2021-08-21, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Jag är ungefär lika gammal som TS och har eget kapital på ca 2M SEK. Fick 7000kr i startbidrag när jag flyttade från föräldrarna. Har sparat flitigt i aktier och fonder sedan jag var 16år. Tror flera skulle dock kategorisera mig som en tråkig storsparare som lägger en stor del av inkomsten på sparande. Min nya sparplan är 10MSEK innan jag är 50år och syftet är att gå i tidig pension eller trappa ner kraftigt på arbetet.

Frågan är dock egentligen hur tråkig jag är. Senaste åren så har jag gjort en del uttag. Köpte en ny bil till sambon nu i sommar, köpte ny MC förra året och även året innan det. För några veckor sedan knallade jag in och köpte en fyrhjuling. För 3år sedan byggde jag hus, har under 10år gjort som många andra lite bostadskarriär men det kräver ju kapital för att komma igång.

När man har gått över magiska gränsen på 1M så är det faktiskt jävligt enkelt att spara och helt plötsligt har man råd att börja "skatta" av på avkastningen till dyra prylar. Det har dessutom varit fantastiska år på börsen. Med en vanlig medianlön så tar det ca 10år att spara ihop 1M, det är väldigt beroende men enkelt räknat . Otroligt värt att ta 10 dryga år för att få en mycket god ekonomiskt grund tidigt i livet.

Där kom den första
Citera
2021-08-21, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Pengar är roten till allt ont, så ha gott samvete! De rika kommer ändå inte leva längre eller friskare än icke-rika. Rika dricker mer alkohol, åker oftare utomlands till smutsiga städer, röker cigarrer, äter dyrt rött kött osv. Inget vidare hälsosamt liv. Det är därför många rika är feta och överviktiga.

Fetma är ju dock vanligare hos fattiga, på grund av diverse snabb- och skräpmat. Likaså är det vanligare med rökning hos dessa. Alkohol tvivlar jag också på att rika dricker mer av. Tror rentav att rika kanske till och med lever längre.
Senast redigerad av Hajan 2021-08-21 kl. 22:20.
Citera
2021-08-21, 22:15
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Fetma är ju dock vanliga hos fattiga, på grund av diverse snabb- och skräpmat. Likaså är det vanliga med rökning hos dessa. Alkohol tvivlar jag också på att rika dricker mer av. Tror rentav att rika kanske till och med lever längre.

Har du hört talas om Jan Stenbeck som drack och åt ihjäl sig?
Citera
2021-08-21, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Har du hört talas om Jan Stenbeck som drack och åt ihjäl sig?

Och du menar att EN man född 1942 skulle vara representativ för någonting i denna diskussionen?
Citera
2021-08-21, 22:38
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Varför ska man lösa plötsliga stora utgifter med krediter? Det bygger ju i så fall på att man ökar sin månadsinkomst väldigt just precis de månaderna? Hur stor chans är det?

Nu lär inte TS bo i hus, men här är ett exempel, som även kan användas som princip för andra fall:

Säg att du köper en värmepump för 100 000. Beräknad livslängd är 100 månader. Det betyder att om 100 månader måste du hosta upp med samma summa igen. Om du då ska casha det, måste du råka få en lottovinst på 100 000 just då, eller om du ska låna upp det, måste din månadsinkomst just då råka öka med 1000 kronor plus ränta. Ett annat sätt är att lägga undan pengar löpande eftersom du vet att utgiften kommer i framtiden. Man periodiserar utgiften kan man säga. Det är klokt om man har stabil inkomst.

Visst är det lite tråkigt att tänka pengar, men det är ännu tråkigare att vara fattig och inte ens fatta hur det gick till. Att ha koll på ekonomin och se till att ha marginalerna på sin sida är att vara fri, inte bunden.

Grejen är att du har en hög inflation. Tar du lån idag så kommer du aldrig behöva betala tillbaka dessa. Bankerna producerar pengar (bostadslån). Detta skapar inflation. Hela systemet är helt galet. Själv väljer jag att utnyttja systemet. På tisdag åker jag ner till Slovakien för att köpa en äldre Tesla-S.
Citera
2021-08-21, 22:49
Medlem
Du bör spara upp en buffert iallafall. Vissa säger 3 månadslöner. Jag har en. Det ger mig flexibilitet att köpa det jag vill i vardagen även i slutet av månaden. Ser alltid till att toppa upp den om jag nallat av den.

Utöver ovan så är det bästa och enklaste du kan göra att ta bort onödiga utgifter. Utan att bli en tråkig stackare som inte unnar sig något. Men det kanske inte är nödvändigt att ha alla tv kanaler längre? Kanske kan du beta av något lån eller kredit?

Därefter kommer investeringar och dylikt. Först måste du skaffa en fb dase för det 🤣
Citera
2021-08-21, 22:52
Avslutad
Låter idiotiskt börja spara iallafall så att du har för oväntade utgifter. Minst 20000kr
Citera
2021-08-21, 23:02
Medlem
kaerakels avatar
Inte mycket buffert här, men ca 50k
30+ och aldrig varit fast anställd. Majoriteten av mitt umgänge är belånade långt upp i analen 🤷🏻‍♂️
Citera
2021-08-21, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModelX
På flashvback har alla minst 1 mille på ISK kontot, 4 bilar betalda kontant, äger bostad m.m
Ba så du vet

Citat:
Ursprungligen postat av ModelX
Där kom den första

Fast det stämmer inte, TS är typiskt exempel att FBare är usla sparare, finns hur många trådar som helst om samma ämne. Enligt Avanza så har mindre än 10% ett långsiktigt sparande som är planerat och kalkylerat, det stämmer nog ganska bra. TS trådfråga är ju sann, det är väldigt vanligt att man är 30år och inte ett korvöre på kontot.

Att spara ihop en 1M är inte särskilt komplicerat, det tar dock lång tid med disciplinerat sparande för att nå sitt mål. Sen kan man börja spendera pengar från avkastningen, om man känner för det. Jag är uppväxt med den som "spar den har", "ska du ha något får du spara till det", "kan du supa så kan du jobba på sommarjobb också", "pengar växer inte på träd" - Fast det är sista är inte helt sant, det är precis vad de gör om man börjar få ihop lite kapital.
Citera
2021-08-22, 00:07
Medlem
TröttSvensks avatar
Sparat aktivt på börsen i ca 25 år.
Mitt startkapital var då ca 100 000 som jag fått i arv.
Har idag ca tre miljoner i ISKen, har valt att ha ytterligare ca tre miljoner i min bostad för att ha låga lånekostander.
Känns skönt att ha lite fuck off kapital och inte gråta efter lönesamtalet på jobbet.
Citera
2021-08-22, 00:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apati4life
Tja

Fler än jag som är 30 + och har ingen buffert eller sparande? Är det vanligt?

Jag är 50+ och har sparat rejält. Trösta dig med att du är ung och fortfarande har möjlighet att spara undan ett gott kapital. Du hinner.
Citera
2021-08-22, 00:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kluff
När jag var och handlade härom dagen var det en snubbe i min ålder (närmare 30) som skulle köpa en energidricka. Köpet nekades, och han drog till med en "Höhöh, oj. Slutet av månaden vettu" ungefär, som om det vore en självklarhet att inte ha pengar kvar EN VECKA innan lön.

Fan sinnessjukt.

Losermentalitet kallas det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in