Idag har jag och min vän tagit en roadtrip till Husum.
Vi har kört förbi OWs (mammas) bostad och busshållplatsen ML förmodas ha klivit av då, usch så nära det är... Kört vidare åt det håll ML gick längs Bruksvägen, till korsningen Bruksvägen/E4 där senaste vittnesuppgifter om dem finns. Måste säga att den sträckan från busshållplatsen vid OWs bostad till korsningen inte "kändes" så våldsamt lång som den gjorde när jag såg videon som postades i tråden häromdagen.
Men nog är det en bit till fots alltid, 2,7 kilometer skrev någon. Åt helt fel håll. Hon har enligt min uppfattning sett skylten som det står Husum på, sedan klivit av på nästa busshållplats hon ser, förvissad om att hon bör vara nära kanske, hon är åtminstone i Husum. Sedan blir det förvirrande. Om hon bara gått åt samma riktning som bussen körde skulle vi inte ha denna diskussion idag. Det var inte så långt dit hennes vän väntade på henne. Mycket längre till E4an. Men hade hon vetat det så skulle hon ju gått ditåt. Det är ju en slutsats man törs dra.
Frågan vi aldrig kommer att få svar på, varför hon gick åt fel håll. Om hon hade någon tanke med att ta sig ut till en större väg, alltså E4 och få hjälp. Samtidigt känns hon inte som någon som skulle vilja vifta in en bil från E4 och be om hjälp. Jag förstår att man kan gå åt helt fel håll om man är helt vilse och aldrig varit på platsen förut, ändå gnager det i mig. Varför gick hon åt hållet hon kom ifrån. Om hon bara inte hade gjort det så hade hon nått fram till sin vän och hennes mamma. 😔
Mycket tankar som snurrar i huvudet efter att ha gått i hennes fotspår idag. Har alltid tänkt att hon måste ha trott att hon åkt för långt, eller? Men hon kliver av precis efter Husum-skylten, så har hon sett den, så är det ologiskt att gå bort från den skylten. Hon går åt andra hållet, så att hon hamnar innan Husum-skylten och går motsatt riktning från den. Då är det nästan mer logiskt att hon inte sett skylten alls.. Någonstans den sträckan önskar jag hon kunnat vända och känt att det var helt fel. Därifrån hon kom fanns ju inget av värde, inget "centrum", ingen fabrik, ingenting. Hon borde ha sett detta när hon kom från det hållet med bussen. Att det inte fanns egentligen något där. Man får anta att hon varit uppmärksam på omgivningarna som susade förbi utanför fönstret, när man är osäker på vart man är och ska kliva av. Om det bara hade gått att se därifrån hon klev av att det hon sökte var åt andra hållet... Hon var ju verkligen fullständigt vilse.
Den hon hade i närheten att eventuellt be om hjälp var OW. Har hon vågat sig på det? Har han lett henne åt fel håll? Vägen är ju verkligen inte större än att det går utan problem att göra sig hörd till en person som går på andra sidan av den.
Vid något tillfälle har han ju hotat henne, tveklöst, man går INTE in på den där skogsvägen med en främling frivilligt, man går inte in där för att ha något frivilligt sex heller, om vi ens ska sänka oss till nivån att diskutera såna strunt-teorier.. Slår man upp "perfekt plats att leda in en rädd, vilsen tjej för sexualmord i Husum" så får man nog upp infarten till den skogsvägen.. För att hon ska gå in där så har han tvingat henne, alltså skrämt & hotat henne. Men hur de hamnade där överhuvudtaget, det är frågan som gnager. Han lär ju ha känt till den vägen och kan mycket väl ha haft all anledning att vilja leda henne ända dit.
Men jag tvivlar ju enormt på att han fått henne via hot att gå den sträckan längs hela Bruksvägen. Många bilar längs vägen som kört förbi som hon kunnat be om hjälp att ta sig ifrån sin förföljare. Hon kanske fortsätter att gå och gå och gå och ville ta sig till en större väg
för att den jävla obehagliga OW gick så nära henne. Jag har då tagit en hel del omvägar i mina dagar för att undvika eller skaka av mig folk. Men det känns så ologiskt att hon ska gå närmare 3 kilometer åt det håll hon kom ifrån, som hon ju bör ha sett från bussen inte hade mycket att erbjuda.
Vidare så körde vi in på skogsvägen som sedermera leder till platsen där MLs kropp anträffades, och vi hittade stenen där hon låg. Jag har filmat gången från skogsvägen till fyndplatsen, jag laddar upp det imorgon, om någon vill se det. Bruksvägen-sträckan har vi ju redan fått se, även OWs hus och busshållplatsen i samma video som användaren Reservkontot laddade upp.
Sedan åkte vi vidare och besökte hennes grav och tände ett ljus för henne där. Från oss och alla er som är engagerade i det här fallet för Malins skull. Vi blev båda väldigt tagna i den stunden. Det slog emot en som en vägg, att stå där hennes föräldrar besöker henne varje vecka, att stå vid det enda de har kvar av henne. Det håller kvar vid hoppet att få gärningsmannen dömd och har gjort det ända sedan 1996. Jag brukar inte bli så pass påverkad, men tårarna bara kom. Det är så jävla sorgligt, så jävla onödigt.
Jag står inte ut med att svinet går lös längre.
http://imgur.com/gallery/aZkPSmZ