Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
På vilket vis begränsar vi barns medfödda intressen idag? Alla lärare försöker ju stimulera alla barn i alla ämnen. Vi jobbar otroligt mycket jag och svenskläraren för att stimulera teknisternas läsande. Men de är verkligen inte särskilt intresserade, förutom några.
Jag har flera kvinnliga kolleger också, det är inget konstigt med det. de har valt efter intresse, det är som det skall vara.
Många duktiga matematiker är dock inte lämpade som lärare.
Bra att du har en mångsidig vänskapskrets liksom, men jag fattar inte din poäng? Tror du verkligen unga människor idag styrs av äldre generationers könsroller? Det tror inte jag.
Men den där synen att det skall vara 50/50 för att vara jämlikt är kanske inte så frihetlig och humanistisk som du inbillar dig?
Jag skriver inte bara om er pedagoger (antar att du är pedagog?). Jag skriver om samhället i sin helhet. Om oss föräldrar, er pedagoger, reklam, TV-program etc. etc. etc. Polares påverkan ska man dessutom inte förneka! ungdomar som är polare med varandra har definitivt en stor påverkan på varandra. Så den matteintresserade flickan som inte får någon uppmuntran för sin matematikkunskap hemifrån och som har polare som mer intresserar sig för frisöryrket (inget fel i frisöryrket, men för denna flickan är det ingen hit då hon faktiskt har mer intresse och talang för matte) och hela samhället i sin helhet mer inriktar henne på kvinnodominerade yrken, så kommer hon förmodligen inte komma någonvart med sitt matteintresse. En mycket skicklig pedagog kan förmodligen ändå hålla hennes intresse levande.
Vem har sagt att det ska vara 50/50?