2021-08-17, 21:05
Medlem
Inte mycket till avstånd på gator och torg. Dagens ungdom skiter fullständigt att det pågår en pandemi.

Folkhälsomyndigheten "good luck" framöver
Citera
2021-08-17, 21:06
Medlem
Love.Thy.Neighbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ja att vaccinerna skulle ha en effektivitet på ca 90% har ju varit klart från dag 1!

90% är dock väldigt bra för ett vaccin...

Jag kan hjälpa till med en uppdatering:

Citat:
De flesta experter tycks vara överens om att vaccinskyddet, liksom skyddet efter genomgången infektion, avtar med tiden, och att det därför kommer att behövas en påfyllningsdos.

https://www.svd.se/inled-vaccinationerna-med-dos-3-nu
Citera
2021-08-17, 21:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Känns lite motsägelsefullt?

Det är för "the greater good" som dom säger. Vi kan inte ha en massa tjockisar som korkar igen sjukhusen. Och det gäller inte bara covid. Ett bra sätt att bli av med övervikt är att ta promenader istället för att följa varenda serie på netflix.
Citera
2021-08-17, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är för "the greater good" som dom säger. Vi kan inte ha en massa tjockisar som korkar igen sjukhusen. Och det gäller inte bara covid. Ett bra sätt att bli av med övervikt är att ta promenader istället för att följa varenda serie på netflix.
Så om jag summerar. Det är ok att tvinga folk till aktivitet/motion mot deras vilja men det är inte okej att spärra in folk för att de kan få covid och dö?

Så om du får bestämma vem som tvingas göra vad så är det okej eftersom det är rätt enligt dig?
Citera
2021-08-17, 21:19
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jens Raffelsberger tar inte upp att folk fortfarande kan åka till något semesterparadis med skyhög smittspridning, ta hem smittan och gå direkt ut på en arbetsplats och sprida den vidare.

Vi får inte glömma hur deltaviruset kom hit. Via EM-resenärer. Och sen har det fyllts på med andra resenärer.
Sen har många av dessa resenärer varit ovaccinerade eller har bara en dos. Alla under 45.

Enligt min mening, så borde den indiska delta-varianten inte ha befunnit sig i Europa till att börja med. Flygplan från Indien borde ha stoppats. Såvida flygplanen hade stoppats, så hade fotbollsälskarna i Europa kunnat gå på fotboll med gott samvete.

Men Europas länder gjorde valet att ta emot resenärer från Indien, och därmed även medföljande virus. Jag misstänker att en stor del av skulden ligger hos britterna, med tanke på deras kontakter med sin tidigare koloni.

Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Riktiga hjältar som är unga och friska.
De bidrar till att flockimmunitetet blir fulländad och vi kan snart strunta i det här.

Jo, men på vägen till immunitet, så har dom också varit delaktiga i smittspridningen. Så jag vill inte betrakta fotbollssupportrarna som hjältar. Men jag vill inte heller betrakta fotbollssupportrarna som busar. Den verkliga busen, är det snille som tyckte att det var en bra idé att fortsätta att ta emot resenärer från Indien.

Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Australien får väl vara isolerat i hundra år om de mesar på i denna takt.

Nej. New South Wales är på väg att falla i detta nu.
Citera
2021-08-17, 21:27
Medlem
raskenss avatar
ÄR FHMs pressträffar slut nu? Kan inte se att det annonserar om någon kommande pressträff alls. Ett tecken på att pandemin nu är över för Sveriges del.
Citera
2021-08-17, 21:29
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Haha tack. Nej, min ungdom klarar alla eventuella mognadstest. Hen kan både sitt personnummer och stava till ”emot”. Dessutom särskriver han inte ord som t ex mognadstest.

Däremot så finns inget mognadstest här. Här kom ett brev hem med instruktioner hur hen skulle anmäla sitt intresse för vaccinering via appen. I samma brev bifogades ett intyg/fullmakt som skulle undertecknas av båda vårdnadshavarna.

Det kanske är så att regionen som lämnat ut de papper du länkat till i själva verket är de som gått emot rekommendationerna?
Du har nog hittat min ömma punkt. Men när det gäller mognadsbedömning så spelar inte dyslexi någon roll även om det är ett handikapp i ett forum baserat på text.

Som sagt var känner även jag till en region som kräver samtycke. Men som jag förstår det är de regionerna undantag. Tydligen bor du i en sådan.

Men som jag förstår accepterar de flesta regioner mognadsbedömning.

Jag har själv barn men mitt barn är fortfarande för liten för covid vaccinationen. Skönt att slippa ta ställning faktiskt. Det måste vara svårt i efterhand för de föräldrar vars barn blev sjuka av svininfluens vaccinet. För det är ju inte all som tål detta vaccin heller. Faktiskt känner jag fler som blivit sjuka av vaccinet en av covid. Men då känner jag också fler som vaccinerats en som genomgått infektion.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-08-17 kl. 21:32.
Citera
2021-08-17, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Du har nog hittat min ömma punkt. Men när det gäller mognadsbedömning så spelar inte dyslexi någon roll även om det är ett handikapp i ett forum baserat på text.

Som sagt var känner även jag till en region som kräver samtycke. Men som jag förstår det är de regionerna undantag. Tydligen bor du i en sådan.

Men som jag förstår accepterar de flesta regioner mognadsbedömning.

Jag har själv barn men mitt barn är fortfarande för liten för covid vaccinationen. Skönt att slippa ta ställning faktiskt. Det måste vara svårt i efterhand för de föräldrar vars barn blev sjuka av svininfluens vaccinet. För det är ju inte all som tål detta vaccin heller. Faktiskt känner jag fler som blivit sjuka av vaccinet en av covid. Men då känner jag också fler som vaccinerats en som genomgått infektion.
Dyslexin ställer såklart till det, det förstår jag. Som råd så ber jag dig därför att läsa den senaste länken du bifogade igen. Ta det lugnt och ta din tid så kommer du upptäcka att du missuppfattat en del.

Ett problem med forum baserat på text är att det är de enskilda användarnas text som bygger det. Om då felaktigheter baserade på antingen illvilja eller missuppfattning börjar florera så leder det obönhörligen till beklagliga missförstånd och folk i den belägenheten att de t ex har dyslexi blir helt enkelt vilseledda. I extrema fall kan det till och med leda till att en blind höna leder en annan blind höna, och då är ju katastrofen nära. Förhoppningen om att en av de blinda hönorna då ska hitta ett frö håller helt enkelt inte.

Förlåt om jag drog iväg lite, men du förstår andemeningen.
Citera
2021-08-17, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
kurt-sune Mossulini har själv tydligt deklarerat att hen vill införa någon form av mat- och hälsofascism där vissa restauranger förbjuds och det ska krävas att medborgarna går minst 10 000 steg om dagen.

k-s Mussolini hävdar också att det är bra för alla sk. tjockisar att gå ner i vikt, vilket inte stämmer.
Det må vara bra för att minska risken för allvarlig sjukdom pga. corona, men frågan är om det är det bästa totalt sett.
Det är väldigt lätt att påstå olika saker när man väljer att inte styrka sina påståenden och jag kör vidare på kurt-sunes linje.

Du känner säkert också väl till Fetmaparadoxen!
Om inte så är det dags att läsa på.

Förväxla inte det jag skriver med att det inte skulle vara bra om medelvikt/medel-BMI var lägre i samhället. Det är naturligtvis inte bra att vikten ökar stadigt

https://tyngre.se/artikel/ar-fetmaparadoxen-en-effekt-av-att-manga-har-for-lite-muskler/

Summering: Gå till gymmet och träna så du får lite muskler. Lite konstigt du inte känner till detta, när du pratar om fetmaparadoxen hela tiden.
Citera
2021-08-17, 22:06
Medlem
Oh, hoppsan. Jag kollar hur COVID19 utvecklas lite hör och var. Florida som har haft en brant ökning ökade ännu mer idag. Nu är de raketuppskjutning. Rakt upp i luften. Satan.
Citera
2021-08-17, 22:08
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Dyslexin ställer såklart till det, det förstår jag. Som råd så ber jag dig därför att läsa den senaste länken du bifogade igen. Ta det lugnt och ta din tid så kommer du upptäcka att du missuppfattat en del.

Ett problem med forum baserat på text är att det är de enskilda användarnas text som bygger det. Om då felaktigheter baserade på antingen illvilja eller missuppfattning börjar florera så leder det obönhörligen till beklagliga missförstånd och folk i den belägenheten att de t ex har dyslexi blir helt enkelt vilseledda. I extrema fall kan det till och med leda till att en blind höna leder en annan blind höna, och då är ju katastrofen nära. Förhoppningen om att en av de blinda hönorna då ska hitta ett frö håller helt enkelt inte.

Förlåt om jag drog iväg lite, men du förstår andemeningen.
Regionerna kör alltså två olika sätt.

Ett sätt är att de föredrar samtycke men accepterar mognadsbedömning. Ett annat sätt är att de föredrar mognadsbedömning men accepterar samtycke.

Citat från länken jag länkade och som du tycker jag bör läsa om.
Handlar om förstahandsval
Regioner som i första hand har valt att inhämta samtycke från vårdnadshavare kan i andra hand utföra en mognadsbedömning. Detta kan till exempel ske om vårdnadshavarens samtycke av någon anledning inte kan inhämtas, men om ungdomen själv vill vaccineras.

Ett exempel på en region som gör på detta sätt vid vaccinering av ungdomar är Kalmar.

I region Gotland har man i stället valt att göra en mognadsbedömning i första hand.
https://www.lakemedelsvarlden.se/regionerna-gor-olika-nar-ungdomar-vaccineras/

Regionerna tillämpar dock olika strategier för att vaccinera minderåriga, rapporterar Dagens Nyheter. Vissa regioner kräver i första hand samtycke från vårdnadshavare – andra inte.

I den förstnämnda gruppen ingår Stockholm, Västra Götaland, Jämtland Härjedalen, Värmland, Södermanland, Östergötland, Kalmar, Jönköping, Kronoberg, Blekinge och Halland. Andra regioner gör i första hand en mognadsbedömning. Här handlar det om Skåne, Västerbotten, Uppsala, Gotland, Örebro, Västmanland, Dalarna och Gävleborg.

Norrbotten och Västernorrland har inte »specificerat föredragen lösning«, enligt Dagens Nyheter.
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/08/regioner-borjar-vaccinera-minderariga-ungdomar/

Jag fick för mig att Norrbotten enbart accepterade samtycke. Men nu ser jag att jag hade fel. Norbotten accepterar även mognadsbedömning.
https://www.norrbotten.se/sv/Om-Region-Norrbotten/Press/Pressmeddelanden-2021/Nu-oppnar-vaccinationsbokningen-for-16-17-aringar/

Kanske du då kan säga vilka regioner som inte skulle acceptera mognadsbedömning? För jag känner inte till en enda region.

Ibland är de blindaste de som satt sig på höga hästar. Kanske luften där uppe är för tunn, eller kanske är det svårt att se något annat en sin egen förträfflighet?
Senast redigerad av virvelbagg 2021-08-17 kl. 22:27.
Citera
2021-08-17, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Enligt min mening, så borde den indiska delta-varianten inte ha befunnit sig i Europa till att börja med. Flygplan från Indien borde ha stoppats. Såvida flygplanen hade stoppats, så hade fotbollsälskarna i Europa kunnat gå på fotboll med gott samvete.

Men Europas länder gjorde valet att ta emot resenärer från Indien, och därmed även medföljande virus. Jag misstänker att en stor del av skulden ligger hos britterna, med tanke på deras kontakter med sin tidigare koloni.

Jo det har ju visat sig att reseintyg från vissa länder inte är värda pappret dom är skrivna på. Givet att delta var i Storbritannien innan var det inte så smart att EM hölls för fulla läktare, bla finalen på Wembley.
Tro mig jag älskar fotboll på hög nivå men det hade gått precis lika bra med 2000 på läktarn. Och obligatorisk karantän vid inresa efteråt.
Senast redigerad av Svartheden 2021-08-17 kl. 22:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in