Resultat: Bör kvinnor bli av med rösträtten?
JA!
41,95%
73 röster
NEJ!
58,05%
101 röster
2021-08-21, 20:14
Medlem
Män o Kvinnor är olika. Hade vi varit identiska så hade ett kön funnits inte två.
Klart slut.
Citera
2021-08-21, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radfittan
Jag har varken rasat eller grinat. Skulle jag grina varje gång det ämnet togs upp skulle jag få grina hela tiden. Jag Ids int. Fysisk kroppar skiljer givetvis mellan män och kvinnor. Men skillnaden i beteendet är socialt konstruerad. Män och kvinnors beteenden övas in att vara olika. Så visst är män och kvinnor olika. Men det är inte en fysisk konstruktion.

Ja, män har ju i princip skapat allt som vi har idag, jämfört med stepp- och grottåldern som våra förfäder lever. Vi män har på något sätt övat oss till att utveckla precis allt som vi omger oss av idag???? Eller är det kanske så att vi har haft drivkraft, styrka och mod till att förbättra det materiella kring oss? Kvinnan har givetvis inte varit oviktig i utvecklingen, men det är män som har skapat allt!!
Citera
2021-08-21, 20:19
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Idiotresonemang. Med Samma logik så skulle det vara lagligt att knarka i Sverige eftersom folk öppet skriver att de gör det.

Läs lagen för helvete. Du har lika stor rätt att sälja din stjärt som någon annan och det är precis lika olagligt att köpa den, oavsett könet på köparen.

Du är uppenbarligen inte så insatt i lagen och rättssamhället. Lagen är inte bara bokstäverna i lagboken, lagen tolkas av åklagare och domstolar som sedan skapar praxis genom rättsfall. Åklagarna anser till skillnad från dig att det inte är ett brott för en kvinna att köpa sexmassage eftersom kvinnor inte ens åtalas trots att de öppet erkänner att de har köpt sex. En man som erkänner samma sak döms och åtalas däremot.

Lagen är inte könsneutral.
Citera
2021-08-21, 20:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vilka är "vi"?

Näringslivet rekryterar för att få en kompetent personal och är beredda att betala för det. Och vi som konsumenter tycker deras produkter är värda sitt pris. Om något fallerar där försvinner företaget. Vi som konsumenter sätter inte löner utan bedömer värdet för oss av det som produceras.

Däremot tycks inte väljarna vara beredda att ta den skattehöjning som krävs, och vi står ut med den offentliga service som ges.

Det är skillnad på att vara konkurrensutsatt och att inte vara det.

Det politiska parti som vågar stå för högre löner = mindre offentlig service och färre jobb, eller skattehöjningar finns ju inte idag.

Du inser man blir tvungen att friställa personal?

Det är ingen rättighet att arbeta som sjuksköterska liksom.
Japp och hur bedömer du som skattebetalare värdet av att ett sjukhus ska byggas och underhållas? Och ett väg fram till sjukhuset byggs? Högre antar jag än att det sen bedrivs omvårdnadsverksamhet på själva sjukhuset också?
Citera
2021-08-21, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, jag misstänker att det är så. Men inget jag har märkt av, faktiskt.

Gör en snabb googling så du se Ey jag gjorde det åt dig

"This year's report rated Iceland as the country that has made the most progress towards gender equality, followed Norway, Finland, and Sweden."

Då kommer min fråga igen. Varför är det så våra intressen fortfarande är så olika? Manligt yrke tradionellt, ingenjörer. Om saker och ting är en "social construct" så borde väll vi ha som kommit längst med att bryta den ha mest kvinnliga ingenjörer ?

"
The report representation of women among engineering graduates are in the Arab States and particularly in Algeria (48.5%), Morocco (42.2%), Syria (43.9%) and Tunisia (44.2%)."
Citera
2021-08-21, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Att det genus experimentet vi har hållit på med i Sverige i cirkus 20 år inte har gjort intressena bland könen lika.

Menar du att man med genusvetenskap försöker få flickor att bli intresserade av saker de inte är intresserade av och pojkar att bli intresserade av saker de inte är intresserade av? Nej, det går givetvis inte. Och jag misstänker att det heller inte är det genusvetenskapen håller på med.

Det måste finnas ett medfött intresse som är kan vara allt från svagt till starkt. Uppmuntrar man sedan detta intresse, så kan det bli något som barnet utvecklas mer och mer i och blir riktigt bra på och väljer som yrke. Man har alltså "slagit på" genen för barnets intresse. Tänk dig en 5-åring som har ett fotbollsintresse och som dessutom har viss talang i fotboll. Uppmuntras barnet i detta, kommer förmodligen intresset öka och barnet kanske till slut blir fotbollsproffs eller iaf. en ihärdig och duktig amatörfotbollsspelare. Men om man istället begränsar barnets intresse för fotboll, så kanske barnet inte alls kommer hålla på med fotboll. Detta jag skriver om handlar alltså om epigenetik och inte om genusvetenskap.
Citera
2021-08-21, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Motsatsen till genusvetenskap Mao?
'

Menar du att genusvetenskapen begränsar barns medfödda intressen och uppmuntrar barn till saker de inte alls har intresse för? Jag tvivlar på att genusvetenskapen gör detta. Vad skulle de få ut av det?
Citera
2021-08-21, 20:26
Medlem
Citat:
Jag skriver inte bara om er pedagoger (antar att du är pedagog?). Jag skriver om samhället i sin helhet. Om oss föräldrar, er pedagoger, reklam, TV-program etc. etc. etc. Polares påverkan ska man dessutom inte förneka! ungdomar som är polare med varandra har definitivt en stor påverkan på varandra. Så den matteintresserade flickan som inte får någon uppmuntran för sin matematikkunskap hemifrån och som har polare som mer intresserar sig för frisöryrket (inget fel i frisöryrket, men för denna flickan är det ingen hit då hon faktiskt har mer intresse och talang för matte) och hela samhället i sin helhet mer inriktar henne på kvinnodominerade yrken, så kommer hon förmodligen inte komma någonvart med sitt matteintresse. En mycket skicklig pedagog kan förmodligen ändå hålla hennes intresse levande.

Vem har sagt att det ska vara 50/50?

50/50 tycks vara målet man mäter mot. Du förutsätter en social påverkan som är könsstereotyp eftersom utfallet inte är det förväntade. Men som någon påpekat, valen är mindre könsstereotypa i mindre jämlika och fattigare samhällen. Man brukar ju nämna att Iran har fler kvinnliga ingenjörer tror jag. Det är viktigare att få en bra lön där än i Sverige, där man ju lever gott på en sjuksköterskelön trots allt.

Jag tror verkligen inte att dagens ungdomar möter en sådan verklighet i större omfattning att de väljer mot sitt intresse.
Citera
2021-08-21, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Japp och hur bedömer du som skattebetalare värdet av att ett sjukhus ska byggas och underhållas? Och ett väg fram till sjukhuset byggs? Högre antar jag än att det sen bedrivs omvårdnadsverksamhet på själva sjukhuset också?

Jag förutsätter att upphandlingen görs på en konkurrensutsatt marknad.

Och märkligt nog är det svårt att hitta kompetent personal till de manliga hantverksyrkena. De är ganska krävande, inga glassjobb direkt.
Citera
2021-08-21, 20:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av radfittan
Jag har varken rasat eller grinat. Skulle jag grina varje gång det ämnet togs upp skulle jag få grina hela tiden. Jag Ids int. Fysisk kroppar skiljer givetvis mellan män och kvinnor. Men skillnaden i beteendet är socialt konstruerad. Män och kvinnors beteenden övas in att vara olika. Så visst är män och kvinnor olika. Men det är inte en fysisk konstruktion.

Har du något annat än anekdotiska bevis för det? för män och kvinnor beter sig ju olika, även som små bebisar, (även de som har bägge könen landar ju i ett av dem, dvs de beter sig som pojke eller flicka, så man kan med mycket stor sannolikhet lista ut vilken "genus" de slutligen identiferar sig som senare i livet, baserat på det).

Och varför skiljer sig det inte mellan olika kulturer, eller ännu värre, jämstälda samhällen uppvisar samma skillnader i personlighetsdrag (tex Neuroticism) mellan könen som mindre jämstälda,

eller tänker du att skillnader i biologiskt kön inte är = skillnader i utfall , utan skillnader i något annat ocklart och substanslöst?
Citera
2021-08-21, 20:33
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Så oväntat att Riks (mediekanal för och av SD) anser att feminister "rasar".
Själv, som feminist , har jag inte hört något "raseri" alls om detta program eller! faktumet att ja där finns biologiska skillnader mellan könen.

Ingen jävla feminist har nånsin påstått att där inte skulle finnas biologiska skillnader, men "vissa" gillar ju nu att försöka vinkla det som OM feminister skulle tycka så.

Fakta är att ja det finns biologiska skillnader men!
dessa är inte så polariserande eller enorma som "vissa" vill ha det till, som därför går att hänvisa till då man ex. försöker tvinga kvinnor att arbeta gratis eller avstå sex.
utan könen är betydligt mer lika, med ungefär samma behov av självständighet, frihet, egen sexualitet etc etc.

Du är mycket ensam om att tycka så. Ingen som är för jämlikhet så som feminister menar det, lika utfall ej lika möjligheter, kan erkänna biologiska skillnader. Man kan bara anse att en brandkår med hälften kvinnor är rätt om man anser att kvinnor och män är utbyttbara. Samma sak med polisen.

Och det är just feminismens och pk-samhällets övertygelde om avsaknad av skillnader som gör att transor får tävla med det andra könet i sporter.
Citera
2021-08-21, 20:36
Medlem
Citat:
Menar du att man med genusvetenskap försöker få flickor att bli intresserade av saker de inte är intresserade av och pojkar att bli intresserade av saker de inte är intresserade av? Nej, det går givetvis inte. Och jag misstänker att det heller inte är det genusvetenskapen håller på med.

Ja....Det har varit åtskilliga försök att få tjejer att bli ingenjörer.. Äh vet du vad nu orkar jag inte ens. Du kom ihåg mig varför det är helt omöjligt att föra en debatt online. Du påstår att du inte vet att nordiska länder är mer genus en till exempel ryssland? Liksom hur kan man inte ens veta det om man är 45 år... Dom flesta 15 åringar skulle veta det. Du leker bara dum för du inte vill förlora ett argument. Suck.. Ha det bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in