2021-08-24, 08:06
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Öh, nej "Perspektives" är inte peer reviewed.

Nu är ju detta från nature, men gäller förstås även science eftersom det handlar om perspectives:
Citat:

Perspective articles are intended to provide a forum for authors to discuss models and ideas from a personal viewpoint. They are more forward looking and/or speculative than Reviews and may take a narrower field of view. They may be opinionated but should remain balanced and are intended to stimulate discussion and new experimental approaches.

Perspectives follow the same formatting guidelines as Reviews. Both are peer-reviewed and edited substantially by Nature's editors in consultation with the author.

https://www.nature.com/nature/for-authors/other-subs

Citat:

Dessutom finns det inget att faktagranska här, eftersom det inte är forskning. Det är en opinion piece där man presenterar dåligt underbyggda personliga uppfattningar.

Det är ett perspective.

Försöker du seröst göra det argumentet?
Citat:

"SARS-CoV-related" är inte ett avlägset virus, utan t.ex. den närbesläktade varianten man hittade i palmmårdar.

Är det bättre om jag frågar såhär då. Var är alla närbesläktade virus till SARS-CoV-2?

Det är ju precis det som avses med SARSr-CoV virus. De är närbesläktade med virus som SARS-CoV-1 och SARS-CoV-2. Och finns överallt eftersom man hittar antikroppar mot dem i människor lite överallt.
Citat:

Med SARS kryllade det av närbesläktade virus. Du kunde plocka ett tusental slumpmässiga personer på landsbygden i Kina, och räkna med att flera av dem bar på antikroppar mot SARS-besläktade djurvirus.

Ja, när du får avgöra vad som är närbesläktat blir det ju inte så svårt att avgöra. För dig. Jag skulle säga att detta också stödjer hypotesen om zoonotiskt ursprung eftersom SARS-CoV-2 och SARS-CoV-1 också är förhållandevis närbesläktade. Det försvagar åtminstone inte den hypotesen.

Citat:

Med SARS-CoV-2 har man aldrig hittat ett besläktat virus i naturen. Trots att enbart GISAID har över en miljon submissions. Hur många decimaler behöver du för att kunna dra slutsatsen att det inte finns några SARS-CoV-2 närbesläktade virus i naturen?

Jag utesluter inte heller andra onaturliga ursprung än WIV. Det finns flera labb i Wuhan.
Citat:
Additionally, three other sarbecoviruses collected in Yunnan independently of WIV are now the closest bat coronaviruses to SARS-CoV-2 that have been identified: RmYN02, RpYN06, and PrC31 (see the figure).
Du sitter ju bara och hittar på med dina egna idéer om vad som är att betrakta som lika och olika.

Tack. Men jag föredrar "PEER REVIEWED!!11".

Vet du vad jag mer inser?
Jag inser att dessa hypoteser om virusets ursprung i stort sett inte är falsifierbara. Ska det komma evidens som pekar på att det kommer från ett labb, så kommer denna att bestå av dokumentation som rör forskningen på virus där det framgår vad man gjort för att utveckla detta virus. Det är vad som krävs. Varken mer eller mindre för att öka säkerheten i din slutsats här.
Senast redigerad av MrArtur 2021-08-24 kl. 08:23.
Citera
2021-08-24, 08:11
Medlem
The show must go on , hur dåligt vaccinerna än presterar , det finns ju tydligen länder som har pantsatt sina regerings och ambassad byggnader för att få vaccinen.

Hur kan ens folk tro att detta längre handlar om virus och vaccin!
Citera
2021-08-24, 08:13
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Var i svensk media har man tagit upp något om liknande händelser i omvärlden?

Det enda jag ser är talibaner och FHM som blir intervjuade om att ovaccinerade sprider smitta.
SvD tex.
Över 1 000 döda i covid-19 på ett dygn – för första gången sedan i mars. Skrämmande siffror rapporteras från USA, som på onsdagen meddelar att alla amerikaner kommer att erbjudas en tredje påfyllnadsspruta.
https://www.svd.se/over-1000-coviddoda-i-usa--pa-ett-dygn

Omni
Rekordmånga barn vårdas på sjukhus för covid i USA

Strax över 1 900 barn vårdas på sjukhus för covid-19 i USA, rapporter Reuters. Det är den högsta siffran sedan pandemins start, enligt det amerikanska hälsodepartementet.

Flera sjukhus i de södra delarna av landet är under hård belastning sedan deltavarianten av viruset fått spridning i området.

– Detta är inte förra årets covid. Detta är värre och våra barn är de som kommer att drabbas hårdast, säger Sally Goza, tidigare vd vid American Academy of Pediatrics som fokuserar på barnhälsa.
https://omni.se/rekordmanga-barn-vardas-pa-sjukhus-for-covid-i-usa/a/wOdbBA

Dagens industri
Skenande smitta och Fed skrämmer marknaderna

Ökande smittspridning och tvekande konsumenter sätter frågetecken kring både USA:s ekonomi och Wall Street.*

Samtidigt flaggar Federal Reserve fortfarande för att krisstöden ska minskas.
https://www.di.se/nyheter/skenande-smitta-och-fed-skrammer-marknaderna/
Senast redigerad av Surtruten 2021-08-24 kl. 08:28.
Citera
2021-08-24, 08:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det vi redan. Åtskilliga regioner rapporterar att majoriteten av de inlagda inte är vaccinerade/fullvaccinerade.
ja fast det känns som att det bedrivs vaccinpropaganda när när man gör den uppdelning. Jag är nyfiken på vilka dessa ” ovaccinerade” är egentligen. Själv mår jag hur bra som helst precis som de många ovaccinerade jag känner.

Citat:
För övrigt gällde grundfrågan, åter igen, huruvida det finns en källa till det märkliga påståendet att vaccinerade står för smittspridningen.

Ja du du får försöka förklara smittspridningen i de fullvaccinerade länderna. Logiken att det skulle vara ovaccinerade som driver smittan haltar.
Citera
2021-08-24, 08:27
Medlem
Dille24s avatar
Jag är lite trött på att det görs paralleller till spanska sjukan. Då dog 5-10% av världens befolkning - det skulle idag motsvara 300-500 miljoner människor. Corona är halvvägs och har dödat 4 miljoner människor i hela världen. Trots denna skillnad ser man folk som skriver att överdödligheten i enskilda länder är 50 % enskilda veckor medan motsvarande för spanska sjukan var 35%.

Varför är det så många som spär på panik och hysteri?
Citera
2021-08-24, 08:32
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det vi redan. Åtskilliga regioner rapporterar att majoriteten av de inlagda inte är vaccinerade/fullvaccinerade.

För övrigt gällde grundfrågan, åter igen, huruvida det finns en källa till det märkliga påståendet att vaccinerade står för smittspridningen.
Jag lovar, du kommer aldrig at få något svar.

Självfallet kan vaccinerade bidra till smittspridningen, men stå för smittspridningen för ju tankarna till att det huvudsakligen är vaccinerade som sprider smittan vilket givetvis är mycket osannolikt.
Citera
2021-08-24, 08:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Jag är lite trött på att det görs paralleller till spanska sjukan. Då dog 5-10% av världens befolkning - det skulle idag motsvara 300-500 miljoner människor. Corona är halvvägs och har dödat 4 miljoner människor i hela världen. Trots denna skillnad ser man folk som skriver att överdödligheten i enskilda länder är 50 % enskilda veckor medan motsvarande för spanska sjukan var 35%.

Tacka sociala medier och mainstream media för det. De största foliehattarna är unga och friska människor som är livrädda för detta virus. Farligt grupptänk på global nivå!

VAKNA FÖR FAN innan det är försent!
Citera
2021-08-24, 08:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Självfallet kan vaccinerade bidra till smittspridningen, men stå för smittspridningen för ju tankarna till att det huvudsakligen är vaccinerade som sprider smittan vilket givetvis är mycket osannolikt.

Nej det är det inte alls. De som haft viruset på naturlig väg och har antikroppar sprider knappast smittan. Troligtvis mindre än vaccinerade som inte blivit smittade av viruset. Min teori är att det är därför det går bättre för oss än vår omvärld just nu.

Det här med att dela upp människor är precis vad de styrande vill. Försök att inte gå på den propagandan innan det är försent!
Citera
2021-08-24, 08:49
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24

Jag skrev någon gång att Mexiko har 40 % överdödlighet (60 % under någon viss period som diskuterades) och eftersom jag själv inte har någon panik över detta har jag inte haft en tanke på att jag ev. sprider panik.

Sedan finns det väl vissa likheter mellan Spanska sjukan och corona/covid kan jag tycka även om dödligheten var extremt mycket högre i Spanska sjukan än vad (man i alla fall nu) kan förvänta sig av corona/covid.
Citera
2021-08-24, 08:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag såg den här dokumentären som postades här i tråden: https://youtu.be/S2sg_cwu6LY

Det var nog det sjukaste jag nånsin hört. Dom samlar olika virus ute i naturen för att lägga till funktioner i virusen genom sina virus-labb.. som funktionerna att smitta och skada.. sen helt plötsligt har virusen rymt från labben där dom testades.

Och typ halva Jordens befolkning har vaccinerat sig och typ 4 miljoner har dött för att deras virus helt plötsligt rymde från labben där dom experimenterade med att lägga till funktioner i främst virus från fladdermöss som dom förvarade i burar enligt videos som dom själva publicerade men nu nekar dom allt.. efter att dom tillåmed publicerat info om hur dom la till funktioner och hur dom jobbade och vad dom hade hittat.. men nu nekar dom allt när det blev en global grej av det hela.

Vilken jävla cirkus. Vore nog enklare med juicefastan än att forska på virus på det viset för att folk är rädda för virus som inte ens existerade innan dom forskade på det viset.

Ops! Ser man på "juicefastarmannen" har gjort en insatts genom att länka till en mycket intressant dokumentär. Det enda jag reagerade emot var när en kvinna, i början av filmen sa att SARS-COV2 inte behövde mutera, därför att viruset, redan var, perfekt, anpassat för att, effektivt, infektera människor. Men förklaringen till hennes uttalande kom i slutänden av dokumentären: Det handlade om att SARS-COV2 inte behövde mutera, i början, av epidemin/pandemin.

Vi får väl se vad amerikanarna rapporterar. Dock, som påtalades i slutet av dokumentären: världen behöver kunna samarbeta med kina vad gäller epidemier/pandemier i framtiden.

Så antingen stämmer uppgifterna, (oavsett om "juicefastarmannen" ev. jobbar åt Kinas Kommunistiska Parti och genom kopplingen länka till dokumentären-juicefastning försöker, indirekt "brunsmeta" dokumentären).

Eller också så har jag svalt en "konspirationsteori" med hull och hår.

Hur som helst så är detta mumma för alla kritiker av Kinas Kommunistiska Parti, inklusive "China uncensored". Dessutom så borde all sådan forskning, vilket riskerar att skapa farliga virus för människan som kan spridas till oss, förbjudas eller genom etiska regler ibland forskarna själva, stoppas.
Citera
2021-08-24, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Ja absolut kan de bidra men, som du är inne på, inte stå för merparten av smittspridningen.

Något vettigt svar från Kurtan lär ju utebli. Däremot kommer säkert en utläggning om immunförsvar och fetma.
Citera
2021-08-24, 09:01
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du kan ju berätta om din juicefasta för sjukvårdspersonalen när de vill lägga dig i respiratorn. Men du är kanske i 20 års åldern, då är risken dör svår sjukdom liten. Nej, vänta nu! Du kan ju ha fått dold diabetes av all juice! Då kan du ändå ligga i riskzonen. (Jag känner en person som insjuknade i Covid-19 och som just var nära att bli lagd i respirator pga dold diabetes). Och du, myggor dras inte till sjuka personer Det är dock inget "energifält" som gör dem förvirrade, utan lukten av sjukdom.
https://youtu.be/1NlhIuJ-y8k

(Därmed inte sagt att juicedrikande är lika tokigt som ovanstående. Men du bör vara medveten om att juice, i allmänhet, innehåller mycket socker som belastar din bukspottkörtel när den producerar en massa insulin för att balansera din blodsockernivå.)

Man kan inte bli beroende av frukt så det blir väldigt svårt att trycka i sig "för mycket" naturligt socker från frukter. Annat är det med vitt beroendeframkallande socker från fabriker.

Covid precis som alla andra virus behöver en ohälsosam människas kropp att infektera.. men dessa virus kan inte göra nånting mot nån som har ett fungerande immunförsvar och ett blod som sprudlar av livsenergi från levande frukter och grönsaker.

Det borde inte vara några konstigheter gällande faktumet att vissa inte ens märker covid medans andra får stora problem.. och det har såklart med deras immunförsvar att göra.
Vissa har klena immunförsvar efter ett helt liv utan råkost.

Andra har varit duktigare med att äta sina frukter , så dom märker knappt covid när dom blir infekterade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in