolik när det gäller mord, då borde något positivt (för fallet och utredningen) ha hänt. Det är en sak jag reagerade på, att åklagaren anhöll - och försökte få häktad - för mord. Visserligen får polisen väl då tillgång till alla utredningstekniska medel som finns att ta till - men, det gäller ju att kunna lägga fram ordentlig bevisning då också. Hur bevisar man mord i detta fall - utan en kropp? Ev. utan DNA? Åklagaren bör ha varit övertygad om att hennes bevisning räckte. Men för mord? Det stod någonstans om vittnesobservationer. Ansågs de inte tillräckligt tillförlitliga?

Vad jag förstår var det en ganska lång förhandling. Kan det tolkas som att det inte rådde konsensus bland domare och nämndemän? Att bevisningen låg på gränsen mellan indicier och konkreta bevis, och att det därför ev. förekom olika tolkningar. Jag hoppas att någonting kan komma ut om detta, för det skulle vara väldigt intressant att få veta vad åklagaren ansåg vara bevis tillräckligt för häktning för mord. Dock kommer väl knappast mycket ut om detta.
Citera
2021-08-25, 19:51
Medlem
Fibonaccitals avatar
[quote=Napsterotb|77032574]
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Jahapp, det börjar ju bli ett klassiskt Västgöta Klimax.
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4stg%C3%B6taklimax

1992 hade jag två Ericsson mobil och kunde ta bilder. (en grej man måste stopp in i botten på mobilen)

Visa gärna den telefonen! Då första mobilen med kamera kom 2003.

De kom inte med kamera då. Den fick man köpa till som ett extra tillägg.

Visst de kommer här.
https://imgur.com/a/UBHFRgB

Den äldre kameran har jag tyvärr inte kvar. Men den fick jag av Ericson som en test version.

Jag har kameror från Sony (Mavica) och Fuji som är från 1979)

EDIT: Jag hittade en gammal kamera i förrådet nu.
Den kommer här:

https://imgur.com/a/c0vo2hw
Senast redigerad av Fibonaccital 2021-08-25 kl. 20:00.
Citera
2021-08-25, 19:52
Medlem
Hej! Jag har inte följt den här tråden från början eftersom jag inte var flashbackmedlem då. Blev intresserad nu när en person blev anhållen och har läst/lyssnat . I P4 dokumentären anges att det område där HA antas blivit utsatt för brott ibland använts som lite offroad racing. Ett vittne anger att en bil kört förbi vid aktuell tidpunkt och sedan återanvänt samma väg. Tänker att det hela kan ha varit en tragisk olycka. Helena på väg hem lite halvfull mitt på cykelvägen. En bil som kör för fort och på en väg där de inte borde köra. Pang och de har en kvinna som de kört på. Skulle förklara varför dessa skor återfanns långt ifrån varandra. Ofta blir det inte blodspår på platsen för inpact. Folk dör av bruten nacke och inre blödningar. Spekulerar såklart men det skulle förklara varför man inte på 29 år hittat någon person som skulle haft motiv eller möjlighet att ha ihjäl henne. De som körde på henne kan helt random befunnit sig på platsen och bestämt sig för att hålla tyst. Frågan är vad de gjorde med kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in