2021-08-24, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det av mig fetade.

Jag förstår att du inte begriper något eftersom du gång på gång upprepar samma gamla missuppfattning om ägandeförhållandena efter att ett köpekontrakt undertecknats. Det är inte en fråga om moral och mitt tyckande utan en juridisk fråga. Du förmår inte ta till dig att äganderätt är inte det samma som slutgiltig äganderätt. Vilket i sig är oerhört imponerande med tanke på att du skrivit nästa 1200 inlägg i tråden under snart ett år.

Precis som Högsta domstolen i nedanstående dom (NJA 1995 s. 178) mycket tydligt och pedagogiskt förklarar är den äganderätt som Ebba fick till fastigheterna villkorad. Villkoret för att hon ska få slutlig äganderätt till fastigheterna är att hon betalar för dem på tillträdesdagen. Under perioden mellan att köpekontraktet skrivits under och köpeskillingen är erlagd så att köpebrev överlämnas brukar man säga att äganderätten är svävande.

Ebbas ombud har fattat att äganderätten är svävande.. Det är därför hon skriver att äganderätten är oviss i stämningsansökan:
Beträffande fastställelseyrkandet i målet (p 1) noteras att det i och med att Bolin har vägrat underteckna köpebrev råder ovisshet om ägandeförhållandena avseende Fastigheterna. Denna ovisshet länder Busch till förfång då hon i och med detta inte kan erhålla lagfart på Fastigheterna
Ebba fick bara villkorad äganderätt till fastigheterna - äganderätten svävar- genom avtalet med Esbjörn och genom stämningsansökan ber hon tingsrätten fatta beslut om att hon också är slutgiltig ägare till fastigheterna.

martinator kommer nu att övergå till att vifta bort det Högsta domstolen och Ebbas ombud sagt med att det är "teknikaliteter". Hen kommer därefter att till leda upprepa att Ebba visst är ägare till huset och att alla är korkade (valfri synonym) som inte fattar det.

PS. Den som vill kan själv se att jag inte alls "adderat en massa känslomässigt trams" till min redogörelse av det som står I stämningsansökan (aktbilaga 1). Gisningsvis upprör det martinator att jag skriver att stämningsansökan per se är "magstark" men ett enda adjektiv är inte "en massa känslomässigt trams".

Däremot innehåller martinators inlägg här ovan en helt del känslomässigt trams och en massa halmgubbar.
Nu är det så att ebba äger fastigheten - oavsett hur mycket du fetar saker.
Dessutom - att som en besatt länka till en massa irrelevanta domar du inte begriper kommer inte förändra det hela.
Senast redigerad av martinator 2021-08-24 kl. 21:55.
2021-08-24, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ja det är magstarkt. Jag har kollat juridiktråden och förstått att det finns hur många jurister som helst i Sverige som inte har en västerländsk rättstradition, när de bedömer människor, deras gärningar och tillämplig lag. Ett tänk där man inte reflekterar över det man sysslar med, är skrämmande.

Äganderätten är en mänsklig rättighet som kan inte avtalas bort. i denna sak har Ebba Busch använt smutskastning, som ger vibbar om rättfärdigande av orätt som sker när egendom omfördelas genom maktutövande, och inte genom sedvanligt köp.

Parternas tidigare beröringspunkt är kärnan i en talan om bättre rätt. Denna sak handlar om främlingar, som endast känner varandra därför att politikern Ebba Busch vill ha Esbjörns fastighet som sin bostad. Hon är en politiker som inte kan få till ett "korrekt och schysst" köp av fastighet. Vi ser ett prov på ett avtal som hon själv inte hedrar i skarpt läge, beträffande avtalets kärna; köpeskillingen.

Esbjörn är en enskild äldre medborgare, som borde vara skyddad från olika rovdjur de sista åren han har kvar livet. Jag anser att Ebba Busch har kränkt Esbjörns mänskliga rättigheter på flera punkter när han och hans egendom inte är fredade från folk som tar kontakt i dunkla syften. Som politiker för KD hade Ebba Busch inarbetat förtroende hos de äldre, och särskilt under en pandemi är detta agerande mot Esbjörn förkastligt.

I det fall Ebba Busch skulle segra, hör denna syn på äganderätten hos en svensk politiker hemma för avgörande i Europadomstolen.

Ebba smutskastar!!, ja du, vem har kört smutskastning in absurdum i denna tvist? kanske dom i denna tvist som valt att sprida sitt skitsnack via Expressen. Resten av ditt raljerande kan va det värsta tramset jag läst på länge, man häpnar....
2021-08-24, 22:11
Medlem
Citat:
Jag tror inte en bostad du har till salu skulle passa mig, Esbjörn eller hans advokat.

Jag skulle aldrig vidröra något som inte tillkommer mig, om vi nu ska vara personliga.

Om man som Ebba Busch driver ett avtal så envist som hon nu gör, måste man ha ekonomiska muskler, att följa avtalet till punkt och pricka. Det borde hon ha informerats om av sitt ombud.

Fastigheten kan inte säljas eller intecknas under pågående tvist. Fastigheten är undervärderad med minst 2 miljoner kronor. Alltså ingen risk alls. Att förklara situationen för en bank, där man inväntar utgången i en tvist, och att få låna till köpeskillingen borde inte vara svårt om man frågar rätt. Men frågar man som Ebba Bush gjort får man svar därefter. Notera att Ebba Busch hade lånelöfte och en advokat som hon kan köpa ord av, om hon själv inte kan tala redigt med banken.

Annars kan hennes föräldrar ge henne en säkerhet. Jag tror lånet är en lögn. Hon borde ha summan tillgänglig efter försäljning av bostaden hon hade förr. I tillägg till insättningar från lön under många år, med de inkomster hon haft, borde det vara självklart så ekonomisk hon visat sig vara när hon ska köpa bostad av Esbjörn.

Å fan är fastigheten undervärderad med 2 milar, så vad anser den allsmäktige Vresrosen att rucklet är värt då?.
2021-08-24, 22:14
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nu är det så att ebba äger fastigheten - oavsett hur mycket du fetar saker.
Dessutom - att som en besatt länka till en massa irrelevanta domar du inte begriper kommer inte förändra det hela.
Haha Tack för att du just visade att jag har rätt.

Nä, Ebba har inte slutgiltig äganderätt till fastigheterna och det är det enda som räknas. Utan slutgiltig äganderätt kan hon inte få lagfart. Utan slutgiltig äganderätt kan hon inte flytta in i huset.

Edit:
Vresrosen försökte förklara äganderätt för dig på förmiddagen i dag, men det gick sig också förbi. Du är faktaresistent.
(FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81
Senast redigerad av DoraF 2021-08-24 kl. 22:52.
2021-08-24, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Jag vill inte köpa ditt hus, däremot vill jag köpa dina barns leksaker, mitt första bud; 2 kronor för allting.
Här är min kompis, leksaksexperten Leo och mina två andra kompisar, Kerstin och Sandra.

Vi kommer inte acceptera ett nej utan tänker fortsätta tjata tills du säljer leksakerna.

Vill du ha en metafor för Ebbas agerande blir det snarare nåt sånt, eftersom Esbjörns inte var till salu i han inte ville sälja.
Jag förstår att du relaterar till egna erfarenheter och mognadsnivå. Det är därför du likställer ett fastighetsköp med att köpa leksaker. Det märks i ditt sätt att argumentera.
2021-08-24, 23:03
Medlem
Citat:
. Jag tycker också att det du påpekar styrker att Esbjörn inte förstår vad juridiska begrepp som äganderätt betyder och att han inte heller förstod konsekvenserna av det köpekontrakt han undertecknade.

Jag funderat mycket över vad det var Esbjörn trodde att han undertecknade. Det finns så många frågetecken som domstolen har möjlighet att reda ut om parterna inte förlikas innan rättegång och dom.

Esbjörn har aldrig gjort någon fastighetsaffär och det är inte helt enkelt att exempelvis förstå innebörden av dubbla köpehandlingar även för den som, till skillnad från Esbjörn, inte har någon kognitiv funktionsnedsättning. Berättade ens Ebba för Esbjörn att köpehandlingarna bestod av två delar, köpekontraktet och köpebrevet? Förklarade hon för Esbjörn att köpekontraktet är bindande för båda parter eller utelämnade hon den delen och fick Esbjörn att tro att affären skulle vara bindande först när Ebba betalat och Esbjörn gett henne köpebrevets? Eller lästes bara köpekontrakt upp för Esbjörn och det var helt upp till honom att ta till sig dess innebörd?

Var Ebba aktivt pådrivande under processen som föregick undertecknandet av köpekontraktet? Har hon begagnat sig av Esbjörns kognitiva funktionsnedsättning? Medför Esbjörns kognitiva funktionsnedsättning att han i juridisk mening har en bristande omdömesförmåga. Har Ebba begagnat sig av hans oförstånd för att förmå Esbjörn att underteckna köpekontraktet?
Varför köpte Esbjörn ut syskonbarnen om han inte visste vad äganderätt är och var inte det en fastighetsaffär? Tror du att han fick sina två lägenheter i julklapp eller köpte han dem?
2021-08-24, 23:11
Medlem
Citat:
Jag tror inte en bostad du har till salu skulle passa mig, Esbjörn eller hans advokat.

Jag skulle aldrig vidröra något som inte tillkommer mig, om vi nu ska vara personliga.

Om man som Ebba Busch driver ett avtal så envist som hon nu gör, måste man ha ekonomiska muskler, att följa avtalet till punkt och pricka. Det borde hon ha informerats om av sitt ombud.

Fastigheten kan inte säljas eller intecknas under pågående tvist. Fastigheten är undervärderad med minst 2 miljoner kronor. Alltså ingen risk alls. Att förklara situationen för en bank, där man inväntar utgången i en tvist, och att få låna till köpeskillingen borde inte vara svårt om man frågar rätt. Men frågar man som Ebba Bush gjort får man svar därefter. Notera att Ebba Busch hade lånelöfte och en advokat som hon kan köpa ord av, om hon själv inte kan tala redigt med banken.

Annars kan hennes föräldrar ge henne en säkerhet. Jag tror lånet är en lögn. Hon borde ha summan tillgänglig efter försäljning av bostaden hon hade förr. I tillägg till insättningar från lön under många år, med de inkomster hon haft, borde det vara självklart så ekonomisk hon visat sig vara när hon ska köpa bostad av Esbjörn.
Så Ebba Busch borde helt enkelt informerat banken att:

Citat:
”-Nu är det så här hörni, vi bryr oss inte om värderingarna från Notar och Densia, nu har vi en mer giltig värdering från Vresrosen på Flashback som säger att fastigheterna är värda över 6 miljoner så nu kör vi på det och så lånar ni ut pengarna till mig. Ni får fastigheten i säkerhet på lånet om ett år när tvisten är avgjord!”
2021-08-24, 23:26
Medlem
JoseyWaless avatar
Citat:
Fastigheten är undervärderad med minst 2 miljoner kronor.
Är det allas vår LN6 kompisar som gjort din värdering?
2021-08-24, 23:39
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Varför köpte Esbjörn ut syskonbarnen om han inte visste vad äganderätt är och var inte det en fastighetsaffär? Tror du att han fick sina två lägenheter i julklapp eller köpte han dem?
Jag har ingen aning om hur många lägenheter Esbjörn har, när eller hur han fick dem. Jag vet inte heller vilken upplåtelseform det rör sig om. Dock är jag säker på att det inte var genom fastighetsaffärer efter bostadsrätter är lös egendom. Möjligen kan Esbjörn ha köpt ett hyreskontrakt svart, men det är inte heller en fastighetsaffär.

Sommarnöjets ägarbakgrund är jag inte inläst på så där har jag ingen kommentar.

Hursomhelst är det ointressant vad Esbjörn gjorde eller förstod för längesedan eftersom han sedan tio år tillbaka har en konstaterad kognitiv funktionsnedsättning. I diagnosen ligger implicit att personen tidigare varit välfungerande. Det enda som är av betydelse för tvistemålet är Esbjörns tillstånd vid tiden för undertecknandet av köpekontraktet.
2021-08-24, 23:49
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Majkgård visar en roffarmentalitet. Hon har ju redan sol-och-vårat två äldre män.
Ebba däremot ville bara ha ett hus nära familjen. Hon lade ett bud på ett hus som säljaren uppgav var till salu. Efter förhandlande accepterade han budet.
Ett otroligt normalt förfarande - ända till det att säljaren plötsligt började obstruera.
Man måste vara gravt cp-skadad om man likställer en vilja att bosätta sig nära sin familj som ”roffarmentalitet”
Du har ingen aning om vad Majken gjort. Det finns inget som talar för att dessa bröder inte ville testamentera till henne.

Men det är väldigt intressant det du säger:

Citat:
Ebba däremot ville bara ha ett hus nära familjen.

Där kom det igen, som om Ebbas behov skulle ha något att göra med rätten till Esbjörns hus.

Världen funkar inte så. Fråga 99% av jordens befolkning om hur de tycker att vekligheten rättar sig efter deras behov

Det är meningen:
Citat:
Ebba däremot ville bara ha ett hus nära familjen.
Som är det obehagligaste i hela denna historia.
Citat:
Dina åsikter kan ju inte vara vägledande för hur normal människor ska göra upp husaffärer....
Det måste du väl inse? Med tanke på din moraliska kompass - som verkar helt åt helvete - så får vi hoppas att ma näven i framtiden har andra regler att gå efter.
Du har ju trots alla dina inlägg inte en enda gång kunnat klämma fram vari det moraliskt tvivelaktiga ligger. Det enda du maler på om är lögner om demens, blind, döv, halt, lytt, efterbliven, sol-och-vårad (vilket han blivit, dock av andra) och så vidare.
Men vad har ebba gjort?
Normala människor går ut på hemnet när de ska köpa hus. Det måste vi väll ändå vara överens om. Läs det du skriver en gång till och ta riktigt in hur du formulerar dig. Efter det kan vi snacka moral.
Citat:
. Jag tycker också att det du påpekar styrker att Esbjörn inte förstår vad juridiska begrepp som äganderätt betyder och att han inte heller förstod konsekvenserna av det köpekontrakt han undertecknade.

Jag funderat mycket över vad det var Esbjörn trodde att han undertecknade. Det finns så många frågetecken som domstolen har möjlighet att reda ut om parterna inte förlikas innan rättegång och dom.

Esbjörn har aldrig gjort någon fastighetsaffär och det är inte helt enkelt att exempelvis förstå innebörden av dubbla köpehandlingar även för den som, till skillnad från Esbjörn, inte har någon kognitiv funktionsnedsättning. Berättade ens Ebba för Esbjörn att köpehandlingarna bestod av två delar, köpekontraktet och köpebrevet? Förklarade hon för Esbjörn att köpekontraktet är bindande för båda parter eller utelämnade hon den delen och fick Esbjörn att tro att affären skulle vara bindande först när Ebba betalat och Esbjörn gett henne köpebrevets? Eller lästes bara köpekontrakt upp för Esbjörn och det var helt upp till honom att ta till sig dess innebörd?

Var Ebba aktivt pådrivande under processen som föregick undertecknandet av köpekontraktet? Har hon begagnat sig av Esbjörns kognitiva funktionsnedsättning? Medför Esbjörns kognitiva funktionsnedsättning att han i juridisk mening har en bristande omdömesförmåga. Har Ebba begagnat sig av hans oförstånd för att förmå Esbjörn att underteckna köpekontraktet?
Esbjörn har själv sagt att han trodde det var något slags förkontrakt. Ett kontrakt om att skriva kontrakt så att säga.

Ebba kände inte till att Esbjörn hade en kognitiv funktionsnedsättning säger hon. Esbjörn är enligt henne glasklar men lite egen.

Men jag undrar jag, det är en liten by, där folk har bott i generationer. Jag tror det var allmänt känt att Esbjörn blivet lite vimsig. Jag tror dock inte att hans kognitiva funktionsnedsättning skulle hindra honom att fatta beslut kring att sälja huset. Om han fick den tid och den hjälp som skulle krävas.

Jag tycker att för mycket tyder på att Ebba använt sig av den vetskapen för att inte rätten ska ta sig en ordentlig funderare. Runt det.

Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Det hade varit betydligt lättare att ge dig ett rätt och riktigt svar om du skriver vad du menar!
Jag tolkade det först som att det var indraget!typ avstängt!
Men deg är ju inte lätt att förstå dig då du gärna överdriver eller gör utsvävningar i det blå!
Ja det är fuldragningar inte så att han stjäl el utan INTE fackmannamässigt gjort.
Eller du kanske skulle vara mer än nöjd med ett arbete där du betalat 540:- + moms om det lämnades så som det ser ut i huset.
Att Esb står för kostnaden om något försämras efter kontraktskrivning ser jag som en självklarhet, då han har ansvaret iom hans underskrift.
Jag misstolkar inte ialla fall inte med flit som vissa gör.
Men du är inte lätt att förstå med din låga kunskap om hus och dess uppbyggnad mm.(dina egna ord)
Jag skrev fel, släpp det. Hur orkar du vara så dum hela tiden?

Vad får dig att tro att det inte var en fackman som drog in elen på 40-50-60- talet( eller när nu stugan fick el). Jag tror ju som tidigare nämnt att elen inte är rörd sen dess.

Det är inte lätt att förstå dig heller.
Citat:
Eller du kanske skulle vara mer än nöjd med ett arbete där du betalat 540:- + moms om det lämnades så som det ser ut i huset.
Förstår jag inte. Självklart ska Esbjörn lämna det som det är, han
Säljer ett besiktat hus. Det är Ebbas problem om hon inte vill ha den gamla elen.

Ja Esbjörn står för kostnaden om något försämras. Men det är nog ingen fara ska du se. Huset har stått i 30 år utan renovering. Det ska nog klara ett tag till.
Senast redigerad av MarryBlunt 2021-08-24 kl. 23:53.
2021-08-24, 23:52
Medlem
Citat:
Jag har ingen aning om hur många lägenheter Esbjörn har, när eller hur han fick dem. Jag vet inte heller vilken upplåtelseform det rör sig om. Dock är jag säker på att det inte var genom fastighetsaffärer efter bostadsrätter är lös egendom. Möjligen kan Esbjörn ha köpt ett hyreskontrakt svart, men det är inte heller en fastighetsaffär.

Sommarnöjets ägarbakgrund är jag inte inläst på så där har jag ingen kommentar.

Hursomhelst är det ointressant vad Esbjörn gjorde eller förstod för längesedan eftersom han sedan tio år tillbaka har en konstaterad kognitiv funktionsnedsättning. I diagnosen ligger implicit att personen tidigare varit välfungerande. Det enda som är av betydelse för tvistemålet är Esbjörns tillstånd vid tiden för undertecknandet av köpekontraktet.
Informationen om hans lägenheter finns i samma psykologutredning där han ges diagnosen lindrig kognitiv funktionsnedsättning. Det är märkligt hur du missar allt om lägenheterna och dessutom anger fel diagnos. Det förefaller nästan som att du inte läst rapporten?

https://www.docdroid.net/1O55vJ2/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-32-pdf#page=2
2021-08-25, 00:08
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Informationen om hans lägenheter finns i samma psykologutredning där han ges diagnosen lindrig kognitiv funktionsnedsättning. Det är märkligt hur du missar allt om lägenheterna och dessutom anger fel diagnos. Det förefaller nästan som att du inte läst rapporten?

https://www.docdroid.net/1O55vJ2/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-32-pdf#page=2
Ja, det står i utlåtandet att Esbjörn har en bostadsrätt i centrala Uppsala, en lägenhet i Västerås och en sommarbostad.
Fortfarande vet jag inget om tidpunkterna och det är det som är det centrala. Esbjörn har varit välfungerande men han är sedan länge inte det.

Jag angav ingen diagnos. Kognitiv funktionsnedsättning är ingen diagnos utan ett paraplybegrepp som omfattar många diagnoser. Det stämmer att Esbjörns diagnos är lindrig kognitiv funktionsnedsättning eller lindrig kognitiv störning beroende på diagnossystem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in