2021-08-22, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Nej att ge pallitativ vård till en person som skulla ha klarat sig om den fick rätt vård är alldrig adekvat. Om inte vårdhemmen kan tillhandahålla rätt vård skall patienten skickas till sjukhus (kommihåg att vi alltid har haft minst 30% ledig kapacitet enl officiella rapporter) om inte den sjuke eller anhöriga har andra önskemål. Det är under inga omständigheter adekvat, utan medgivande från den sjuke eller anhörig, att frångå detta utan det är brottsligt.
Ja men jag argumenterr inte för att man ska ge palliativ vård till patienter som skulle ha klarat sig. Var får du det ifrån?
Citera
2021-08-22, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Det finns fortfarande inga ursäkter till varför man inte satte in syrgas och skippade morfinen, jag har sett alla undanflykter, de håller inte.
Vilka var dessa undanflykter?
Citera
2021-08-22, 20:02
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Behöver inte gå tillbaka. Nej dom har inte överlevt. Att förlänga plågan med nåra dagar är inhumant. Dom dog inte av morfinet. Herre gu
Det kan du omöjligt veta, jag kan upplysa dig om att IVO ansåg att grova fösummelser inträffat pga detta agerande men du sitter tydligen inne på annan information...
Citera
2021-08-22, 20:05
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Här är en annan intressant graf på IVA-inlagda i Sverige och Israel.
Våra senaste två vågor är ganska lika, förutom att Israel ligger 1,5-2 månader före oss. Undrar om vi får samma skarpa uppgång pga Delta som Israel har nu eller om vi får en flackare kurva pga senare vaccinering.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=ICU+patients&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=IND~ISR~SWE
Citera
2021-08-22, 20:07
Medlem
Love.Thy.Neighbors avatar
Foliehattarna som tror att vi är inne i en "pandemi" med behov av begränsningar av människors friheter kommer snart kanske att se sina drömmar om ett totalitärt samhälle gå upp i rök, regeringens förslag om att förlänga pandemilagen i ytterligare fyra månader verkar sakna stöd i riksdagen:

https://sverigesradio.se/artikel/majoritet-sager-nej-till-att-forlanga-pandemilagen-i-fyra-manader
Citera
2021-08-22, 20:13
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men jag argumenterr inte för att man ska ge palliativ vård till patienter som skulle ha klarat sig. Var får du det ifrån?
Du skrev i inlägget jag svarade på att de fick adekvat pallitativ vård då sjukhemmet saknade syrgas. Det var det jag vände mig mot då de enligt min mening aldrig skulle fått någon pallitativ vård utan skickats till sjukhus istället.
Citera
2021-08-22, 20:17
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Ja?

Förändrar knappast min ståndpunkt angående att skyddet från vaccinerna sjunker med tiden.

Men det är troligen inte orsaken till att det är
fler på IVA jämfört med samma period 2020.
Citera
2021-08-22, 20:19
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Hmmm. Var det inte Sky News som myntade att Mexico hade massdöd pga Covid i maj 2020? "The ovens never stop burning".
I övrigt har du rätt, ingen har märkt av någon massdöd med/av Covid varken då eller nu.

Ge dig nu, Surtruten. Ditt energiska postandet här på FB 24/7 gör inte viruset farligare. Inse att du blivit rejält lurad.

Citat:
Ursprungligen postat av EsoxLucius81
Här är en graf med Mexico och Sverige.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Excess+mortality&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~MEX
Något märks nog i Mexiko med en överdödlighet på i snitt sådär 40 % sedan mars 2020.
Överdödligheten i maj 2020 ligger på cirka 60 %.
Citera
2021-08-22, 20:26
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Du verkar ha missat detta helt, gå tillbaka i denna tråden vid första vågen så ser du många inlägg hur vi tar livet av våra gamlingar. I korthet så är det morfinet som dödar då det gör det svårarare för patienten att andas. Hade de fått syrgas istället för morfin hade många överlevt. Många fick desdutom detta utan att de eller deras anhöriga gav sitt medgivande som de är skyldiga enligt lag.

Om Sverige tog livet av sin gamla borde vi då inte ha sämre statistik än övriga Europa och Norden. Har vi det?
Citera
2021-08-22, 20:29
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsoxLucius81
Här är en annan intressant graf på IVA-inlagda i Sverige och Israel.
Våra senaste två vågor är ganska lika, förutom att Israel ligger 1,5-2 månader före oss. Undrar om vi får samma skarpa uppgång pga Delta som Israel har nu eller om vi får en flackare kurva pga senare vaccinering.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=ICU+patients&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=IND~ISR~SWE
Sverige ligger ett par månader efter i vaccination så det kan nog bli så att vi kommer bättre ut än Israel.

Jag hoppas och tror att vi hinner få större andel vaccinerade än israel också.

Sedan vet man inte alls vad som händer.
En ny mutation kan ta över efter delta på ett par månader, som när delta spreds i Israel.
Om det skulle vara bra eller dåligt återstår att se.
Citera
2021-08-22, 20:40
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Om Sverige tog livet av sin gamla borde vi då inte ha sämre statistik än övriga Europa och Norden. Har vi det?
I Danmark fick äldre sjuka syrgas.

Under en period när andelen bekräftade fall var lika
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-02-06..2020-04-11&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric=location &Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~DNK

så var dödsfallen färre i Danmark.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-02-06..2020-04-11&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric=location &Metric=Confirmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~DNK

Kan bero på att man gav syrgas i större omfattning till äldre, men det krävs mycket mera analys av data för att något ska vara säkert.
Citera
2021-08-22, 20:40
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Hur menar du Sverige ligger ju jättedåligt till om du jänför med de övriga nordiska länderna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in