2022-12-18, 18:07
Medlem
Oooops jag beklagar skrivfel. Händelsen som C förhördes om, skedde på sommaren 1983 och inte på sommaren 1984. En av C:s bekanta togs av polisen och hade C:s ID-kort på sig.

Och det ska såklart vara "hösten eller vintern 1983" och inte 1982.

Jag har druckit för lite kaffe...
Citera
2022-12-19, 03:30
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det var verkligen ingen ordning på någonting i denna utredning - inte ens da Costas sista ankomst till Sverige går att säkerställa. Alla bokförfattare och journalister skriver att hon kom hem til Sverige i "januari 1984". Men da Costas exman Joao sa "september 1983", när polisen förhörde honom i jan 1984.

Hur kunde man förhöra honom i jan. 1984 när brottet inte ens hade ägt rum?

Citat:
Da Costa förhördes fö i början av januari 1984, i Sverige, pga en skitgrej som hände på sommaren 1984.

Sommaren 1983 inträffade skitgrejen.

Citat:
Det verkar ju helkonstigt att polisen skulle ha dykt på henne direkt efter ankomsten, för att prata om en helt inaktuell bagatell, som var sex månader (!) gammal.

Det bör ha tagit mer än en vecka att hitta da Costa, knyta henne till det oviktiga ärendet och förhöra henne. Polisen stod garanterat inte och punktmarkerade henne på Arlanda, för att utreda en eventuell stöld av ett ID-kort.

Jag kan bara dra slutsatsen att hon kom hem till Sverige på hösten eller vintern 1982

Hösten 1983 är rätt datum.

Citat:
och att ingen har den blekaste aning om vad hon gjorde fram till januari 1984. Dvs hennes sista vistelse i Sverige har inte kartlagts, trots att 38 år har gått. Det finns antagligen lucka som är 3-4 månader lång.

Arkitekten uppgav väl dessutom i ett tredje förhör 1988 att den första gången han träffade da Costa var hösten 1983, inte i början av 1984 som var den tidigare uppgiften.

Man kan bara spekulera i om hon bodde hos honom under den där 3-4 månader långa luckan?
Citera
2022-12-19, 13:05
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Allt som ska sägas om dessa läkare har sagts 10 000 ggr.
De har uttalat sig i media flera gånger och arbetat för sin sak, och är nog helt färdiga med denna skit.
De är avförda från utredningen, fallet är preskiberat och de kommer aldrig att få det skadestånd de ska ha, punkt.

Tack Eremona för ditt engagemang men samtidigt ska vi komma ihåg att den ursprungliga bevisningen mot de båda läkarna från TR och HR har i väsentliga delar ej försvagats, inget nytt av vikt har framkommit. Vad tror du det beror på?

Det går även att notera att inget vittne har backat eller blivit påkommen med att ljuga och det gäller även dagboksvittnets utsagor.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Man kunde alltså avföra dagboksvittnet som påstådd lögnare eftersom det inte fanns några bevis för att hon talade osanning, tvärtom så verkar hennes trovärdighet ha ökat efter de långa förhören.

Trist nog så finns det fortfarande krafter som vill utmåla henne som menederska trots att hon blev friad från alla misstankar. Kan inte du förklara varför du fortsätter att anklaga henne för att ha varit en samvetslös mytoman?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2022-12-19 kl. 13:07.
Citera
2022-12-19, 21:27
Medlem
Citat:
Bråk under graviditeten kan ha hängt ihop med Sabas knarkande såklart. Jag läste att da Costa genomgick något liknande. Hon bråkade som fan med maken, som inte tolererade hennes knarkande under graviditeten.

"Catrines Portugal" heter en artikel i da Costa-arkivet.
Där berättar en kvinna om da Costas liv. Rekommenderas!

Vem Saba fick barn med, är lätt att kolla.
Jag minns inga namn just nu.

Ja det var tydligen en finsk man, Matti Aahtilla född -59. Han dog -03 fem år innan Saba. Är det någon du känner till?Eller kanske någon annan i tråden?
Citera
2022-12-19, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Det Eventuella mordet på Catrin är preskriberat.....sedan år 2009

Och mord preskriberas aldrig i Sverige eller hur det nu är med den saken.
Citera
2022-12-19, 21:53
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Och mord preskriberas aldrig i Sverige eller hur det nu är med den saken.

Jo mord som inträffade före 1986 preskades efter 25 år
Citera
2022-12-19, 21:58
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jo mord som inträffade före 1986 preskades efter 25 år

Man ändrade lagstiftningen retroaktivt för att slippa preska Palmemordet. Man gjorde det trots det problematiskt otillbörliga med vad som kan ses som retroaktivt straff men satte då gränsen vid mord begågna från 8! och efter som aldrig skulle preskas. Fast ser man till hur man valde att *lösa,* gåtan om MOP så kunde man väl lika gärna låtit bli. Hade fan varit snyggare än att peka på en ny alkis med lätt narcissistiska drag som dessutom var död.
Citera
2022-12-19, 22:33
Medlem
Citat:
Ja det var tydligen en finsk man, Matti Aahtilla född -59. Han dog -03 fem år innan Saba. Är det någon du känner till?Eller kanske någon annan i tråden?

Tack! Jag känner inte till honom.
Han blev bara 44 år. Ung som Saba... Hon blev 46.
Citera
2022-12-19, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Man ändrade lagstiftningen retroaktivt för att slippa preska Palmemordet. Man gjorde det trots det problematiskt otillbörliga med vad som kan ses som retroaktivt straff men satte då gränsen vid mord begågna från 8! och efter som aldrig skulle preskas. Fast ser man till hur man valde att *lösa,* gåtan om MOP så kunde man väl lika gärna låtit bli. Hade fan varit snyggare än att peka på en ny alkis med lätt narcissistiska drag som dessutom var död.

Ja det är helt galet i en rättsstat att någonsin preskribera mord.

Del 2 i både CdC och MOP är höjden av pinsamt polisarbete. Att man överhuvudtaget ens valde att hänga ut en GM utan bevis i en presskonferens i det sistnämnda fallet är som sagt en gåta.

Fast man var lika desperat när de drog in Solnakillen i CdC fallet och vände upp och ner på hela hans lägenhet trots att de hade flera bevis som pekade på att hon redan då levt en vecka efter pingsten.

Blytungt bevis som Bo Åström sa.

Snacka om att tysta opinionen genom att kasta bröd åt pöbeln.
Citera
2022-12-19, 23:46
Medlem
Citat:
Tack! Jag känner inte till honom.
Han blev bara 44 år. Ung som Saba... Hon blev 46.

De är inte alltid så snabba på SKV fast de blivit bättre Ja de dog båda väldigt unga men vad jag förstår var de bara ihop några få månader och separerar under graviditeten. Tragiskt iaf för deras flicka som inte ens Sabas mamma tar hand om.

Jag hitta heller inget om honom på nätet eller på lexbase för den delen. Kanske dyker upp något.
Citera
2022-12-20, 02:37
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Fast man var lika desperat när de drog in Solnakillen i CdC fallet och vände upp och ner på hela hans lägenhet trots att de hade flera bevis som pekade på att hon redan då levt en vecka efter pingsten.

Tack men det har aldrig funnits några vattentäta bevis för att Catrine levde efter pingsthelgen. Det enda som fanns var Ragges vittnesmål om att hon hade ringt i samband med hans födelsedag men han ändrade sitt vittnesmål från första till andra telefonförhöret, dvs noll trovärdighet. Sen var det Saba som hävdade att hon mött Catrine efter regnperioden, problemet är bara att hon kunde inte ange något exakt datum. Sen har vi JE som påstod att han mött Catrine den 15/6 i citykvarteren, problemet här var att "vittnesmålet" poppade upp först 22 år senare. Varför vänta så länge?

Citat:
Blytungt bevis som Bo Åström sa.

BÅ är en riktigt duktig kille som löste hela 22 fall på raken men vad han egentligen menade med blytungt går att diskutera men det är nog inte omöjligt att han kan ha blivit förledd av den allmänna stämningen som rådde i DÄEMS:s kölvatten? Det kanske allra bästa hade nog varit om BÅ (i en tidsmaskin) hade skött förhören med de båda misstänkta läkarna, vem vet vad detta hade gett?

Citat:
Snacka om att tysta opinionen genom att kasta bröd åt pöbeln.

Nu kan vi diskutera vad pöbeln och "opinionen" egentligen bestod av men var det inte två journalister och en viss polisprofessor som drev denna kampanj?

Fallet var väl mer eller mindre avsomnat tills DÄEM kom ut i januari 1999?

Från 9:28

https://www.youtube.com/watch?v=JjzPfE7tQ14
Citera
2022-12-20, 11:07
Medlem
Citat:
De är inte alltid så snabba på SKV fast de blivit bättre Ja de dog båda väldigt unga men vad jag förstår var de bara ihop några få månader och separerar under graviditeten. Tragiskt iaf för deras flicka som inte ens Sabas mamma tar hand om.

Jag hitta heller inget om honom på nätet eller på lexbase för den delen. Kanske dyker upp något.

Så många sorgliga öden. Osannolikt att tappa båda föräldrarna när de är i fyrtioårsåldern.
Enda sättet att få veta mer, är att inventera polisarkiven men reglerna har skärpts.
Det är otroligt segt att få ut material. Och denna stackars finne kan väl få vila i frid ....
Han har ju inget att göra med da Costa iaf.

On topic ... det långa förhöret med Vincent är sanslöst. Jag förstår att polisen INTE ville visa detta för allmänheten. Vincent påstår bla att han tränade på Fiskartorpet from 15/7 tom oktober 1984.
Han ska ha varit där VARJE DAG enligt vad han påstår i föröhöret.

Citat: "Jag tränade varje dag på Fiskartorpet".

Han var var alltså 2.5 km från FP2 precis när polisen började leta efter honom.

Han tränade varje dag på en av S-holms mest kända motionsanläggningar (på norra Djurgården) men polisen hittade honom inte lol

Vilket j-a skämt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in