2021-08-21, 21:59
Medlem
Tack för en bra lista.
Forsätt gärna med detta. .

Mvh Gerth A

[[/quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Totala antalet smittade och döda från vecka 33
*Rapporterat löpande från FHM*

Vecka 33 (17-20 aug) -21

Stockholm= 2148 smittade(+115, +5,7%) & 1 död(+1)
Västra Götaland= 964 smittade(+201, +26%) & 2 döda(+2)
Skåne= 879 smittade(+302, +52%) & 0 döda
Jönköping= 246 smittade(+137, +126%) & 2 döda(+1)
Halland= 233 smittade(+50, +27%) & 0 döda
Västerbotten= 222 smittade(-77, -26%) & 0 döda
Östergötland= 216 smittade(+46, +27%) & 1 död(+1)
Västmanland= 194 smittade(-4, -2,0%) & 1 död(+1)
Uppsala= 175 smittade(+63, +14%) & 1 död(+1)
Örebro= 171 smittade(+38, +29%) & 0 döda
Gävleborg= 130 smittade(+20, +18%) & 0 döda
Kalmar= 126 smittade(+50, +66%) & 0 döda
Värmland= 123 smittade(-27, -18%) & 0 döda
Sörmland= 115 smittade(+7, +6,5%) & 0 döda
Dalarna= 95 smittade(-23, -19%) & 0 döda
Kronoberg= 76 smittade(+13, +21%) & 0 döda
Västernorrland= 75 smittade(+8, +12%) & 1 död(+1)
Jämtland/härjedalen= 70 smittade(+8, +13%) & 0 döda
Norrbotten= 70 smittade(+11, +19%) & 0 döda
Gotland= 60 smittade(-56, -48%) & 1 död(+1)
Blekinge= 49 smittade(-12, -20%) & 0 döda

Totalt= 6437 smittade(+828, +15%) & 10 döda(+9) = 644 smittade/död(-4965)
snitt= 920 smittade/dag(+119) & 1,43 döda/dag

*STÖRSTA ÖKNINGEN vecka 33*
Jönköping +126 %
Kalmar +66 %
Skåne +52 %

*STÖRSTA MINSKNINGEN vecka 33*
Gotland -48 %
Västerbotten -26 %
Blekinge -20 %
Dalarna -19 %
Värmland -18 %

*TREND sommar 2021*
vecka 27 = 1660 smittade
vecka 28 = 1747 (..+87, +5,2%)
vecka 29 = 2512 (..+765, +44%)
vecka 30 = 3241 (..+729, +29%)
vecka 31 = 4498 (..+1257, +39%)
vecka 32 = 5609 (..+1111, +25%)
vecka 33 = 6437 (..+828, +15%)
Citera
2021-08-21, 22:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Inte för evigt, men ett bra tag. PCR-testen gör ingen skillnad en viruspartikel eller en som fallit samman, dvs redan oskadligjorts av immunförsvaret. Därav t.ex de tidiga rapporterna om virus i avföringsprov och att det, ifrån början, kunde ta månader innan patienter blev friskförklarade ifrån Covid-19.
Okej, det kände jag inte till.

Virus i nässlemvinnan borde väl försvinna snabbare om man gissar?
Vet du något om det?
Citera
2021-08-21, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vet inte, studien är ju kinesisk. Men större viruslast ger ju inte bara ett snabbare förlopp, utan också ökad smittspridning samt ökad risk för allvarlig sjukdom/död. Ärligt talat så är jag förvånad att inte en så pass hög viruslast inte orsakar en ännu högre smittsamhet och ännu fler fall av allvarlig sjukdom/död.

Men å andra sidan så är snart halva den totala befolkningen i Sverige vaccinerad med två doser och nästan 70 procent med en dos.

Som jag ser det så behöver inte 1000 gånger högre viralload tyda på att den är farligare så länge kroppen tar hand om de. Men rätta mig om jag har fel

Vaccineringen ja , det är en fråga i sig! Fungerar de jätte bra utanför riskgrupp? det återstår att se till vintern.
Jag tycker det är för tidigt att säga när effekten avtar successivt efter 90 dagar. , men det är en högst personlig åsikt.

Men angående studien våre det jätte intressant att se vad som hände med testpersonerna.. dog de? Hur hårt var sjukdomsförloppet? Osv osv.. antar att det finns en sådan någonstans
Citera
2021-08-21, 22:14
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vad är problemet? Först vaccin o sen lite delta... Efter det så har de väldigt bra immunitet
Problemet i Israel är väl att väldigt många som är ovaccinerade eller inte färdigvaccinerade blir allvarligt sjuka.

Tyvärr har jag inte koll på var jag såg det, men jag återkommer (om jag kommer ihåd det).
Citera
2021-08-21, 22:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Okej, det kände jag inte till.

Virus i nässlemvinnan borde väl försvinna snabbare om man gissar?
Vet du något om det?

Nej, min jag killgissar på 14 dagar efter tillfrisknande. Kanske snabbare. När jag hade Covid-19 och börjat tillfrisknande snöt jag ut blod ur näsan en dag, och jag brukar aldrig ha näsblod. Så jag förmodar att det rörde sig om avdödande virus och döda celler som tidigare bekämpats av immunförsvaret.
Citera
2021-08-21, 22:21
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det är ju en direkt kopia av det kinesiska systemet. Krävs bara obligatorisk masstestning också för att få det att bli riktigt effektivt som i Kina
Det låter bättre att få åka till en "karantänresort" med catering än att bli insvetsad i sitt hem.
Citera
2021-08-21, 22:26
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Gör du dig så här löjlig IRL också?
När jag möter stolliga människor med märklig världsbild så händer det att jag håller med dem och säger ungefär samma saker som de själva säger.
Citera
2021-08-21, 22:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offermod
Som jag ser det så behöver inte 1000 gånger högre viralload tyda på att den är farligare så länge kroppen tar hand om de. Men rätta mig om jag har fel

Vaccineringen ja , det är en fråga i sig! Fungerar de jätte bra utanför riskgrupp? det återstår att se till vintern.
Jag tycker det är för tidigt att säga när effekten avtar successivt efter 90 dagar. , men det är en högst personlig åsikt.

Men angående studien våre det jätte intressant att se vad som hände med testpersonerna.. dog de? Hur hårt var sjukdomsförloppet? Osv osv.. antar att det finns en sådan någonstans

Visst, men det måste vara jobbigare för kroppen att bekämpa 1000 gånger högre viruslast. Jag vet inte hur min kropp skulle ha klarat av en Delta infektion. Nu var jag så lycklig att jag fick den ursprungliga varianten, (vare sig Delta eller Alfa hade hunnit dykt upp när jag låg sjuk).

Å andra sidan, vilket ger mig lite dåligt samvete: Jag har alltid rinnande näsa under vinterhalvåret. Men i början av juni 2021 så hade jag en kolossal snuva i några dagar. Jag testade mig aldrig, fast det kunde ju varit symptom på Delta infektion. Så antingen så var det bara en slutpunkt för min vanliga rinnande näsa, eller också så var det milda och kortvariga symptom på en Delta infektion, tack vare min tidigare infektion, plus en vaccindos.
Citera
2021-08-21, 22:49
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
I israel spårar det ur totalt nu..alla kurvor går rakt upp.
Vad i helvete?

Citat:
Vad är problemet? Först vaccin o sen lite delta... Efter det så har de väldigt bra immunitet
Intressant att notera är att tex. Frankrike har flera på sjukhus och flera på IVA per capita än vad Israel har.

USA har fyra ggr så många på IVA som Israel och dubbelt så många i slutenvård, per capita.
Citera
2021-08-21, 23:03
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Intressant att notera är att tex. Frankrike har flera på sjukhus och flera på IVA per capita än vad Israel har.

USA har fyra ggr så många på IVA som Israel och dubbelt så många i slutenvård, per capita.

Intressant: En omfattande vaccinering verkar onekligen hjälpa emot svår sjukdom. Däremot så är jag förvånad att Israel planerar för att vaccinera ner till 3 års ålder. Jag tvivlar på att det, ens, har någon effekt på smittspridningen.

Bättre då att som Sverige försöka att få så många som det bara är möjligt att bli vaccinerade, speciellt gäller de som är 40 år eller äldre. Under detta spann så minskar risken för svår sjukdom kraftigt. Om nu inte Delta-varianten ändrat på det. För då blir det viktigt att också en väldigt stor andel av de yngre åldersgrupperna också blir vaccinerade.
Citera
2021-08-21, 23:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offermod
Så en bloggande läkare eller doktorand har fel för att de bloggar? ( nu tycker jag inte om bloggar , poddar)
Eller är det läkarens ståndpunkt som är avgörande?

Det är ju relativa effekten.. inte totala eller invuduella, vad utgår man från för värde.. läste någon som skrev detta i någon av trådarna, kommer inte ihåg vem , men det var en ögonöppnare då jag aldrig funderat på det

Jag säger inte att de har fel som så, men det är mer en åsikt, inte fakta. Med det sagt finns det ju bloggare som skriver väldigt detaljerat med fakta och källhänvisningar.
Citera
2021-08-21, 23:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det var många svenskar som gick i självvald isolering och följde rekommendationerna, utan deras frivilliga insatser hade det sett illa ut. I den här tråden fokuserar vi på corona, vill du diskutera svält och dess konsekvenser så finns det nog trådar för det.

Spekulationer. Du har ingen aning om hur det påverkade den större bilden. Du sitter bara och gissar. Faktum kvarstår dock att COVID knappt är värre än en vanlig säsongsinfluensa. Det är värt att ta upp andra orsaker till för tidig död för att sätta saker i perspektiv - varför får ett allvarligare problem inte samma uppmärksamhet utav dig och andra som säger er värna om andra människor? Ni hycklar bara, er solidaritet är falsk eftersom fake stream media har förblindat ert logiska tänkande och ersatt det med rädsla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in