Citat:
Ursprungligen postat av
HalHandyman
Hur mycket behöver en 20-åring oroa sig för covid?
Tja det beror på om vederbörande har övervikt och därmed kanske dold diabetes, högt blodtryck eller kanske försvagad immunitet.
Är personen kärnfrisk så behöver nästan alla kärnfriska 20 åringar bara oroa sig för att bli liggande sjuk i 2-3 veckor, om nu inte personen har turen att få det asymptomatiskt. Tro mig, det är inte kul att vara sängliggande i två veckor. Tillkommer risk för långtids-covid och ev andra komplikationer, eftersom SARS-COV2 kan slå emot många system i kroppen.
Jämför detta med en absolut obefintlig risk för blodpropp när det kommer till Pfizer och Moderna vaccinerna. I det flesta fall bara lite ont i armen och om man har otur: Att känna sig krasslig 1 till max 7 dagar.
.
Ja en av mina arbetskamrater var så känslig, vilket han, iof, också är för varenda sjukdomsvirus i närheten. Han är som ett flugpapper när det kommer till bakterier och virus.
Sedan tillkommer argumentet att man medverkar till minskad smittspridning om man vaccinerar sig. Men det brukar jag inte peka på, även fast det är sant.
Det är upp till var och en vad man skall välja rörande risktagning.