2021-08-21, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Du är klok. Jag är i tidiga 30 års åldern och har fortfarande inte köpt bostad, vilket ALLA mina tidigare IT kollegor i Sverige har gjort. Däremot har jag betyyyyyydligt fler upplevelser än dem då jag arbetat utomlands i 5 år. Tjänar dessutom mer pengar än dem men hyr fortfarande bostad, hade kunnat ta lån och köpa nu men vill inte. Kommer dock köpa en villa när jag flyttar tillbaka till Sverige någon gång i framtiden.

Visst ibland kanske man önskar att man skulle haft den där villan på 150m2, men sen kollar man på deras facebook och ser att de varit tillsammans med samma tjej sedan gymnasiet och inte provat något annat, vilket för mig skulle kännas jävligt deprimerande.

Citat:
Ursprungligen postat av smaskigbajs
Inte alla som har kvar 8.333,- varje månad!

Med o% avkasstning!!! 😂

Räcker med 4000/månaden och 5% per år så! BOOM En mille!!

10% 2 mille.

Mitt bästa år på börsen ökades mitt kapital med 55%.
Citera
2021-08-21, 19:40
Medlem
Kluffs avatar
När jag var och handlade härom dagen var det en snubbe i min ålder (närmare 30) som skulle köpa en energidricka. Köpet nekades, och han drog till med en "Höhöh, oj. Slutet av månaden vettu" ungefär, som om det vore en självklarhet att inte ha pengar kvar EN VECKA innan lön.

Fan sinnessjukt.
Citera
2021-08-21, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Med o% avkasstning!!! 😂

Räcker med 4000/månaden och 5% per år så! BOOM En mille!!

10% 2 mille.

Mitt bästa år på börsen ökades mitt kapital med 55%.
Krävs iof 15 år för att nå miljonen i detta fall.
Citera
2021-08-21, 19:48
Medlem
I denna artikeln påstås svenskarna vara bland dom fattigaste i Västvärlden där mediantillgångarna inklusive hus inte överskrider 400 000 SEK:

https://cornucopia.cornubot.se/2018/01/svenska-hushallen-nast-fattigast-i.html?m=1

Får medhåll från SCB där en av fem hushåll inte klarar oväntade utgifter på 12 000 SEK

https://www.scb.se/pressmeddelande/en-av-fem-klarar-inte-ovantad-utgift-pa-12-000/

Så du är inte ensam kan man tolka läget som, om dessa mätningar ger nån fingervisning?
Citera
2021-08-21, 19:52
Medlem
Bryggmastaren1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Minimum man borde ha vid

30: 1mille
40: 2 mille
50: 3 mille

MIINIMUM!

52 år, 8,3 millioner
Citera
2021-08-21, 20:03
Medlem
fittslems avatar
Svenskar är låneslavar helt enkelt, vi blir söndercurlade sedan låg ålder av sossarna att dom höga skatterna kommer rädda dig och alltid finnas där.

Sen så inser man att det bara var en bluff. Förhoppningsvis slipper man att inse det den hårda vägen.

Spara är ett måste om du inte hade tänkt att jobba tills du dör (med den ständigt höjda pensionsåldern i välfärdsstaten Sverige så är iof inte detta ett helt osannolikt senario).

Så spara så mycket du kan så att du en dag kan hoppa ur ekorrhjulet.
Citera
2021-08-21, 20:49
Medlem
Jag är ungefär lika gammal som TS och har eget kapital på ca 2M SEK. Fick 7000kr i startbidrag när jag flyttade från föräldrarna. Har sparat flitigt i aktier och fonder sedan jag var 16år. Tror flera skulle dock kategorisera mig som en tråkig storsparare som lägger en stor del av inkomsten på sparande. Min nya sparplan är 10MSEK innan jag är 50år och syftet är att gå i tidig pension eller trappa ner kraftigt på arbetet.

Frågan är dock egentligen hur tråkig jag är. Senaste åren så har jag gjort en del uttag. Köpte en ny bil till sambon nu i sommar, köpte ny MC förra året och även året innan det. För några veckor sedan knallade jag in och köpte en fyrhjuling. För 3år sedan byggde jag hus, har under 10år gjort som många andra lite bostadskarriär men det kräver ju kapital för att komma igång.

När man har gått över magiska gränsen på 1M så är det faktiskt jävligt enkelt att spara och helt plötsligt har man råd att börja "skatta" av på avkastningen till dyra prylar. Det har dessutom varit fantastiska år på börsen. Med en vanlig medianlön så tar det ca 10år att spara ihop 1M, det är väldigt beroende men enkelt räknat . Otroligt värt att ta 10 dryga år för att få en mycket god ekonomiskt grund tidigt i livet.
Citera
2021-08-21, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryggmastaren1
52 år, 8,3 millioner

Låter bra. Har du investerat i aktier?
Citera
2021-08-21, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoZeCo
När jag började jobba vid 19 års ålder, (Är idag 30+) så lärde farsan mig massor om aktier och fonder och gav mig tips hela tiden, betalade inget hemma om jag lovade att spara 10k i månaden, det gjorde jag och är grymt glad över detta idag
bra jobbat! hur mycket har det blivit till idag?
Citera
2021-08-21, 21:43
Medlem
Ja, det är vanligt. Inte just i detta forumet kanske, men det beror på att folket som hänger här inne brinner för privatekonomin.

Började investera när jag var 19 och from iår har jag gått ner i tid och jobbar 70%. Jag är själv i 30-årsåldern.

Gör dig själv en tjänst och börja innan tiden springer iväg för mycket. Du kommer att tacka dig själv i slutändan.
Citera
2021-08-21, 22:02
Medlem
JustZlatans avatar
Pengar är roten till allt ont, så ha gott samvete! De rika kommer ändå inte leva längre eller friskare än icke-rika. Rika dricker mer alkohol, åker oftare utomlands till smutsiga städer, röker cigarrer, äter dyrt rött kött osv. Inget vidare hälsosamt liv. Det är därför många rika är feta och överviktiga.
Citera
2021-08-21, 22:07
Medlem
På flashvback har alla minst 1 mille på ISK kontot, 4 bilar betalda kontant, äger bostad m.m
Ba så du vet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in