2021-08-21, 20:34
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Det verkar också vara en betydligt större andel yngre som dör än innan. Den 18e maj fanns det tex 191 815 reggade fall i åldern 40-49, och 98st döda. Idag är det ca 202 000 fall med 117 döda. Så typ 10000 fall på 20 döda, 1 på 500 således vilket är betydligt högre än siffrorna innan Delta bröt ut, då det var ca 1 död på 5000 fall i åldersgruppen om man räknade bort fall och döda innan testningen kom igång på allvar. Delta ser ut att vara skadligare för yngre, och när jag googlar det så får jag bekräftelse från många olika sjukhus i världen. Varför finns inte mer om detta i Sverige?

Delta-varianten får celler att producera 1000 gånger fler virus jämfört med den ursprungliga varianten av SARS-COV2. Då är det inte konstigt att såväl smittsamhet som dödligheten ökar med Delta-varianten.
Citera
2021-08-21, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Förvisso men din tidigare kommentar om en annan skribents kön var så orelevant och märklig att jag inte kunde motstå frestelsen att trolla..
Jo jag "trollade" tillbaka.. men det tror jag du förstod

Nej för mig är det inte orelevant alls iaf.. möjligt för dig men inte för mig
Citera
2021-08-21, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Allt tyder på att 2 doser och sen bli smittad är det absolut bästa skyddet. Kommer inte behövas någon tredje dos om du inte har nedsatt immunförsvar. Det är självreglerande på ett sätt. Foliehattarna får riskera en allvarlig infektion och vi andra kommer vilja bli smittade, få en lindrig infektion, för att få ett bra immunsvar.

Har börjat tänka i de banorna också. Trodde aldrig jag skulle skriva det men den gamla flockimmunitetsstrategin kanske lämpar sig för en vaccinerad befolkning (förutom de som valt bort vaccinet självmant)
Citera
2021-08-21, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offermod
Jo jag "trollade" tillbaka.. men det tror jag du förstod

Nej för mig är det inte orelevant alls iaf.. möjligt för dig men inte för mig

Ok fair enough 👍
Citera
2021-08-21, 20:45
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Delta-varianten får celler att producera 1000 gånger fler virus jämfört med den ursprungliga varianten av SARS-COV2. Då är det inte konstigt att såväl smittsamhet som dödligheten ökar med Delta-varianten.
Kan du länka källan till det?
Citera
2021-08-21, 20:49
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Har börjat tänka i de banorna också. Trodde aldrig jag skulle skriva det men den gamla flockimmunitetsstrategin kanske lämpar sig för en vaccinerad befolkning (förutom de som valt bort vaccinet självmant)

Genomgången infektion, plus två vaccindoser ger ett mycket bra skydd.

Givetvis också två vaccindoser, plus genomgången infektion.

Förr eller senare så kommer alla att ha fått immunitet mot SARS-COV2. Detta vare sig det rör sig om infektion, vaccin eller en kombination av detta.

Glöm det där om flockimmunitet:

Dels så reser vi, i motsats till djurbesättningar, inte.

Dels är Delta-varianten mycket mer smittsam, så det skulle krävas en effektiv immunitet hos kanske 90 procent av hela befolkningen. Vilket är nästan omöjligt att uppnå, då vaccinerna inte är 100 procentigt effektiva, och att vi reser.
Citera
2021-08-21, 20:54
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Att delta infekterade har ca 1000 högre viral load är "gammal" information som diskuterats tidigare. Även dr John har tagit upp det i sina YouTube klipp. Verkar som du inte riktigt hängt med?

Den höga "viral load" är ju delvis anledningen till väldigt mycket högre R samt att antivirala behöver doseras högre.

Kanske därför även vaccinerade blir smittsamma. Svårt för immunförsvaret hänga med i den snabba replikeringen.
Citera
2021-08-21, 20:55
Medlem
Citat:
Genomgången infektion, plus två vaccindoser ger ett mycket bra skydd.

Givetvis också två vaccindoser, plus genomgången infektion.

Förr eller senare så kommer alla att ha fått immunitet mot SARS-COV2. Detta vare sig det rör sig om infektion, vaccin eller en kombination av detta.

Glöm det där om flockimmunitet:

Dels så reser vi, i motsats till djurbesättningar, inte.

Dels är Delta-varianten mycket mer smittsam, så det skulle krävas en effektiv immunitet hos kanske 90 procent av hela befolkningen. Vilket är nästan omöjligt att uppnå, då vaccinerna inte är 100 procentigt effektiva, och att vi reser.

Det har du säkert helt rätt i. Tänkte inte på "resa-faktorn". Men som sagt, vaccindoser och därefter infektion torde ge ett bra skydd.
Citera
2021-08-21, 21:11
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Visst: 1000 gånger fler viruspartiklar i luftvägarna jämfört med orginalviruset

"Viral infection and transmission in a large well-traced outbreak caused by the Delta SARS-CoV-2 variant - SARS-CoV-2 coronavirus / nCoV-2019 Genomic Epidemiology - Virological" https://virological.org/t/viral-infection-and-transmission-in-a-large-well-traced-outbreak-caused-by-the-delta-sars-cov-2-vari ant/724

Jag slänger in ett relevant utdrag:

Citat:
The investigation on daily sequential PCR testing of the quarantined subjects indicated the viral load of the first positive test of Delta infections was ~1000 times higher than that of the 19A/19B strains infections back in the initial epidemic wave of 2020, suggesting the potential faster viral replication rate and more infectiousness of the Delta variant at the early stage of the infection.
Senast redigerad av Ola Schubert 2021-08-21 kl. 21:15.
Citera
2021-08-21, 21:50
Medlem
Citat:
Visst: 1000 gånger fler viruspartiklar i luftvägarna jämfört med orginalviruset

"Viral infection and transmission in a large well-traced outbreak caused by the Delta SARS-CoV-2 variant - SARS-CoV-2 coronavirus / nCoV-2019 Genomic Epidemiology - Virological" https://virological.org/t/viral-infection-and-transmission-in-a-large-well-traced-outbreak-caused-by-the-delta-sars-cov-2-vari ant/724

Jag slänger in ett relevant utdrag:

Den säger ju bara att det är ett snabbare förlopp och högre viralload , vad hände med deltagarna? Kunde inte se detta, kanske jag missade de
Citera
2021-08-21, 21:51
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Det har du säkert helt rätt i. Tänkte inte på "resa-faktorn". Men som sagt, vaccindoser och därefter infektion torde ge ett bra skydd.

Eller som för mig själv: Senare konstaterad infektion våren 2020 och sedan två vaccindoser våren/sommaren 2021
Citera
2021-08-21, 21:59
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offermod
Den säger ju bara att det är ett snabbare förlopp och högre viralload , vad hände med deltagarna? Kunde inte se detta, kanske jag missade de

Vet inte, studien är ju kinesisk. Men större viruslast ger ju inte bara ett snabbare förlopp, utan också ökad smittspridning samt ökad risk för allvarlig sjukdom/död. Ärligt talat så är jag förvånad att inte en så pass hög viruslast inte orsakar en ännu högre smittsamhet och ännu fler fall av allvarlig sjukdom/död.

Men å andra sidan så är snart halva den totala befolkningen i Sverige vaccinerad med två doser och nästan 70 procent med en dos och 85-95 procent av de äldsta åldersgrupperna har fått två vaccindoser.
Senast redigerad av Ola Schubert 2021-08-21 kl. 22:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in