2021-08-23, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Men hur ska man veta att du svara någon annan? Skärp dig nu för fan.

Tips.

Den lilla grå rutan med citerad text i början på inlägget.

Läs den så ser du om man svarar på någon eller bara drar ett påstående ur ingenting

Hoppar man in i en diskussion får man ju faktiskt även se vad den handlade om ifrån början...

Apropå att skärpa sig..
Citera
2021-08-23, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Fast nu skrev han ju att utdelningen skulle återinvesteras, och aldrig ta nånting. Det är det tänket jag tycker är lite konstigt.

Vad är syftet?

Att låta huvudinvesteringen vara kvar är jag helt med på, som jag skrev tidigare. Har inte heller påstått att man ska bränna allt på skit.

Det är klart han menar att han någon gång kommer sälja av och leva på avkastningen? Men att återinvestera i början är smart för att få ränta på ränta.

Jag tror du förstår att han givetvis kommer att sälja av någon gång eller leva på direktavkastningen.
Citera
2021-08-23, 22:20
Medlem
nextdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Om man även utgår från Avanzas achievements så ser man även hur många som ljuger om hur mycket pengar dom har.
Nu använder inte alla avanza men det ger ändå en fingervisning.
Jag nådde precis 500k märket och det är 14% av alla avanzas användare som har har det.
För att fortsätta på Avanzas statistik (från januari 2020):
https://twitter.com/Investeraren/status/1220384933748920321

31-åringar sparar 1 300kr per månad och har 32 760kr i kapital räknat på medianen.
31-åringar sparar 2 351kr per månad och har 144 017kr i kapital räknat på genomsnittet.

Då får man ha i åtanke att statistiken bara räknar in de som sparar på Avanza.
Hur som helst rolig statistik för oss sparare att jämföra med jämnåriga!
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
https://rikatillsammans.se/forum/t/sa-rika-ar-svenskarna-jamfor-dig-sjalv/17591
Bra att kolla hur man ligger till.
Edit. Såg att samma graf fanns i din länkning, plus en annan från 2017. Mellan 2017-2020 verkar mediankapitalet ha halverats för 31-åringar vilket måste tyda på att många har börjat spara under den perioden. Trevligt!
Senast redigerad av nextday 2021-08-23 kl. 22:27.
Citera
2021-08-23, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nextday
För att fortsätta på Avanzas statistik (från januari 2020):
https://twitter.com/Investeraren/status/1220384933748920321

31-åringar sparar 1 300kr per månad och har 32 760kr i kapital räknat på medianen.
31-åringar sparar 2 351kr per månad och har 144 017kr i kapital räknat på genomsnittet.

Då får man ha i åtanke att statistiken bara räknar in de som sparar på Avanza.
Hur som helst rolig statistik för oss sparare att jämföra med jämnåriga!

Edit. Såg att samma graf fanns i din länkning, plus en annan från 2017. Mellan 2017-2020 verkar mediankapitalet ha halverats för 31-åringar vilket måste tyda på att många har börjat spara under den perioden. Trevligt!

Ja, det är intressant statistik men man bör inte jämföra sig med andra utan med sin egen potential. Den nakna sanningen är att många svenskar är usla på att spara och investera.

Man bör ha ett minimum på typ 8-9 miljoner vid 40, anser jag. Men det är ju efter mina mått. För någon annan så är kanske 8-9 miljoner i den åldern absolut ingenting.
Senast redigerad av Lukas17 2021-08-23 kl. 23:25.
Citera
2021-08-23, 23:23
Medlem
Jag sparade knappt något alls, trots att jag egentligen har ganska små fasta utgifter. När allting var betalt hade jag kvar cirka 60% av lönen som jag spenderade på onödiga saker.

När jag var 31 och hade bokat resor för sommaren och allting skulle betalas så hade jag 6 000 kr kvar på kontot och då hade det precis nyligen varit löning

Det var i alla fall ett hårt jävla uppvaknande från min sida. Började spara minst 8k i månaden i ett halvår.
Fick skära ner på mycket onödigt skit men knappast så man levde på existensminimum.
Läste samtidigt böcker om aktier och sög in kunskap och råd av vänner som är ganska insatta.

Två år senare har jag nästan 500k på mitt ISK konto. Mycket har jag och tacka mina vänner då flera aktier jag fick tips om gick över 100% mitt första år på börsen.

Hade jag varit 20 år idag så hade jag satt in i system att spara minst 1000 kr i antingen fonder eller aktier. Pengar skapar pengar och till slut blir det en snöbollseffekt. Lägger man lite tid att läsa på så har man alla möjligheter i världen att få pengarna att växa ordentligt över tid.
Citera
2021-08-23, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17

Man bör ha ett minimum på typ 8-9 miljoner vid 40, anser jag. Men det är ju efter mina mått. För någon annan så är kanske 8-9 miljoner i den åldern absolut ingenting.

Fast det här är ju bara överdrivet.
Fine att du har dina 8-9 miljoner, men varför bör man ha det?
Det är sanslöst mycket pengar och absolut inte ett realistiskt mått eller mål heller för en delen om man inte lägger all sin tid och energi på att spara och investera.

Nä, ett par hundra tusen räcker gott och väl parallellt med pensionsspar.
Citera
2021-08-24, 00:20
Medlem
Alla borde ha iaf 100k investerat på börsen som sparat, inte så svårt att få ihop under ett yrkesliv. Detta kan användas till fuck off kapital om man ej pallar jobba kvar på sitt jobb, om man vill dra en spontan resa eller köpa något annat kul, tandläkarräkningar tex.
Citera
2021-08-24, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Detta är väldigt vanligt idag.
Det är månad för månad som gäller.
Ingen buffert om tvättmaskinen eller bilen pajar.
Då finns ju alltid räntefria lån eller betala av bilreparationen på 12 månader.
Detta är väldigt skrämmande, folk räknar med att det alltid löser sig med hjälp från annat håll (bank).

Vad i helvete lever du i för verklighet?
Jag bor i en sketen bruksort där huspriserna ligger på cirka 1-1.5 Miljoner
ALLA har massor av pengar och ingen behöver ens fundera över hur de ska finansiera något, alla har råd med vattenskotrar, snöskotrar, senaste tv-spelen åt alla barn, sprillans nya bilar osv. osv.

Pandemin har vänt upp och ner på ekonomin hos de som förr levde för dagen och aldrig sparade pengar, nu har varenda kotte 20k att spara varje månad, i ett samboförhållande sparar genomsnittet 30-40k.

Alla pratar aktier och alla tjänar ännu mer pengar där.
Citera
2021-08-24, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttBekymmerJagHar
Fast det här är ju bara överdrivet.
Fine att du har dina 8-9 miljoner, men varför bör man ha det?
Det är sanslöst mycket pengar och absolut inte ett realistiskt mått eller mål heller för en delen om man inte lägger all sin tid och energi på att spara och investera.

Nä, ett par hundra tusen räcker gott och väl parallellt med pensionsspar.

Det är vad jag tycker. De flesta skulle må bättre av att ha större kapitalinkomster och få en minskad ekonomisk stress i vardagen även fast man fortsätter jobba.

Nja, det är inte sanslöst mycket pengar faktiskt. Det är ett bra minimum jämfört med vad gemene man har i den åldern men inte jämfört med drivna och ambitiösa personer. Man bör göra det för att sätta sig själv i en förträfflig situation, för att inspirera och för att skapa förutsättningar för sig själv, barn och barnbarnen etc.

Ett exempel: En person som rör på sig och är normalviktig kan tyckas bli sedd som en gud i en delstat i USA där många är feta men bland gymmet där folk är vältränade så är han inget speciellt, makes sense? Faran ligger i att jämföra sig med andra och inte med sin egen potential.

Om grundnivån är jättelåg så kommer nästan allting ses som imponerande.

9 miljoner kan låta mycket men det är bara runt 30 000kr/månad i passiv inkomst (4 % regeln).

Varför är det inte ett realistiskt mål menar du? Det är klart det är realistiskt om man är driven och kunnig? Vi snackar om 8 miljoner vid 40, inte 50 miljoner. I Kina sparar hushållen cirka 30-40 % av inkomsten.

Att leva en livsstil på mindre än 50 000kr per månad är inget som intresserar mig.
Senast redigerad av Lukas17 2021-08-24 kl. 01:27.
Citera
2021-08-24, 08:39
Medlem
9 miljoner vid 40 år innebär att man sparat i snitt ca 17 000 kr / mån sedan man är 20, det är helt orimligt för de flesta med en vanlig genomsnittslön.

En högutbildad som får ut 30 000 efter skatt kanske börjar spara mer seriöst vid 25 år, låt sig att denna sparar 50% av lön i 15 år då kommer det vara 5 miljoner vid 40.

En mer rimlig summa vid 40 för en genomsnittlig arbetare kanske är runt 1-2 miljoner.
Citera
2021-08-24, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
Det är klart han menar att han någon gång kommer sälja av och leva på avkastningen? Men att återinvestera i början är smart för att få ränta på ränta.

Jag tror du förstår att han givetvis kommer att sälja av någon gång eller leva på direktavkastningen.

Kanske, men många lever ju för att enbart lägga pengar på hög...
Citera
2021-08-24, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
9 miljoner vid 40 år innebär att man sparat i snitt ca 17 000 kr / mån sedan man är 20, det är helt orimligt för de flesta med en vanlig genomsnittslön.

En högutbildad som får ut 30 000 efter skatt kanske börjar spara mer seriöst vid 25 år, låt sig att denna sparar 50% av lön i 15 år då kommer det vara 5 miljoner vid 40.

En mer rimlig summa vid 40 för en genomsnittlig arbetare kanske är runt 1-2 miljoner.

Du gör ett antagande om att lönen är statisk, det är den bara om man inte försöker höja lönen aktivt och spara. Man vill börja spara så tidigt som möjligt och så mycket som möjligt, sedan använder du pengarna till att lära dig en massa skills, kompetenser och för att investera etc.

Ja, det är klart man måste spara mycket och kanske jobba en del övertid och bo jättebilligt men det är vad som krävs i början. Har man flera jobb så kan man absolut spara 25-30 lax per månad eller mer.

Det behöver inte vara exakt 8-9 miljoner men runt i de svängarna är ett utmärkt minimum riktvärde för någon.

Sparar man 20 000kr per månad, bor billigt och är runt 25 (ingen orimlig lön) så har man cirka 7 miljoner om 15 år. Kan du öka lönen därmed, jobba mer och spara mer så kommer du upp till de där 8 miljonerna.

Det är en ganska liten uppoffring med tanke på vad det ger.

''En mer rimlig summa vid 40 för en genomsnittlig arbetare kanske är runt 1-2 miljoner.''

Jo, men vem fan vill ha så lite i den åldern? Har folk inga ekonomiska mål i livet måntro?

Om man ser sig själv som någon som absolut inte kan lyckas så kan man sänka sina mål absolut. Men då är man ju bara låst i sin tankeverksamhet!

Folk får göra vad de vill men jag förstår inte ens vitsen med att ha så lite som 1-2 miljoner vid 40, om jag har så lite vid den åldern (vilket jag inte kommer ha) så skulle jag känna mig enormt misslyckad. Minimum är 8-9, helst ännu mer.

Ja, i livet behöver man göra små uppoffringar. Det är så med allt oavsett om det är ekonomi, träning eller relationer. För att gå framåt måste man kliva tillbaka ett par steg i början.

Folk skulle inte ha några ekonomiska problem om de inte var så slarviga med sina pengar (överlag)!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in