Citat:
Ursprungligen postat av
Gulax
9 miljoner vid 40 år innebär att man sparat i snitt ca 17 000 kr / mån sedan man är 20, det är helt orimligt för de flesta med en vanlig genomsnittslön.
En högutbildad som får ut 30 000 efter skatt kanske börjar spara mer seriöst vid 25 år, låt sig att denna sparar 50% av lön i 15 år då kommer det vara 5 miljoner vid 40.
En mer rimlig summa vid 40 för en genomsnittlig arbetare kanske är runt 1-2 miljoner.
Du gör ett antagande om att lönen är statisk, det är den bara om man inte försöker höja lönen aktivt och spara. Man vill börja spara så tidigt som möjligt och så mycket som möjligt, sedan använder du pengarna till att lära dig en massa skills, kompetenser och för att investera etc.
Ja, det är klart man måste spara mycket och kanske jobba en del övertid och bo jättebilligt men det är vad som krävs i början. Har man flera jobb så kan man absolut spara 25-30 lax per månad eller mer.
Det behöver inte vara exakt 8-9 miljoner men runt i de svängarna är ett utmärkt minimum riktvärde för någon.
Sparar man 20 000kr per månad, bor billigt och är runt 25 (ingen orimlig lön) så har man cirka 7 miljoner om 15 år. Kan du öka lönen därmed, jobba mer och spara mer så kommer du upp till de där 8 miljonerna.
Det är en ganska liten uppoffring med tanke på vad det ger.
''En mer rimlig summa vid 40 för en genomsnittlig arbetare kanske är runt 1-2 miljoner.''
Jo, men vem fan vill ha så lite i den åldern? Har folk inga ekonomiska mål i livet måntro?
Om man ser sig själv som någon som absolut inte kan lyckas så kan man sänka sina mål absolut. Men då är man ju bara låst i sin tankeverksamhet!
Folk får göra vad de vill men jag förstår inte ens vitsen med att ha så lite som 1-2 miljoner vid 40, om jag har så lite vid den åldern (vilket jag inte kommer ha) så skulle jag känna mig enormt misslyckad. Minimum är 8-9, helst ännu mer.
Ja, i livet behöver man göra små uppoffringar. Det är så med allt oavsett om det är ekonomi, träning eller relationer. För att gå framåt måste man kliva tillbaka ett par steg i början.
Folk skulle inte ha några ekonomiska problem om de inte var så slarviga med sina pengar (överlag)!