Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Jag utesluter faktiskt inte gud heller. Trots att jag inte tror på henom. I ljuset av evidens kommer det bli lättare att spekulera om sannolikheter. Varför jag ser ett labbursprung mer osannolikt än det sätt som presenterades i science perspective.
Perspectives är lite mer spekulativa och syftar till att lyfta idéer och stimulera diskussion. Perspectives är dock fortfarande "PEER REVIEWED!!11".
Öh, nej "Perspectives" är inte peer reviewed.
Dessutom finns det inget att faktagranska här, eftersom det inte är forskning. Det är en opinion piece där man presenterar dåligt underbyggda personliga uppfattningar.
Citat:
Du har ju inte tolkat den rätt. Du trodde att du hittade en svaghet i texten, när det egentligen var en styrka och stödjande. Så, du har inte förstått den. Åtminstone inte förrän du accepterar att ditt huvudargument byggde på slarvigt läsande.
Försöker du seröst göra det argumentet?
"SARS-CoV-related" är inte ett avlägset virus, utan t.ex. den närbesläktade varianten man hittade i palmmårdar.
Är det bättre om jag frågar såhär då. Var är alla närbesläktade virus till SARS-CoV-2?
Med SARS kryllade det av närbesläktade virus. Du kunde plocka ett tusental slumpmässiga personer på landsbygden i Kina, och räkna med att flera av dem bar på antikroppar mot SARS-besläktade djurvirus.
Med SARS-CoV-2 har man aldrig hittat ett besläktat virus i naturen. Trots att enbart GISAID har över en miljon submissions. Hur många decimaler behöver du för att kunna dra slutsatsen att det inte finns några SARS-CoV-2 närbesläktade virus i naturen?
Citat:
Detta är ju något du aldrig kommer att ändra uppfattning om. Så jag vet inte vad det skulle ge att diskutera och lägga fram evidens. Själv byter jag gladeligen uppfattning efter nya evidens.
Jag utesluter inte heller andra onaturliga ursprung än WIV. Det finns flera labb i Wuhan.