Resultat: Bör kvinnor bli av med rösträtten?
JA!
41,95%
73 röster
NEJ!
58,05%
101 röster
2021-08-23, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Grattis!
Lyssnar också en del på ljudböcker, men gillar även läsa som vanligt.
Tips! om du har en partner, läs högt för varandra, om inte någon av er är totalt värdelös på att läsa högt så är det mysigaste som finns.

Gud vad pretto. Kolla på game of thrones som alla andra. Eller lär dig studierna om att skillnaderna mellan könen har ökat i dom skandinaviska länderna
Citera
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Ungefär som att ingen tar dig på allvar. Du kan ine backa upp någonting av det du skriver med fakta, viket gör dig fake.

Om det inte gynnar sin egen agenda då dvs, right??
Det är ju vad dessa dårar gör. Handplockar fakta och sen manipulerar dom passar dom själva.. Vad som är sant på riktigt är ointressant. Historia handlar inte om vad som har hänt. Historia är vad den som skriver historian säger har hänt..

Mannen ville nte tillåta rösträtt för kvinnor bla bla bla. Kvinnan fick inte rösträtt förrens 1900 bla bla bla bla. Man ond man farlig och kvinna oskyldig kvinna god...
Sen att vi män fick rösträtt typ 10 år tidigare det ignoreras totalt för det är inte viktigt.
Eller faktumet att det faktiskt var mannen som röstade för kvinnans rätt att rösta..
Dom får det att låta som något åstakom på egen hand.. Hur skulle det gå till utan rösträtt?
Sen är det klart att det hade aldrig hänt något om kvinnan inte sagt ifrån och demonstrerat för sin sak. Men det hade aldrig gått utan mannens hjälp det är en sak som är säkert.
10 års skillnad är det vad dom klagar på...

"-ah men adeln som rösta var bara män" - random efterbliven feminist
En man farlig alla män farlig jag inte farlig jag kvinna
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
På vilket sätt då?

Tesen grundar sig i att män har ett annat läge än kvinnor beträffande relationer, och att det ger män starkare incitament än kvinnor att anstränga sig på jobbet. Delvis pga att det är en av de viktigaste faktorerna som avgör deras plats i den manliga partnerhierarkin, men också pga att parbildningen sker på ett sätt som gör att många kvinnor (men få män) har sin ekonomi säkrad via partnerns lön. Fler kvinnor än män har därmed råd att ”checka ut” från arbetslivet.

Det kan absolut vara androcentriskt, men jag ser inte var luckorna i resonemanget ligger, eller var/hur jag klistrar detta på kvinnor.

Fast kvinnor anstränger sig ju som fan på jobben, varför gör de det? OM de nu skulle säkra sin ekonomi via en man?
Citera
2021-08-23, 21:16
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Grattis!
Lyssnar också en del på ljudböcker, men gillar även läsa som vanligt.
Tips! om du har en partner, läs högt för varandra, om inte någon av er är totalt värdelös på att läsa högt så är det mysigaste som finns.

Jag har barn så det räcker med högläsning..
Min adhd tillåter inte att läsa något jag finner tråkigt en längre stund. Helt plötsligt har jag vänt blad 20 gånger men tänk på 100 tusen andra saker under tiden
Citera
2021-08-23, 21:19
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Fast kvinnor anstränger sig ju som fan på jobben, varför gör de det? OM de nu skulle säkra sin ekonomi via en man?

Tror han syftar med på kroppsligt arbete.
När jag jobba på sjukhuset så jobba dom flesta kvinnorna minst lika hårt som jag, många orka mycket mer än mig. När det kom till tynga luft däremot så ropa dom ofta mitt namn..
"du är ju stark"

Många kvinnor tänker även i tidig ålder på familj Medans mannen börjar tänka i dom banorna när dom är 30 typ.. Kvinnor har inte hur lång tid på sig som helst heller så dom har logiskt inte heller så mycket utrymme att lalla runt söm vi män..
Har svårt att tro att kvinnor i allmänhet börjar tänka i familj banor efter 30... Jag vet inte, du är ju kvinna. Måste väl vara rätt vanligt redan i tidig 20 Års ålder för kvinnor?
Nått måste prioriteras. Karriär och familj samtidigt funkar inte riktigt.

Tror inte kvinnor ser mannen så mycket som en ekonomisk säkerhet. Bra ekonomi är givetvis ett plus men det är också bara ett plus inget annat.. Det är min uppfattning åtminstone
är att kvinnor letar efter stryka, å då menar jag inte fysiskk styrka.. Det viktigaste är vad ni känner för personen mer än något annat.
Det är därför det inte är helt ovanligt att se fula killar ihop med snygga kvinnor och snygga lilla ihop med fula brudar. Right?
Vi män är inte så petiga. Snygg och Nice kropp räcker för typ 95% av oss.
För många räcker det bara med fitta.

. Dock lite intessant är det att kvinnor sjukskriver sig i högre grad än mannen.
Vad beror det på tro?
Senast redigerad av KTM_ 2021-08-23 kl. 21:32.
Citera
2021-08-23, 21:34
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
För din information
1. vi är inte lejon
2. Lejonpappan tenderar agera dagis medan tjejerna är ute och "skaffar brödfödan".
så kasst exempel.
För din information.

Lejon beter sig som de gör efter miljoner år av utveckling där den starkaste överlever.

Människor beter sig som de gör efter miljoner år av utveckling där den starkaste överlever.

Det är nog bara feminister som får för sig att lejon-rasen får ett bättre och längre liv om de tvingar lejonhannarna att ta hand om barnen. Snacka om totalt meningslöst projekt. Eller vad säger du.
Citera
2021-08-23, 21:35
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Vilket tvång? De som vill vara hemmafruar/makar ska få vara det om de hittar någon som är villig att försörja dem. De som vill leva på ett annat sätt, kunna generera en egen lön och stå på egna ben osv ska få göra det.

Folk bör ha friheten att spendera sit på tok för korta liv hur de vill, så länge det inte aktivt skadar någon annan.
Så du vill inte att han och hon delar på arbetet hemma. Delar, som i "ungefär lika mycket". Ja men då är du på min sida. man ska få välja, utan pekpinnar från andra, särskilt inte från en ideolog.
Citera
2021-08-23, 21:37
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Gud vad pretto. Kolla på game of thrones som alla andra. Eller lär dig studierna om att skillnaderna mellan könen har ökat i dom skandinaviska länderna

"The books have sold 90 million copies worldwide as of April 2019,[5] after having been translated into 47 languages as of January 2017.[6][7] The fourth and fifth volumes reached the top of the New York Times Best Seller lists upon their release"

https://en.m.wikipedia.org/wiki/A_Song_of_Ice_and_Fire#:~:text=The%20books%20have% 20sold%2090,Seller%20lists%20upon%20their%20releas es.

Hur menar du nu?
Alla andra förutom dom 90 miljonerna som köpte boken?
Eller menar du att alla som köpte boken aldrig läste den?
Citera
2021-08-23, 21:41
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Så du vill inte att han och hon delar på arbetet hemma. Delar, som i "ungefär lika mycket". Ja men då är du på min sida. man ska få välja, utan pekpinnar från andra, särskilt inte från en ideolog.

Livet är inte rättvist och relationer handlar inte om rättvisa, relationer handlar om känslor... Sitta och mäta sina saftglas med linjal låter inte riktigt som ett Nice förhållande i mina öron..
So what om det är orättvist. Man ställer upp för dom man älskar. Då handlar det inte om rättvisa. Man gör saker för varandra för man älskar varandra.
Så funkar det i min värld Iallafall..
Jag gör vad jag gör, passar det inte så kanske vi inte är rätt för varandra.
Man är inte tillsammans med någon för man vill förändra personen. Konstig inställning det där..
Så fort bruden ställer ultimatum gör jag slut å inte en chans att jag ångrar mig. Det är så slut det bara kan bli efter det. Likställer det med otrohet.
Senast redigerad av KTM_ 2021-08-23 kl. 21:47.
Citera
2021-08-23, 21:54
Medlem
RedXs avatar
Citat:

Ja, det finns massvis med kvinnor som anstränger sig som fan. Och massvis med kvinnor som är enormt kompetenta, inget snack om den saken.

Det finns också massvis med män som anstränger sig som fan. Och massvis med män som är enormt kompetenta.

Oavsett om du är man eller kvinna tenderar arbetsgivare vilja behålla (och därmed belöna) de som anstränger sig som fan och är enormt kompetenta.

Men det ändrar inte på faktumet att det är männen som har mer att vinna utanför arbetslivet på att tjäna bra med pengar, eftersom det gör mycket större skillnad för var i partnerhierarkin de befinner sig än vad det gör för kvinnorna.

Och det finns mångdubbelt fler kvinnor än män via sin partner befinner sig i en så pass god ekonomisk situation att deras egen lön inte spelar särskilt stor roll. De som är i den situationen tenderar inte vara de som först räcker upp handen när någon behöver rycka in och jobba övertid eller ta huvudansvaret för det nya projektet.
Senast redigerad av RedX 2021-08-23 kl. 21:56.
Citera
2021-08-23, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Du antydde ju ganska kraftigt att vården inte bidrar ekonomiskt till samhället utan bara kostar i och med att du som "en av deras arbetsgivare" anser dig inte fått en spänn i från vården. Dvs du tycker bara att den kostar oss skattebetalare pengar. Vilket är helt befängt, utan vård finns en ganska stor chans att du inte ens hade överlevt ditt första år.
Driver du med mig?

Ok.... Hur tror du våra politiker ser på saken när de ska lägga budgetar?
Tror du de räknar vården som en intäkt till statens finanser?
Tror du de räknar företagsskatt och löneskatt (inkl. Arbetsgivaravgift) från byggföretaget som en intäkt eller utgift?

Att vården sen bidrar till annat som ger ett värde (fast i annat än kronor) är en annan sak.
Hade inte det värdet funnits så hade det inte avsatts några skattepengar till vården.

Kan vi åtminstone vara överens om att vården finansieras med skattepengar?
Kan vi vara överens om att vårdanställda inte genererar nettoskatteintäkter?

Och ja... Om vi pratar pengar, kronor, så tycker jag att vården är en kostnad för samhället.
Det betyder inte att jag inte tycker vården har ett värde.

Och nej, det har inte kommit in en enda krona på mitt bankkonto från vården.
Citera
2021-08-23, 21:58
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Vilket tvång? De som vill vara hemmafruar/makar ska få vara det om de hittar någon som är villig att försörja dem. De som vill leva på ett annat sätt, kunna generera en egen lön och stå på egna ben osv ska få göra det.

Folk bör ha friheten att spendera sit på tok för korta liv hur de vill, så länge det inte aktivt skadar någon annan.

Fan vad Nice det hade varit å gå hemma hela dagarna. Fixa o dona lite i sin egna takt.. Inga vidriga kollegor eller chefer som bossar över en. Mycket mer tid med barnen å få se dom väx upp.. Låter för bra för att vara sant..

Man jobbar ju liksom inte för sin egna skull utan jag jobbar för mina nära och kära ska ha det bra. Utan dom finns det inte riktigt någon poäng att prestera på det viset...
Tycker det är skitjobbigt att vara borta och missa så mycket. Har inget val, så enkelt är det.
Jag hade gärna varit den som gick hemma mest men det gick inte att övertala modern på något vis.. Sjukt ego, ville inte ens lyssna på hur jag kände.. Hon hade förmodligen dumpat mig om jag sagt nått annat.
Inte okej nånstans. Men hon blev helt loco första året.. Sjukt överbeskyddande.. Som en lejonhona nästan. Kommer man för nära så dödar dom en..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in