2021-08-25, 20:38
Medlem
lindblomsgröns avatar
Är Per Ullberg Kristinehamn mannen med pilotglasögon och som häktades 2017?
Citera
2021-08-25, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Tanken slog mig, slirig advokat övertalade honom att erkänna dråp, varpå dom inte kunde hålla kvar honom..

Det funderade jag också på, finns ju många teknikaliteter som man kan hävda för att slippa häktning rent allmänt. Det betyder ju inte att misstankarna har minskats, det betyder väl bara att det inte fanns grund att häkta på sannolika skäl misstänkt för mord.
Citera
2021-08-25, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön

– Misstanke kvarstår fortfarande. Nu väntar vi på resultat från DNA-analys från föremål som vi funnit intressanta. Där kan vi få viktig bevisning. Sedan väntar fler förhör och eventuellt ytterligare husrannsakningar, säger Jenny Karlsson.
[/u]

Intressant vad hon syftar på för saker. De enda väl kända föremålen från misstänkta brottsplatsen är väl skorna? Vill minnas att ringarna försvunnit under årens lopp. Vid något tillfälle har jag hört att även ett cerat (tror GW eller Jenven nämnt detta, nån som minns?) och minst en cigarettfimp hittades nära skorna men det omnämns inte ofta.

Annars tolkar jag det som att de testar grejer de hämtar upp i veckan, och kanske då snarare letar efter Helenas DNA än CLs?
Citera
2021-08-25, 20:40
Medlem
JSelwyns avatar
Bra att åklagaren fortsätter även om jag hade förväntat att eventuella DNA-prover varit klara. Skon som hittades måste väl ha skickats på DNA för längesedan? Varför nu?

I övrigt så stämmer han rätt bra i gm-profilen: ingen koppling och ensamvarg. Men det finns det ju många där ute.

Hoppas på ett avslut åt endera hållet inom en snar framtid.
Citera
2021-08-25, 20:52
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Nej, allt gäller från tiden före mordet på Palme för att man skulle vara säker. Jag skrev ju retroaktivt!

Ja du skrev det. Men att du skrev så betyder ju inte att det är sant.
Citera
2021-08-25, 21:03
Medlem
Fibonaccitals avatar
[quote=FemHaxx|77033508]
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital

Allt som har Sony Ericsson skrivet på sig är från 2001 eller senare.

NEJ. Det är fel.
Jag hade ericsson långt tidigare, med kamera och tidigare med en axelrem redan 1987 med blad antenn och vanlig telefon.

Innan dess fick vi hade telefonen i bagaget.
Men vi som forskade hade dem långt tidigare.

Vi som forskade (Chalmers) jobbade med att komma ut på nätet (Arpanet) på 80-talet via Gateway Cindy (Lunds Universitet).

Internet dök upp till allmänheten ungefär 1996.
Då hade vi jobbat nästan 10 år.

När det gäller kameror så körde vi med DigiView från NewTek (Kansas) 1986, via Amiga datorer.
Då körde vi CUCME (See You See Me) (Senare Skype)

Sedan kopplade vi upp mobiler till datorer och lyckades.

En long story

Jag tror nog att du var inte ens född då :-)

Jag är inte dement som någon sade.

Det var VÄLDIGT OFF TOPIC.

Jag svarar enbart på frågor just nu.
I bästa fall utbildning.

Hoppas att Blomvattnaren inte slänger ut mig nu. :-(

Ha en bra dag.
Citera
2021-08-25, 21:10
Medlem
Is i magen, smälter och förvandlas till rent piss i detta fall......
Vilken besvikelse, hoppades på kalla fall. Trodde de skulle frångå alla olika vittnesuppgifter och börja om och utgå från det som är fastlagt och finkamma därifrån.
Lyssnade till Lottes bok om fallet när den kommit ut. Fick ingen aha...utan den byggde på de samma samt vissa uppgifter som föll bort.
Utgår de återigen från utvalda vittnes uppgifter och bilen som stod i vägen för hemvändande festprissar samt sandalerna? Beklagligt hoppas att de har mer som är nytt som de inte talar om, annars är det bara ytterligare en utpekad krake i raden.

Hoppas ändå att det på något sätt stämmer. Att den utpekade fick in Helena i bilen med tvång och att han visste att genvägen var körbar med bil. Samt att han i tumultet avsatte DNA på sandalen.
Samt att han var så djärv och tog med sej kroppen och lyckades få bort den för alltid. Dvs att hans hjärna vid tiden var något skarp som klarade av detta.

Önskar att utredarna har en helt ny historia att berätta och sätter dit honom.
Citera
2021-08-25, 21:17
Medlem
Tänkte på vad anhöriga sagt till polisen om denne man ? Han blev förändrad och brakade ihop efter allt detta med Helenas försvinnande. Om jag hade en släkting som jag någonstans hade en magkänsla att denna kunnat varit inblandad i detta hade jag berättat det för polisen. Om de nu anser att han blev så förändras psykiskt varför har ingen tänkt ett steg längre ? De visste han hade varit in på förhör visserligen som en av många , men nu 29 år senare berättar de om hans dåliga mående efter Helenas försvinnande . Jag skulle inte heller hänga ut min släkting för media och polis som de har gjort utan att någonstans tro att denne skulle kunna vara gärningsmannen ? Undrar om de anhöriga har berättat detta under årens gång hur mannen har mått ?
Har för mig att det pratades om en ensam man som säkert hade ändrat sitt liv efter detta ev m alkohol , psykisk ohälsa , ogift och lite av en enstöring … som Anders Eklund ( som även kollades upp mot detta ) Ulf som mördade Helen mfl ! Efter 29 år kommer syskonen på detta och berättar för polis och media 🤔
Citera
2021-08-25, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Lär väl inte vara något jättetungt de har.

Generellt bör det vara hyfsat tungt eftersom de gick på häktning på sannolika skäl.
Det gör man normalt inte om man har väldigt torrt på fötterna.

I fall där åklagaren kanske hoppas på en häktning i bästa fall går man för skäligen.

Jag har skrivit om det här ett par gånger ikväll.
Någon annan måste ju rimligen vara av samma åsikt?
Det finns en stor diskrepans mellan skäligen och sannolika skäl. Åklagaren måste ha haft goda skäl att försöka med häktning på sannolika skäl. Det bör rimligen vara betydligt mer än indicier. I synnerhet efter alla dessa år.

Ändå släpps han fri. Hur ofta sker det när åklagaren går för ”sannolika skäl”?
Något är en smula märkligt.
Senast redigerad av M.J.A 2021-08-25 kl. 21:33.
Citera
2021-08-25, 21:33
Medlem
Fibonaccitals avatar
Jag tror nog att åklagaren hade väldigt tunt på fötterna.
Om det är så att den att den anklagade är väldigt skör så släpper man hen, för stunden.
Hen har ju en God Man, stora skulder och kan förmodligen inte ta hand om sig själv.

Ursprungligen postat av godeman
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Häktnings framställan.
https://delafil.se/ec6b3fc5668ae348/Skaraborgs_TR_B_3185-21_Aktbil_4.pdf

Vi får väl se framöver om detta är rätt GM.

Eller så har vi alla fel och GW har rätt.

Tiden för väl ut visa...
Citera
2021-08-25, 21:34
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Han blev släppt efter ett långt överläggande . Då var de alltså inte helt överens nämdemännen , alltid något och positivt . De har hittat ” något stod det och undrar vad det skulle kunna vara ? En sak kan ju vara artiklar och urklipp från Helenas försvinnande genom åren ? Inte ett träffsäkert alibi för många sparar säkert på sådant just för det intresserar dem , men som misstänkt borde ju detta väcka lite mer än funderingar hos polisen . Men något har de hittat och han är inte avfärdas helt . Kläder eller tillhörigheter tror jag inte för det hade nog räckt för en häktning. Läste om polisen Jenven och han var ytterst tveksam att de har rätt man 🤔

Ja, något har åkl som hon tycker är tungt.

Kan blotta misstanken att CL har efterlämnat DNA anses vara vara ”tungt”? NFC i Linköping har lååånga köer. En omständighet som direkt ger förtur för DNA-analyser är om en misstänkt sitter häktad. Då går det undan.
Kan detta ingått åklagarens ”tunga” argumentation? Att häkta CL för att få DNA-analyserna genomförda fortare?
Citera
2021-08-25, 21:35
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Generellt bör det vara hyfsat tungt eftersom de gick på häktning på sannolika skäl.
Det gör man normalt inte om man har väldigt torrt på fötterna.

I fall där åklagaren kanske hoppas på en häktning i bästa fall går man för skäligen.

Jag har skrivit om det här ett par gånger ikväll.
Någon annan måste ju rimligen vara av samma åsikt?
Det finns en stor diskrepans mellan skäligen och sannolika skäl. Åklagaren måste ha haft goda skäl att försöka med häktning på sannolika skäl. Det bör rimligen vara betydligt mer än indicier. I synnerhet efter alla dessa år.

Ändå släpps han fri. Hur ofta sker det när åklagaren går för ”sannolika skäl”?
Något är en smula märkligt.

Kan det vara så att rätten gått på linjen att han visserligen bragt henne livet, men också svalt en story typ ”Jag körde på henne men det var inte meningen. Dumpade kroppen i sjön.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in