Resultat: Bör kvinnor bli av med rösträtten?
JA!
41,95%
73 röster
NEJ!
58,05%
101 röster
2021-08-23, 11:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Tyvärr kan jag inte riktigt hålla med. Man har också infiltrerat medias nyhetsplats och, kanske värst av allt, universiteten. Det kan definitivt drabba flera generationer.

Ja, det är ju faran, men skillnaden mellan "arbetsläger" och "indivder som pissar bort sin egen framtid" på universitet, är milsvid. och problemet är väl uppmärksammat, och universitetens förfall är väldokumenterad.
Citera
2021-08-23, 11:34
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Finns inga länkar, eftersom något "raseri" från svensk feminism i denna fråga inte finns, och har heller aldrig funnits.
Är det därför medlingsinstitutet fått i uppdrag att skriva de här rapporterna varje år, där de konstaterar att de inte hittar någon lönediskriminering?

Du fabulerar ihop dina uppgifter och det är sen gammalt, men varken då eller nu kommer du komma undan med det, för här synas varje bluff och verklighetsförvanskning du gör.

Och till skillnad mot dig kan jag visa källor på dte jag påstår:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-19791118om-jamstalldhet-mellan-kvinnor_sfs-1979-1118

Och
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/jamstalldhetslag-1991433_sfs-1991-433

När man vänder på bevisbördan, får man "transferiatet" eller feministernas egna lilla kansli (förutom en hel myndighet som skapats efter dem) DO att uttala sig såhär:
https://www.do.se/om-do/pressrum/aktuellt/aktuellt-under-2020/manga-omedvetna-om-att-det-inte-langre-behovs-en-jamstalldhetsplan/

De får själva bevisa att de är oskyldiga!
Precis som när man vill döma fler för våldtäkt, vare sig det är det eller inte.

Precis som vilken fascism och nazism som helst alltså.

Vill du ha den senaste rapporten så har du den här:https://www.mi.se/nyheter/2020/fortsatt-minskning-av-loneskillnaden-mellan-kvinnor-och-man/

Ju fler parametrar du räknar in, desto mer närmar den sig NOLL.
I verkligheten tjänar kvinnor mer, avancerar fortare, är oftare chefer där skattemedel finansierar verksamheten.

Något jag inte har något emot, OM det inte är tillsatt pga kön utan kompetens.
Feminismen har bara ett mål.

Total överhöghet, all makt och alla pengar.
Senast redigerad av Flickfotograf 2021-08-23 kl. 11:37.
Citera
2021-08-23, 11:39
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Nej du hänvisade till expressen ex., som mest skrev en lite loj artikel med kritik över att programmet hade en tramsig form. Knappt ett ord om dessa innehåll.

Jag har personligen här inne i massvis av inlägg tagit upp biologiska skillnader som jag menar existerar, ex. detta med pojkars lägre mognad i hjärnan.
Och det enda som irriterar mig är när antifeminsiter tar upp "biologiska skillnader" som nått slags gällande skäl för att kvinnor ska underordnas män, eller vi ska leva i traditionella könsroller.
Vilekt du just gör ovan.
Vilket är fullständigt rappakalja.

har det någonsin slagit dig att väldigt många av de faktiska skillnader man kunnat uppmäta vetenskapligt är till kvinnors fördel?
(Kvinnor är bättre verbalt, minnesmässigt, bättre kognitiva förmågor i barn och tonåren, mindre riskbenägna genom hela livet, lever längre, bättre immunförsvar, uthålligare muskler, anses som bättre socialt ( huruvida man faktiskt funnit den skillnaden i hjärnfunktionerna lämnar jag osagt)

Som vanligt så kan din sida inte förhålla sig korrekt till värre sig verklighet eller fakta.

Vill män arbeta med tunga fysiska lyft eller kuta på savannen, eller montera ihop Ikea hyllor, so go ahead!
Knappast den biologin som mänskligheten prioriterar i vår tid.

Men jag förstår att män av din sort är livrädda, ni har rätt goda skäl vara det. NI har ju nämligen gett ert kön rättigheter som ni bevisligen inte förtjänar.
Ja, i samhället vi lever idag så är kvinnan (i genomsnitt) mer anpassad än vad mannen är. Ni är bättre i skolan (både på gymnasiet och universiteten), ni är lever längre, bättre på att kommunicera verbalt i sociala sammanhang (en förmåga som är sjukt viktig i vårt samhälle idag).

Det som är lite tråkigt är dock att så fort männen kanske hittar en plats i samhället där vi är "lite bättre" än kvinnor på något, så blir det ett jävla liv om jämställdhet, diskriminering och att män måste ge kvinnor mer plats.

Om det är t.ex. så att män (i genomsnitt) är lite bättre på schack och matematik än kvinnor, kan vi bara få vara det utan att ni anklagar oss för diskriminering och sexism?
Citera
2021-08-23, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
0,52% är alltså siffran man får fram om man med JÄMOS siffror ägnar sig åt matematik på grundskolenivå... Är det för svårt så kan jag göra räkneexemplet för dig.

Berätta nu för mig vad det är som säger att gruppen dömda våldtäktsmän skulle skilja sig från dom som går fria?

Förvisso men då bara på det underlag som JÄMO valt ut på 750 000. Vad är det som gör att du då raskt kan ta den siffran och använda på resten av Sveriges arbetsplatser?
För att man ska kunna göra så, krävs att underlaget valts noga och är nån form av representation av svensk arbetsmarknad. Har det gjorts? Har DU kollat att det gjorts INNAN du glatt bollar runt med din lilla hemsnickrade nuffra?

Fördomar. Fakta kring vilka fall av våldtäkt som mest anmäls/ blir dömda och vilka som inte anmäls/ blir dömda etc etc.

ex. Hur lätt tror det är att anmäla/ döma en svartmuskig invandrar kille som inte kan ett ord svenska, vars DNA hittats på en traumatiserad kvinna som blivit överfallsvåldtagen i en park med gravt våld?

Kontra en vit svensk verbal 35 årig småbarnspappa vars fru anmält honom för våldtäkt efter den där 50 års festen utan minsta blåmärke.
Där han säger men vadå? det är ju min fru! vil ligger ju hela tiden!

Tillräckligt tydligt?
Citera
2021-08-23, 11:48
Medlem
Citat:
Ja självklart. Och hur kommer du fram till det resultatet?

Därför att invandrare är överrepresenterade i sexualfallen?
Så ditt påstående om att det var ett stort mörkertal för vita svenskar med övergrepp i nära relation så jämnas det ut med samma siffervärde hos invandrare. Torde kanske vara ännu mer hos invandrare då dom har sämre kvinnosyn än oss rent allmänt. Varför skulle då inte detta spegla övergrepp i nära relation?
Tror du att invandrare som riskerar livet för hedersrelaterat beteende går och anmäler när övergrepp skett i nära relation? Dom lär hålla igen käften om det ännu mer.

Du kan droppa det där snicksnacket om att vita är minst lika dåliga som svartskallar. Det är inte vattentätt.
Citera
2021-08-23, 11:54
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Detta har jag redan förklarat... tips läs vad jag skriver. Du kan inte plocka siffror mellan två helt olika metoder, med helt olika underlag, utförda med helt skilda mål och samköra dem. seriöst att DU ( med lite vett) inte förstår det är lite obehagligt.
Tänk efter lite till tack. för jag orkar fasen inte upprepa mig 20 ggr.

ja visst du.. kvinnor har ju inga som helt incitament att vilja tjäna pengar, ha roliga stimulerande jobb eller få social status via en bra karriär...oh no. Kvinnor enda mening med livet är ju att byta blöjor och leta frenetiskt efter så dåligt betalda jobb som möjligt. jo tack, har hört den förr.

Om resonemanget ska gå ihop kan man såklart jämföra dem och dra slutsatser. Om lönediskriminering förklarar merparten av de 4% i oförklarade löneskillnader skulle man (som slö var inne på) förvänta sig oerhört många fler fall än de 6 000 som Medlingsinstitutet fann. Och DO skulle väl rimligtvis ha fått in något fall att driva?

Grundproblemet med resonemanget är att Medlingsinstitutet fann alldeles för få fall för att det ska kunna förklara mer än någon tiondels procentenhet i löneskillnad totalt sett. Det finns helt enkelt inget stöd för att den oförklarade löneskillnaden primärt förklaras av diskriminering. Vilket för övrigt alltid är den första disclaimer som SCB lägger in när de presenterar lönestatistiken. De vet om att den vanligaste feltolkningen av deras data är att den mäter diskrimineringsnivå. Så är inte fallet.

Och återigen, män har rimligtvis samma ”incitament att vilja tjäna pengar, ha roliga stimulerande jobb eller få social status via en bra karriär” som kvinnor. Men därutöver finns ett antal krav som kvinnor ställer på män (där män i stället ställer utseendemässiga krav) som ger män starkare incitament än kvinnor att satsa på karriären.

Det finns väldigt många kvinnor i Sverige (rimligtvis i trakterna av 50%) vars privatekonomi är mer beroende av mannens lön än hennes egen. Motsvarande siffra hos männen är försvinnande liten.
Citera
2021-08-23, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
Ja, i samhället vi lever idag så är kvinnan (i genomsnitt) mer anpassad än vad mannen är. Ni är bättre i skolan (både på gymnasiet och universiteten), ni är lever längre, bättre på att kommunicera verbalt i sociala sammanhang (en förmåga som är sjukt viktig i vårt samhälle idag).

Det som är lite tråkigt är dock att så fort männen kanske hittar en plats i samhället där vi är "lite bättre" än kvinnor på något, så blir det ett jävla liv om jämställdhet, diskriminering och att män måste ge kvinnor mer plats.

Om det är t.ex. så att män (i genomsnitt) är lite bättre på schack och matematik än kvinnor, kan vi bara få vara det utan att ni anklagar oss för diskriminering och sexism?

På universitetet är jag inte så säker på att tjejerna är bättre. De killar som kommer in på universiteten klarar nog biffen lika bra.

Och vad gäller social kommunikation, så anser i vart fall jag, att det mer är en träningsfråga. Män äger självklart den potentialen i sina hjärnor, att de sen tvingas in i en mansnorm, där ni ska hålla käften, inte babbla känslor med era killkompisar, vara snälla och empatiska, eller jollra med småbarn etc etc är ju mer vad som formar män härvidlag.
men, det är ju på ändring eller hur?

Säg mig? Varför är det så viktigt för er män att vara "bättre" än kvinnor på något?
Att det blivit viktigt för kvinnor i dagläget att ständigt markera vad vi faktiskt är bättre på, handlar ju om att få samhället fatta att vi har samma rätt att leda landet, stå i talarstolar, forska, driva företag etc etc.

För mig är det betydligt viktigare att jag är bra på saker, och då gärna bättre än den och den individen, ( för konkurrensens skull) men om den eller den individen har snopp eller inte är ju i grunden skitsamma.

Du får alltså jättegärna vara superbra på schack och matematik, go for it...men sluta blänga och muttra så fort en kvinna vill spela mot dig.
Citera
2021-08-23, 12:04
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Förvisso men då bara på det underlag som JÄMO valt ut på 750 000. Vad är det som gör att du då raskt kan ta den siffran och använda på resten av Sveriges arbetsplatser?
För att man ska kunna göra så, krävs att underlaget valts noga och är nån form av representation av svensk arbetsmarknad. Har det gjorts? Har DU kollat att det gjorts INNAN du glatt bollar runt med din lilla hemsnickrade nuffra?

Fördomar. Fakta kring vilka fall av våldtäkt som mest anmäls/ blir dömda och vilka som inte anmäls/ blir dömda etc etc.

ex. Hur lätt tror det är att anmäla/ döma en svartmuskig invandrar kille som inte kan ett ord svenska, vars DNA hittats på en traumatiserad kvinna som blivit överfallsvåldtagen i en park med gravt våld?

Kontra en vit svensk verbal 35 årig småbarnspappa vars fru anmält honom för våldtäkt efter den där 50 års festen utan minsta blåmärke.
Där han säger men vadå? det är ju min fru! vil ligger ju hela tiden!

Tillräckligt tydligt?

För det första var det en miljon granskade fall, inte 750000. För det andra är det ganska patetiskt att du först hänvisar till JÄMOS studie som ett järnklätt försvar till din tes om strukturell könsbaserad diskriminering på arbetsmarknaden. Men när jag då påpekar att det rör sig om dryga 5200 fall på EN MILJON och att det är en obetydande summa då kritiserar du helt plötsligt metodiken i studien som DU hänvisade till.

Hör du inte hur pinsamt det blir?

Nästan lika pinsamt som att dra en anekdot om hur stereotypa vita våldtäktsmannen ser ut enligt feministisk doktrin. Hur vanligt tror du, helt ärligt, att det är med män som våldtar sina fruar? Tror du så lågt om oss som grupp?
Citera
2021-08-23, 12:06
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
På universitetet är jag inte så säker på att tjejerna är bättre. De killar som kommer in på universiteten klarar nog biffen lika bra.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kvinnor-i-majoritet-pa-landets-hogskolor-och-universitet
Jag syftar mer på att det är fler kvinnor som väljer att studera vidare. Män kanske (i genomsnitt) inte är lika kapabla som kvinnor att studera på högskola?
Citat:
Och vad gäller social kommunikation, så anser i vart fall jag, att det mer är en träningsfråga. Män äger självklart den potentialen i sina hjärnor, att de sen tvingas in i en mansnorm, där ni ska hålla käften, inte babbla känslor med era killkompisar, vara snälla och empatiska, eller jollra med småbarn etc etc är ju mer vad som formar män härvidlag.
men, det är ju på ändring eller hur?
Förstår att vi män kan träna upp vår förmåga. Men enligt programmet som tråden handlar om verkar forskningen vara ganska överens om att kopplingarna i hjärnan ser olika ut för män och kvinnor. Eller hur?
Citat:
Säg mig? Varför är det så viktigt för er män att vara "bättre" än kvinnor på något?
Att det blivit viktigt för kvinnor i dagläget att ständigt markera vad vi faktiskt är bättre på, handlar ju om att få samhället fatta att vi har samma rätt att leda landet, stå i talarstolar, forska, driva företag etc etc.

För mig är det betydligt viktigare att jag är bra på saker, och då gärna bättre än den och den individen, ( för konkurrensens skull) men om den eller den individen har snopp eller inte är ju i grunden skitsamma.

Du får alltså jättegärna vara superbra på schack och matematik, go for it...men sluta blänga och muttra så fort en kvinna vill spela mot dig.
Vi män är tävlingsinriktade (också en egenskap vi ofta får skit för). Vi behöver inte vara bättre på allt än kvinnor, men någonting vill vi såklart kunna bemästra.

Jag tror inte män har nåt emot att spela mot en kvinna. Problemet är väl att samhället anklagar män för olika elakheter (sexism etc.) på grund av att män är (i genomsnitt) lite bättre än kvinnor på schack och matematik.
Citera
2021-08-23, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Om resonemanget ska gå ihop kan man såklart jämföra dem och dra slutsatser. Om lönediskriminering förklarar merparten av de 4% i oförklarade löneskillnader skulle man (som slö var inne på) förvänta sig oerhört många fler fall än de 6 000 som Medlingsinstitutet fann. Och DO skulle väl rimligtvis ha fått in något fall att driva?

Grundproblemet med resonemanget är att Medlingsinstitutet fann alldeles för få fall för att det ska kunna förklara mer än någon tiondels procentenhet i löneskillnad totalt sett. Det finns helt enkelt inget stöd för att den oförklarade löneskillnaden primärt förklaras av diskriminering. Vilket för övrigt alltid är den första disclaimer som SCB lägger in när de presenterar lönestatistiken. De vet om att den vanligaste feltolkningen av deras data är att den mäter diskrimineringsnivå. Så är inte fallet.

Och återigen, män har rimligtvis samma ”incitament att vilja tjäna pengar, ha roliga stimulerande jobb eller få social status via en bra karriär” som kvinnor. Men därutöver finns ett antal krav som kvinnor ställer på män (där män i stället ställer utseendemässiga krav) som ger män starkare incitament än kvinnor att satsa på karriären.

Det finns väldigt många kvinnor i Sverige (rimligtvis i trakterna av 50%) vars privatekonomi är mer beroende av mannens lön än hennes egen. Motsvarande siffra hos männen är försvinnande liten.

Du menar Jämo?

Grundfrågan vi diskuterar här, alltså hur kom vi ens in på denna fråga, var
Finns det diskriminering avseende lön mot kvinnor i svenska arbetsliv.
Mitt svar är JA, det gör det självklart.
Både generell sådan...kivnnodominerade yrken är sämre värderade.
och individuell sådan, individer bedöms efter sitt kön och får ersättning därefter.

Finns liksom inget tvivel.

Vore väldigt! konstigt om så inte vore fallet efter 2000 år av att kvinnor förväntas arbeta utan ersättning.
¨
och jag kan ju då kontra....eftersom män inte tar ansvar för sin del av barnomsorg och hem, så finns där extremt starka incitament, att ungen ska överleva! och där ska finnas rena trosor på morgonen, att kvinnor då tar på sig hans del av jobbet, vilket går ut över kvinnors lönearbete samt hälsa, eftersom kvinnor idag är just det kön som går in i väggen av stress.

Vad tycker du att kvinnor ska göra åt detta problem? Ska vi dumpa ungen åt helvete och bara tvätta våra egna trosor?

Det är ju ungefär vad som sker också. Kvinnor väljer att skilja sig, för det är ENDA sättet tvinga mannen ta ut faktiskt delad vårdnad och att hon bara behöver tvätta sina egna trosor istället för 5 familjemedlemmars tvätt, medan snubben jobbar sin lilla övertid för att kunna köpa senaste bilmodellen.

Vore det kanske en bättre lösning att män istället väljer att ta sin del av jobbet det är med att ha barn och ett gemensamt hem?

För mycket begärt?
Citera
2021-08-23, 12:17
Medlem
bbwolfs avatar
100% Jämlikhet existerar inte därför att vi i grunden har olika förutsättningar.

Att vi däremot VÄLJER att ha ett synsätt som inkluderar alla är bra.

Män har ju genom evolutionen TEX. överlägsen fysik och reaktionsförmåga. Kvinnor har generellt bättre split vision.

En sak som jag funderar över är varför så många kvinnor väljer att prostituera sig? Det är ju säkert 99% som är kvinnor i förhållande till män...
Citera
2021-08-23, 12:23
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbwolf
100% Jämlikhet existerar inte därför att vi i grunden har olika förutsättningar.

Att vi däremot VÄLJER att ha ett synsätt som inkluderar alla är bra.

Män har ju genom evolutionen TEX. överlägsen fysik och reaktionsförmåga. Kvinnor har generellt bättre split vision.

En sak som jag funderar över är varför så många kvinnor väljer att prostituera sig? Det är ju säkert 99% som är kvinnor i förhållande till män...
Finns en väldigt enkel förklaring. Efterfrågan på sex hos män är enorm, den existerar knappt hos kvinnor. Varför sälja nåt som ingen vill ha liksom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in