Fakta finns det, belägg är indicierna som av varierande stryka kan tala för att det är SD som är den skyldige. När man inte själv deltagit under rättegången, är det svårt att bilda sig en upfattning riktigt hur bevisningen har lagts upp av åklagarna. Jag är så färgad av allt jag läst i FUP, vilket ju inte rätten är. Det är den sk "
omedelbarhetsprincipen" som gäller, dv senbart det som presenteras i rätten är det som ska beaktas och bedömas.
Däremot har jag lyssnat på förhören, om inte exakt alla, så många.
Av den direktrapportering vi fick via NA från HR- förhandlingarna, uppfattade jag det som att åklagarna hade stramat upp indicierna genom att täta till luckor av missuppfattningar och felaktighetr som TR hade gjort. De hade även stärkt delar så att indicierna blev starkare och tydligare.
I HR var det ändå tre domare som dömde förutom två nämndemän (?), vilket ju gör en sådan förhandling säkrareän TR. De är insatta i hur den komplexa indiciebevisningen fungerar och vad som krävs, även om det förstås alltid är människor som dömer. Det är inte ett starkt case, det kan jag hålla med om. Men jag tvivlar inte en sekund på att det är rätt man som dömdes.
Den 11-12 maj fanns även med i TR:s förhandling.
Jag vet att det är flera i tråden som tvivlar på at den natten skulle varit en tilltänkt mordnatt, vilket jag i viss mån kan förstå. Samtidigt är det många underligheter där, som att mobilen inte var med, att SD i förhör har hur många versioner som helst om han hade kontakt med Lena eller inte och om han hade barn hemma eller inte. Eftersom Lena blev mördad i närområdet bara 48 timmar senare, sticker den kvällen ut också. Grannen träffade han på sent, så ett ev mord skulle nog ha inträffat innan dess. Jag tror inte hellr att han tänkt sig att polsien skulle komma dit när han ringde, utan fick avstyra sin planer. Det är min tro.
Där tror vi helt olika. Jag har svårt att se att en oskyldig ljuger i tre år. Även nya versioner i rättssalen. Särskilt om man ser att man blivit överbevisad vid några allvarliga lögner.
Jag skulle också säga att det inte är sannolikt att man går till en sådan ytterligeht i sina lögner, att man dra helt osannolika hitsorier om "litervis med blod i ansiketet", sadelsex och sex överallt i hela huset då Lena kan ha blött ner exakt var som helst. Även att involvera sin fru i de här lögnerna som i sin tur försöker (liksom du själv) till andra i omgiviningen. Det är inte en vanlig lögnare som gör dt här, utan en lögnare som har slipat på sitt sätt att bedra människor under åratal. Det säger en del om den personen och hans trovärdighet.
Ja, det kanske faktiskt var så att han visste i ficka mobilen fanns. Det mesta av våldet har skett med huvudet i riktning mot stammen och mot Gunnebostänslet på låg höjd. Det får mig att tro att det var så hon föll mot marken. Hon kan alltså ha fallit så att den fickan låg under hennes kropp.
Men forsensikern kunde inte avgöra huruvida den andra fickan varit öppen eller inte under våldet, då det var på den sidan (höger) som hon låg. Det hade runnit blod och kroppvätskor och även fukt från marken hade påverkat så att den inte var ren.
Vi vet alltså inte om gm hade kollat i båda fickorna.
A 145/232
"
De båda sidofickorna på fleecetröjan vad vid undersökningen öppna
Den vänstra sidofickans innertyg, den som var belägen överst på kroppen (i
anträffningspositionen), gav intrycket om att vara "renare" än övriga tröjan, se nedan
bild 14. Tröjan uppvisade en fläckvis jämn smutsig/blodig yta över hela den i luften
friliggande delen. Innertyget på den vänstra fickan är förhållandevis ren. Detta
förhållande tyder på att fickan varit stängd vid tidpunkt när smuts/blod i övrigt hamnat
på tröjan. Att den nu, vid undersökningen, var öppen kan tyda på att fickan öppnats efter
att kroppen utsatts för våld och hamnat på platsen.
Även den högra sidofickan var helt öppen. Denna ficka låg mot marken och var
besudlad av blod, kroppsvätska och fukt från marken. Det går här inte att avgöra om den
varit öppen vid händelsen som föranlett kroppens skador och död.
Fleecetröjans och kjolens fickor var tomma, dvs några föremål anträffades inte i
kläderna."
Men när hon hittades låg hon med fötterna åt stammens håll och jackan/tröjan låg i ett spänt läge så att ena armen låg i en konstig position med rak vinkel ut från axeln medan handen låg i baken pga av att tyget spände.
Det mest logiska är att mobilen är i den högra fickan om man är högerhänt? Lite underligt är det ju att hon hittas på höger sida sedan, men möjligen kan han
Jag tänker kanske att du har rätt här ändå, att han kan ha kollat bägge fickorna?
I stressen och mörkret kanske det inte var givet i vilken ficka han skulle leta, och möjligen flyttade han kroppen för att ta av henne den omlottring som daknas. den satt på vänster pekfinger:
https://www.bildtagg.se/bild/lu5ytlattsnl4glt130f55ud
Här kan man se på en översiktsbild hur mörkt det är bakom planket. Gatulyktan är riktad ut mot gatan och gav förmodligen ingen vägledning därifrån.
På Rättarevägen kan man se att det finns gatubelysnng, men de ser inte heller ut att täcka området bakom planket särskilt väl:
https://www.google.se/maps/@59.2890724,15.1860205,3a,35.3y,207.74h,84.32t/data=!3m6!1e1!3m4!1srSAulHFgYypqKP2f8wuyZQ!2e0!7i1 3312!8i6656