2021-08-25, 12:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Tack.

Nej som sagt det spelar ingen roll om man ber om ursäkt efteråt...
Skadan är redan skedd!
Rädslan/oron redan född...
Det i sig är brottsligt, att orsaka rädsla/ångest via hot.

Och.... det är inte helt ovanligt att gärningsmän ber om ursäkt efteråt.
Både efter slag/misshandel, hot eller till o med efter dråp och mord.

Inte heller ovanligt att de skriver ursäktande brev.
Eller köper en blomma eller liknande (om offret fortfarande lever vill säga).
Och i samma andetag kommer med diverse "ursäkter" för sitt beteende....

DET är ovidkommande här eftersom skadan som sagt redan är skedd!

Och S hade redan i andra sammanhang hotat.
Till o med hotat att med att sonen (L:s) ska dö blodigt, eller liknande.
Allt för att nå L mentalt...
På smärtsammaste vis.....

Nej. Det går inte att ursäkta på något vis.

Nej det går absolut INTE att bortse ifrån.

Förlåt om jag blir lite upprörd i detta sammanhang.
Men här är jag obeveklig....

Ja, dödshot är inget som man ska bortse från och som du säger är det även olagligt. Oavsett om man ber om ursäkt.

Jag har mycket svårt att se att om det fanns inspelade bevis för SDs alla dödshot, att en rätt skulle tycka att det inte var allvar bakom dessa för att han senare ber om ursäkt.

Vad gäller dödshotet mot det minderåriga barnet är det ett exktremt hot, då det innefattar flera mycket obehagliga delar.

Dels dödshotet mot barnet, dels att mordet skulle vara blodigt och sedan ett hot om psykisk tortyr som innbär att modern ska behöva bevittna när sonen dödas på det ohyggliga sättet (blodigt). Om man sedan ber om ursäkt för det hotet (obs, då först efter att offret tar upp det, inte på eget initiativ), skulle rätten isf bortse från hotet eller anse att det förelgger förmildrande omständigheter, även om det finns multipla hot, varav några efterfölja av ursäkter?

Jag hoppas verkligen inte, särskilt som att man vet att tidigare dödshot i nära relationer är en allvarlig indikator att det senare kan sättas i verket.

Riktigt ruskiga dödshot, vilket för mig är ett tydligt indium till att det är SD som är "vrickad" och är den som känt sig pressad och tagit till ytterligheter i dispyterna med Lena.

Då för "petitesser" ur ett mäsnskligt perpektiv, där det funnits andra möjligheter.

Att vissa i tråden anser att SD inte hade motiv, eller att hans motiv är mindre än HDs håller jag inte med om.

I Sds vrickade världsbild och i hans bristfälliga verktygslåda, fanns inte andra möjligheter än att "ta bort problemet". Han säger det ju nästan själv när han får frågan i förhör om HD har motiv.

Det är så han ser det. Man tar typ bort "problemet" och då upphör problemet att existera.

Vem resonerar på det viset om man pratar om levande männsikor?
Citera
2021-08-25, 12:47
Medlem
Sd flyttade alltså till Betesvägen 14b som bara verkar vara ett stenkast från Lw exmakes bostad. Lw barn måste ha behövt passera deras mammas mördare dagligen.

Lw och Sd med fru bodde väl också på Betesvägen innan dom separerade, vilka adresser var det?
Senast redigerad av OZ12 2021-08-25 kl. 12:57.
Citera
2021-08-25, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vad exakt är det som gör att du tror att SD är oskyldigt dömd?
Han är oskyldig dömd eftersom det saknas godtagbart bevis son binder honom till brottet.
Bevisningen består det mesta av intervjuer med kompisar, bekanta, grannar och tom bekant till bekanta.
En osammanhängande bevisningen som går att dra i princip vilken slutsats som helst.
Det känns som att från början är spikad vem gärningsmannen är. Några undersökningar om alternativa gärningsman finns knappast.
Om det finns då är det obefintlig lite.
Det värsta är att den riktiga GM kan vara ute och roa sig medan alla tror att det var SD som gjorde det.
Citera
2021-08-25, 14:04
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OZ12
Sd flyttade alltså till Betesvägen 14b som bara verkar vara ett stenkast från Lw exmakes bostad. Lw barn måste ha behövt passera deras mammas mördare dagligen.

Lw och Sd med fru bodde väl också på Betesvägen innan dom separerade, vilka adresser var det?

Både LW och SD bodde i flera år med sina familjer på samma gata när de fortfarande var gifta med sina respektive makar/-or. Att döma av en kommentar (som troligtvis SD skrivit) på LWs blogg så kände de varandra åtminstone redan 2007 när de var grannar på samma gata.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2021-08-25, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Både LW och SD bodde i flera år med sina familjer på samma gata när de fortfarande var gifta med sina respektive makar/-or. Att döma av en kommentar (som troligtvis SD skrivit) på LWs blogg så kände de varandra åtminstone redan 2007 när de var grannar på samma gata.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Ja SD exfru flyttade ju först till samma brf som LW när hon och sd separerade, det var ju märkligt i sig. Sen verkar hon bo alldeles i närheten fortfarande men inte på Betesvägen. Man skaffar nya bostäder och väljer att bo kvar i området trots allt som hänt. Sjuka människor.
Citera
2021-08-25, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det verkar vara flera här i tråden som inte ser skillnaden i det du pekar på.
Bara för att det inte finns bevis så tror de att HD är bevisat oskyldig.
Det är hon inte ens i närheten av att vara.

Å fan och jag min dumme fan trodde att när utredningen läggs ner och inga misstankar finns kvar så betyder det att jag är fri och ska anses oskyldig till motsatsen bevisas.
Citera
2021-08-25, 14:53
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Tack.

Nej som sagt det spelar ingen roll om man ber om ursäkt efteråt...
Skadan är redan skedd!
Rädslan/oron redan född...
Det i sig är brottsligt, att orsaka rädsla/ångest via hot.

Och.... det är inte helt ovanligt att gärningsmän ber om ursäkt efteråt.
Både efter slag/misshandel, hot eller till o med efter dråp och mord.

Inte heller ovanligt att de skriver ursäktande brev.
Eller köper en blomma eller liknande (om offret fortfarande lever vill säga).
Och i samma andetag kommer med diverse "ursäkter" för sitt beteende....

DET är ovidkommande här eftersom skadan som sagt redan är skedd!

Och S hade redan i andra sammanhang hotat.
Till o med hotat att med att sonen (L:s) ska dö blodigt, eller liknande.
Allt för att nå L mentalt...
På smärtsammaste vis.....

Nej. Det går inte att ursäkta på något vis.

Nej det går absolut INTE att bortse ifrån.

Förlåt om jag blir lite upprörd i detta sammanhang.
Men här är jag obeveklig....

Och ändå valde L att inte anmäla dessa hot. Istället använde hon hot om anmälan för att tvinga till sig mer sex.
Citera
2021-08-25, 15:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Han är oskyldig dömd eftersom det saknas godtagbart bevis son binder honom till brottet.
Bevisningen består det mesta av intervjuer med kompisar, bekanta, grannar och tom bekant till bekanta.
En osammanhängande bevisningen som går att dra i princip vilken slutsats som helst.
Det känns som att från början är spikad vem gärningsmannen är. Några undersökningar om alternativa gärningsman finns knappast.
Om det finns då är det obefintlig lite.
Det värsta är att den riktiga GM kan vara ute och roa sig medan alla tror att det var SD som gjorde det.

Eftersom du skriver att SD "är oskyldig dömd", utgår du från att han är oskyldig till mordet på samma grunder som du utgår från att det saknas bevisning.

??

Du låter lite som SD själv, som pratade om "viskningsleken".

Bevisningen består inte till större delen av intervjuer, även om över 700 förhör har gjorts.

Jag skulle också vilja veta vilka vittnen du hänvisar till när du nämner "tom bekant till bekanta."?

Jag hänvisar till stämningsansökan, överklagandet, kompletteringen och HR- domen. Har du läst dessa?

Åklagaren hänvisade till att försvaret skulle läsa sidomaterialet (den sk slasken) för att bilda sig en uppfattning om vilka personer som man utrett. Dessa personer finns inte med i FUP, detta pga att de är avförda. HD har en egen utredning.

Från stämningsanökan:

"Rapport av sidomaterial (huvudprotokoll sid 382-384) till styrkande av vilka
åtgärder som vidtagits för att utesluta alternativa gärningsmän.
"
//
"Vittnesförhör med psykoterapeut RS (protokollbilaga RMV)
angående hans kontakter med Lena Wesström och vad hon berättat om sina
relationer med män i allmänhet och Stefan Davidsson i synnerhet till styrkande
av att Lena Wesströms mående förändrades under våren 2018 och att hon hade
för avsikt att bryta sin relation med Stefan Davidsson samt till styrkande av att
det inte bland Lena Wesströms andra relationer finns någon alternativ
gärningsman.
"
//
"Sakkunnigutlåtande, delredovisning 2:2018 (protokollbilaga NFC sid 11-
27), delredovisning 4 (protokollbilaga NFC sid 34-66) och slutredovisning
(protokollbilaga NFC sid 95-117) angående undersökning av spår på
brottsplatsen utvisande att anträffade spår i terrängen på brottsplatsen härrör
från Lena Wesström och att någon okänd persons DNA inte har hittats till
uteslutande av alternativa gärningsmän.
"

Från överklagandet (kan tyvärr inte kopiera från den PDF:en av någon anledning, så jag hänvisar dig att själv läsa den. Finns en punkt bland 11 andra punkter i åklagarens bevisning i första ledet:

"-bevisning som tar sikte på att utesluta annan hyotetisk gärningsman"

Sid 8 med början (min fetning):

"Alternativa gärningsmän är utredda. Åklagrsidan har fört bevisning om andra personer som Lena Wesström haft en relation med. Det finns inget som ens väckt misstanke avseende dessa personer. Åklagarsidan har också fört bevisning om åtgärder vidtagna för att utesluta andra personer med eller utan koppling till Lena Wesström. Även Stefan Davidssons före dett hustru har utretts och misstanken har sänkts och är numera helt nedlagd."

Vänligen fortsätt själv att läsa, så slipper jag skriva ut resten...två långa stycken.

Från Domen HR:

"18. Alternativa gärningsmän
Som hovrätten tidigare redogjort för är det redan genom vad som framkommit kring
gärningen och gärningsmannens agerande utrett att Lena Wesström inte dödades av en
för henne okänd person.
Det har framkommit att Lena Wesström under våren 2018 hade ett flertal mer eller
mindre seriösa relationer. Dessa män har kontrollerats och enligt åklagaren kunnat
avföras. Vidare har inget i den omfattande förundersökningen framkommit som talar för
att någon av dessa män hade en sådan relation till Lena Wesström att de haft tillgång till
hennes lösenord. Inte heller har något egentligt motiv att ta livet av Lena Wesström
framskymtat i förhållande till någon av dessa män.
Åklagaren har dessutom lagt fram en stor mängd meddelanden mellan Lena Wesström
och personer som hon anförtrott sig åt. Förhör har också hållits med flera personer som
haft god inblick i Lena Wesströms privatliv. Genom denna bevisning står det klart att
Lena Wesström var extremt öppen, nästan gränslös, i sina kontakter med andra och hon
har för flera personer berättat ingående och detaljerat om sitt känsloliv och sina relationer. Mot bakgrund av detta framstår det som uteslutet att det skulle finnas fler relationer
än de som framkommit och kontrollerats inom ramen för förundersökningen. Även om
Sid 36
GÖTA HOVRÄTT DOM
2021-05-28
B 1752-20
Avdelning 2
Lena Wesström i sina kontakter med andra har nämnt andra män, rör den absoluta
merparten av dessa relationen till Stefan Davidsson, som hon beskrivit som en drog för
henne. Inte heller i dessa kontakter har Lena Wesström gett uttryck för att hon varit rädd
för någon annan av de män hon träffat eller i övrigt beskrivit dem på ett sätt som ger
anledning att tro att någon av dem tagit livet av henne. Inte heller fynden av en tråd och
ett främmande hårstrå på Lena Wesström talar i den riktningen.
Sammantaget finns det ingen annan i utredningen som haft de kunskaper om, och den
relation till, Lena Wesström som gärningsmannen måste ha haft, förutom Stefan
Davidsson.
Den okända mannen med påsen som iakttogs längs E4/E20 några timmar efter gärningen
är ännu inte identifierad. Med hänsyn till att det numera saknas stöd för att Lena
Wesströms mobiltelefon befunnit sig under masten Hjalmar Bergmans väg 54 i tiden
efter gärningen framstår möjligheten för att den okända mannen skulle vara gärningsman
som än mer osannolik.
"
Citera
2021-08-25, 15:06
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det uttalandet var troligen något som han inte kunde hålla tillbaka, uttalat i vrede och frustration. Ursäkten som kom efteråt betyder egentligen ingenting. Det finns många fler liknande hotfulla verbala attacker från SD till Lena.

Han bygger på detta sätt en "bank" av hot och vrede som bara blir allt värre och värre eftersom ingen stoppar honom och får honom att reflektera (för det är bara Lena som hör detta) - och som slutar i mord.

Den enda som kunde stoppa det var LW själv. Men hon ville inte skapa dålig stämning mellan dem för hon var galet kär i SD.
Citera
2021-08-25, 15:19
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Du är inte riktigt frisk.
Lena mördades pga hat, avundsjuka, svartsjuka, rädsla att mista det som redan var mist.
HD ville aldrig ha Stefan tillbaks som äkta man, då skulle väl de gift om sig och flyttat ihop när Lena var död och begraven?
HD önskade livet ur Lena, Stefan uppfyllde hennes önskan.
Ändå blev hon inte nöjd, hon önskade att han skulle åtalas så att hon kunde få ro, men han friades.
När han slutligen dömdes, så vände Soa honom ryggen och Stefan dog, poff. Borta var HDs psykiska ohälsa. Nu kan hon leva lycklig i alla sina dagar, ty båda hennes plågoandar är borta föralltid.
Vad hon inte tänkt på, är att det finns två barn som en dag kommer vilja gå till botten med vad som verkligen hände natten den 14/5 2018.
HD är inte utan skuld.

Nästsista meningen: särskilt om det är någon av döttrarna som lämnat ”uppgifter i utredningen” om att SD besökte HD:s bostad den natten…
Citera
2021-08-25, 15:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag driver.

Värt att notera är dock att hon inte tar tillbaka orden alls, hon ber inte om ursäkt för sin hemska mening. Enda reaktionen är snarare att istället fundera högt hur LWs död påverkar henne.

Från det ena till det andra.
Erinrade mig ett lysande exempel som visar hur han binder LW till sig via dubbla budskap som skapar a.m.b.i.v.a.l.en.s.

Med tillägg att det absolut inte är jämförbart med den nya mer kraftfulla versionen av HD eftersom LW är underdog.

Med tanke på resultatet bakom bullerplanket så är hans ord i sig gravt patetiska, men;

Det finns nog inget så tydligt parti i hela FUP
där mansgrisen personifieras ihop med det sublima fenomet ambivalens som är som super glue, ett kitt som binder och som leder till att ha överseende och nöja sig med mindre.

Han ber henne krypa och nöja sig med brödsmulor och skriver samtidigt att han älskar henne. Hon ska nöja sig med mindre annars blir hon utan.

Vi, som står bortom den emotionella turbulensen, finner hans ordval helt absurda. Han borde ha en rak höger.

Men det är som att be en törstig i öknen att krypa 4 mil för 2 dl vatten. Det kommer krypas.

Emotionellt dränerad via ett evigt hopp om förbättring, emotionellt uthungrad efter kärlek och dehydrerad av ambivalens beter sig så här, vilket är svårt att förstå.
Det. Är. Emotionellt.Trauma.

Barn är oerhört lojala mot föräldrar. Nöjer sig med smulor. Blir glada av ett varmt leende bland månader av känslokyla eller frånvarande fäder. Samma fenomen, annat exempel.
Det. Är. Emotionellt.Trauma.

SDs dubbla budskap:

"Vill gärna ha dig kvar i det dolda."

"Vi har bara det dolda kvar nu. Vill du ha det så måste du förlika dig med det."

"Jag skulle sakna det, men offrar mig om du tycker det vore lättare att bära."

"Vill du ha en relation till/med mig i det fördolda så måste du förlika dig och acceptera."

"JÄD"

Han förstår det gör ont, men vill gärna hjälpa och stötta. Jo, tjena...

6 september 2017
Du säger du väljer fred. Visa det. Vi har andra förutsättningar nu. Måste leva efter dem. Det är grunden för att vi ska kunna ha något alls.
Jag har valt ett liv med annan än dig.
Vill gärna ha dig kvar i det dolda. Men det kommer aldrig att bli mer offentligt. Vill du göra offentligt för alla utomstående varför vi inte har
kontakt så gör det. Men det kommer inte att påverka så vi får mer kontakt.
Vi har bara det dolda kvar nu. Vill du ha det så måste du förlika dig med det.
Är det för jobbigt så får vi tänka om. Kanske inte ha något alls mer? Jag skulle sakna det, men offrar mig om du tycker det vore lättare att bära.
Jag kommer aldrig heller i framtiden att göra något aktivt med målet att skada dig fysiskt eller psykiskt. Vill människor väl, allra helst dig. Men vi kommer inte att dela det offentliga mer. Den epoken har gått i graven. Vill du ha en relation
till/med mig i det fördolda så måste du förlika dig och acceptera. Förstår det gör ont. Säg vad jag kan göra för att hjälpa och stötta. Men hota inte. Kräv inte.
JÄD
RT
Med vänlig hälsning
Stefan Davidsson
Kontrollansvarig PBL, kvalificerade projekt

Syftet med SDs hot har en särskild anledning, och det är den anledningen som är både allvarlig och och olaglig. Syfter är ju att skrämmas, för att få sin vilja igenom.

Det är inte jämförbart med att HD uttalar att hon hoppas att Lena är död, vilket ju inte är ett hot. Syftet är inte att skrämma någon, och inte heller olagligt att säga detta så länge det inte är en aktiv uppmaning til någon att utföra önskemålet.

Det är två olika saker.

För mig är det otänkbart att någon som vet om att Lena har misshandlats grovt bakom planket, skulle gå raka vägen till jobbet och uttala de orden, särskilt om man är anstiftare. I varje fall skulle den personen vid en ev "groda" som hoppat ur munnen, väl genast ursäkta sig?

För mig känns det helt enkelt som att HD är uppbragt på Lena som ideligen gör sig påmind i hennes liv, och nu kan ha försvunnit för att spoliera USA- resan eller bara i allmänhet kanske är försvunnen (utan att Lena har något syfte) men förstör "återigen" livet för HD.

Hon är helt enkelt trött på att Lena alltid finns där oh gör sig "påmind".

Att HD inte ursäktar sig, (vilket inte alls kan liknas vid en ursäkt till Lena som SD dödshotat) när hon uttalar orden, säger inte mer än att en ursäkt inte skulle betyda något för chefen (om nu Lena kom hem sen). Nu vet vi tyvärr att Lena blev mördad, och då faller orden inte i god jord hos MT förstås.

Tillägg:

Även orden som SD skriver är ju ett avslöjnade om tidigare hot och väldigt dubbeltydigt:

"Jag kommer aldrig heller i framtiden att göra något aktivt med målet att skada dig fysiskt eller psykiskt."

Det höll han inte heller.
Bara 8 månader efter detta är hon död.
Senast redigerad av notknapparen 2021-08-25 kl. 16:01.
Citera
2021-08-25, 15:29
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Här nedan är en studie som jmf mord i nära realtion med andra mord.
I den studien har identifierat riskfaktorer som kan leda till mord i nära relation.

Inte förvånande uppfyller SD flera av dessa, varav föregående dödshot finns med i 50% av mordfallen i nära relation i studien.
- Domestic violence increasing in frequency and/or severity
- Actual or pending separation
- Avoided arrest for domestic violence
- Jealousy
- Threats to kill
- Stalking
(- Woman believed offender was capable of killing her)
- Threats to harm children
Om Lena i verkligheten verkligen trodde att SD skulle kunna döda henne, är svårt att veta.

Samtidigt har hon uttryckt det flera gånger till andra, ibland kan det kännas som att Lena inte tryckte på det i det sammanhang som hon skrev det, det blir lite som en passus (upplever jag).

Sådant kan bero på flera saker förstås. Att hon å ena sidan vill säga det, men å andra sidan vet att så fort det blir sagt, kan den som hör/läser det börja kräva av henne att hon avslutar/anmäler osv. Vi ser ju att det har t ex uttrycks dödshot både till henne och barnet, som hon inte anmäler eller går vitt och brett ut med till andra.

Lena vet att relationen är fruktansvärt destruktiv, förmodligen inte bara psykiskt utan kanske är rent av fysiskt farlig, men får allvarliga ångestproblem av att tänka på/avsluta relationen som är som ett knark för henne. Hon behöver hjälp för att kunna ta sig ur den.

Det kan också bero på att hon själv egentligen uppfattar det, men som många kvinnor i kontrollerande situationer förminskar det, tror att det inte var allvarligt menat, "har förståelse" för att den som hotar gör det, tycker att de själva har ett ansvar genom hur de provocerade osv. Det blir som att det är nästan lite ok, iaf nästan inget att lägga så stor vikt vid som det borde.

"A Comparison of Domestic and Non-Domestic
Homicides: Further Evidence for Distinct Dynamics
and Heterogeneity of Domestic Homicide Perpetrators
"
"Table 4 Danger assessment risk factors identified in the files of domestic
homicide perpetrators
__________________________________________________ _______________________________
Item # ---------------Item description (Paraphrased)------------------------------- % of 37 cases
__________________________________________________ ________________________________
1----------------------Domestic violence increasing in frequency and/or severity--------83.8
12---------------------Alcoholic or problem drinker-----------------------------------------75.7
3----------------------Actual or pending separation-----------------------------------------70.3
11---------------------Uses illegal drugs-----------------------------------------------------64.9
7----------------------Avoided arrest for domestic violence---------------------------------62.2
14---------------------Jealousy---------------------------------------------------------------62.2
13---------------------Controls most or all of woman’s daily activities---------------------54.1
4----------------------Unemployed-----------------------------------------------------------51.4
6----------------------Threats to kill----------------------------------------------------------51.4
19---------------------Stalking----------------------------------------------------------------45.9
2----------------------Access to firearms-----------------------------------------------------40.5
18---------------------Woman believed offender was capable of killing her----------------40.5
5----------------------Threats or assaults with a weapon-----------------------------------32.4
9----------------------Forced sex-------------------------------------------------------------32.4
16---------------------Offender threatened or attempted suicide--------------------------29.7
8----------------------Woman had a child that was not the offender’s biological child----18.9
10---------------------Choking---------------------------------------------------------------18.9
17---------------------Threats to harm children---------------------------------------------13.5
15---------------------Beaten while pregnant------------------------------------------------5.4
20---------------------Woman threatened or attempted suicide----------------------------5.4
"

Toppen!!

Ja jag håller med även i övrigt.
Det finns flera olika förklaringar till de val BO gör i en våldsam relation (fysisk/psykisk) osv.

Men oavsett vad de väljer så är det/valet sällan unikt på något vis.
Det finns mönster.
Olika men sällan unika, även om varje individ så klart är unik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in