Citat:
Ursprungligen postat av
martinator
rent sakligt så har ebba köpt ett hus hon just nu äger.
Säljaren redogjorde för att han ville sälja. Köparen lade ett bud som avfärdades, köparen höjde. Säljaren accepterade. Papper upprättades och skrevs. Det är således helt normalt.
Jag begriper inte vad du anser är fel här.
Att du adderar en massa personligt känslomässigt trams - månskensserander, levande ljus, uppvaktningar, flörtande med mera har ju inget med verkligheten att göra. Det var inte månsken, det var inga levande ljus, det var inget flörtande, det var inge smäktande serenader.
Det var tre person runt ett bord, varav två skrev på ett (några) papper. En ville sälja ett hus han inte brytt sig om på 20 år, den andra ville ha en bostad nära familjen. Högst ordinärt och inget underligt.
Det finns omöjligt något i detta som är moraliskt fel.
Sen gick det fel... troligast är att någon tvingade Esbjörn att ångra sig.
Motivet är troligen en önskan om att själv tillskansa sig fastigheten. Problemet är att denna NÅGON även fixat hela Esbjörns kader av ombud vilket ger denna någon makt över allt som kommer från Ensbjörns sida. Det är alltså högst otroligt att det är Esbjörns åsikt vi här.
Ett mycket starkt bevis för detta - som inte ens de mest inbitna fanatikerna kan bortse ifrån - är de ränkor som smiddes i facebooktråden.
Det av mig fetade.
Jag förstår att du inte begriper något eftersom du gång på gång upprepar samma gamla missuppfattning om ägandeförhållandena efter att ett köpekontrakt undertecknats. Det är inte en fråga om moral och mitt tyckande utan en juridisk fråga. Du förmår inte ta till dig att äganderätt är inte det samma som slutgiltig äganderätt. Vilket i sig är oerhört imponerande med tanke på att du skrivit nästa 1200 inlägg i tråden under snart ett år.
Precis som Högsta domstolen i nedanstående dom (NJA 1995 s. 178) mycket tydligt och pedagogiskt förklarar är den äganderätt som Ebba fick till fastigheterna villkorad. Villkoret för att hon ska få
slutlig äganderätt till fastigheterna är att hon betalar för dem på tillträdesdagen. Under perioden mellan att köpekontraktet skrivits under och köpeskillingen är erlagd så att köpebrev överlämnas brukar man säga att äganderätten är svävande.
Citat:
Bruket av dubbla köpehandlingar vid överlåtelse av fast egendom har lång tradition i Sverige. Redan genom köpekontraktet, som innehåller de fullständiga villkoren för avtalet, är parterna bundna i förhållande till varandra. Köparen blir civilrättslig ägare till fastigheten och kan i princip förfoga fritt över densamma trots att äganderättens slutgiltiga övergång är villkorad av t ex köpeskillingens erläggande och utfärdande av köpebrev.
‐--------
HD (JustR:n Vängby, Lind, referent, Solerud, Westlander och Thorsson) fattade följande slutliga beslut: Skäl. I fråga om köp av fast egendom har sedan lång tid tillbaka gällt, att köparen genom köpekontraktet blir skyddad mot att säljarens borgenärer tar fastigheten i anspråk. Har såsom i detta fall i köpekontraktet föreskrivits, att köpebrev skall upprättas, anses köpets fullbordan eller bestånd ha gjorts beroende av att köpeskillingen erläggs. Genom en sådan föreskrift ges säljaren ett skydd mot köparens borgenärer i det att han får möjlighet att häva köpet, om inte köpeskillingen betalas i avtalad ordning. Säljaren kan emellertid inte förhindra, att köpet fullbordas ifall köparen fullgör sina förpliktelser att betala köpeskilling.
Ebbas ombud har fattat att äganderätten är svävande.. Det är därför hon skriver att äganderätten är oviss i stämningsansökan:
Beträffande fastställelseyrkandet i målet (p 1) noteras att det i och med att Bolin har vägrat underteckna köpebrev råder ovisshet om ägandeförhållandena avseende Fastigheterna. Denna ovisshet länder Busch till förfång då hon i och med detta inte kan erhålla lagfart på Fastigheterna
Ebba fick bara villkorad äganderätt till fastigheterna - äganderätten svävar- genom avtalet med Esbjörn och genom stämningsansökan ber hon tingsrätten fatta beslut om att hon också är slutgiltig ägare till fastigheterna.
martinator kommer nu att övergå till att vifta bort det Högsta domstolen och Ebbas ombud sagt med att det är "teknikaliteter". Hen kommer därefter att till leda upprepa att Ebba visst är ägare till huset och att alla är korkade (valfri synonym) som inte fattar det.
PS. Den som vill kan själv se att jag inte alls "
adderat en massa känslomässigt trams" till min redogörelse av det som står I stämningsansökan (aktbilaga 1). Gisningsvis upprör det
martinator att jag skriver att stämningsansökan per se är "magstark" men
ett enda adjektiv är inte "en massa känslomässigt trams".
Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Hur man än vrider och vänder på saken är det magstarkt att begära att tingsrätten ska fastställa att Ebba har bättre rätt än Esbjörn till fastigheterna när det enda hon har att visa upp är ett obevittnat köpekontrakt mellan två personer vars enda beröringspunkt är att den ene vill ha den andres fastigheter samt en handpenning inbetalad på den förstnämndes konto. Med domen i handen har hon tänkt att få Kronofogden att avhysa Esbjörn från fastigheten på hans egen bekostnad och få Lantmäteriet att ge henne lagfart. Om Esbjörn fortsätter att krångla.
Däremot innehåller
martinators inlägg här ovan en helt del känslomässigt trams och en massa halmgubbar.