2021-08-21, 23:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Spekulationer. Du har ingen aning om hur det påverkade den större bilden. Du sitter bara och gissar. Faktum kvarstår dock att COVID knappt är värre än en vanlig säsongsinfluensa. Det är värt att ta upp andra orsaker till för tidig död för att sätta saker i perspektiv - varför får ett allvarligare problem inte samma uppmärksamhet utav dig och andra som säger er värna om andra människor? Ni hycklar bara, er solidaritet är falsk eftersom fake stream media har förblindat ert logiska tänkande och ersatt det med rädsla.

Alla gamlingar i min närhet gick och gömde sig i början av pandemin och de lever än. Jag är ganska säker på att det påverkade.

Du vet väl att ungefär 50-60% av pensionärerna vaccinerar sig gratis varje år mot säsongsinfluensan, det är därför vi har hyfsat få fall varje år. Vilket allvarligt problem är det du syftar på?
Citera
2021-08-21, 23:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Alla gamlingar i min närhet gick och gömde sig i början av pandemin och de lever än. Jag är ganska säker på att det påverkade.

Exakt, du spekulerar bara och använder dig av anekdotisk bevisföring. Du har inte en jävla aning.
Citera
2021-08-21, 23:47
Medlem
Ravatoss avatar
Ingen som vågar sig på en gissning varför fler i åldersgrupp 60-80 hamnat på IVA i augusti i år jämfört med augusti ifjol, trots att över 90% i gruppen är fullvaccinerade?

Jag tycker inte det talar till vaccinets fördel, men kom gärna med motargument.
Citera
2021-08-21, 23:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Exakt, du spekulerar bara och använder dig av anekdotisk bevisföring. Du har inte en jävla aning.

Jag kan ju bara dra referenser utifrån mitt eget område. Det är ju inte så att jag känner alla Sveriges pensionärer. Jag försökte inte heller bevisa något, men antog att det såg ut på det sättet.
Citera
2021-08-21, 23:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag kan ju bara dra referenser utifrån mitt eget område. Det är ju inte så att jag känner alla Sveriges pensionärer. Jag försökte inte heller bevisa något, men antog att det såg ut på det sättet.

Det är exakt det jag konstaterar. Du vet inte vad du pratar om. Gott så.
Citera
2021-08-21, 23:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Kan du länka källan till det?

https://www.ucsf.edu/news/2021/08/421171/how-dangerous-delta-variant-heres-what-science-says#:~:text=Its%20high%20infectiousness%20could%2 0be ,infected%20with%20the%20original%20virus.
Citera
2021-08-21, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Ingen som vågar sig på en gissning varför fler i åldersgrupp 60-80 hamnat på IVA i augusti i år jämfört med augusti ifjol, trots att över 90% i gruppen är fullvaccinerade?

Spontan gissning är att den enklaste och mest troliga förklaringen är högre smittspridning i samhället. Hur ser det ut om du slår ut siffrorna över inlagda i dessa grupper på antalet bekräftat smittade?
Citera
2021-08-22, 00:10
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Spontan gissning är att den enklaste och mest troliga förklaringen är högre smittspridning i samhället. Hur ser det ut om du slår ut siffrorna över inlagda i dessa grupper på antalet bekräftat smittade?

Hittar inga bra siffror mer än FHM:s tabeller, men det är ju tydligt där att vi har en minst 3 gånger högre smittspridning denna månad jämfört med ifjol. Så där har vi förklaringen då.
Ska kanske roa mig med att kolla IVA-registret för september ifjol, när smittspridningen såg ut som nu. Vad annars ska man göra en lördagnatt?

Edit: Kom på att rådata finns även på FHM, så jag inte lurar någon att tro det inte finns där.
Senast redigerad av Ravatos 2021-08-22 kl. 00:13.
Citera
2021-08-22, 00:11
Medlem
USA: Pfizer vaccin är snart ett fullt godkänt covid-19 vaccin och har inte emdast ett nödgodkännande(1).

08/20/2021
FDA approval of Pfizer Covid shot could come next week

The decision would apply to people 16 and older. Officials hope it will convince some vaccine holdouts to get inoculated.

Full approval could also convince more employers to mandate the shot, further increasing vaccination rates.

The vaccine is currently available to people 12 and older.

The Biden administration has taken more aggressive steps to boost the vaccination rate of late, including imposing vaccination requirements on federal workers and encouraging employers to follow suit.

The health department is also planning to issue new regulations in late September that would require nursing homes to vaccinate their entire staff or risk losing federal Medicare and Medicaid funding.
https://www.politico.com/news/2021/08/20/fda-approval-pfizer-covid-shot-506472

Edit: (1)
Dec. 11, 2020

The Food and Drug Administration authorized Pfizer’s Covid-19 vaccine for emergency use on Friday
https://www.nytimes.com/2020/12/11/health/pfizer-vaccine-authorized.html
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2021-08-22 kl. 00:24.
Citera
2021-08-22, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
USA: Pfizer vaccin är snart ett fullt godkänt covid-19 vaccin och har inte emdast ett nödgodkännande.

08/20/2021
FDA approval of Pfizer Covid shot could come next week

The decision would apply to people 16 and older. Officials hope it will convince some vaccine holdouts to get inoculated.

Full approval could also convince more employers to mandate the shot, further increasing vaccination rates.

The vaccine is currently available to people 12 and older.

The Biden administration has taken more aggressive steps to boost the vaccination rate of late, including imposing vaccination requirements on federal workers and encouraging employers to follow suit.

The health department is also planning to issue new regulations in late September that would require nursing homes to vaccinate their entire staff or risk losing federal Medicare and Medicaid funding.
https://www.politico.com/news/2021/08/20/fda-approval-pfizer-covid-shot-506472

Det är något lurt med det där.
Fas 3-studier tar längre tid.
Kan omöjligt bli klart såhär tidigt.
Någon har nog fått väldigt mycket pengar...
Citera
2021-08-22, 00:21
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IknowwhatIknow
Det är något lurt med det där.
Fas 3-studier tar längre tid.
Kan omöjligt bli klart såhär tidigt.
Någon har nog fått väldigt mycket pengar...

Ja så måste det ju vara, med tanke på alla domedags-trådar om folk som dör och får hemska bieffekter av vaccinet som rapporteras in av Flashback experterna här så måste det vara nått lurt.
Citera
2021-08-22, 00:26
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos

Stämmer siffran så beror det väl på att Delta varianten härjar ibland, främst, ovaccinerade i den åldersgruppen. Men även de fullvaccinerade allra äldsta är så sköra att även en mild genombrottsinfektion kan orsaka död eller svår sjukdom hos dem. Kom också ihåg att delta varianten är jävligt smittsam!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in