2021-08-21, 16:18
  #32185
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uniqed
Diskuterade fallet med min mor för några dagar sedan. Hon var övertygad om att det var allmänt känt att Teet Härm numera är avliden.

Jag känner inte alls igen det och hittar inte heller något om det när jag googlar.

Ni som är väl insatta, är hon ute och cyklar med sitt påstående?
Att "Obducenten", Teet Härm, dött är ett rykte som dykt upp då och då och sedan visat sig falskt.

Om han nu skulle gå och dö så vore det tråkigt om han gjorde det utan att skriva en rejäl bok om sitt liv! Jag skulle köpa den direkt för att få se rättsfallet från en av de inblandades synvinkel. Har läst en del i förhören med Härm, och det slår mig att han måste var en av Sveriges mest polisutredda personer, bara Christer Petersson kan konkurrera där. Och hur Polisen och Anders Helin än torterade dessa personer med långa häktningar och pressande förhör så ledde det till intet. Och all den skit de kunde gräva fram med alla sina resurser var obefintlig.

Åtminstone jag är väldigt klar över att dessa två personer var oskyldiga.
Citera
2021-08-21, 16:43
  #32186
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Att "Obducenten", Teet Härm, dött är ett rykte som dykt upp då och då och sedan visat sig falskt.

Om han nu skulle gå och dö så vore det tråkigt om han gjorde det utan att skriva en rejäl bok om sitt liv! Jag skulle köpa den direkt för att få se rättsfallet från en av de inblandades synvinkel. Har läst en del i förhören med Härm, och det slår mig att han måste var en av Sveriges mest polisutredda personer, bara Christer Petersson kan konkurrera där. Och hur Polisen och Anders Helin än torterade dessa personer med långa häktningar och pressande förhör så ledde det till intet. Och all den skit de kunde gräva fram med alla sina resurser var obefintlig.

Åtminstone jag är väldigt klar över att dessa två personer var oskyldiga.


Dessutom verkar ju Teet vara djupt psykiskt sjuk, om man får döma av tidigare inlägg i den här tråden. Jag hade också läst hans självbiografi!
Citera
2021-08-21, 16:55
  #32187
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Dessutom verkar ju Teet vara djupt psykiskt sjuk, om man får döma av tidigare inlägg i den här tråden. Jag hade också läst hans självbiografi!
Är han psykiskt sjuk?

Det enda jag vet är att han var deprimerad i början på 80-talet i samband med hustruns död. Senare försökte ju han också att begå självmord, men överlevde förutom att han förlorade det mesta av sin hörsel permanent. I och med att han blev dömd för styckning skickades han till Rättspsyk och befanns frisk (liksom Allgén)

Nu kan han givetvis ha blivit psykiskt sjuk i ett senare skede av livet men där vet jag inga källor.
Citera
2021-08-22, 10:32
  #32188
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Är han psykiskt sjuk?

Vad som är sannolikt är att han efter 1984 under många år måste ha lidit av svår psykisk ohälsa.

1985 blev han av med jobbet som rättsläkare och efter självmordsförsöket hade han ingen möjlighet att arbeta som rättsläkare med patienter oavsett legitimation.

Ett tag efter rättegångarna bodde han kvar i huset i Täby Kyrkby och då var det många som tittade snett på honom när han gick på ICA. Han utsattes även för vandalisering, polisen meddelade en dag att han stod under mordhot och fick hemlig identitet. Han har aldrig kunnat berätta vem han är och han får leva på en minimal sjukpension.

Jag kan tänka mig en betydligt mer tilltalande tillvaro.

Undrar vad han heter idag?
Det finns en kvinna i Norsborg född 1933 som heter Härm. Kan det vara hans mor?
Citera
2021-08-22, 14:39
  #32189
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoffeSvensson
Vad som är sannolikt är att han efter 1984 under många år måste ha lidit av svår psykisk ohälsa.

1985 blev han av med jobbet som rättsläkare och efter självmordsförsöket hade han ingen möjlighet att arbeta som rättsläkare med patienter oavsett legitimation.

Ett tag efter rättegångarna bodde han kvar i huset i Täby Kyrkby och då var det många som tittade snett på honom när han gick på ICA. Han utsattes även för vandalisering, polisen meddelade en dag att han stod under mordhot och fick hemlig identitet. Han har aldrig kunnat berätta vem han är och han får leva på en minimal sjukpension.

Jag kan tänka mig en betydligt mer tilltalande tillvaro.

Mmm.

Citat:
Undrar vad han heter idag?
Det finns en kvinna i Norsborg född 1933 som heter Härm. Kan det vara hans mor?

Det är det, fadern hette Harry och var född 1928. Han var kamrer. De var gifta 1953-1976.
__________________
Senast redigerad av persephone 2021-08-22 kl. 14:47.
Citera
2021-08-22, 15:22
  #32190
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Satt och kollade på det som finns på Youtube om Da Costa och det är inte jättemycket. Bäst är SVTs Veckans Brott avsnitt om Da Costa mordet. En uttömmande dokumentär om fallet där man bl.a. får höra originalinspelningarna av "Barnets berättelse".

https://www.youtube.com/watch?v=LXlgUEF6ZEg&t=8s

Kollade också på en gammal debatt som Janne Josefsson höll i:

Del 1 https://www.youtube.com/watch?v=hdX5E5Z3Bu0
Del 2 https://www.youtube.com/watch?v=pRM8I3VpdUI

Innehåller en standarduppställning av kända namn; Borgnäs, Lindeberg, GW och Lambertz. Ofrivilligt komiskt blir det när Borgnäs förtrytsamt klagar på att han är ensam som deltagare som håller på läkarspåret. Janne Josefsson meddelar lakoniskt att man bjudit de kända namnen som hävdat läkarnas skuld men de ville inte komma. Nä, det passar inte dessa fina människor; Professor Diesen, hedersdoktor Olsson m.fl. att själva bli ifrågasatta inför publik.
Men anledningen till att Diesen, Olsson och alla andra utom Borgnäs tackade nej var väl att de var osäkra på skuldfrågan. Borgnäs uppfattning var väl att Polisen, arkitekten och läkarna var inblandade och det kanske blev för konstigt även för småknepiga typer som de ovan nämnda.
Citera
2021-08-22, 15:30
  #32191
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Quick dömdes mycket riktigt för mordförsök (1970) och befanns sinnessjuk. Meningarna om det verkligen var ett mordförsök går dock isär. Vidare genomförde han några år senare (1974) en brutal knivskärning under en försöksutskrivning och återfördes till sjukhuset. Han blev ej åtalad för den gärningen.

Men det jag ville fokusera på i inlägget var mera hur vi ser att en hel del av teorierna kring Läkarna som misstänktes för Da Costa mordet dyker upp även i Quickhistorien. Förträngda minnen - I Da Costa fallet ett vittne till styckningen, i Quickfallet mördarens egna "minnen".
Ja. Det är samma personer som dyker upp gång på gång. Skönt att få lyssnar på dessa märkliga existenser nuförtiden. Men att de kunde få hålla på så många år.
Citera
2021-08-22, 17:53
  #32192
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Men anledningen till att Diesen, Olsson och alla andra utom Borgnäs tackade nej var väl att de var osäkra på skuldfrågan. Borgnäs uppfattning var väl att Polisen, arkitekten och läkarna var inblandade och det kanske blev för konstigt även för småknepiga typer som de ovan nämnda.
De nämnda personerna hade under rättegångarna, och efter, en extremt hög svansföring och uttalade sig till höger och vänster. Obekymrat så deltog de i karaktärsmorden på läkarna och arbetade även aktivt för att trycka tillbaka avvikande åsikter. När de fick chansen att möta en av läkarna öga mot öga och kanske utveckla sina teorier så hukade de sig fegt och vägrade komma.

Huruvida de inte ville bli sammanblandade med Borgnäs är förstås möjligt med tanke på Borgnäs teorier i Ubåtsfrågan, Palmemordet och Estonia.
Citera
2021-08-22, 18:05
  #32193
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
De nämnda personerna hade under rättegångarna, och efter, en extremt hög svansföring och uttalade sig till höger och vänster. Obekymrat så deltog de i karaktärsmorden på läkarna och arbetade även aktivt för att trycka tillbaka avvikande åsikter. När de fick chansen att möta en av läkarna öga mot öga och kanske utveckla sina teorier så hukade de sig fegt och vägrade komma.

Huruvida de inte ville bli sammanblandade med Borgnäs är förstås möjligt med tanke på Borgnäs teorier i Ubåtsfrågan, Palmemordet och Estonia.
Jag instämmer 100 procent i det du skriver men jag kan tänka mig att de utöver feghet faktiskt börjat tveka om skuldfrågan. Det är ju talande att de inte finns någon som tror på läkarnas skuld och Hanna och Diesen var nog tveksamma de också. På senare år alltså.
Citera
2021-08-22, 19:57
  #32194
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
De nämnda personerna hade under rättegångarna, och efter, en extremt hög svansföring och uttalade sig till höger och vänster. Obekymrat så deltog de i karaktärsmorden på läkarna och arbetade även aktivt för att trycka tillbaka avvikande åsikter. När de fick chansen att möta en av läkarna öga mot öga och kanske utveckla sina teorier så hukade de sig fegt och vägrade komma.

Huruvida de inte ville bli sammanblandade med Borgnäs är förstås möjligt med tanke på Borgnäs teorier i Ubåtsfrågan, Palmemordet och Estonia.

Diesen, Olsson, en massa vänster och kulturpersonligheter satte under många år sin heder i pant på att läkarna var skyldiga och gjorde det hela till klass och könsfråga. Efter att masshysterin lagt sig och den här sk bevisningen började granskas kritiskt började nog många av dessa vackla, nyktra till och fundera över att skuldfrågan inte var så självklar längre.
Citera
2021-08-22, 22:41
  #32195
Medlem
MajaCreamnoses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoffeSvensson
Vad som är sannolikt är att han efter 1984 under många år måste ha lidit av svår psykisk ohälsa.

Du menar svår psykisk press. Om denne hjälte hade lidit av svår psykisk ohälsa hade han dukat under för länge sedan.

Det enda Teet Härm lider av är att han bor i Sverige, ett land där rättssäkerheten är ett skämt och journalistkåren består av 75 % vänsterblivna kräk. I vilket annat civiliserat land som helst hade potatisnäsan Helin och hans patetiska åtal åkt ut med huvet före.

S L U T A

M A T A

T R O L L E T

Vilken del av den meningen är svår att förstå?
Citera
2021-08-23, 01:17
  #32196
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoffeSvensson
Vad som är sannolikt är att han efter 1984 under många år måste ha lidit av svår psykisk ohälsa.

Varför är det sannolikt?

Citat:
Ursprungligen postat av StoffeSvensson
1985 blev han av med jobbet som rättsläkare och efter självmordsförsöket hade han ingen möjlighet att arbeta som rättsläkare med patienter oavsett legitimation.

Varför blev han av med jobbet? Det måste finnas en anledning?

Citat:
Ursprungligen postat av StoffeSvensson
Ett tag efter rättegångarna bodde han kvar i huset i Täby Kyrkby och då var det många som tittade snett på honom när han gick på ICA. Han utsattes även för vandalisering, polisen meddelade en dag att han stod under mordhot och fick hemlig identitet. Han har aldrig kunnat berätta vem han är och han får leva på en minimal sjukpension.

Har han inte fått efterlevandepension under alla dessa år efter fruns märkliga död -82? Jag läste nånstans en siffra på 1,3 miljoner? Kan det stämma? Minns jag fel? Är du bra på matematik?

Citat:
Ursprungligen postat av StoffeSvensson
Jag kan tänka mig en betydligt mer tilltalande tillvaro.

CdC:s anhöriga har väl haft en ännu värre tillvaro? Varför inte ägna dom lite omsorg? Trådens huvudperson är fortfarande brottsoffret CdC.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in