Citat:
Tja det beror på om vederbörande har övervikt och därmed kanske dold diabetes, högt blodtryck eller kanske försvagad immunitet.
Är personen kärnfrisk så behöver nästan alla kärnfriska 20 åringar bara oroa sig för att bli liggande sjuk i 2-3 veckor, om nu inte personen har turen att få det asymptomatiskt. Tro mig, det är inte kul att vara sängliggande i två veckor. Tillkommer risk för långtids-covid och ev andra komplikationer, eftersom SARS-COV2 kan slå emot många system i kroppen.
Jämför detta med en absolut obefintlig risk för blodpropp när det kommer till Pfizer och Moderna vaccinerna. I det flesta fall bara lite ont i armen och om man har otur: Att känna sig krasslig 1 till max 7 dagar.
.
Ja en av mina arbetskamrater var så känslig, vilket han, iof, också är för varenda sjukdomsvirus i närheten. Han är som ett flugpapper när det kommer till bakterier och virus.
Sedan tillkommer argumentet att man medverkar till minskad smittspridning om man vaccinerar sig. Men det brukar jag inte peka på, även fast det är sant.
Det är upp till var och en vad man skall välja rörande risktagning.
Är personen kärnfrisk så behöver nästan alla kärnfriska 20 åringar bara oroa sig för att bli liggande sjuk i 2-3 veckor, om nu inte personen har turen att få det asymptomatiskt. Tro mig, det är inte kul att vara sängliggande i två veckor. Tillkommer risk för långtids-covid och ev andra komplikationer, eftersom SARS-COV2 kan slå emot många system i kroppen.
Jämför detta med en absolut obefintlig risk för blodpropp när det kommer till Pfizer och Moderna vaccinerna. I det flesta fall bara lite ont i armen och om man har otur: Att känna sig krasslig 1 till max 7 dagar.
.
Ja en av mina arbetskamrater var så känslig, vilket han, iof, också är för varenda sjukdomsvirus i närheten. Han är som ett flugpapper när det kommer till bakterier och virus.
Sedan tillkommer argumentet att man medverkar till minskad smittspridning om man vaccinerar sig. Men det brukar jag inte peka på, även fast det är sant.
Det är upp till var och en vad man skall välja rörande risktagning.
Inte en enda pålitlig siffra baserat på verklig statistik. Tråkigt att se dessa inlägg som repeterar MSM utan perspektiv och drar fram någon personlig anekdot. Vill man lösa detta kan man öppna Aftonbladet.
Antalet med långtids-covid i Sverige är runt 20 000 totalt. De flesta hypokondriker och bidragsfuskare som fyllt i en checklista med symptom på vårdcentralen. Symptomen är dessutom snarlika de som listas för stress och ångest. Jämför med 1 miljon vårdtillfällen pga alkohol eller 120 000 akutvårdade barn som ramlat. Risken att behöva vård för en frisk 30-årig man under coronans peak var 1:7500 i UK enligt Oxford universitet. Risken att dö 1:250000. Är du ung och frisk finns det betydligt värre risker att oroa sig för.
När det gäller smittspridningen så verkar vaccinet minska risken att smittas med högst 50% i UK enligt REACT och ännu lägre i Israel. Ja, viss effekt har det men kan knappast motivera unga friska människor att förlora friheten om de inte gör ett medicinskt ingrepp. Flockimmunitet från vaccin är ju bara att glömma och nya varianter kommer snart ta sig förbi vaccinet, så svårt att se en långsiktighet i strategin att vaccinera alla. Tror dessvärre att det leder till kontraproduktiva konsekvenser för riskgrupperna.