2021-08-22, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Du skrev i inlägget jag svarade på att de fick adekvat pallitativ vård då sjukhemmet saknade syrgas. Det var det jag vände mig mot då de enligt min mening aldrig skulle fått någon pallitativ vård utan skickats till sjukhus istället.
Ja men jag har ju redan skrivit att jag tycker att det är åt helvete att de inte fick vård. MEN med detta som faktum hade det varit ännu mer åt helvete att inte ge dessa patienter palliativ vård när de väl var döende.

Det är det jag argumenterat för hela tiden.
Citera
2021-08-22, 20:58
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Om Sverige tog livet av sin gamla borde vi då inte ha sämre statistik än övriga Europa och Norden. Har vi det?

Citat:
Hur menar du Sverige ligger ju jättedåligt till om du jänför med de övriga nordiska länderna?
Det är inte så lätt som att många flera per capita dog i Sverige utan man mäste ju jämföra med hur smittspridningen i övrigt var i samhället.

Sverige gjorde ju nästan inget för att hålla nere smittspridningen och då är det ju inte så konstigt om många dör.
Sverige hade säkert haft många döda även om alla sjuka korrekt vård med tex. syrgas eftersom vi hade så enormt många flera smittade inledningsvis.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-02-06..2020-08-20&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric=location &Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~DNK~FIN~NOR

och även senare för den delen.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-02-06..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+cases&Interval=Cumulativ e&Relative+to+Population=true&Align+outbreaks=fals e&country=SWE~DNK~FIN~NOR
Citera
2021-08-22, 21:00
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsoxLucius81
Här är en annan intressant graf på IVA-inlagda i Sverige och Israel.
Våra senaste två vågor är ganska lika, förutom att Israel ligger 1,5-2 månader före oss. Undrar om vi får samma skarpa uppgång pga Delta som Israel har nu eller om vi får en flackare kurva pga senare vaccinering.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=ICU+patients&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=IND~ISR~SWE

Eftersom Israel började vaccinera så tidigt så hann, eventuellt, verkan av vaccinet börja avta. Samtidigt åkte israeler på semester utomlands och smittades av Delta-varianten där.

Sveriges bekymmer kommer istället att bli senhösten/vintern och våren. Högsäsong för SARS-COV2. Bäst att se till att så många som möjligt 16 år och uppåt, speciellt de som är 40 år och äldre, och i synnerhet de som är 60 år och äldre, vaccinerade. Man bör också, snarast, börja ge de mest sårbara: de som bor på särskilda boenden, en boster-dos.

Först, därefter bör man, ev, ge de som är över 40 år en bosterdos. Tveksamt om de yngre, under 40 år, behöver en boster dos. IVA fall och avlidna i/med Covid-19 under 40 år utgör en ytterst liten andel av det totala antalet IVA fall/avlidna i/med covid 19. Men huruvida Delta-varianten ändrat på detta förhållande törs jag inte uttala mig om.
Senast redigerad av Ola Schubert 2021-08-22 kl. 21:07.
Citera
2021-08-22, 21:01
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men jag har ju redan skrivit att jag tycker att det är åt helvete att de inte fick vård. MEN med detta som faktum hade det varit ännu mer åt helvete att inte ge dessa patienter palliativ vård när de väl var döende.

Det är det jag argumenterat för hela tiden.
Ok då är jag med dig.
Citera
2021-08-22, 21:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthetrolls
Det har han ju fortfarande rätt i... Vi har fortfarande inte ett vaccin.

Tegnell ber ju dig ta vaccinet. Han tog själv AstraZenecas.
Citera
2021-08-22, 21:08
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
A drug candidate for treating adverse reactions caused by pathogenic antibodies inducible by COVID-19 virus and vaccines

In a recent study, we reported that certain anti-spike antibodies of COVID-19 and SARS-CoV viruses can have a pathogenic effect through binding to sick lung epithelium cells and misleading immune responses to attack self-cells.

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2021.07.13.452194v2

!!!

Så nu tar en firma patent på en medicin som ska förhindra eller lindra viruset och ÄVEN VACCINETS skadeverkningar.
Det var väl fin reklam för vaccinerna - alltså att de kan ge lika mycket skadeverkningar som viruset självt..
Citera
2021-08-22, 21:14
Medlem
President Biden beställde i slutet av Maj en rapport från underrättelsetjänsten om möjlig labbläcka att levereras inom 90 dagar. Nu har tiden snart gått ut och rapporten förväntas presenteras nu på Tisdag.
China lashes out at US over 'fake news' ahead of report into Covid origins demanded by Joe Biden
The Chinese government has stepped up its aggressive resistance against efforts by Western scientists to probe Covid’s origins – and is accusing the US of spreading fake news about laboratories in Wuhan.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-9915505/China-lashes-fake-news-ahead-report-Covid-origins-demanded-Joe-Biden.html
Citera
2021-08-22, 21:14
Medlem
Citat:
Ok då är jag med dig.
Ja, precis. Jobbigt att argumentera mot folk som är på samma sida i i debatten .
Senast redigerad av NurseRatched 2021-08-22 kl. 21:20. Anledning: Skrivfel.
Citera
2021-08-22, 21:15
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Foliehattarna som tror att vi är inne i en "pandemi" med behov av begränsningar av människors friheter kommer snart kanske att se sina drömmar om ett totalitärt samhälle gå upp i rök, regeringens förslag om att förlänga pandemilagen i ytterligare fyra månader verkar sakna stöd i riksdagen:

https://sverigesradio.se/artikel/majoritet-sager-nej-till-att-forlanga-pandemilagen-i-fyra-manader
Citat:
En majoritet vill förlänga med två månader i taget.
Blir ju samma resultat i slutändan.
Citera
2021-08-22, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Så nu tar en firma patent på en medicin som ska förhindra eller lindra viruset och ÄVEN VACCINETS skadeverkningar.
Det var väl fin reklam för vaccinerna - alltså att de kan ge lika mycket skadeverkningar som viruset självt..
Jag ställde en fråga till dig. . . .
Citera
2021-08-22, 21:16
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är inte så lätt som att många flera per capita dog i Sverige utan man mäste ju jämföra med hur smittspridningen i övrigt var i samhället.

Sverige gjorde ju nästan inget för att hålla nere smittspridningen och då är det ju inte så konstigt om många dör.
Sverige hade säkert haft många döda även om alla sjuka korrekt vård med tex. syrgas eftersom vi hade så enormt många flera smittade inledningsvis.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-02-06..2020-08-20&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric=location &Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~DNK~FIN~NOR

och även senare för den delen.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-02-06..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+cases&Interval=Cumulativ e&Relative+to+Population=true&Align+outbreaks=fals e&country=SWE~DNK~FIN~NOR

Håller med grunden till de höga dödstalen i Sverige jmf med våra nordiska granländer är att vi inte haft förmågan att hålla nere smittan och fler smittade get ju fler sjuka och ju fler sjuka detsto fler döda.
Citera
2021-08-22, 21:18
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag ställde en fråga till dig. . . .

Jaha, men jag tänker inte gå i polemik med dig, du har duktig trackrecord i denna tråd i detta.
Vi kan ändå inte uppväcka de döda, däremot ta hand om skiten som såg till att dom dog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in